Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Kiedy mamy do czynienia z telepracą i jakie są problemy z tym związane?

Przemysław Lech
Przemysław Lech

Coraz częściej pracownicy świadczą pracę w formie telepracy. Jednakże pojawiają problemy interpretacyjne kiedy mamy do czynienia z tą formą pracy?. Przede wszystkim należy podkreślić, że regulacja dot. telepracy w krajowym porządku prawnym weszła w życie 16 października 2007 r. Przepisy kodeksu pracy w tym zakresie są wzorowane na europejskim Porozumieniu ramowym w sprawie telepracy z 16 lipca 2002 r., zawartym przez europejskich partnerów społecznych na podstawie art. 139 TWE.

Telepraca nie stanowi nowego rodzaju stosunku pracy, a jest to forma pracy wykonywana w określonym miejscu lub miejscach poza zakładem pracy, na warunkach określonych pomiędzy stronami których granice określają przepisy kodeksu pracy.

Legalna definicja telepracy została określona w art. 67 (5) k.p.

Przyjmuje się że z telepracą mamy do czynienia gdy zostaną spełnione łącznie cztery przesłanki:

1)      regularność wykonywania pracy czyli systematyczne świadczenie pracy w terminach lub okresach uzgodnionych z pracodawcą. Należy jednak pamiętać, że regularne nie oznacza wyłącznie poza zakładem pracy;

2)      wykonywanie pracy poza zakładem pracy czyli poza terenem w którego posiadaniu, dyspozycji jest pracodawca;

3)      korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej czyli zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.), przyjmuje się że środki komunikacji elektronicznej to rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną;

4)      rodzaj pracy musi wskazywać, że wykonywanie umówionej pracy co do zasady może być realizowany na terenie zakładu pracodawcy a jej wyniki będą przekazywane przy użyciu technologii informatycznej. Ta przesłanka wynika z europejskiego Porozumienia ramowego w sprawie telepracy. W kodeksie pracy niestety zabrakło tego warunku co moim zdaniem doprowadziło do zbyt szerokiego określenia telepracy mogącego powodować problemy interpretacyjne.

Sama forma pracy w warunkach telepracy może zapewnić pracownikowi elastyczną formę pracy z zakresie miejsca jak i czasu pracy przy założeniu że strony przyjmą zadaniowy czas prac. Ostateczne warunki takiej umowy powinny być zawarte w granicach prawa pracy, a ilość korzyści dla pracownika zależy od pracodawcy i tego czy zdecyduje się on w ogóle na zatrudnienie pracownika w tej formie.

 

Komentarze: Kiedy mamy do czynienia z telepracą i jakie są problemy z tym związane?

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 3
  • 1
  • 6
  • 1
  • 6
  • 4
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Karol

    ocena usługi:

    Wszystko szybko i czytelnie. Polecam
  • Adam

    ocena usługi:

    Serdecznie polecam usługi prawne! korzystam po raz kolejny i jestem zadowolony
  • Kuba

    ocena usługi:

    Dziekuje. Pomoc prawna na najwyzszym poziomie. Polecam
  • Basia

    ocena usługi:

    Jasno i czytelnie. Bardzo polecam.
  • Barbara C.

    ocena usługi:

    Dziękuję, jestem usatysfakcjonowana odpowiedzią, która potwierdziła moje wątpliwości. Niestety termin do złożenia skargi minął. Zajęcie miało miejsce w drugiej połowie sierpnia. Na razie trwa korespondencja z komornikiem.
  • Henryk

    ocena usługi:

    Szybko i konkretna porada - dzięki.
  • Alicja

    ocena usługi:

    Opinia prawna obszerna i wyczerpująca, z podaniem podstaw prawnych. Możliwość negocjacji ceny. Ogólnie jestem zadowolona z usługi. Polecam.
  • Lukasz

    ocena usługi:

  • Marek

    ocena usługi:

    dzięki skutecznej opinii i przesłanego wniosku sprawa została załatwiona pozytywnie zgodnie z oczekiwaniami. Pozdrawiam Marek Słonecki
  • Zuzanna

    ocena usługi:

  • Henryk

    ocena usługi:

    Jasno,obszernie,zrozumiałe za przystępna cenę.Szkoda ze wcześniej nie wiedziałem o e-prawniku.
  • Barbara

    ocena usługi:

    Serdecznie polecam usługi prawne! korzystam po raz kolejny i jestem usatysfakcjonowana poradą prawną i kontaktem w pytaniach dodatkowych!
  • Andrzej Kauf

    ocena usługi:

    Witam! Bardzo dziękuję za wyczerpującą pisaną prostym językiem odpowiedź. Jestem zadowolony, polecam . Szkoda tylko, że ZUS nie udziela takich informacji. Tematem zainteresowała się znajoma osoba. Pozdrawiam zespół i jeszcze raz bardzo dziękuję.
  • Ewa

    ocena usługi:

    Pomimo, ze w moim przypadku prawo polskie nie regulowalo zaistnialego zdarzenia, otrzymalam dodatkowe potwierdzenie, ktore mnie upewnilo co do mojej sytuacji prawnej. Jestem bardzo zadowolona z uslug e-prawnika i z pewnoscia bede z niego korzystac jesli bede tego potrzebowac. Polecam wszystkim.
  • A.Patyk

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona z usługi
  • anna

    ocena usługi:

  • WDnet Studio

    ocena usługi:

    Serdecznie dziękuję za opinię oraz wprowadzone poprawki do umowy. Jestem usatysfakcjonowany Państwa usługą oraz jej sprawnym i profesjonalnym przebiegiem.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane