Opodatkowanie samochodu sygn: 0111-KDIB3-3.4013.176.2017.2.MK

Opodatkowanie samochodu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 września 2017 r. (data wpływu 11 września 2017 r.) uzupełnionym pismem z 14 października 2017 r. (data wpływu 20 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 października 2017 r. (data wpływu 20 października 2017 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 6 października 2017 r. znak 0111-KDIB3-3.4013.176.2017.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Z powodu błędnej interpretacji przepisów Wnioskodawca opłacił akcyzę od sprowadzonego samochodu ciężarowego.

Wnioskodawca zakupił w Niemczech samochód ciężarowy C. wraz z wyposażeniem kempingowym do montażu. Samochód w momencie przekraczania granicy był samochodem ciężarowym zgodnie ze świadectwem homologacji oraz oświadczeniem producenta o danych i informacyjnych o pojeździe z dnia 26.07.2017 r. Kabina kierowcy była oddzielona od części ładunkowej blaszaną przegrodą, samochód miał dwa miejsca w kabinie.

Zgodnie z dokumentami i stanem faktycznym pojazd został zarejestrowany jako samochód ciężarowy.

Po dokonaniu montażu wyposażenia kempingowego i zmian w pojeździe dotyczących m.in. ilości miejsc siedzących, dokonano badania technicznego pojazdu i zakwalifikowano pojazd jako specjalny ? kempingowy.

Dokonano zmiany w dokumentach rejestracyjnych i od 28.08.2017 r. samochód ciężarowy C. stal się samochodem specjalnym ? kempingowym.

W dniu przekraczania granicy polskiej był to samochód ciężarowy i jako taki nie podlegał opłacie podatku akcyzowego.

Pismem z 6 października 2017 r. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienie wniosku, w tym m.in. wskazanie kodu CN nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu będącego przedmiotem wniosku, odpowiadającego Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) oraz jaką pojemność silnika posiada pojazd będący przedmiotem wniosku.

Poinformowano również Wnioskodawcę, iż jeśli ma wątpliwości do jakiej klasyfikacji, w chwili dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego, należy zaliczyć pojazd będący przedmiotem wniosku, wówczas może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych lub też do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we ..., o wydanie Wiążącej Informacji Akcyzowej (WIA).

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W uzupełnieniu wniosku z 14 października 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że sprowadzony samochód czyli wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru dotyczy samochodu C. symbol CN 8703 32 90, o poj. silnika 1997 cm3, VIN: [?]. Samochód w dniu przekroczenia granicy był pojazdem ciężarowym, zgodnie z załączonymi dokumentami i jako taki nie podlegał podatkowi akcyzowemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy słusznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami było zapłacenie podatku akcyzowego od samochodu ciężarowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek akcyzowy nie powinien być zapłacony, bowiem samochody ciężarowe są zwolnione z tego podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 43 ze zm.) zwanej dalej ?ustawą? ? ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej ?akcyzą?, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie ? art. 3 ust. 2 ustawy.

Stosownie z art. 100 ust. 1 ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym ? art. 100 ust. 4 ustawy.

Do opodatkowania akcyzą samochodów osobowych stosuje się odpowiednio art. 10 ust. 12 i 13, art. 14 ust. 1-4, 6, 8, 10 i 11, art. 16, art. 18 ust. 1, 2 i 2a, art. 19, art. 21 ust. 5 i art. 27-29a oraz przepisy wydane na podstawie art. 20 ? art. 100 ust. 6 ustawy.

W myśl art. 101 ust. 2 ustawy Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

  1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
  2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
  3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Zgodnie z art. 105 ustawy stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi:

  1. 18,6% podstawy opodatkowania - dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych;
  2. 3,1% podstawy opodatkowania - dla pozostałych samochodów osobowych.

Wskazać w tym miejscu należy, że dla opodatkowania akcyzą kluczową rolę odgrywa klasyfikacja CN. Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze Scalonej (CN) podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta, oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że określony towar zawsze jest klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem innych, które mogłyby być brane pod uwagę, bez względu na nazwę handlową czy też deklarowane przez producenta przeznaczenie wyrobu. Dla każdego towaru w oparciu o jego immanentne cechy jest przypisany odpowiedni kod CN, który wyznacza jego zasadnicze i potencjalne wykorzystanie (por. wyrok WSA w Gdańsku z 1 sierpnia 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 509/12).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że nabyty wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę samochód jest samochodem osobowym podlegającym opodatkowaniu.

Zgodnie bowiem z art. 100 ust. 4 ustawy za samochody osobowe podlegające opodatkowaniu w rozumieniu ww. przepisu uznaje się pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że nabyty wewnątrzwspólnotowo samochód jest klasyfikowany do kodu CN 8703 32 90, co wg Nomenklatury Scalonej CN oznacza: samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi - o pojemności skokowej przekraczającej 1 500 cm3, ale nieprzekraczającej 2 500 cm3 - używane. Tym samym pojazd ten objęty pozycją CN 8703 jest samochodem osobowym o którym mowa w art. 100 ust. 4 ustawy, podlegającym opodatkowaniu wg stawki określonej w art. 105 pkt 2 ustawy.

Organ nie podziela zatem stanowiska Wnioskodawcy, w myśl którego nabyty wewnątrzwspólnotowo pojazd klasyfikowany do kodu CN 8703 32 90 jest samochodem ciężarowym od którego nie powinna być zapłacona akcyza.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Przedmiotowa interpretacja została oparta na klasyfikacji przedstawionej przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Równocześnie w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do m.in. analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację, przy czym dokumenty te również nie zastępują stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, który wnioskodawca winien w sposób wyczerpujący zawrzeć we wniosku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika