Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Co po likwidacji Funduszu Alimentacyjnego?

Strona 1 z 2

Od 1 maja 2004 r. Fundusz Alimentacyjny przestał już funkcjonować, w jego miejsce państwo wprowadziło inny rodzaj pomocy. Jednak pewnym jest, że wysokość pomocy socjalnej państwa zmaleje.

 

Dlaczego zlikwidowano Fundusz Alimentacyjny?

Główną przyczyną jest bardzo dynamiczny wzrost ilości osób korzystających ze świadczeń - powodowało to wzrost nakładów państwa na ten cel, gdyż Fundusz jest prawie w całości finansowany z budżetu. Wpływy z egzekucji od osób zobowiązanych do alimentacji - które w założeniu miały być głównym środkiem pokrywającym wydatki - z roku na rok stanowią coraz mniejszy odsetek świadczeń.

Uznano także za niesprawiedliwe uzależnienie wysokości świadczeń wypłacanych z Funduszu Alimentacyjnego od wysokości zasądzonych przez sąd alimentów (z ograniczeniem górnej wysokości świadczenia do kwoty stanowiącej 30% przeciętnego wynagrodzenia, tj. 618,60 zł). Konsekwencją tego stanu rzeczy jest duża dysproporcja świadczeń.

Co ważne, likwidacja Funduszu Alimentacyjnego nie oznacza likwidacji obowiązku i procedury dochodzenia przez komorników sądowych zasądzonych alimentów!

Fundusz Alimentacyjny przestał istnieć jako odrębne źródło finansowania pomocy dla rodzin, jednak nie rezygnuje się ani z tych środków finansowych, ani z pomocy dla dotychczasowych świadczeniobiorców Funduszu.

 

W jaki sposób korzystać nadal ze świadczeń?

Osoby ubiegające się o świadczenia po 1 stycznia 2004 roku będą musiały przedstawić zaświadczenie o uzyskanych dochodach w roku 2002.

Kryterium dochodowe uprawniające do pobierania świadczeń do dnia 30 kwietnia 2004 roku nie uległo zmianie. Wynosiło ono 548 zł na osobę w rodzinie lub 612 zł w przypadku osoby samotnie wychowującej dziecko lub wychowującej dziecko niepełnosprawne.

 

Jakie nastąpiły zmiany?

Zamiast szeregu różnych, niezależnych od siebie zasiłków (macierzyński, wychowawczy, alimentacyjny) jest wypłacany tylko jeden zasiłek rodzinny wraz z dodatkami, które zastąpiły zasiłki. Dodatki te przysługują jedynie rodzinie, która ma prawo do samego zasiłku rodzinnego.

 

Komu przysługuje zasiłek rodzinny?

Od 1 maja do zasiłku rodzinnego ma prawo każda rodzina, w której miesięczny dochód na osobę w 2002 roku nie przekroczył 504 zł netto (583 zł w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym).

Do zasiłku rodzinnego przysługuje szereg dodatków (nazwy dodatków zgodne z zapisami Ustawy o świadczeniach rodzinnych):

  • dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka (zastąpił świadczenie alimentacyjne z Funduszu Alimentacyjnego). Istotną zmianą jest to, że przysługuje niezależnie od tego, czy alimenty były zasądzone i są wypłacane czy nie. Jedynym warunkiem jest spełnienie kryterium dochodowego uprawniającego do otrzymania zasiłku rodzinnego. Wysokość dodatku - 170 zł na dziecko (250 zł jeżeli jest ono niepełnosprawne). Zaproponowana kwota 170 zł jest niższa od przeciętnej wypłaty świadczenia przez Fundusz Alimentacyjny, która wynosiła 225 zł na 1 osobę uprawnioną;

  • dodatek z tytułu opieki nad dzieckiem w czasie korzystania z urlopu wychowawczego (zastąpł zasiłek wychowawczy). Wypłacany przez okres dwóch lat (trzech, jeżeli urodzi się więcej niż jedno dziecko lub sześciu w przypadku dziecka niepełnosprawnego). Wysokość tego dodatku to 400 zł miesięcznie;

  • dodatek z tytułu urodzenia dziecka, który jest jednorazowym dodatek w wysokości 500 zł za każde urodzone dziecko (obecnie 201 zł, tylko dla rodzin spełniających kryterium dochodowe z ustawy o pomocy społecznej);

  • dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Jeżeli ojciec lub matka stracą prawo do zasiłku dla bezrobotnych, mogą otrzymać dodatek do zasiłku rodzinnego w wysokości 400 zł. Będzie on wypłacany maksymalnie przez 3 lata nie dłużej jednak niż do momentu, gdy dziecko skończy 7 lat;

  • dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego jest nowym świadczeniem. Wyniesie 50 zł na dziecko do 5 lat oraz 70 zł na dziecko uczące się w wieku 6-24 lata;

  • dodatek z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego. Również jest nową formą wsparcia rodzin - będzie wypłacany raz w roku, we wrześniu w wysokości 90 zł;

  • dodatek z tytułu nauki dziecka poza miejscem zamieszkania wyniesie 80 zł miesięcznie (od września do czerwca). To także nowe świadczenie.

<>

 

Komentarze: Co po likwidacji Funduszu Alimentacyjnego?

  • lidzia 2011-09-05 09:20:05

    Re: Co po likwidacji Funduszu Alimentacyjnego?

    Co zrobić jeżeli Komornik Sądowy jest nieskuteczny ? Przez dziesięć lat nie odzyskał ani złotówki alimentów .


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 7
  • 5
  • 0
  • 6
  • 9
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Iwona

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za opinię, która napewno pomorze w rozwiązaniu problemu. Polecam
  • Irena

    ocena usługi:

    Profesjonalizm, szybkie uzyskanie porady, szczegółowa analiza problemu. Korzystam drugi raz z tej formy porad prawnych i jestem bardzo zadowolona. Szczerze polecam!Irena
  • Renata

    ocena usługi:

    Bardzo szybka, rzetelna porada. Miła obsługa. Dziękuję.
  • ewelina

    ocena usługi:

    Szybko .konkretnie i profesjonalnie !Dziękuję bardzo :-)
  • Bogda

    ocena usługi:

    Otrzymałam w pełni zadowalającą mnie opinię prawną. Dziękuję.
  • anna

    ocena usługi:

    Szybka, rzeczowa, konkretna. Polecam.
  • Agata

    ocena usługi:

  • Barbara

    ocena usługi:

    Po raz drugi korzystam z usługi prawnej i jestem zadowolona świetny kontakt co do pytań dodatkowych natychmiastowe odpowiedzi.Pozdrawiam i dziękuję.
  • Emilia

    ocena usługi:

    Opinia wyczerpuje w całości zapytanie.
  • dbo

    ocena usługi:

    Usługa profesjonalna.
  • SYLWIA

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję, za szybkie wydanie opinii i to bez wychodzenia z domu. POLECAM :)
  • Helena

    ocena usługi:

    Pełny profesjonalizm , powołanie się na przepisy , analiza przedstawionego zagadnienia, konkretna rzetelna informacja odniesiona do zadanych pytań . Trochę czekanie na odpowiedz się dłuży , ale warto . H.S
  • Piotr

    ocena usługi:

    Na pewno skorzystam w przyszłości gdybym znów miał pytanie wymagające nieskomplikowanej i szybkiej porady prawnej
  • Wiesław

    ocena usługi:

  • Alicja

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za pomoc. Opinia prawna konkretna i wyczerpująca.
  • ema

    ocena usługi:

    Opinia rzetelna i wyczerpujaca. Dziękuje za pomoc.
  • andzia

    ocena usługi:

    polecam wszystkim, którzy potrzebują pomocy prawnej, serdecznie dziękuję


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane