Zmiany w ustawie o VAT nie ominęły również kwestii związanych z odliczaniem paliwa do samochodów firmowych. Poniżej omówimy regulacje obowiązujące do 21.08.2005 r. oraz nowe przepisy, które obowiązują od 22.08.2005 r.
Pamiętajmy, że faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu – wymóg taki wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798, ze zm.).
Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 21.08.2005 r., podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, których dopuszczalna ładowność była mniejsza od wyliczonej zgodnie ze wzorem „Lisaka” oraz tych, które w w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa nie miały określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc.
Pomimo tego, że podatnik miał więc prawo do odliczenia połowy podatku zawartego w fakturze nabycia albo z faktury czynszowej, w przypadku paliwa, oleju napędowego oraz gazu, używanych do tankowania samochodów osobowych, prawo to nie przysługiwało w ogóle.
Jeżeli chodzi o odliczanie podatku VAT od części samochodowych, ustawodawca nie przewidywał w tym względzie żadnych ograniczeń – oczywiście poza związkiem ze sprzedażą opodatkowaną. Wyjątkiem było (i jest) limitowanie ograniczenia odliczenia w przypadku nabycia części niezbędnych do wytworzenia samochodu we własnym zakresie.
Podobnie, jak „stare” regulacje, tak również nowe przepisy stanowią, że odliczenia podatku VAT nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 – a więc samochodów, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Jeśli więc podatnik użytkuje taki samochód, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w ogóle.
Natychmiast po uchwaleniu zmian w ustawie powstały wątpliwości, czy można odliczać podatek od paliwa nabytego do samochodów, które pomimo mniejszej niż 3,5 tony masy całkowitej, dają prawo do odliczenia całości podatku (mowa o samochodach, które wymieniliśmy w jednym z poprzednich artykułów o firmowych samochodach w podrozdziale „W przypadku których samochodów dopuszczalne jest pełne odliczenie?”. Trzeba bowiem zwrócić uwagę, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 w nowym brzmieniu odwołuje się jedynie do art. 86 ust. 3, zaś pojazdy, w przypadku których dopuszczalne jest pełne odliczenie podatku pomimo mniejszej masy całkowitej, zostały wymienione w ust. 4. Wątpliwości interpretacyjne mogły skłaniać do stanowiska, że pomimo możliwości odliczenia 100% podatku np. od samochodu typu „van” przy jego zakupie, podatnik nie mógłby odliczać podatku od paliwa wlewanego do baku tego samochodu. Wątpliwości wyjaśnił Minister Finansów, stając na stanowisku pozwalającym na pełne odliczenie podatku w przypadku samochodów, których masa całkowita jest mniejsza niż 3,5 tony, ale w stosunku do których przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku przy ich nabyciu (zgodnie z art. 86 ust. 4-5c ustawy). Ministerstwo Finansów stwierdziło, że: „(…)
< | > |
Re: Odliczanie podatku VAT od paliwa i części
Podobno odliczanie Vat-u najlepiej idzie firmom transportowym i nie tylko, które skupują faktury za paliwo na stacjach (pozostawione paragony zbiera obsługa i za drobną opłatą wystawia zamawiane faktury). Traci na tym PKB i całe społeczeństwo, ponieważ większe firmy stać na zapłatę całości podatku proponuję częstsze kontrole typu: porównanie odliczonych kwot za paliwo z faktycznym przebiegiem, wynikającym choćby z przebiegu w dok. przeglądów technicznych pojazdów. Uczciwa konkurencja = wyższy PKB = wyższe płace dla pracowników
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
ocena usługi:
RODO - czyli co?
Dnia 25 maja 2018 roku we wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej zacznie być stosowane Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych 2016/679
Co reguluje RODO?
Prywatność każdego człowieka musi być chroniona. 25 maja 2018 r. we wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej zacznie być stosowane ...
Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych według RODO
RODO obejmuje swoim zastosowaniem wszystkie podmioty prywatne i publiczne, które przetwarzają dane osobowe i w praktyce większość procesów przetwarzania danych
Obowiązek zgłaszania naruszeń przepisów RODO
RODO nakłada na podmioty przetwarzające dane osobowe prawny obowiązek informowania o incydentach bezpieczeństwadotyczących danych osobowych.
Zabezpieczenia danych według RODO
Jak RODO normuje zabezpieczenia danych? Do czego będzie zobowiązany każdy administrator danych? Jakich ryzyk trzeba się wystrzegać?
Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.