Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Rękojmia konsumencka w przepisach UE

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Najważniejsze prawa konsumenckie według przepisów UE

Według unijnych przepisów, w razie zakupu towarów lub usług przez internet, na odległość (telefonicznie czy mailowo) bądź poza lokalem przedsiębiorstwa (np. od akwizytora lub sprzedawcy obwoźnego) konsument ma prawo do zwrotu towaru bądź odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Klient nie musi podawać powodu ani uzasadniać swojej decyzji. Jest to tzw. okres karencji. 

Regulacje UE stanowią, że sprzedawca ma obowiązek udzielić konsumentom minimum 2-letniej tzw. gwarancji prawnej (czyli rękojmi za wady) na wypadek, gdyby zakupiony towar okazał się wadliwy bądź nie wyglądał lub nie działał tak, jak przedstawiono w opisie przy sprzedaży. W niektórych państwach przepisy wewnętrzne mogą nakazywać udzielenie dłuższej rękojmi.

Jakie obowiązki ma sprzedawca w przypadku wadliwych produktów?

Jeśli w trakcie obowiązywania gwarancji prawnej (rękojmi za wady) okaże się, że zakupiony produkt jest wadliwy bądź nie wygląda bądź nie działa tak, jak przedstawiono w opisie, to odpowiedzialność ponosi sprzedawca - powinien od spełnić żądania kupującego wynikające z takiej rękojmi. W niektórych państwach odpowiedzialność może spoczywać także na producencie lub importerze.

Kiedy konsument ma prawo do odszkodowania?

Sprzedawca jest prawnie związany publicznymi oświadczeniami (np. na etykietach czy w reklamach) odnośnie cech swoich towarów. Zgodnie z unijnymi unormowaniami, konsument może dochodzić o odszkodowania od sprzedawcy w ramach tzw. gwarancji prawnej (rękojmi za wady), jeżeli towar:

  1. nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę;
  2. ma inne cechy niż towar, jaki był reklamowany bądź który został zaprezentowany nabywcy;
  3. nie nadaje się do celu, do którego tego rodzaju towar jest zwykle używany, bądź też do celu określonego przez kupującego (gdy sprzedawca zaakceptował życzenia nabywcy);
  4. nie ma takiej jakości lub wykonania odpowiadających jakości czy wykonaniu towarów tego samego rodzaju;
  5. został nieprawidłowo zamontowany przez sprzedawcę albo przez konsumenta z powodu niejasnej instrukcji montażu.

Jeżeli klient został poinformowany wcześniej o pewnych wadach jakościowych nabywanego towaru, to nie może żądać od sprzedawcy odszkodowania w zakresie tych konkretnych wad.

Jakiego wynagrodzenia może żądać klient?

Konsument ma roszenienie o świadczone nieodpłatnie (w tym także w zakresie np. kosztów materiałów, robocizny, wysyłki):

  • naprawę towaru;
  • wymianę towaru;
  • obniżenie ceny;
  • rozwiązanie umowy (może odstąpić od umowy) i pełny zwrot poniesionych kosztów (niektóre państwa nie pozwalają na rozwiązanie umowy sprzedaży, gdy wada towaru jest nieznaczna – np. rysa na opakowaniu pióra wiecznego).

Naprawa i wymiana

W większości państw obowiązuje hierarchia "środków zaradczych". Kupujący musi najpierw zażądać naprawy produktu bądź, jeśli naprawa nie jest możliwa (np. ze względu na nieproporcjonalny koszt) – o wymianę produktu. Sprzedawca winien naprawić albo wymienić towar w rozsądnym terminie, bez stwarzania dla konsumenta na zbyt dużych niedogodności.

Obniżenie ceny albo zwrot wszystkich poniesionych kosztów

Kupujący może również żądać obniżenia ceny bądź pełnego zwrotu pieniędzy, ale jedynie w sytuacji, kiedy naprawa bądź wymiana nabytego produktu:

  • jest niemożliwa;
  • byłaby zbyt kosztowna ze względu na rodzaj produktu bądź jego wadę;
  • wiązałaby się ze znacznymi niedogodnościami dla konsumenta;
  • nie może zostać wykonana przez sprzedawcę w rozsądnym terminie.

Dodatkowe gwarancje

Poza obowiązującą omówioną tzw. gwarancją prawną (rękojmią za wady) na minimum 2 lata, sprzedawca może dodatkowo zaoferować konsumentowi dodatkową gwarancję handlową. Gwarancja taka może być uwzględniona w cenie towaru bądź być dostępna za dopłatą. Sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta, iż taka dodatkowa gwarancja nie wpływa na jego prawa wynikające z rękojmi za wady.

Implementacja norm unijnych w przepisach krajowych

Należy pamiętać, że regulacje dotyczące gwarancji prawnych (rękojmi za wady) i gwarancji handlowych w róznych państwach UE mogą się nieco różnić. Każde bowiem wdraża przepisy UE do swojego porządku prawnego na swój sposób. 

 

Komentarze: Rękojmia konsumencka w przepisach UE

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Anna

    ocena usługi:

    Szybko i sprawnie, a opinia napisana w sposób jasny i klarowny.
  • Marek Mikulski

    ocena usługi:

    jestem ogólnie bardzo zadowolony - zwłaszcza z wszechstronnej odpowiedzi, wobec czego bardzo dziękuję
  • Grzes

    ocena usługi:

    Fachowo, terminowo,profesjonalnie, polecam.
  • Jolanta

    ocena usługi:

  • Dorota

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo. Wszystko rzetelnie, a co najważniejsze komentarz w przystępnej formie. Następnym razem tylko e-prawnik.
  • Mirosław

    ocena usługi:

  • Jozef

    ocena usługi:

  • Mirosław

    ocena usługi:

  • Beata Jaroslawska

    ocena usługi:

    Profesjonalizm i fachowość, odpowiedz błyskawiczna, bardzo polecam Z poważaniem
  • Anna

    ocena usługi:

    Bardzo fachowa pomoc. Kontakt idealny. Polecam
  • Zbigniew

    ocena usługi:

    Opinia wydana terminowo, z wnioskami prawnymi podanymi w sposób jasny nawet dla nieprawników. Spełnia założenia przyjęte przeze mnie przy występowaniu z zapytaniem o jej wydanie.
  • Ryszard

    ocena usługi:

    Dziękuję! Opinia jest jasna i zadowalająca w treści. Polecam innym. Z powazaniem
  • Marta

    ocena usługi:

    Doskonały serwis i jakość usług. Otrzymałam niezwykle dogłębną i pomocną poradę prawną oraz odpowiedź na moje dodatkowe, powiązane pytanie. Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnika.
  • teti50

    ocena usługi:

    Polecam wszystkim potrzebujacym pomocy prawnej. Bardzo szybko otrzymalam odpowiedz na zadane pytanie.
  • Renata

    ocena usługi:

    Opinia przygotowana szybko, profesjonalnie, zrozumiale. POLECAM.
  • Zdzisława

    ocena usługi:

    Dziękuję za bardzo profesjonalną usługę prawną i wyczerpującą w pełni moje pytanie.Będę polecała napewno znajomym . Sama także skorzystam jeszcze z Państwa porad.
  • Paweł

    ocena usługi:





Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane