Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Prospekt informacyjny w świetle przepisów ustawy deweloperskiej

Anna Wieczorek
Anna Wieczorek

Każdy deweloper, który rozpoczyna sprzedaż obowiązany jest sporządzić prospekt informacyjny dotyczący danego przedsięwzięcia deweloperskiego. Opracowanie tego dokumentu jest jednym z najważniejszych obowiązków dewelopera. Stanowi on jednocześnie podstawowy narzędzie ochrony praw, jakie przysługują nabywcy na gruncie ustawy z dnia 16 września 2011 roku o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (Dz. U. Nr 232, poz. 1377), zwanej potocznie ustawą deweloperską.

 Wprowadzenie przez ustawodawcę instytucji prospektu informacyjnego wiąże się z próbą ujednolicenia, zapewnienia transparentności danych w nim przekazywanych, w a efekcie zapewnienia nabywcy łatwości porównania danych (zob. Uzasadnienie do projektu ustawy, s. 26). Inaczej rzecz ujmując, celem tego zabiegu było dostarczenie nabywcy takich informacji dotyczących nabywanej nieruchomości, które pozwolą na podjęcie racjonalnej – w jego ocenie – decyzji o zawarciu umowy.

 Obowiązek sporządzenia prospektu informacyjnego dotyczącego danego przedsięwzięcia deweloperskiego powstaje z momentem rozpoczęcia przez dewelopera sprzedaży. Pod pojęciem tym należy rozumieć podanie do publicznej wiadomości informacji na temat rozpoczęcia procesu oferowania lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych w ramach określonego przedsięwzięcia deweloperskiego (art. 3 pkt 10 ustawy deweloperskiej). Za brak sporządzenia prospektu informacyjnego deweloperowi grozi odpowiedzialność karna (podlega on karze grzywny).

 Jeśli z przedsięwzięcia deweloperskiego wyodrębnione zostaje tzw. zadanie inwestycyjne, to prospekt informacyjny sporządza się dla tego zadania.

 Doręczenie prospektu informacyjnego następuje na żądanie osoby zainteresowanej zawarciem umowy deweloperskiej. Deweloper jest do tego obowiązany na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy deweloperskiej. Doręczenie to powinno objąć również wszystkie załączniki. Następuje ono nieodpłatnie, na tzw. trwałym nośniku informacji.

 Pojęcie trwałego nośnika informacji zdefiniowane zostało w art. 3 pkt 9 ustawy deweloperskiej, w świetle którego jest nim materiał lub urządzenie umożliwiające przechowywanie przez czas niezbędny, wynikający z charakteru informacji oraz celu ich sporządzenia lub przekazania zawartych na nim informacji w sposób uniemożliwiający ich zmianę lub pozwalający na odtworzenie informacji w wersji i formie, w jakiej zostały sporządzone lub przekazane.

 O tym, w jakiej formie ma nastąpić doręczenie prospektu informacyjnego decyduje sam deweloper. Należy jednak pamiętać, w przypadku doręczenia prospektu wyłącznie na trwałym nośniku informacji innym niż papier, deweloper przekazujący prospekt informacyjny wraz z załącznikami jest obowiązany, na żądanie osoby zainteresowanej zawarciem umowy deweloperskiej, do udostępnienia prospektu informacyjnego wraz z załącznikami w postaci papierowej w lokalu przedsiębiorstwa.

Zmiana prospektu informacyjnego

 W przypadku zmiany informacji zawartych w prospekcie informacyjnym lub w załączniku informację o zmianie doręcza się w formie, w jakiej został doręczony prospekt informacyjny wraz z załącznikami, w postaci:

 a)  aneksu do prospektu informacyjnego lub zmiany załącznika, w którym określone są aktualne informacyjnego, albo

b)   nowego prospektu informacyjnego lub nowego załącznika, w którym zmiana wskazana jest w sposób umożliwiający jej zidentyfikowanie, w szczególności poprzez zamieszczenie stosownych przepisów.

 Jeśli chodzi o aneks to powinien on jasno i zrozumiale opisywać zmiany, które wprowadza. Częstą praktyką stosowaną przez deweloperów w tym zakresie jest takie formułowanie aneksu, w którym przytacza się dany zapis  prospektu „sprzed zmiany” i zapis „po zmianie”. Za wyraźną uprzednią zgodą osoby zainteresowanej zawarciem umowy deweloperskiej informacja o zmianie prospektu informacyjnego lub załącznika może zostać doręczona w formie innej niż ta, o której mowa wyżej. Deweloper powinien doręczyć powyższe informacje w czasie umożliwiającym zapoznanie się z ich treścią przed zawarciem umowy deweloperskiej.

Wzór prospektu informacyjnego

 Prospekt informacyjny sporządza się według wzoru, który stanowi załącznik do ustawy deweloperskiej. Zgodnie z treścią art. 20 tej ustawy w dokumencie tym deweloper obowiązany jest przekazać nabywcy szczegółowe informacje dotyczące swojej sytuacji prawno – finansowej oraz przedsięwzięcia deweloperskiego, w tym konkretnego, oferowanego do sprzedaży lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

             Zgodnie z wzorem, prospekt informacyjny składa się z części ogólnej, zawierającej dane dotyczące dewelopera i przedsięwzięcia deweloperskiego, w drugiej zaś – indywidualnej – podaje się informacje o konkretnym lokalu mieszkalnym (domu  jednorodzinnym). Wraz z załącznikami stanowi on integralną część umowy deweloperskiej. 

 

Komentarze: Prospekt informacyjny w świetle przepisów ustawy deweloperskiej

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 3
  • 1
  • 1
  • 7
  • 4
  • 6
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Zofia Lewandowska

    ocena usługi:

    Korzystam z pomocy portalu e-prawnik kilkanaście lat. Zawsze najwyższa klasa. Dziękuję. Zofia Lewandowska
  • Mieczysława

    ocena usługi:

  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Wszystko przebiegło bez zarzutu. Opinia była wyczerpująca.
  • Marek

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

  • Danuta

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo za odpowiedz.Jestem zadowolona z usługi jest na wysokim poziomie. Jeśli będę w potrzebie na pewno skorzystam z waszych usług. Pozdrawiam Danuta
  • Magdalena

    ocena usługi:

  • Justyna

    ocena usługi:

    Odpowiedź dotycząca mojego zapytania bardzo szczegółowa i wyczerpująca. Mam nadzieję, że zgodnie z radą e-prawnik problem zostanie rozwiązany po mojej myśli.Polecam i dziękuję za radę- Justyna
  • Dorota

    ocena usługi:

  • Teresa

    ocena usługi:

  • Dariusz

    ocena usługi:

  • Piotr

    ocena usługi:

    Bardzo dobrze przygotowane pismo, przystępna cena i szybka realizacjia Bardzo polecam
  • Leszek

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolony z przesłanej opinii. Dała mi ona obraz sytuacji prawnej w temacie z którym się zwracałem. Bardzo dziękuje i pozdrawiam. Leszek
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Tym razem o wyborze Państwa oferty spośród innych, nie ukrywam, że zadecydowała przede wszystkim cena, ale następnym razem zadecyduje ta jakość, do której się przekonałem. Dziękuję, za bardzo krótki czas realizacji, ale przede wszystkim dziękuję za formę wypowiedzi, za prosto i jasno zbudowane zdania, dziękuję, że utwierdziliście mnie Państwo w przekonaniu, że czasami prosty człowiek,taki jak ja, wie lepiej, niż urzędnik, czy księgowy, który powinien wiedzieć, a zamiast odpowiedzi twierdzącej, każde zdanie kończy się pytająco, żeby nie użyć stwierdzenia po prostu \"nie wiem\". Ja teraz już wiem, gdzie następnym razem się zgłosić. DZIĘKUJĘ!
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z usługi. Bardzo szybko uzyskałam odpowiedź na interesujące mnie pytanie. Opinia prawna była przejrzysta i zrozumiała, podane zostały przepisy prawne. Nie osniesiono się po krótce jedynie do mojego krótkiego pytania lecz opisano kilka aspektów mojej sytuacji. Z pewnością bezpośredni kontakt z prawnikiem daje więcej możliwości ale tak jak w moim przypadku, potrzebując szybkiej porady bez zbyt długiej zwłoki i bez wychodzenia z domu, skorzystanie z usług e-prawnik.pl jest moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem. Polecam! Dziękuję!
  • Adam

    ocena usługi:

    Moja druga sprawa w tej kancelarii. Cena nieco w górę (a raczej rabat w dół), co jak sądzę trzeba po prostu zaakceptować. Prawo rynku. Co do jakości usług i podejścia, to są na tym samym wysokim poziomie. Opinia szczegółowa, na moją prośbę bardzo szybko i gratisowo uzupełniona o ważne dla mnie szczegóły. Polecam e-prawnika.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane