Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


System emerytalny przed OFE

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Wprowadzona w życie 1 stycznia 1999 roku reforma emerytalna oparta o rozwiązanie III-filarowe, całkowicie zmieniła ówczesny system emerytalny. System działający w Polsce do 1 stycznia 1999 roku był tzw. systemem zdefiniowanego świadczenia (system repartycyjny). Rozwiązanie to działało na zasadzie wypłacania świadczeń emerytalnych z funduszy pochodzących od ZUS-u z tytułu składek pracujących.

Założeniem takiego systemu jest przyjęcie, że pracująca część społeczeństwa bierze na siebie utrzymanie wszystkich emerytów i rencistów - kapitał emerytalny części pracującej nie jest gromadzony. Jego podstawową cechą jest brak powiązania między wysokością składki na ubezpieczenie społeczne a wysokością przyszłego świadczenia emerytalnego. Wysokość przyszłej emerytury, była zatem zupełnie oderwana od sumy składek. Największy wpływ na wielkość emerytury miało wynagrodzenie wypłacane w ostatnich latach zatrudnienia oraz okres płacenia składek, a nie ich wysokość. W tym systemie pracownicy nie byli zainteresowani odprowadzaniem wysokiej składki emerytalnej. Taki stan rzeczy prowadził do oczywistych patologii - na porządku dziennymi było sztuczne podwyższanie wynagrodzenia tuż przed przejściem pracownika na emeryturę w celu uzyskania wyższego świadczenia emerytalnego. Skutkiem powyższych założeń było również uprzywilejowanie poszczególnych grup pracowników pod względem osiągania wieku emerytalnego i wysokości emerytury. Część ubezpieczonych, mimo odprowadzania składki w takiej samej procentowo wysokości, co osoby nieuprzywilejowane, otrzymywało wyższe świadczenie emerytalne. Ustawodawca, realizując często doraźną wolę polityczną uprzywilejowania określonej grupy pracowników, mógł ustalić dla niej niższy wiek emerytalny lub wyższy przelicznik wysokości świadczenia emerytalnego w odniesieniu do ostatnio wypłacanego wynagrodzenia czy długości stażu pracy. Takie działania podejmowane były przed 1999 rokiem nader często przez co powstał skomplikowany system zróżnicowanych warunków i trybów przechodzenia na świadczenie emerytalne jak również ustalania jego wysokości w odniesieniu do różnych grup zawodowych.

Zmiana systemu emerytalnego po 1999 roku związana była z przejściem do tzw. systemu zdefiniowanej składki, gdzie o wysokości świadczenia emerytalnego decydowała wysokość odprowadzanej składki. Dla osób pracujących przed 1999 rokiem przyjęto konstrukcję kapitału początkowego, który stanowi bazę do ustalenia nowego świadczenia emerytalnego, już z uwzględnieniem wysokości odprowadzanych składek.

Aktualnie system zdefiniowanego świadczenia nadal jest jednak stosowany do ubezpieczonych urodzonych przed 1 stycznia 1949 roku i do tych ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 roku, którzy do 31 grudnia 2008 roku spełnili warunki nabycia prawa do emerytury w niższym wieku emerytalnym, do wcześniejszej emerytury, do emerytury kolejowej i do emerytury nauczycielskiej. System ten stosuje się też do wyliczenia wysokości emerytury górniczej.

e-prawnik.pl

 

Komentarze: System emerytalny przed OFE

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Dariusz

    ocena usługi:

  • Danuta

    ocena usługi:

    Polecam!
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Szybko, fachowo i za rozsądną cenę. Polecam
  • zofia-ewa

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo.Jestem zadowolona z usługi. Odpowiedź bardzo wyczerpująca. Na pewno będę korzystać często/jeżeli zajdzie taka potrzeba.
  • Sylwka

    ocena usługi:

    Profesjonalna, zrozumiała opinia
  • Magdalena

    ocena usługi:

    Godne polecenia.
  • Dorota

    ocena usługi:

  • HONKI

    ocena usługi:

    Usługa znakomita.
  • Arkadiusz

    ocena usługi:

    Jak zawsze PROFESJONALNIE !
  • Mariusz

    ocena usługi:

  • Robert

    ocena usługi:

  • Mariusz Wierzchowski

    ocena usługi:

    Moje pierwsza porada i jestem pod wrażeniem !!! Uzyskałem mega wyczerpującą informację za rozsądne pieniądze. Od tej pory będę stałym klientem e-prawnik.pl
  • Katarzyna

    ocena usługi:

  • Katarzyna

    ocena usługi:

  • Katarzyna

    ocena usługi:

  • Kazimiera

    ocena usługi:

    bardzo dziękuję za wyczerpującą opartą na konkretnych przepisach opinię, porada prawna mnie zadowala, zdecydowanie polecam . 31.01.2018r
  • Adam Skorupski

    ocena usługi:

    Bardzo konkretna, rzeczowa opinia z przywołaniem dokładnych podstaw prawnych dla poleconych przez prawnika działań. Zdecydowanie polecam. Konkret bez naciągania na koszty.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane