Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową w UE

Strona 1 z 2

Jaka dyskryminacja jest zakazana?

 

Zgodnie z artykułem 12 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), w zakresie zastosowania tego Traktatu i bez uszczerbku dla postanowień szczególnych, które on przewiduje, zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państwową.

Rada, stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w artykule 251, może przyjąć wszelkie przepisy w celu zakazania takiej dyskryminacji. Rada UE może zatem wydać przepisy w celu realizacji tej zasady niedyskryminacji.

Ww. przepis statuuje zatem zakaz dyskryminacjize względu na przynależność państwową” – jest to pojęcie szersze niż „obywatelstwo”, gdyż obejmuje również osoby prawne i wszelkie podmioty prawa. 

Szczególne zasady niedyskryminacji

 

Jak wskazano wyżej, art. 12 TWE reguluje zasadę niedyskryminacji „bez uszczerbku dla postanowień szczególnych” (w aktach prawa pierwotnego i wtórnego). Takie przepisy szczególne obowiązują w pierwszej kolejności jako lex specialis, zazwyczaj uszczegóławiają lub wprowadzają ograniczenia dla zastosowania zasady ogólnej z art. 12 TWE. Chodzi tu m.in. o:

  • art. 39 TWE – dotyczący przepływu pracowników;

  • art. 49 TWE – odnoszący się do swobody świadczenia usług w WE;

  • art. 43 TWE – regulujący zasadę swobody przedsiębiorczości (zakładania działalności gospodarczej).

Warto tu zwrócić uwagę, iż można jednak wprowadzać w prawie krajowym zakazy zajmowania pewnych stanowisk państwowych (np. w urzędach skarbowych, policjanta, sędziego), ale nie dotyczy to już takich zawodów, jak np.: adwokat, nauczyciel czy maszynista kolejowy.

Wszystkie te przepisy szczególne należy interpretować w taki sposób, aby były w zgodzie z art. 12 TWE.  

Kiedy znajduje zastosowanie ogólna zasada niedyskryminacji? 

Gdy brak jest przepisów szczególnych dotyczących konkretnej sytuacji, to należy stosować zasadę ogólną z art. 12 TWE. Jednak ta zasada ma zastosowanie tylko „w zakresie zastosowania niniejszego Traktatu”, a prawo wspólnotowe nie normuje wszystkich zagadnień, jakie normuje prawo krajowe – te zakresy normowania nie pokrywają się.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości ma przy tym tendencję do szerokiego pojmowania „zakresu normowania Traktatu” (prawa wspólnotowego). Przykładowo stosował on zasadę niedyskryminacji w stosunku do małżonki obywatela państwa UE (pzedsiębiorcy świadczącego usługi transgraniczne), niebędącej obywatelką państwa UE, której groziło wydalenie z tego państwa – ETS uznał, że jest to niedopuszczalne, ze względu na jedno z praw człowieka – ochronę życia rodzinnego - i interesy małoletnich dzieci z takiego małżeństwa.

„Zakres normowania Traktatu” obejmuje zazwyczaj sytuacje zawierające jakiś element transgraniczny (między państwami członkowskimi) - zwłaszcza w przypadku swobód wspólnotowych (swoboda przepływu osób, usług, towarów i kapitału), ale także są także przepisy wspólnotowe, które nie wymagają elementu transgranicznego dla zastosowania art. 12 TWE.

Należy zauważyć, że ograniczenia (np. w prawie krajowym) zastosowania zasady niedyskryminacji z art. 12 TWE można wprowadzać z uwzględnieniem zasady proporcjonalności – tzn. że podejmowane środki (naruszające zasadę równości) muszą być proporcjonalne do celu, jaki ma być osiągnięty (np. ważny interes państwa, publiczny). Te ograniczenia zasady niedyskryminacji nie mogą być zatem zbyt rygorystyczne – to podlega kontroli np. ETS (np. w trybie art. 226 TWE, regulującego odpowiedzialność państw członkowskich za naruszanie prawa wspólnotowego). 

Kogo obejmuje zasada niedyskryminacji za względu na przynależność państwową? 

Podmiotami uprawnionymi są natomiast obywatele państw członkowskich i UE, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej utworzone zgodnie z prawem któregoś z państw członkowskich WE.

Generalnie nie podlegają zasadzie niedyskryminacji z art. 12 TWE obywatele państw trzecich (spoza UE), np. państw stowarzyszonych z UE; jednak na mocy regulacji szczególnych, np. w umowie stowarzyszeniowej, możliwe jest rozszerzenie zastosowania niektórych zasad równouprawnienia na obywateli państw trzecich. 

Kto ma zapewnić równość? 

Do realizacji zasady równości i niedyskryminacji zobowiązane są państwa członkowskie UE – i to bardzo szeroko rozumiane, jako: wszelkie władze, organy administracyjne tych państw, szkoły, muzea publiczne itd. 

<>

 

Komentarze: Zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową w UE

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Małgorzata

    ocena usługi:

    wszystkim niezdecydowanym serdecznie polecam portal e-prawnik.Ogromny plus dla portalu, że moja sprawa została bardzo dogłębnie zbadana. Stanowisko prawne i dalsza ścieżka postępowania jasno określona.Wszystkie moje wątpliwości, które nasuwały mi się po otrzymaniu opinii sukcesywnie przez kilka dni zostały wyjaśnione.Drugi ogromny plus za bardzo szybki czas reakcji na moja wysyłana korespondencję.Dzięki kontaktowi z portalem e-prawnik mam poczucie, że nie jestem sama z problemem.Biorąc pod uwagę konkurencyjną na rynku cenę za usługę, z całym przekonaniem mogę potwierdzić, że była tego warta.
  • Z. Wiśniewski

    ocena usługi:

    Jestem wysoce usatysfakcjonowany pracą zespołu e-prawnik.pl Gorąco polecam
  • Renata

    ocena usługi:

  • Damian

    ocena usługi:

  • Zbyszek

    ocena usługi:

    Biuro e-prawnik pomogło w sprawie, za co dziękuje.
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo trafna i rzeczowa obsługa Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnej
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Dziękuję za poradę. Bardzo pomocny serwis, rzeczowe odpowiedzi, krótki czas oczekiwania na wycenę opinii. Naprawdę jestem zadowolony. Polecam
  • Wiesława

    ocena usługi:

    Dziękuję..., otrzymałam jasną i profesjonalną odpowiedź polecam Wiesława
  • Adam

    ocena usługi:

    Dzięki bardzo merytorycznej opinii oszczędzono mi przegranej sprawy w Sądzie .
  • Dorota

    ocena usługi:

    polecam, szybko i konkretnie
  • Anna

    ocena usługi:

  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Profesjonalnie i dokladnie.napewno będę jeszcze korzystać. Dziękuję Katarzyna
  • Adam

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia, na temat, bez zbędnych komentarzy.
  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Bardzo dobra, fachowa obsługa, rzetelne i profesjonalne podejście do tematu, bardzo dziękuję i polecam
  • Piotr

    ocena usługi:

    jestem bardzo zadowolony. pelny profesjonalizm, polecam wszystkim osobom potrzebujacym porady prawnej




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane