Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Jak napisać regulamin - pytanie to powinni zadać sobie nie tylko właściciele sklepów internetowych, ale każdy kto świadczy jakiekolwiek usługi za pośrednictwem Internetu.

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (uśude) mimo mylącego tytułu nie jest skierowana wyłącznie do typowych ‘usługodawców’. Pojęcie usług świadczonych drogą elektroniczną należy bowiem rozumieć szeroko, jako wszelkie działania prowadzone online – zawieranie umów przez Internet, przesyłanie danych i ich przetwarzanie czy przesyłanie informacji handlowej.

Wszystkie te czynności będą więc podlegały reżimowi ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Jednym z wymogów jakie stawia uśude podejmującym działalność przez sieć jest przygotowanie i opublikowanie regulaminu.

Zgodnie z ustawą (art. 8) usługodawca: 

  • określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, zwany dalej „regulaminem”, 
  • nieodpłatnie udostępnia usługobiorcy regulamin przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także - na jego żądanie - w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca. 

Usługodawca jest związany postanowieniami udostępnionego regulaminu i ma obowiązek świadczyć usługi nie tylko zgodnie z treścią ustawy ale także zgodnie z treścią regulaminu.

Czym jest regulamin?

To dokument wskazujący w jaki sposób świadczone są usługi. Powinien być udostępniony przez usługodawcę przed zawarciem umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną – czyli np. przed złożeniem zamówienia, rejestracją w serwisie etc.  Jeśli tak się nie stanie, usługobiorcy nie będą wiązały postanowienia regulaminu, których nie otrzymał przed zawarciem umowy.

Regulamin określa w szczególności: 

  • rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną, 
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca oraz zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
  • warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
  • tryb postępowania reklamacyjnego. 

Jest to oczywiście wyliczenie przykładowe, de facto więc usługodawca ma możliwość obszerniejszego uregulowania zasad świadczenia usług .

Pewne uzupełnienie powyższego stanowią przepisy Kodeksu cywilnego. I tak zgodnie z przepisem art. 66[1] par. 2 k.c.:

Przedsiębiorca składający ofertę w postaci elektronicznej jest obowiązany przed zawarciem umowy poinformować drugą stronę w sposób jednoznaczny i zrozumiały o: 

  1. czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy; 
  2. skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty; 
  3. zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy; 
  4. metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, które jest obowiązany udostępnić drugiej stronie; 
  5. językach, w których umowa może być zawarta; 
  6. kodeksach etycznych, które stosuje, oraz o ich dostępności w postaci elektronicznej. 

Bardziej szczegółowo kwestię świadczenia usług na rzecz konsumentów regulują przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jednolity: Dz.U.2012.1225). Przyjmuje się (art. 9 ustawy), że Konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, o:




  1. imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany;
  2. istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;
  3. cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki;
  4. zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
  5. kosztach oraz terminie i sposobie dostawy;
  6. prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3;
  7. kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy;
  8. terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący;
  9. minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
  10. miejscu i sposobie składania reklamacji;
  11. prawie wypowiedzenia umowy.

Czytaj więcej: Niedozwolone klauzule umowne w obrocie z konsumentami

Nie ma wątpliwości co do tego, że w/w zagadnienia mogą być opisane w regulaminie świadczenia usług.

W pozostałym zakresie usługodawca ma swobodę w kształtowaniu postanowień regulaminu. Oczywiście swoboda nie oznacza dowolności - regulacje zawarte w tym dokumencie powinny być bowiem zgodne z powszechnie obowiązującym prawem.

Sporządzając regulamin, który będzie wiązał konsumentów, warto zapoznać się listą klauzul niedozwolonych, jaka udostępniona jest na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nierzadko bowiem zdarza się, że postanowienia, które wydają się być prawidłowymi, zostały wpisane do rejestru jako naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Jeśli w regulaminie znajdą się takie regulacje, z pewnością nie będą wiązały kontrahenta a nadto możliwe będzie narażenie się na odpowiedzialność odszkodowawczą. Tworząc regulamin należy o tym pamiętać.

Samo przygotowanie dobrego regulaminu to jednak tylko połowa sukcesu. Duży nacisk powinien być położony na regularne sprawdzanie go i porównywanie z dość często (czasem raz na dwa tygodnie) aktualizowaną listą klauzul niedozwolonych.

Czytaj więcej: Niedozwolone klauzule w regulaminie sklepu internetowego mogą nas kosztować nawet 10% przychodu

Nie warto także bezmyślnie kopiować regulaminów od innych usługodawców – ich regulacje mogą się różnić od zasad funkcjonowania naszej działalności a poza tym, mogą być po prostu błędne. Dlatego też o wiele lepiej, szczególnie w przypadku działalności nietypowej, powierzyć sporządzenie regulaminu specjalistom. Zainwestowane w to środki pieniężne z pewnością się zwrócą i zapewnią nam spokojny sen.

(pg)


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • Gabriel 2018-11-19 12:53:38

    Ja mam taki regulamin od SolidnyRegulamin.pl To kancelaria radców prawnych która układa własnie takie dokumenty, mają pakiety i potem np przez 12 miesięcy aktualizują regulamin jesli się coś w prawie zmieniło. Ja w pełnym pakiecie mam też dokumentacja GIODO i sprawdzili mi stronę pod kątem zgód różnych i danych osobowych. Człowiek nawet nie wie ile rzeczy musi sprawdzić:)

  • Chorąży 2016-04-17 09:30:27

    Ja dość często robię zakupy przez internet, sam też mam swój własny sklep internetowy i muszę przyznać że mnóstwo sklepów inetnetowych ma niepoprawny regulamin, dość częśto spotykam się z sytuacją gdzie regulamin ma cztery linijki! Nie do końca rozumiem, czy takie osoby nie zdają sobie sprawy że mogą być na nich nałożone uciążliwe kary pieniężne? Ja przy zakładaniu mojego sklepu intenetowego, korzystałem z pomocy prawników, tak samo wykupiłem odpowiedni audyt, dzięki któremu regulamin jes sprawdzany co miesiąc czy czasem nie ma tam jakieś klauzuli niedozowolonej. Wiadomo to kosztuje, ale przynajmniej mam to z głowy i tak mam dużo problemów związanych z prowadzeniem firmy, no i zresztą można to wrzucić w koszta prowadzenia firmy ;) Pozdrawiam

  • Blobek 2016-04-16 12:01:51

    No dobrze, a czy ktoś wie skąd można wziąć taki regulamin? No i pytanie kolejne, jak już napiszemy własny regulamin sklepu internetowego skąd będziemy mieli pewność że jest on poprawny? zwłaszcza że dość głośno jest o firmach które wychwytują sklepu z niepoprawnymi regulaminami i kążą im płacić!


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika