Zagubienie bądź zniszczenie bagażu przez linie lotnicze

 

Zasady odpowiedzialnoÅ›ci przewoźnika uregulowane sÄ… w Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideÅ‚ dotyczÄ…cych miÄ™dzynarodowego przewozu lotniczego,  sporzÄ…dzonej w Montrealu dnia 28 maja 1999 r.

Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodÄ™ wynikÅ‚Ä… w razie zniszczenia, zaginiÄ™cia lub uszkodzenia bagażu zarejestrowanego (powierzanego przewoźnikowi), jeżeli tylko wydarzenie, które spowodowaÅ‚o zniszczenie, zaginiÄ™cie lub uszkodzenie, miaÅ‚o miejsce na pokÅ‚adzie statku powietrznego lub w czasie, gdy zarejestrowany bagaż pozostawaÅ‚ pod opiekÄ… przewoźnika. Jednakże przewoźnik nie jest odpowiedzialny w przypadku i w zakresie, w jakim szkoda wynikÅ‚a z naturalnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, jakoÅ›ci lub wad wÅ‚asnych bagażu. W przypadku bagażu niezarejestrowanego (czyli podrÄ™cznego, który zabieramy ze sobÄ… na pokÅ‚ad), Å‚Ä…cznie z przedmiotami osobistymi, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstaÅ‚a z jego winy albo z winy osób za niego dziaÅ‚ajÄ…cych. 

Odpowiedzialność przewoźnika jest ograniczona do 1.000 SDR (Special Drawing Rights – czyli tzw. specjalnych praw ciÄ…gnienia). Zgodnie z aktualnym kursem NBP 1 SDR wynosi ok.  5 zÅ‚, czyli ostatecznie przewoźnik odpowiada do kwoty ok. 5.000 zÅ‚. Warto o tym pamiÄ™tać, gdyż jeÅ›li w bagażu zarejestrowanym bÄ™dziemy przewozić wartoÅ›ciowe przedmioty, nie bÄ™dziemy mogli liczyć na peÅ‚ne odszkodowanie na wypadek zniszczenia czy też utraty bagażu, a nasze odszkodowanie bÄ™dzie siÄ™gać tej wÅ‚aÅ›nie sumy, bez wzglÄ™du na rzeczywistÄ… stratÄ™.

W przypadku zabrania wartościowych przedmiotów na pokład, przewoźnik będzie natomiast odpowiadał jedynie wtedy, gdy szkoda powstanie z jego winy bądź z winy osób za niego działających.

Najkorzystniej wiÄ™c ubezpieczyć bagaż zawierajÄ…cy wartoÅ›ciowe przedmioty – to pozwoli nam na odzyskanie peÅ‚nej sumy odszkodowania w przypadku zagubienia bÄ…dź zniszczenia bagażu.

Jak postąpić w przypadku zaginięcia bądź zniszczenia bagażu?

JeÅ›li nasz bagaż zaginie bÄ…dź ulegnie zniszczeniu należy niezwÅ‚ocznie, najpóźniej w terminie 7 dni od dnia wykonania przewozu, zÅ‚ożyć  pisemnÄ… reklamacjÄ™ u przewoźnika. W przypadku odmowy pozytywnego rozpatrzenia reklamacji, możemy skontaktować siÄ™ z miejskim (lub powiatowym) rzecznikiem konsumentów – w przypadku gdy przewoźnik ma siedzibÄ™ w Polsce.


Jeżeli zaś przewoźnik z innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii lub Islandii nie uwzględni naszej reklamacji, odpowiednikiem polskiego rzecznika konsumentów będzie w dochodzeniu roszczeń Europejskie Centrum Konsumenckie (http://konsument.gov.pl/).

 

Ostatnim krokiem jest wystÄ…pienie na drogÄ™ sÄ…dowÄ….  Powództwo w sprawie odszkodowania należy wnieść, wedÅ‚ug wyboru powoda, na terytorium jednego z paÅ„stw stron bÄ…dź do sÄ…du miejsca zamieszkania przewoźnika lub głównej siedziby jego przedsiÄ™biorstwa albo miejsca, gdzie posiada on placówkÄ™, za poÅ›rednictwem której zostaÅ‚a zawarta umowa, bÄ…dź do sÄ…du miejsca przeznaczenia przewozu. 

Podstawa prawna:

  • Konwencja o ujednoliceniu niektórych prawideÅ‚ dotyczÄ…cych miÄ™dzynarodowego przewozu lotniczego,  sporzÄ…dzona w Montrealu dnia 28 maja 1999 r. (Dz. U. 2007 r., Nr 37, poz. 235)

Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika