Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

W jakim terminie powinna być załatwiona sprawa administracyjna?

Money.pl/Tomasz Brankiewicz
(fot. Money.pl/Tomasz Brankiewicz)
Strona 1 z 2

Zgodnie z ogólną zasadą Kodeksu postępowania administracyjnego, organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.

Termin, w ciągu którego powinno dojść do załatwienia jakiejś sprawy administracyjnej (np. wydania lub odmowy wydania zezwolenia) zależy od zakwalifikowania konkretnej sprawy do jednej z trzech wskazanych niżej kategorii zależnie od konieczności przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i stopnia skomplikowania sprawy. 

Terminy te (określone w art. 35 K.p.a.) należy traktować także jako terminy maksymalne.  

Jakie sprawy należy załatwić niezwłocznie? 

Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki, czyli w takim czasie, jaki jest konieczny dla załatwienia sprawy, przy odpowiedniej organizacji pracy. 

Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie. Nie oznacza to nakazu załatwienia sprawy „od ręki”, lecz sprawa ma zostać załatwiona tak szybko, jak to jest możliwe. Niezwłocznie powinny być więc załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.  

Jakie sprawy powinny być załatwione w terminie miesiąca? 

Sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego powinny być załatwione nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a więc w przypadku postępowania wszczynanego na żądanie strony, od dnia doręczenia żądania organowi administracji.

Podobnie w postępowaniu odwoławczym sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego powinny być załatwiane w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.  

Jakie sprawy należy załatwić w terminie 2 miesięcy? 

Załatwienie w I instancji szczególnie skomplikowanej sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. W literaturze jest rozbieżność poglądów co do początku biegu terminu do rozpatrzenia odwołania przez organ odwoławczy. Jedni uważają, iż to dzień wpłynięcia odwołania do organu, który wydał decyzję w pierwszej instancji, a więc do tego terminu nie wlicza się wynikającego z art. 133 K.p.a. terminu siedmiu dni na przesłanie odwołania wraz z aktami sprawy do organu odwoławczego. Inni twierdzą natomiast, że termin ten jest liczony od dnia wpływu odwołania wraz z aktami sprawy do organu odwoławczego. Rozbieżność ta ma istotne znaczenie w sytuacji, gdy organ pierwszej instancji nie przekazał w terminie odwołania organowi odwoławczemu.  

Jakie inne terminy obowiązują? 

Organy wyższego stopnia mogą określać rodzaje spraw, które załatwiane są w terminach krótszych niż wskazane wyżej. Organy te mogą zatem ustalać w drodze aktów wewnętrznych (uchwał, zarządzeń) terminy skrócone.

Poza tym niektóre ustawy same określają terminy załatwiania pewnych spraw administracyjnych. 

Czego nie wlicza się do terminu na załatwienie sprawy? 

Do terminów powyższych nie wlicza się:

  • terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności,

  • okresów zawieszenia postępowania

  • oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu. 

<>

 

Komentarze: W jakim terminie powinna być załatwiona sprawa administracyjna?

  • gogel 2014-03-14 12:38:16

    Re: W jakim terminie powinna być załatwiona sprawa administracyjna?

    ha ha ha ha ha ha ha

  • gogel 2014-03-14 12:38:15

    Re: W jakim terminie powinna być załatwiona sprawa administracyjna?

    ha ha ha ha ha ha ha

  • Polak 2014-03-14 10:39:26

    Re: W jakim terminie powinna być załatwiona sprawa administracyjna?

    Jak zawsze - teoria sobie, a praktyka - sobie. Nihil novi sub sole, niestety. Chyba nie doczekam zmian w Polsce, skoro 25 lat nie wystarczy, by one nastąpiły :-( I co się tu dziwić, że ludzie uciekają z kraju...

  • mietek 2010-10-06 06:40:11

    Re: W jakim terminie powinna być załatwiona sprawa administracyjna?

    O skomplikowaniu decyduje faktycznie nie jej złożoność a to kto i z jakimi kwalifikacjami ją rozpatruje i kogo ona dotyczy.Jeden urzędnik może daną sprawę załatwić w ciągu pięciu minut zaś drugiemu zabraknie i trzy miesiące. Uważam że ten przepis powinien być usunięty.

  • młoda do starego 2010-10-05 19:07:02

    Re: W jakim terminie powinna być załatwiona sprawa administracyjna?

    Petent na odwołanie od decyzji ma 14 dni od jej doręczenia. 7 dni przysługuje na złożenie zażalenia od postanowienia.

  • Stary 2009-11-30 19:20:47

    Re: W jakim terminie powinna być załatwiona sprawa administracyjna?

    Urzędnik ma miesiąc albo dwa. Petent na odwołanie się od decyzji (łącznie z przedstawieniem dowodów w sprawie) SIEDEM DNI. Jeżeli dodać, że od 1989 roku ilość urzędników państwowych wzrosła -szesnastokrotnie!!! to czas jaki nam daje ustawa jest piorunujący.Tak trzymać. Do średnowiecza jeden krok.


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 7
  • 9
  • 5
  • 2
  • 4
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Ewa

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję, opinia sporządzona w wyznaczonym terminie podparta obowiązującymi przepisami - profesjonalna. Z pewnością w przyszłości będę korzystać z Państwa usług bo to ogromna wygoda i oszczędność czasu. Ewa
  • Piotr i Małgorzata

    ocena usługi:

    Porady prawne na najwyższym poziomie. Wszystko klarowne i przejrzyste. Na pewno skorzystamy w przyszłości.
  • BW

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona. Opinia była rzetelna i przemyślana
  • Zdzisława

    ocena usługi:

    Witam serdecznie.Dziękuję za profesjonalną opinię.Polecam.Korzystam już drugi raz. z Państwa pomocy.Pozdrawiam.
  • Urszula

    ocena usługi:

    Opinia rzetelna, profesjonalna, szybka i bardzo pomocna. Dziękuję
  • Sławek

    ocena usługi:

    Mimo, iż opinia tylko potwierdziła moje przekonanie o słuszności moich wątpliwości, to dodała mi pewności w dochodzeniu swoich praw. Na pewno jeszcze będę korzystał z pomocy e-prawnika. Polecam
  • Janusz

    ocena usługi:

    Profesjonalna usługa. Polecam!
  • Janusz

    ocena usługi:

    Profesjonalna usługa. Polecam!
  • Anna

    ocena usługi:

    Korzystam pierwszy raz, ale jestem zadowolona. Sprawnie ,konkretnie, POLECAM!
  • Edward

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuje za profesjonalną opinie prawną.
  • Krzysztof

    ocena usługi:

    Opinia mi pomogła, choć nie była w pełni wyczerpująca. Otrzymałem upewnienie dla wiedzy która juz wcześniej posiadałem, ale mam nadzieję że to mi wystarczy. Jesteście potrzebni.
  • Dorota

    ocena usługi:

  • Jan

    ocena usługi:

    Dziękujemy na razie za Państwa pomoc, myślę, że bardzo ta opinia nam się przyda ,do dalszego rozwoju sprawy, jeżeli będzie taka konieczność to możliwe , że skorzystamy raz jeszcze z państwa pomocy.
  • Beata

    ocena usługi:

    Wyczerpująco i profesjonalnie. Dziękuję i polecam.
  • Marian

    ocena usługi:

    Jestem zadowolony z opinii, Rzeczowa , jednoznaczna . W przyszłości prawdopodobnie jeszcze co najmniej raz skorzystam z usług serwisu. Pozdrawiam dziękuję.
  • Jan

    ocena usługi:

    Korzystam drugi raz i potwierdzam konkretnie i profesjonalnie.
  • Elżbieta

    ocena usługi:

    Po raz kolejny wystąpiłam o opinię , uzyskałam konkretną odpowiedź.Polecam.


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane