Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Jak przebiega likwidacja stowarzyszeń?

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Rozwiązanie stowarzyszenia

Podstawą likwidacji jest rozwiązanie stowarzyszenia, które może się odbyć na kilka sposobów. Po pierwsze rozwiązania się stowarzyszenia może nastąpić na podstawie własnej uchwały. W uchwale określa się datę rozwiązania będącą równocześnie datą rozpoczęcia likwidacji. Członkowie zarządu tracą na rzecz likwidatora uprawnienia do reprezentowania stowarzyszenia od momentu zarządzenia likwidacji. Likwidatorami stowarzyszenia będą w tym przypadku zazwyczaj członkowie zarządu stowarzyszenia. Odstępstwa od tej zasady są możliwe, jeśli statut lub uchwała ostatniego walnego zebrania członków (zebrania delegatów) tego stowarzyszenia stanowi inaczej.

W przypadku rozwiązania stowarzyszenia przez sąd, zarządza on jego likwidację, wyznaczając likwidatora.

Rozwiązanie stowarzyszenia z mocy prawa może nastąpić w sytuacjach wyjątkowych, biorąc pod uwagę Konstytucyjną zasadę wolności zrzeszania się. Praktycznie zdarzyło się to ostatnio przy okazji transformacji ustrojowej.

Likwidacja

Likwidacja stowarzyszenia polega na zaprzestaniu działalności, rozdysponowaniu majątku oraz wykreśleniu z Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie w likwidacji nie może prowadzić działalności określonej w statucie.

Obowiązki likwidatora

Podstawowym obowiązkiem likwidatora jest przeprowadzenie likwidacji w możliwie najkrótszym czasie, w sposób zabezpieczający majątek likwidowanego stowarzyszenia przed nieuzasadnionym uszczupleniem. Jeżeli likwidacja nie zostanie zakończona w rocznym terminie, obowiązkiem likwidatorów jest przedstawienie przyczyn opóźnienia sądowi, który w razie uznania opóźnienia za usprawiedliwione przedłuża termin likwidacji lub zarządza zmianę likwidatorów.

W pierwszej kolejności likwidator powinien zawiadomić sąd o wszczęciu likwidacji i wyznaczeniu likwidatora, z podaniem swego nazwiska, imienia i miejsca zamieszkania, jeśli sam nie był wyznaczony przez sąd.

Kolejnym obowiązkiem likwidatora jest podanie do publicznej wiadomości informacji o likwidacji. Najczęściej odbywa się to w postaci ogłoszenia w prasie lokalnej czy ogólnopolskiej.

Likwidator dokonuje wszelkich czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji, w tym może zawierać nowe umowy," np. umowę z firmą windykacyjną pomagającą wyegzekwować roszczenia należne stowarzyszeniu. Do zadań likwidatora należy zatem upłynnienie majątku, ściągnięcie należności od dłużników oraz zaspokojenie wierzycieli. Wspomnieć należy, iż wierzyciele nie mogą skutecznie dochodzić swoich roszczeń względem członków stowarzyszenia. Stowarzyszenie jako osoba prawna odpowiada za wszelkie zobowiązania całym swoim majątkiem. Po zakończeniu likwidacji należy zgłosić sądowi wniosek o wykreślenie stowarzyszenia z Krajowego Rejestru Sądowego. Z tą chwilą stowarzyszenie traci osobowość prawną.

Majątek stowarzyszenia

Koszty likwidacji pokrywane są z majątku likwidowanego stowarzyszenia. Pozostałą część majątku przeznacza się na cel określony w statucie lub w uchwale walnego zebrania członków (zebrania delegatów) o likwidacji stowarzyszenia. W razie zaś braku postanowienia statutu lub uchwały w tej sprawie, sąd orzeka o przeznaczeniu majątku na określony cel społeczny.

Pamiętaj że:

  • Likwidacja stowarzyszenia może nastąpić na trzy sposoby: na podstawie własnej uchwały, przez sąd lub z mocy prawa;

  • Likwidacja stowarzyszenia polega na zaprzestaniu działalności, rozdysponowaniu majątku oraz wykreśleniu z Krajowego Rejestru Sądowego;

  • Do obowiązków likwidatora należy:

  1.  
    1.  
      1. zawiadomienie sądu o wszczęciu likwidacji;
      2. podanie do publicznej wiadomości informacji o likwidacji;
      3. upłynnienie majątku, ściągnięcie należności od dłużników oraz zaspokojenie wierzycieli;
      4. zgłoszenie sądowi wniosku o wykreślenie stowarzyszenia z Krajowego Rejestru Sądowego.

Podstawa prawna:

 

Komentarze: Jak przebiega likwidacja stowarzyszeń?

  • staruszek 2010-11-21 07:40:12

    Re: Jak przebiega likwidacja stowarzyszeń?

    Znam stowarzyszenie, które "umiera śmiercią naturalną". Po prostu, zostało kilka osób, gdyż reszta odeszła z tego padołu, wyjechała z kraju na stałe luib po prostu zaniemogła wiekiem. Praktycznie zarząd nie istnieje i nawet nie ma kto go rozwiązać.

  • as 2010-11-19 16:50:31

    Re: Jak przebiega likwidacja stowarzyszeń?

    a co w momencie gdy wszyscy członkowie stowarzyszenia złożą rezygnację?


Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Anna

    ocena usługi:

    Szybko i sprawnie, a opinia napisana w sposób jasny i klarowny.
  • Marek Mikulski

    ocena usługi:

    jestem ogólnie bardzo zadowolony - zwłaszcza z wszechstronnej odpowiedzi, wobec czego bardzo dziękuję
  • Grzes

    ocena usługi:

    Fachowo, terminowo,profesjonalnie, polecam.
  • Jolanta

    ocena usługi:

  • Dorota

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo. Wszystko rzetelnie, a co najważniejsze komentarz w przystępnej formie. Następnym razem tylko e-prawnik.
  • Mirosław

    ocena usługi:

  • Jozef

    ocena usługi:

  • Mirosław

    ocena usługi:

  • Beata Jaroslawska

    ocena usługi:

    Profesjonalizm i fachowość, odpowiedz błyskawiczna, bardzo polecam Z poważaniem
  • Anna

    ocena usługi:

    Bardzo fachowa pomoc. Kontakt idealny. Polecam
  • Zbigniew

    ocena usługi:

    Opinia wydana terminowo, z wnioskami prawnymi podanymi w sposób jasny nawet dla nieprawników. Spełnia założenia przyjęte przeze mnie przy występowaniu z zapytaniem o jej wydanie.
  • Ryszard

    ocena usługi:

    Dziękuję! Opinia jest jasna i zadowalająca w treści. Polecam innym. Z powazaniem
  • Marta

    ocena usługi:

    Doskonały serwis i jakość usług. Otrzymałam niezwykle dogłębną i pomocną poradę prawną oraz odpowiedź na moje dodatkowe, powiązane pytanie. Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnika.
  • teti50

    ocena usługi:

    Polecam wszystkim potrzebujacym pomocy prawnej. Bardzo szybko otrzymalam odpowiedz na zadane pytanie.
  • Renata

    ocena usługi:

    Opinia przygotowana szybko, profesjonalnie, zrozumiale. POLECAM.
  • Zdzisława

    ocena usługi:

    Dziękuję za bardzo profesjonalną usługę prawną i wyczerpującą w pełni moje pytanie.Będę polecała napewno znajomym . Sama także skorzystam jeszcze z Państwa porad.
  • Paweł

    ocena usługi:



Tagi



Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane