Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Uzupełnisz wniosek o żądaną decyzję

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Więcej partnerstwa między administracją a obywatelami

Ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego i niektórych innych ustaw wprowadziła 1 czerwca 2017 r. szereg istotnych zmian w procedurze administracyjnej. Do zasadniczych celów tej nowelizacji należy m.in. stworzenie ram dla bardziej partnerskich relacji między obywatelamii administracją. Przyczyną braku akceptacji stron dla sposobu załatwienia sprawy może być niewłaściwy „przepływ informacji” między stroną postępowania a urzędem. Niezrozumienie motywów, jakimi kierował się organ administracji bądź wręcz zaskakiwanie stron treścią decyzji zwiększa prawdopodobieństwo jej zaskarżenia – także w sytuacjach, kiedy decyzja jest prawidłowa. Działania administracji są bardziej efektywne, gdy organy zachęcają strony do aktywności, budując atmosferę partnerstwa i poszanowania słusznych interesów stron. Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego powinna ułatwić budowanie takich relacji. 

Wśród zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego (K.p.a.) służących temu celowi jest np. obowiązek informowania strony o niespełnionych przesłankach, zanim wydana zostanie decyzja odmowna.

Wskazanie niespełnionych przesłanek do wydania decyzji zgodnej z żądaniem strony

Celem informacji o niespełnieniu przesłanek do wydania decyzji zgod­nej z żądaniem strony jest umożliwienie stronie spełnienia warunków do uwzględnienia jej wniosku. Strona zostaje uprzedzona, że w świetle zgroma­dzonego materiału dowodowego istnieje ryzyko wydania decyzji, która nie będzie odpowiadała żądaniu strony.

Rozwiązanie to zapobiegać ma sytuacjom, w których strona dysponuje dodatkowymi dowodami na okoliczności istotne dla wykazania zasadności swojego wniosku albo może je łatwo uzyskać, lecz z powodu braku wie­dzy o potrzebnych dowodach bądź o sposobie oceny przez organ wcześniej przedstawionych dowodów, nie korzysta z takiej możliwości.

Przykład:

Według art. 5b ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym, podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie prze­wozu osób samochodem osobowym, wymaga uzyskania odpowiedniej li­cencji. Licencji takiej udziela się przedsiębiorcy, jeśli spełni określone warun­ki, w tym gdy wykaże, że znajduje się on w sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie tej działalności gospodarczej, określonej dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w określonej wysokości.

Jeśli na potwierdzenie spełnienia tego wymogu strona przedstawi jedynie odpis z księgi wieczystej (z którego nie wynika wartość nieruchomości) albo wyciąg określający stan rachunku sprzed kilku miesięcy, to organ winien zwrócić uwagę na niespełnienie przesłanki (wymogu wykazania sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego). W takim przypadku strona może – w celu wyka­zania spełniania przesłanki – dostarczyć np. kopię polisy ubezpieczenia nie­ruchomości, z której wynika, jaka jest wartość nieruchomości lub aktualne wyciągi bankowe.

Obowiązek wskazania stronie niespełnionych przesłanek dotyczy tylko postępowań wszczętych na żądanie strony.

Jakie przesłanki do wydania decyzji powinny zostać wskazane przez organ?

Art. 79a K.p.a. zawiera konkretyzację obowiązku zapewnienia stronom czynnego udziału w postępowaniu. Organ zobowiązany jest nie tylko do zawiadomienia strony o tym, że może zapoznać się z materiałem dowo­dowym, ale powinien również dokonać na tym etapie wstępnej oceny sprawy i uwzględnić tę ocenę przy sporządzaniu informacji.

 Organ ma obowiązek wskazać konkretne warunki, które nie są spełnio­ne, aby można było uwzględnić wniosek strony i umożliwić jej przedsta­wienie dodatkowych dowodów. Dzięki temu wzrasta szansa, że organ wyda decyzję zgodną z jej żądaniem.

Organ wskazuje stronie niespełnione przesłanki, na które strona obiek­tywnie ma lub może mieć wpływ. Chodzi tu o materialne przesłanki do wydania decyzji pozytywnej, brakujące dokumenty itd. Nie jest to we­zwanie do uzupełniania braków formalnych (wezwanie z art. 64 § 2  K.p.a. jest kierowane do strony, kiedy postępowanie administracyjne nie zostało jeszcze wszczęte i dotyczy kwestii formalnych).

W jakim terminie trzeba dopełnić wymaganych warunków?

Organ wskaże stronie przesłanki konieczne do wydania decyzji, które – w jego ocenie – nie są spełnione i wyznaczy odpowiedni termin. W tym czasie strona może nie tylko odnieść się do zebranych w sprawie dowodów, ale także przedstawić dodatkowe dowody na potwierdzenie, że przesłanki zosta­ły spełnione. Wyznaczony przez organ termin na wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów (art. 10 § 1 K.p.a.), w którym strona może przed­łożyć dodatkowe dowody celem wykazania spełnienia przesłanek, ma być odpowiedni, biorąc pod uwagę okoliczności danej sprawy. Termin ten może być przedłużony na wniosek strony. W razie gdy strona uzna, że termin ten jest zbyt krótki, może wystąpić o jego przedłużenie. Nie należy utożsamiać go z terminem do uzupełnienia braków formalnych.

Jeśli w postępowaniu uczestniczy więcej stron, a wnioskodawca przed­stawił dodatkowe dowody, organ powinien umożliwić pozostałym stro­nom ustosunkowanie się do nich (art. 10 § 1 i art. 81 K.p.a.).

 

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 23, z późn. zm.).

 

Komentarze: Uzupełnisz wniosek o żądaną decyzję

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 3
  • 1
  • 2
  • 0
  • 1
  • 7
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Zofia Lewandowska

    ocena usługi:

    Korzystam z pomocy portalu e-prawnik kilkanaście lat. Zawsze najwyższa klasa. Dziękuję. Zofia Lewandowska
  • Mieczysława

    ocena usługi:

  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Wszystko przebiegło bez zarzutu. Opinia była wyczerpująca.
  • Marek

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

  • Danuta

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo za odpowiedz.Jestem zadowolona z usługi jest na wysokim poziomie. Jeśli będę w potrzebie na pewno skorzystam z waszych usług. Pozdrawiam Danuta
  • Magdalena

    ocena usługi:

  • Justyna

    ocena usługi:

    Odpowiedź dotycząca mojego zapytania bardzo szczegółowa i wyczerpująca. Mam nadzieję, że zgodnie z radą e-prawnik problem zostanie rozwiązany po mojej myśli.Polecam i dziękuję za radę- Justyna
  • Dorota

    ocena usługi:

  • Teresa

    ocena usługi:

  • Dariusz

    ocena usługi:

  • Piotr

    ocena usługi:

    Bardzo dobrze przygotowane pismo, przystępna cena i szybka realizacjia Bardzo polecam
  • Leszek

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolony z przesłanej opinii. Dała mi ona obraz sytuacji prawnej w temacie z którym się zwracałem. Bardzo dziękuje i pozdrawiam. Leszek
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Tym razem o wyborze Państwa oferty spośród innych, nie ukrywam, że zadecydowała przede wszystkim cena, ale następnym razem zadecyduje ta jakość, do której się przekonałem. Dziękuję, za bardzo krótki czas realizacji, ale przede wszystkim dziękuję za formę wypowiedzi, za prosto i jasno zbudowane zdania, dziękuję, że utwierdziliście mnie Państwo w przekonaniu, że czasami prosty człowiek,taki jak ja, wie lepiej, niż urzędnik, czy księgowy, który powinien wiedzieć, a zamiast odpowiedzi twierdzącej, każde zdanie kończy się pytająco, żeby nie użyć stwierdzenia po prostu \"nie wiem\". Ja teraz już wiem, gdzie następnym razem się zgłosić. DZIĘKUJĘ!
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z usługi. Bardzo szybko uzyskałam odpowiedź na interesujące mnie pytanie. Opinia prawna była przejrzysta i zrozumiała, podane zostały przepisy prawne. Nie osniesiono się po krótce jedynie do mojego krótkiego pytania lecz opisano kilka aspektów mojej sytuacji. Z pewnością bezpośredni kontakt z prawnikiem daje więcej możliwości ale tak jak w moim przypadku, potrzebując szybkiej porady bez zbyt długiej zwłoki i bez wychodzenia z domu, skorzystanie z usług e-prawnik.pl jest moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem. Polecam! Dziękuję!
  • Adam

    ocena usługi:

    Moja druga sprawa w tej kancelarii. Cena nieco w górę (a raczej rabat w dół), co jak sądzę trzeba po prostu zaakceptować. Prawo rynku. Co do jakości usług i podejścia, to są na tym samym wysokim poziomie. Opinia szczegółowa, na moją prośbę bardzo szybko i gratisowo uzupełniona o ważne dla mnie szczegóły. Polecam e-prawnika.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane