Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy niekonieczny...

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przyspieszy rozstrzygnięcie

Ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowaniaadministracyjnego i niektórych innych ustaw wprowadziła szereg istotnych zmian w procedurze administracyjnej, w tym służących usprawnieniu oraz przyspieszeniu procedur administracyjnych.

Szybkie załatwianie spraw to jedno z podstawowych oczekiwań wobecnowoczesnej administracji. Wydłużający się czas trwania postępowań nierzadkodezorganizuje plany, zaś w przypadku przedsiębiorców może oznaczać odkładanie w czasie inwestycji czy nawet rezygnację z nich. Nowelizacja wprowadziła więc kilka rozwiązań, które mają pozwolić szybciej uzyskać ostateczną decyzję organu administracji. Przewiduje np., że wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jest opcjonalny – bez korzystania z niego można teraz złożyć skargę do sądu administracyjnego.

Kiedy można złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy?

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy zastępuje odwołanie od decyzji w tych sprawach, w których nie ma organu wyższego stopnia nad organem I instancji. Chodzi przede wszystkim o decyzje wydawane w I instancji przez ministrów w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego (K.p.a.). Kategoria ta obejmuje nie tylko członków Rady Ministrów, ale też kierowników urzędów centralnych i urzędy im równorzędne. Przykładowo wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy moż­na złożyć w przypadku decyzji wydanych w I instancji przez: Ministra Roz­woju i Finansów, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Komisję Nadzoru Finansowego czy Prezesa Urzędu Komunikacji Elektro­nicznej. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przysługuje także od decyzji wydanych w pierwszej instancji przez Samorządowe Kolegium Od­woławcze (SKO).

Dotąd, jeśli decyzja wydana np. przez Ministra Rozwoju i Finansów nie satysfakcjonowała strony, to aby zaskarżyć ją do sądu administracyjnego (WSA), trzeba było w­pierw złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Dopiero decyzja rozstrzygająca ten wniosek, np. utrzymująca w mocy „pierwszą” decyzję, mogła być zaskarżona do WSA.

Od 1 czerwca 2017 r. wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jest opcjonalny. Skorzystanie z niego nie jest już warunkiem wniesienia skargi do WSA na decyzję ministra lub SKO. SKO działa najczęściej jako organ odwoławczy (wydaje decyzję dopiero w II instancji). Sytuacje, gdy SKO jest organem I instancji są rzadkie, dotyczą np. stwierdzenia nieważności decyzji organów samorządowych.

Jeśli w postępowaniu uczestniczy kilka stron, to może zdarzyć się, iż jedna z nich zwróci się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, a inna – wniesie skargę do WSA na tę samą decyzję. W takiej sytuacji organ powi­nien potraktować skargę do WSA jak wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, o czym stronę, która wniosła skargę, należy niezwłocznie za­wiadomić. Oba wnioski organ powinien rozstrzygnąć łącznie – decyzją wydaną na podstawie art. 138 K.p.a.

W razie gdy złożony w terminie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wpłynie do organu już po przekazaniu skargi innej strony do WSA – organ powinien niezwłocznie zawiadomić o tym sąd. Sąd w takim przypadku zwróci organowi skargę wraz z aktami sprawy – aby organ mógł rozpoznać ją jak wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Co to oznacza dla strony?

Do strony należy decyzja, jaką drogę zaskarżenia wybrać:

  1. może wnioskować o ponowne rozpatrzenie sprawy przez ministra czy SKO na dotychczasowych zasadach; ma na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji; do WSA może wtedy zaskarżyć dopiero decyzję, która rozstrzygnie jej wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy;
  2. jeśli nie chce korzystać z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, to może od razu skorzystać ze skargi do WSA. Termin do jej wniesienia wynosi 30 dni od dnia otrzymania decyzji.

Pouczenie od organu

Pouczenie w decyzji wydawanej przez ministra bądź SKO powinno infor­mować zarówno o prawie do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, jak i o możliwości zaskarżenia decyzji skargą do WSA bez korzy­stania z tego prawa oraz o wysokości wpisu od skargi. Pouczenie takie może brzmieć następująco: "Od decyzji nie służy odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może jednak zwrócić się do Ministra Rozwoju i Finansów z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia dorę­czenia jej decyzji. Jeżeli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, to może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Rozwoju i Finansów. Wpis od skargi wynosi 200 złotych".


Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 23, z późn. zm.). 

 

Komentarze: Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy niekonieczny...

  • Czarek 2017-07-25 17:31:43

    Re: Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy niekonieczny...

    Artykuł nie wyjaśnia sprawy a mianowicie. Np. w SKO toczy się postępowanie o unieważnienie decyzji Wójta. W trakcie inwestor wnosi wniosek o zawieszenie postępowania. Strony postępowania składają sprzeciw. SKO wydaje postanowienie o odmowie zawieszenia postępowania a na końcu dopisuje w danym postanowieniu że,,stronie służy prawo złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy''. Czy to jest zgodne z K.p.a? Art. 142 K.p.a mówi nam co innego. Czy działanie SKO nie prowadzi do postępowania wpadkowego? aby przedłużyć postępowanie na kilka lat aż sprawa dojdzie do NSA?


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 3
  • 1
  • 5
  • 2
  • 9
  • 1
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Marek

    ocena usługi:

    dzięki skutecznej opinii i przesłanego wniosku sprawa została załatwiona pozytywnie zgodnie z oczekiwaniami. Pozdrawiam Marek Słonecki
  • Zuzanna

    ocena usługi:

  • Henryk

    ocena usługi:

    Jasno,obszernie,zrozumiałe za przystępna cenę.Szkoda ze wcześniej nie wiedziałem o e-prawniku.
  • Barbara

    ocena usługi:

    Serdecznie polecam usługi prawne! korzystam po raz kolejny i jestem usatysfakcjonowana poradą prawną i kontaktem w pytaniach dodatkowych!
  • Andrzej Kauf

    ocena usługi:

    Witam! Bardzo dziękuję za wyczerpującą pisaną prostym językiem odpowiedź. Jestem zadowolony, polecam . Szkoda tylko, że ZUS nie udziela takich informacji. Tematem zainteresowała się znajoma osoba. Pozdrawiam zespół i jeszcze raz bardzo dziękuję.
  • Ewa

    ocena usługi:

    Pomimo, ze w moim przypadku prawo polskie nie regulowalo zaistnialego zdarzenia, otrzymalam dodatkowe potwierdzenie, ktore mnie upewnilo co do mojej sytuacji prawnej. Jestem bardzo zadowolona z uslug e-prawnika i z pewnoscia bede z niego korzystac jesli bede tego potrzebowac. Polecam wszystkim.
  • A.Patyk

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona z usługi
  • anna

    ocena usługi:

  • WDnet Studio

    ocena usługi:

    Serdecznie dziękuję za opinię oraz wprowadzone poprawki do umowy. Jestem usatysfakcjonowany Państwa usługą oraz jej sprawnym i profesjonalnym przebiegiem.
  • Marek

    ocena usługi:

  • Piotr Sobecki

    ocena usługi:

  • Marcin

    ocena usługi:

  • SEONET

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

    Korzystam z wydawanych opinii prawnych i jestem zadowolony. Opinie są wyczerpujące - czasami korzystam z dodatkowej opinii dotyczącej tej samej sprawy, ale oczywiście ta dodatkowa opinia nie jest dodatkowo płatna. Polecam
  • Michał Skaskiewicz

    ocena usługi:

    Regulamin sklepu został napisany profesjonalnie i zrozumiale.
  • Karolina

    ocena usługi:

    Wszystko w jak najlepszym porządku. Czas oczekiwania na opinię zgony z umową. Opinia klarowna i wyczerpująca. Dziękuję i polecam.
  • Małgorzata Purys

    ocena usługi:

    Kilka razy korzystałam z usług e-prawnika , jestem bardzo zadowolona , merytorycznie ze znajomością tematu .




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane