Stawka podatku dla usługi rezerwacji usług taxi.

Stawka podatku dla usługi rezerwacji usług taxi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 października 2017 r. (data wpływu 2 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z 5 stycznia 2018 r. (data wpływu 11 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi rezerwacji usług taxi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi rezerwacji usług taxi.

Wniosek został uzupełniony pismem z 5 stycznia 2018 r. (data wpływu 11 stycznia 2018r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 grudnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.721.2017.1.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione w piśmie z 5 stycznia 2018r.):

Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę z podmiotami świadczącymi usługi transportu drogowego taksówką. Wnioskodawca posiada umowy zawarte z klientami indywidualnymi i instytucjonalnymi w przedmiocie świadczenia usług transportu drogowego taksówkami.

Podmioty zamierzające nawiązać współpracę z Wnioskodawcą (Kierowcy) są osobami fizycznymi prowadzącymi własną działalność gospodarczą oraz posiadającymi stosowne uprawnienia i licencje do świadczenia usług transportu drogowego taksówką. Kierowcy będą dysponować własnymi lub podnajmowanymi samochodami niestanowiącymi ich własności. Przedmiotem umowy będzie współpraca w zakresie świadczenia na rzecz Wnioskodawcy dla klientów usług transportu drogowego taksówką.

Kierowcy upoważnią Wnioskodawcę do wystawiania faktur i rachunków oraz faktur i rachunków korygujących i duplikatów w imieniu Kierowców i na ich rachunek na podstawie stosownego pełnomocnictwa. Wnioskodawca zobowiąże się m.in. do zapewnienia Kierowcom całodobowej obsługi centrali działającej na obszarze określonego miasta oraz przyjmowania i przekazywania Kierowcom drogą telekomunikacyjną/internetową zleceń i zamówień klientów. Z kolei obowiązkiem Kierowców będzie m.in. świadczenie na rzecz Wnioskodawcy usług na rzecz klientów oraz terminowe uiszczanie opłat za usługi świadczone przez Wnioskodawcę w wysokości i terminach wskazanych przez Wnioskodawcę. W ramach obsługi centrali Wnioskodawca będzie ustalać z Kierowcami sposób realizacji usługi.

Wnioskodawca planuje wprowadzić do regulaminu rozliczeń zapisy o następującej treści:

?Za usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy Kierowca ponosić będzie miesięczne opłaty w postaci:

  1. korzystania z obsługi centrali w określonej kwocie;
  2. korzystania z systemu łączności telekomunikacyjnej/internetowej w określonej kwocie;
  3. utrzymania sieci komputerowej i komputerów w określonej kwocie;
  4. rezerwacji usługi taxi na rzecz klientów w określonej kwocie?.

Od tak ustalonych opłat zostanie rozliczona stawka VAT, której wysokość zależna będzie od rodzaju opłaty. Przykładowo, od opłaty za korzystanie z systemu łączności telekomunikacyjnej/internetowej lub utrzymanie sieci komputerowej będzie rozliczana kwota VAT w wysokości 23%, z kolei od rezerwacji usług taxi będzie to 8%. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi rezerwacji taxi są klasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 49.32 - ?Usługi taksówek osobowych?, a zatem dają prawo do zaliczenia ich jako kategorii usług wskazanych w pozycji 156 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; Ustawa o VAT).

Obowiązująca obecnie PKWiU z 2008 r. stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. z 2008 r. nr 207 poz. 1293 wraz z późn. zm.). Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na podstawie art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT, stawka podatku dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT wynosi 8%. 

Ustawodawca przewidział stawkę preferencyjną m.in. dla następujących pozycji:

§ poz. 155 PKWiU 49.31 - Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski;

§ poz. 156 PKWiU 49.32 - Usługi taksówek osobowych;

§ poz. 157 PKWiU 49.39 - Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany.

Ustawa o VAT posługuje się pojęciem usług transportu (przewozu) osób, czy taksówek osobowych, chociaż ich nie definiuje, wskazuje natomiast na PKWiU z 2008 roku. Z uwagi na powyższe, należy posiłkować się wskazaniami zawartymi w PKWiU z 2008 roku, w sekcji H. Wnioskodawcę, w szczególności, dotyczy poz. 156 (PKWiU 49.32) załącznika nr 3 do Ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę, że ustawodawca nie używa zawężającego symbolu ?ex? dla wspomnianej usługi oznacza to tym samym, że wszystkie mieszczące się kategorie usług wg PKWiU pod 49.32 są objęte wyjątkiem art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT, a więc można przy ich wykonywaniu stosować stawkę w wysokości 8% VAT.

Usługa rezerwacji taxi realizowana jest przez sieć telekomunikacyjną/internetową tj. bazę logistyczno-administracyjną Wnioskodawcy.

Kierowca, współpracujący z Wnioskodawcą w ramach umów o współpracę (w formie podwykonawstwa), dysponuje własnym bądź podnajmowanym samochodem oraz posiada stosowną licencję. Kierowca, używając specjalnie przystosowanego tabletu/smartfonu będącego własnością Wnioskodawcy, chcąc przyjąć zlecenie ma obowiązek zapisać się w strefie, w której faktycznie się znajduje, bądź w strefie sąsiedniej oraz być gotowym (dyspozycyjnym w strefie) do natychmiastowej realizacji przyjętego zlecenia, które wydawane są kierowcom zapisanym na strefach jako ?wolny?, znajdującym się w administracyjnych granicach Miasta.

Centrala Wnioskodawcy ma obowiązek przekazania Kierowcy (w formie zlecenia) dokładnego adresu lub miejsca odebrania pasażera oraz wszystkich innych niezbędnych informacji uzyskanych od pasażera.

Kierowca zobowiązuje się (i) świadczyć w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy usługi na rzecz klientów Wnioskodawcy oraz (ii) uiszczać opłaty, określone regulaminem rozliczeń, za usługi świadczone przez Wnioskodawcę, w tym za rezerwację usługi taxi. Kierowca ponosić będzie zatem opłatę wskazaną w zapytaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wykonywanie przez Wnioskodawcę usługi rezerwacji usług taxi, która realizowana będzie przez Kierowców, dysponującymi własnymi lub podnajmowanymi samochodami i posiadającymi odpowiednie licencje, będzie mogła być opodatkowana przez Wnioskodawcę stawką VAT w wysokości 8%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowa usługa winna być opodatkowana stawką w wysokości 8%.

Uzasadnienie

Stosownie do treści art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 z późn. zm.; ?Ustawa o VAT?), towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 (np. odpłatna dostawa towarów, odpłatne świadczenie usług), wymienione w klasyfikacjach wydanych na mocy przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy Ustawy o VAT lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana zgodnie z rozporządzeniem z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.; ?PKWiU?).

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg norm określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych PKWiU.

Zgodnie art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT stawka podatku wynosi 23% (tj. do końca grudnia 2016 roku), jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, a nawet zwolnienie z podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy o VAT stawka podatku wynosi 8% (tj. do końca grudnia 2016 roku). W pozycji 156 załącznika nr 3 do Ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych obniżoną, ośmioprocentową stawką, wymieniono usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU 49.32. określane jako ?Usługi taksówek osobowych?. 

W związku z faktem, że Wnioskodawca dysponuje bazą logistyczno-administracyjną oraz zamierza wykonywać transport drogowy ?przewóz osób taxi?, który będzie realizowany na rzecz klientów przez Kierowców w ramach umów o współpracę (w formie podwykonawstwa), dysponującymi własnymi bądź podnajmowanymi samochodami, posiadającymi stosowne licencje i rozliczającymi się z Wnioskodawcą. w formie comiesięcznych opłat Wnioskodawca od należności za usługi na rzecz klientów określane jako ?rezerwacja usług taxi? powinien rozliczać 8% podatku VAT jako, że ww. opłata jest uiszczana za usługę, która mieści się w zakresie sklasyfikowanej w pozycji 156 załącznika ?usługi taksówek osobowych?.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2015 r. IPPP2/443-1121/14-4/DG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: ?PKWiU?, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy ? przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy ? przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, w niektórych przypadkach ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycji 156 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. 8%) wymieniono usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU 49.32 ?Usługi taksówek osobowych?.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę z podmiotami świadczącymi usługi transportu drogowego taksówką. Wnioskodawca posiada umowy zawarte z klientami indywidualnymi i instytucjonalnymi w przedmiocie świadczenia usług transportu drogowego taksówkami.

W ramach obsługi centrali Wnioskodawca będzie ustalać z Kierowcami sposób realizacji usługi.

Wnioskodawca planuje wprowadzić do regulaminu rozliczeń zapisy o następującej treści:

?Za usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy Kierowca ponosić będzie miesięczne opłaty w postaci:

  1. korzystania z obsługi centrali w określonej kwocie;
  2. korzystania z systemu łączności telekomunikacyjnej/internetowej w określonej kwocie;
  3. utrzymania sieci komputerowej i komputerów w określonej kwocie;
  4. rezerwacji usługi taxi na rzecz klientów w określonej kwocie?.

Od tak ustalonych opłat zostanie rozliczona stawka VAT, której wysokość zależna będzie od rodzaju opłaty. Przykładowo, od opłaty za korzystanie z systemu łączności telekomunikacyjnej/internetowej lub utrzymanie sieci komputerowej będzie rozliczana kwota VAT w wysokości 23%, z kolei od rezerwacji usług taxi będzie to 8%.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi rezerwacji taxi są klasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 49.32 - ?Usługi taksówek osobowych?, a zatem dają prawo do zaliczenia ich jako kategorii usług wskazanych w pozycji 156 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; Ustawa o VAT).

Ustawa o VAT posługuje się pojęciem usług transportu (przewozu) osób, czy taksówek osobowych, chociaż ich nie definiuje, wskazuje natomiast na PKWiU z 2008 roku. Z uwagi na powyższe, należy posiłkować się wskazaniami zawartymi w PKWiU z 2008 roku, w sekcji H. Wnioskodawcę, w szczególności, dotyczy poz. 156 (PKWiU 49.32) załącznika nr 3 do Ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę, że ustawodawca nie używa zawężającego symbolu ?ex? dla wspomnianej usługi oznacza to tym samym, że wszystkie mieszczące się kategorie usług wg PKWiU pod 49.32 są objęte wyjątkiem art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT, a więc można przy ich wykonywaniu stosować stawkę w wysokości 8% VAT.

Wskazać należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem uznać, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji gdy ? jak wskazano w opisie sprawy ‒ będącą przedmiotem zapytania usługę rezerwacji usług taxi należy sklasyfikować jako Usługę taksówek osobowych o symbolu PKWiU 49.32, to Wnioskodawca ma prawo do zastosowania przy jej świadczeniu stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotowa usługa winna być opodatkowana stawką w wysokości 8% jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika