Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Kupujemy mieszkanie - u notariusza

Money.pl/Tomasz Brankiewicz
(fot. Money.pl/Tomasz Brankiewicz)
Strona 1 z 2

Jakie dokumenty trzeba ze sobą wziąć oraz co powinien przedłożyć deweloper? 

Wizyta u notariusza to ostatni etap procedury zakupu mieszkania i etap konieczny – przeniesienie własności nieruchomości bez zachowania formy aktu notarialnego jest nieważne.

Kupujący od notariusza powinien zabrać przede wszystkim pieniądze oraz dokument tożsamości i numer NIP, powinien wziąć również dokumenty z banku potwierdzające wysokość wziętego kredytu oraz wysokość hipotek, którymi bank chce obciążyć kupowane mieszkanie.

Więcej dokumentów powinien wziąć ze sobą sprzedający, jeżeli jest równocześnie budującym – oprócz dokumentu tożsamości - powinien przedłożyć notariuszowi:

  • zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym;
  • aktualny wypisu z rejestru gruntów z wyrysem;
  • aktualny odpisu księgi wieczystej nieruchomości;
  • zaświadczenie o samodzielności lokali;
  • wyrys z mapy geodezyjnej z naniesionym budynkiem;
  • uchwałę zarządu spółki zezwalającej na sprzedaż lokali;
  • aktualny odpis z Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego;
  • decyzję zatwierdzającą projekt i zawierającą zgodę na budowę budynku;
  • plany wszystkich kondygnacji budynku według inwentaryzacji powykonawczej budynku;
  • wypis z kartoteki lokali.

Jeżeli dodatkowo w dziale IV księgi wieczystej wpisana została hipoteka, np. z tytułu kredytu, jakiego bank udzielił deweloperowi na budowę, to także niezbędny będzie dokument zaświadczający, że bank (lub inna osoba czy instytucja) zwalniają przedmiotowy lokal z obciążeń na swoją rzecz. Nie trzeba koniecznie całej dokumentacji czytać ani sprawdzać, ponieważ robi to notariusz - do notariusza należy mieć zaufanie i wykorzystać jego wiedzę, zadając, w razie wątpliwości, pytania. 

 

Co należy do obowiązków notariusza?

Notariusz obowiązany jest uzależnić sporządzenie aktu notarialnego od uprzedniego uiszczenia przez strony należnej opłaty sądowej. Pobraną opłatę sądową notariusz przekazuje właściwemu sądowi rejonowemu - sądowi wieczystoksięgowemu.

Akty i dokumenty powinny być sporządzone przez notariusza w sposób zrozumiały i przejrzysty.

Przy dokonywaniu czynności notarialnych notariusz jest obowiązany czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron oraz innych osób, dla których czynność ta może powodować skutki prawne.

Notariusz jest obowiązany udzielać stronom niezbędnych wyjaśnień dotyczących dokonywanej czynności notarialnej.

Przy dokonywaniu czynności notarialnej notariusz jest obowiązany stwierdzić tożsamość osób biorących udział w czynności. Poza tym powinien zbadać wiarygodność wszystkich przedłożonych mu dokumentów i wyjaśnić wszystkie wyrażone przez strony transakcji wątpliwości.

Jeżeli akt notarialny w swej treści zawiera przeniesienie, zmianę lub zrzeczenie się prawa ujawnionego w księdze wieczystej albo ustanowienie prawa podlegającego ujawnieniu w księdze wieczystej, bądź obejmuje czynność przenoszącą własność nieruchomości, chociażby dla tej nieruchomości nie była prowadzona księga wieczysta, notariusz sporządzający akt notarialny jest obowiązany zamieścić w tym akcie wniosek o dokonanie wpisu w księdze wieczystej, zawierający wszystkie dane wymagane przepisami Kodeksu postępowania cywilnego. Notariusz jest obowiązany przesłać z urzędu sądowi właściwemu do prowadzenia ksiąg wieczystych wypis aktu notarialnego zawierający wniosek o wpis do księgi wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu w terminie 3 dni od sporządzenia aktu.  

Co znajduje się w akcie notarialnym? 

Akt notarialny powinien zawierać:

  • dzień, miesiąc i rok sporządzenia aktu, a w razie potrzeby lub na żądanie strony - godzinę i minutę rozpoczęcia i podpisania aktu,

  • miejsce sporządzenia aktu,

  • imię, nazwisko i siedzibę kancelarii notariusza, a jeżeli akt sporządził zastępca notariusza - nadto imię i nazwisko zastępcy,

  • imiona, nazwiska, imiona rodziców i miejsce zamieszkania osób fizycznych, nazwę i siedzibę osób prawnych lub innych podmiotów biorących udział w akcie notarialnym, imiona, nazwiska i miejsce zamieszkania osób działających w imieniu osób prawnych, ich przedstawicieli lub pełnomocników, a także innych osób obecnych przy sporządzaniu aktu,

  • oświadczenia stron, z powołaniem się w razie potrzeby na okazane przy akcie dokumenty,

  • stwierdzenie, na żądanie stron, faktów i istotnych okoliczności, które zaszły przy spisywaniu aktu,

  • stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty i podpisany,

  • podpisy biorących udział w akcie oraz osób obecnych przy sporządzaniu aktu,

  • podpis notariusza,

  • wniosek o dokonanie wpisu w księdze wieczystej.

Oryginały aktów notarialnych nie mogą być wydawane poza miejsce ich przechowywania, przechowuje się je w kancelarii notarialnej przez okres 5 lat. Oryginały aktów nie mogą być więc wydawane poza kancelarie notarialne. Jeśli akt notarialny został złożony na przechowywanie do sądu - to nie może być wydany poza budynek tego sądu. Udostępnienie oryginałów aktów notarialnych do wglądu powinno następować w obecności notariusza lub pracownika kancelarii notarialnej. 

Jak zapisuje się udziały w nieruchomości wspólnej i co one znaczą? 

Udział we wspólnej własności przy okazji zakupu prawa odrębnej własności zapisuje się za pomocą ułamka, w którego w mianowniku znajduje się suma powierzchni użytkowych wszystkich samodzielnych lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu (np. sklepów, biur) oraz pomieszczeń przynależnych, natomiast w liczniku zapisuje się sumę powierzchni użytkowej kupowanego mieszkania i pomieszczeń przynależnych (np. pomieszczenia gospodarcze). Tak uzyskany ułamek (np. 61/1200) będzie oznaczał udział w kosztach utrzymania nieruchomości, jak i w zyskach. Ułamek udziału ma znaczenie także na zebraniach wspólnoty mieszkańców – odzwierciedla siłę głosu. 

Czy kupić mieszkanie z wpisaną hipoteką? 

Jeżeli okaże się, że mieszkanie zawiera wpis hipoteki w dziale IV księgi wieczystej, nie trzeba się przerażać i od razu odstępować od zamiaru zawarcia umowy. Można zaproponować sprzedającemu w miarę bezpieczny sposób zakupu takiego mieszkania. Otóż trzeba się umówić w drodze umowy przedwstępnej zawartej przed notariuszem, na mocy której przyszły kupujący wypłaci przyszłemu sprzedającemu zadatek w wysokości kwoty kredytu pozostałej do zapłaty. Sprzedający z uzyskanej kwoty spłaci kredyt, bank zaś wystawia oświadczenie, w którym wyrażą zgodę na wykreślenie hipoteki. Następnie strony przedkładają u notariusza przy zawieraniu przyrzeczonej umowy takie oświadczenie, notariusz we wniosku do sądu, oprócz wpisu o zmianę właściciela, wnosi o wykreślenie hipoteki i pobiera opłatę sądową za jej wykreślenie. 

<>

 

Komentarze: Kupujemy mieszkanie - u notariusza

  • meeg 2010-04-07 07:28:59

    Re: Kupujemy mieszkanie - u notariusza

    sprzedaje mieszkanie i kupujacy biora na nie kredyt, poinformowali mnie ze musze podpisac koncowa umowe notarialna a dopiero za pare dni bank przeleje mi pieniadze na konto. czy jest to zgodne z prawem i czy nie zostane oszukana ?


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 7
  • 5
  • 3
  • 5
  • 0
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Iwona

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za opinię, która napewno pomorze w rozwiązaniu problemu. Polecam
  • Irena

    ocena usługi:

    Profesjonalizm, szybkie uzyskanie porady, szczegółowa analiza problemu. Korzystam drugi raz z tej formy porad prawnych i jestem bardzo zadowolona. Szczerze polecam!Irena
  • Renata

    ocena usługi:

    Bardzo szybka, rzetelna porada. Miła obsługa. Dziękuję.
  • ewelina

    ocena usługi:

    Szybko .konkretnie i profesjonalnie !Dziękuję bardzo :-)
  • Bogda

    ocena usługi:

    Otrzymałam w pełni zadowalającą mnie opinię prawną. Dziękuję.
  • anna

    ocena usługi:

    Szybka, rzeczowa, konkretna. Polecam.
  • Agata

    ocena usługi:

  • Barbara

    ocena usługi:

    Po raz drugi korzystam z usługi prawnej i jestem zadowolona świetny kontakt co do pytań dodatkowych natychmiastowe odpowiedzi.Pozdrawiam i dziękuję.
  • Emilia

    ocena usługi:

    Opinia wyczerpuje w całości zapytanie.
  • dbo

    ocena usługi:

    Usługa profesjonalna.
  • SYLWIA

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję, za szybkie wydanie opinii i to bez wychodzenia z domu. POLECAM :)
  • Helena

    ocena usługi:

    Pełny profesjonalizm , powołanie się na przepisy , analiza przedstawionego zagadnienia, konkretna rzetelna informacja odniesiona do zadanych pytań . Trochę czekanie na odpowiedz się dłuży , ale warto . H.S
  • Piotr

    ocena usługi:

    Na pewno skorzystam w przyszłości gdybym znów miał pytanie wymagające nieskomplikowanej i szybkiej porady prawnej
  • Wiesław

    ocena usługi:

  • Alicja

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za pomoc. Opinia prawna konkretna i wyczerpująca.
  • ema

    ocena usługi:

    Opinia rzetelna i wyczerpujaca. Dziękuje za pomoc.
  • andzia

    ocena usługi:

    polecam wszystkim, którzy potrzebują pomocy prawnej, serdecznie dziękuję


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane