W zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych na produkcję (...)

W zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych na produkcję i dystrybucję filmu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), uzupełnionym 18 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych na produkcję i dystrybucję filmu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, przeznaczonych na produkcję i dystrybucję filmu.

W dniu 18 września 2017 r., wniosek powyższy został uzupełniony.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, posiadający status fundacji wpisanej do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego, planuje samodzielne lub we współpracy z innymi podmiotami zrealizowanie filmu pełnometrażowego, przekazując środki finansowe na realizację tego filmu. W statucie Wnioskodawcy wskazano, że do celów podatnika (fundacji) należy m.in.: propagowanie polskiej kultury za granicą, propagowanie dorobku kultury światowej w kraju, upowszechnianie sztuki radiowej i telewizyjnej.

Scenariusz filmu inspirowany jest książką pisarza egzystencjalisty i psychoterapeuty. Analizuje ona doświadczanie lęku przed śmiercią, metody radzenia sobie z nim, a także jego pozytywny wpływ na życie ludzkie.

Film w założeniu ma być realizowany w Polsce oraz we Francji, przy udziale polskich oraz zagranicznych artystów. Film realizowany będzie na podstawie scenariusza polskiego scenarzysty (obywatela polskiego), zostanie wyreżyserowany przez polskiego reżysera (obywatela polskiego), z udziałem polskich aktorów (obywateli polskich), a muzykę do filmu skomponuje również polski twórca muzyki filmowej (obywatel polski). W realizację filmu będą zaangażowani również aktorzy zagraniczni. Podatnik zamierza nawiązać współpracę z partnerami zagranicznymi, celem pozyskania innych renomowanych twórców zagranicznych oraz zapewnienia międzynarodowej dystrybucji filmu.

Planowane jest wyświetlanie filmu oraz jego dystrybucja w Polsce oraz za granicą (m.in. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, kraje europejskie, w tym Wielka Brytania, Hiszpania). Planowane jest również wyświetlanie filmu na festiwalach filmowych w Polsce i za granicą. Podczas wyświetlania i dystrybucji filmu będzie on określany jako film polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochody Wnioskodawcy, inne niż wymienione w art. 17 ust. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), przeznaczone i wydatkowane na produkcję i dystrybucję filmu, opisanego w zdarzeniu przyszłym, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych?

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: ?updop?), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych (winno być: i instytutów badawczych), w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i ? bez względu na termin ? wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie ujęte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w statucie Wnioskodawcy wskazano, że jego celami statutowymi są m in.: propagowanie polskiej kultury za granicą, propagowanie dorobku kultury światowej w kraju, upowszechnianie sztuki radiowej i telewizyjnej. Należy mieć przy tym na uwadze fakt, że działalność kulturalna obejmuje działalność w zakresie tworzenia kultury, a zatem działalność artystów i twórców, jak i działalność polegającą na jej rozpowszechnianiu i ochronie. Rozpowszechnianie i propagowanie kultury wśród społeczeństwa polega natomiast na podejmowaniu działań, mających na celu zapewnienie jej jak najszerszego odbioru. Poprzez rozpowszechnianie kultury (działalność kulturalną) można bowiem rozumieć ?intencjonalnie organizowane oddziaływanie służące kształtowaniu, rozwijaniu potrzeb i zainteresowań kulturalnych oraz stymulowaniu i wspomaganiu jednostek i małych grup społecznych do rozwijania i sublimacji swojej aktywności kulturalnej (recepcyjnej, współtwórczej i twórczej, zabawowej i rekreacyjnej)? (D. Jankowski [w:] red. J. Gajda, Zróżnicowane rozumienie upowszechniania kultury i jego współczesna wykładnia. Współczesne dylematy upowszechniania kultury, Lublin 1991).

W powyższym kontekście nie może budzić wątpliwości fakt, że produkcja i dystrybucja filmu fabularnego inspirowanego książką, określanego jako film polski, zrealizowanego z udziałem polskich i zagranicznych aktorów, polskiego scenarzysty, polskiego reżysera, polskiego kompozytora, wyświetlanego i dystrybuowanego w Polsce i za granicą, ma na celu propagowanie kultury polskiej za granicą i kultury światowej w Polsce, a w konsekwencji ma związek z celem statutowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a mianowicie działalnością kulturalną. Wskazać też należy, że produkcja i dystrybucja filmu, dokonana w oparciu o zagraniczne dzieło literackie, służy również spopularyzowaniu (propagowaniu) w Polsce tego dzieła kultury światowej.

Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, dochody Wnioskodawcy, inne niż wymienione w art. 17 ust. 1a updop, przeznaczone i wydatkowane na produkcję i dystrybucję filmu opisanego w zdarzeniu przyszłym, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Identyczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 6 kwietnia 2010 r., Znak: IBPBI/2/423-97/10/CzP, wydanej dla Wnioskodawcy (dotyczącej innego filmu), w której stwierdzono, że z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w statucie Wnioskodawcy wskazano, że jego celami statutowymi są m in. upowszechnianie sztuki radiowej i telewizyjnej, propagowanie dorobku kultury światowej w kraju, propagowanie polskiej kultury za granicą. Realizacja przedmiotowego projektu, jakim jest stworzenie filmu, ma związek z celem statutowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a mianowicie działalnością kulturalną. W szczególności Wnioskodawca zamierza przeznaczyć uzyskane dochody na pokrycie kosztów produkcji i dystrybucji filmu. Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę zostaną w istocie wydatkowane na działania mieszczące się w ww. celu statutowym, tj. na współfinansowanie projektu polegającego na produkcji i dystrybucji filmu muzycznego, to będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika