Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Kiedy choroba pracownika jest chorobą zawodową?

Strona 1 z 2

Co to są choroby zawodowe?

Choroba może zostać uznana za chorobę zawodową, jeżeli jest wysoce prawdopodobne, że została spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia, występujących w środowisku pracy lub sposobem wykonywania pracy i określona jest w wykazie chorób zawodowych, o którym mówi kodeks pracy. Wpływ czynników szkodliwych - chemicznych, fizycznych, biologicznych, uczulających (alergenów) oraz sposób wykonywania pracy określa się mianem „narażenia zawodowego”. Przy analizie tego zjawiska bierze się pod uwagę m.in.:

  • wartość stężeń,
  • natężeń tych czynników,
  • okres kontaktu z nimi,
  • drogę szerzenia się,
  • mechanizm działania.

Przy sposobie wykonywania pracy określa się stopień obciążenia wysiłkiem fizycznym i narażenia tym obciążeniem narządów i organów organizmu ludzkiego.

Kto może rozpoznać chorobę zawodową i jakie ma wówczas obowiązki?

Podejrzenie lub rozpoznanie choroby zawodowej może nastąpić u pracownika nadal zatrudnionego oraz u byłego pracownika, ale w okresie nie późniejszym niż określony w wykazie tych chorób. Każdy przypadek choroby zawodowej lub podejrzenie jej wystąpienia zgłasza właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu inspektorowi pracy, pracodawca, który zauważył objawy takiej choroby. Może to zrobić również lekarz, który podczas badań okresowych stwierdził lub podejrzewa chorobę zawodową, a także lekarz stomatolog lub sam pracownik, z tym, że aktualnie zatrudniony zgłasza za pośrednictwem lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad nim.

Pracodawca, który stwierdził u pracownika powstawanie choroby zawodowej, obowiązany jest, na podstawie orzeczenia lekarskiego przenieść go do innej pracy, nie stanowiącej dla niego zagrożenia i nie narażającej na wpływ czynnika, który wywołał objawy choroby. Przeniesienie następuje w terminie i na czas określony w orzeczeniu. Jeśli zmiana stanowiska pracy spowoduje obniżenie wynagrodzenia, pracownikowi przysługuje dodatek wyrównawczy na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy.

Pracodawca musi przenieść do innej odpowiedniej pracy także pracownika, który stał się niezdolny do wykonywania dotychczasowej pracy wskutek choroby zawodowej i nie został uznany za niezdolnego do pracy w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Jakie inne obowiązki ma pracodawca w przypadku choroby zawodowej pracownika?

Do obowiązków pracodawcy należy także ustalenie przyczyn powstania choroby zawodowej, charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą, wspólnie z właściwym organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Niezbędne jest również w tej sytuacji, usunięcie czynników szkodliwych, wywołujących objawy choroby i zastosowanie środków zapobiegawczych oraz realizowanie zaleceń lekarskich. Zakład pracy, w którym występują warunki szkodliwe dla zdrowia musi prowadzić rejestr zachorowań i podejrzeń o choroby zawodowe. Aby zmniejszyć lub wyeliminować ryzyko występowania tych chorób, pracodawcy są obowiązani przeznaczać czas i środki na prewencję czyli analizowanie przyczyn zachorowań związanych z warunkami pracy i na podstawie wyników stosować środki zapobiegawcze.

Jak przebiega postępowanie w sprawie podejrzenia lub rozpoznania choroby zawodowej?

Właściwy państwowy inspektor sanitarny, który otrzymał zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej kieruje pracownika, którego dotyczy podejrzenie, na badanie do jednostki orzeczniczej I i II stopnia, gdzie o rozpoznaniu lub braku podstaw do rozpoznania choroby zawodowej orzeka lekarz o specjalizacji niezbędnej do wykonywania orzecznictwa w zakresie chorób zawodowych, zatrudniony w jednej z tych jednostek. Inspektor sanitarny powiadamia dalej pracodawcę i jednostkę podstawową służby medycyny pracy, która sprawuje opiekę zdrowotną nad pracownikiem.

Lekarz, na podstawie wyników badań lekarskich, pomocniczych, dokumentacji medycznej pracownika, dokumentacji na temat przebiegu zatrudnienia oraz oceny narażenia zawodowego, wydaje orzeczenie o rozpoznaniu choroby zawodowej bądź braku symptomów czy śladów wskazujących na istnienie choroby zawodowej. Jeżeli jednak informacje i dane zawarte w dokumentacji są niewystarczające do wydania orzeczenia, lekarz może wystąpić o uzupełnienie ich do:

  • pracodawcy - o dane na temat przebiegu zatrudnienia, organizacji pracy w tym pracy w godzinach nadliczbowych, narażenia zawodowego w tym wyników o pomiarach czynników szkodliwych wykonanych na stanowiskach pracy, stosowaniu środków ochrony indywidualnej przez pracownika, a także o przekazanie próbek substancji, z którą pracownik miał do czynienia,
  • lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikiem - o dokumentację medyczną pracownika z wynikami badań okresowych,
  • innego lekarza prowadzącego leczenie pracownika - o dokumentację medyczną,
  • właściwego państwowego inspektora sanitarnego - o ocenę narażenia zawodowego w oparciu o dokumentację archiwalną, w odniesieniu do zakładów, które uległy likwidacji,
  • pracownika - o uzupełnienie wywiadu zawodowego przeprowadzonego wcześniej przez lekarza lub inspektora sanitarnego wydającego skierowanie na badanie w celu rozpoznania choroby zawodowej.
<>

 

Komentarze: Kiedy choroba pracownika jest chorobą zawodową?

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 3
  • 1
  • 2
  • 0
  • 8
  • 0
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Zofia Lewandowska

    ocena usługi:

    Korzystam z pomocy portalu e-prawnik kilkanaście lat. Zawsze najwyższa klasa. Dziękuję. Zofia Lewandowska
  • Mieczysława

    ocena usługi:

  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Wszystko przebiegło bez zarzutu. Opinia była wyczerpująca.
  • Marek

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

  • Danuta

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo za odpowiedz.Jestem zadowolona z usługi jest na wysokim poziomie. Jeśli będę w potrzebie na pewno skorzystam z waszych usług. Pozdrawiam Danuta
  • Magdalena

    ocena usługi:

  • Justyna

    ocena usługi:

    Odpowiedź dotycząca mojego zapytania bardzo szczegółowa i wyczerpująca. Mam nadzieję, że zgodnie z radą e-prawnik problem zostanie rozwiązany po mojej myśli.Polecam i dziękuję za radę- Justyna
  • Dorota

    ocena usługi:

  • Teresa

    ocena usługi:

  • Dariusz

    ocena usługi:

  • Piotr

    ocena usługi:

    Bardzo dobrze przygotowane pismo, przystępna cena i szybka realizacjia Bardzo polecam
  • Leszek

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolony z przesłanej opinii. Dała mi ona obraz sytuacji prawnej w temacie z którym się zwracałem. Bardzo dziękuje i pozdrawiam. Leszek
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Tym razem o wyborze Państwa oferty spośród innych, nie ukrywam, że zadecydowała przede wszystkim cena, ale następnym razem zadecyduje ta jakość, do której się przekonałem. Dziękuję, za bardzo krótki czas realizacji, ale przede wszystkim dziękuję za formę wypowiedzi, za prosto i jasno zbudowane zdania, dziękuję, że utwierdziliście mnie Państwo w przekonaniu, że czasami prosty człowiek,taki jak ja, wie lepiej, niż urzędnik, czy księgowy, który powinien wiedzieć, a zamiast odpowiedzi twierdzącej, każde zdanie kończy się pytająco, żeby nie użyć stwierdzenia po prostu \"nie wiem\". Ja teraz już wiem, gdzie następnym razem się zgłosić. DZIĘKUJĘ!
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z usługi. Bardzo szybko uzyskałam odpowiedź na interesujące mnie pytanie. Opinia prawna była przejrzysta i zrozumiała, podane zostały przepisy prawne. Nie osniesiono się po krótce jedynie do mojego krótkiego pytania lecz opisano kilka aspektów mojej sytuacji. Z pewnością bezpośredni kontakt z prawnikiem daje więcej możliwości ale tak jak w moim przypadku, potrzebując szybkiej porady bez zbyt długiej zwłoki i bez wychodzenia z domu, skorzystanie z usług e-prawnik.pl jest moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem. Polecam! Dziękuję!
  • Adam

    ocena usługi:

    Moja druga sprawa w tej kancelarii. Cena nieco w górę (a raczej rabat w dół), co jak sądzę trzeba po prostu zaakceptować. Prawo rynku. Co do jakości usług i podejścia, to są na tym samym wysokim poziomie. Opinia szczegółowa, na moją prośbę bardzo szybko i gratisowo uzupełniona o ważne dla mnie szczegóły. Polecam e-prawnika.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane