Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Środki zaskarżenia w razie naruszenia prawa ochrony danych

FreeImages.com
(fot. FreeImages.com)

Co należy zrobić, gdy podejrzewamy, że nasze prawa do ochrony danych osobowych nie są przestrzegane?

Jeżeli uważamy, że nasze prawa dotyczące ochrony danych zostały naruszone, mamy 3 możliwości:

  • złożenie skargi do krajowego organu ochrony danych (OOD, w Polsce to PUODO); organ ten ma trzy miesiące na zbadanie sprawy i powiadomienie o poczynionych postępach bądź o wyniku rozpatrzenia skargi;
  • wystąpienie na drogę sądową przeciwko firmie lub organizacji; jeśli uważasz, że Twoje prawa dotyczące ochrony danych zostały naruszone, złóż powództwo bezpośrednio przed sądem przeciwko firmie/organizacji łamiącej prawo; nie znaczy to, że nie możesz równocześnie złożyć także skargi do krajowego organu ochrony danych;
  • wystąpienie na drogę sądową przeciwko OODJeśli uznasz, że nastąpiły jakieś nieprawidłowości podczas rozpatrywania skargi przez organ ochrony danych, lub jesteś nieusatysfakcjonowany z odpowiedzi bądź organ nie powiadomił Cię o postępach w sprawie lub wyniku po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia skargi, możesz złożyć powództwo przeciwko organowi bezpośrednio przed sądem.

Niekiedy firmy, przeciwko którym wniesiono skargę, przetwarzają dane w kilku różnych państwach członkowskich UE. W takich szczególnych przypadkach właściwy OOD rozpatruje skargę we współpracy z OOD ustanowionymi w innych państwach członkowskich UE. Taki system, nazywany „mechanizmem kompleksowej współpracy”, ma na celu większą skuteczność podczas rozpatrywania skarg. Na przykład może pomóc w łączeniu podobnych skarg złożonych w różnych państwach członkowskich UE. Głównym punktem kontaktowym pozostaje OOD, do którego została wniesiona skarga. 

Przykład:

Lubisz biegać. Masz zegarek z funkcją pomiaru tętna, szybkości, śledzenia trasy i zapisywania innych istotnych danych. Wszystkie te dane są przesyłane do strony internetowej. Odkrywasz, że Twoje dane zostały pomieszane z danymi innej osoby. Wówczas możesz złożyć skargę przeciwko administratorowi strony internetowej do organu ochrony danych.

Czym są organy ochrony danych i jak można się z nimi kontaktować?

Organy ochrony danych to niezależne organy publiczne posiadające uprawnienia do prowadzenia postępowań wyjaśniających oraz uprawnienia naprawcze, które pełnią nadzór nad stosowaniem przepisów o ochronie danych. Zajmują się specjalistycznym doradztwem w zakresie ochrony danych i rozpatrywaniem skarg przeciwko naruszeniom ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz stosownych przepisów krajowych. W każdym państwie członkowskim UE znajduje się jeden taki organ.

Ogólnie rzecz biorąc, w przypadku pytań dotyczących ochrony danych rolę głównego punktu kontaktowego pełni OOD znajdujący się w państwie członkowskim UE, w którym dana firma/organizacja ma siedzibę. Jeśli jednak firma/organizacja przetwarza dane w różnych państwach członkowskich UE lub należy do grupy podmiotów z różnych państw członkowskich UE, głównym punktem kontaktowym może być OOD z innego państwa członkowskiego UE.

Wyszukaj online organ ochrony danych w swoim kraju.

Czy organizacja pozarządowa (NGO) może dochodzić roszczeń w moim imieniu?

Każda osoba ma prawo upoważnić organizację NGO do złożenia skargi w jej imieniu, ale po spełnieniu trzech następujących warunków:

  1. NGO została utworzona zgodnie z prawem;
  2. NGO realizuje cele związane z interesem publicznym (np. ułatwiając obywatelom sprawy związane z prawami konsumentów);
  3. NGO działa w obszarze dotyczącym ochrony danych.

Skargę można wnieść do organu ochrony danych, a w stosownych przypadkach – także do organu sądowego. W niektórych państwach członkowskich UE prawo krajowe dopuszcza wniesienie skargi przez NGO bez upoważnienia udzielonego jej przez osobę, której dane dotyczą.

Czy można wystąpić o odszkodowanie?

O odszkodowanie można wystąpić, w przypadku gdy firma lub organizacja nie przestrzega przepisów prawa o ochronie danych, wskutek czego osoba doznała szkód majątkowych (np. straty materialne) bądź szkód niemajątkowych (np. cierpienie psychiczne czy utrata dobrego imienia). Z roszczeniem można wystąpić albo do firmy lub organizacji, której ono dotyczy, albo do sądu w danym państwie członkowskim. Można także domagać się wypłaty odszkodowania na drodze sądowej w państwie członkowskim UE, w którym administrator lub podmiot przetwarzający dane ma swoją siedzibę. Alternatywnie można też wszcząć postępowanie o odszkodowanie w państwie członkowskim UE, w którym znajduje się miejsce zwykłego pobytu osoby, której dane dotyczą.

Przykład:

Składasz zamówienie za pośrednictwem strony internetowej. Strona internetowa stała się celem ataku cybernetycznego, ponieważ nie była odpowiednio zabezpieczona. Dane z Twojej karty kredytowej zostały wykorzystane na innej stronie internetowej do zakupu przedmiotów, które nie były przez Ciebie zamówione. Wówczas możesz wystąpić o należne odszkodowanie od administratora strony internetowej z tytułu szkód majątkowych. W tym przypadku administrator naruszył bowiem przepisy prawa o ochronie danych, gdyż nie zapewnił odpowiednich zabezpieczeń podczas przetwarzania danych.

 

Dowiedz się więcej o nowych unijnych przepisach w zakresie danych osobowych.

 

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych; RODO; Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L z 2016 r. nr 119, str. 1) - art.  55, 57, 58, 60, 77, 78, 79, 80 i 82 oraz motywy preambuły 141, 142, 143, 145, 146 i 147.

Na podst. ec.europa.eu

 

Komentarze: Środki zaskarżenia w razie naruszenia prawa ochrony danych

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Dorota

    ocena usługi:

    Szybka i profesjonalna obsługa, wyczerpujace odpowiedzi na zadane pytania, prowadzenie krok po kroku.
  • Roman

    ocena usługi:

  • Magda

    ocena usługi:

    Polecam!
  • Anna

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona,opinia konkretna ,rzeczowa.Polecam.
  • Artur

    ocena usługi:

    Moje wątpliwości zostały wyjaśnione.Polecam.
  • Maria

    ocena usługi:

    porada udzielona szybko, wyczerpująco i rzetelnie polecam
  • Maria

    ocena usługi:

    porada udzielona szybko, wyczerpująco i rzetelnie polecam
  • Marek

    ocena usługi:

  • D.Schaffner

    ocena usługi:

    Dokladnie, profesjonalnie, wyczerpujaco i bardzo szybko. Jestem bardzo zadowolona z uslugi. POLECAM!!! Wszystkim, bo warto :) Pozdrawiam zespol i dziekuje :)
  • Formiga

    ocena usługi:

    Warto skorzystać z usług e-prawnika, kompetentna i solida firma, w krótkim czasie odpowiedź. Polecam.
  • mirek

    ocena usługi:

    Wyczerpująca opinia, jestem zadowolony.
  • gabriela

    ocena usługi:

    porada prawna rzetelnie wykonana dziękuję
  • Łukasz

    ocena usługi:

    Moje wątpliwości zostały jasno i precyzyjnie wyjaśnione. Polecam.
  • Jacek

    ocena usługi:

  • Anna

    ocena usługi:

  • Zbigniew

    ocena usługi:

  • Piotr

    ocena usługi:





Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane