Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu (...)

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym, podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2017 r. (data wpływu 21 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) oraz dnia 20 października 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  1. prawidłowe ? w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych ? o symbolu PKWiU 43.99.90.0 ? w przypadku gdy główny wykonawca nabywa tę usługę w ramach świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy;
  2. prawidłowe ? w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych ? o symbolu PKWiU 43.99.90.0 ? w przypadku gdy główny wykonawca nie nabywa tej usługi w ramach świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy;
  3. prawidłowe ? w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac innych niż budowlane ? o symbolu PKWiU 49.41.20.0;
  4. prawidłowe ? w zakresie opodatkowania usługi wynajmu podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym z obsługą bez względu na rodzaj prac ? o symbolu PKWiU 49.41.20.0.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych ? o symbolu PKWiU 43.99.90.0 ? w przypadku gdy główny wykonawca nabywa tę usługę w ramach świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy, w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych ? o symbolu PKWiU 43.99.90.0 ? w przypadku gdy główny wykonawca nie nabywa tej usługi w ramach świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy, w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac innych niż budowlane ? o symbolu PKWiU 49.41.20.0 oraz w zakresie opodatkowania usługi wynajmu podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym z obsługą bez względu na rodzaj prac ? o symbolu PKWiU 49.41.20.0. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i stanowiska własnego oraz o dowód wpłaty brakującej opłaty, a także w dniu 20 października 2017 r. o odwód wpłaty brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT jako podatnik VAT czynny i świadczy usługi jako podwykonawca na rzecz kontrahentów, którzy również są zarejestrowanymi podatnikami VAT jako podatnicy czynni. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wynajmu żurawi samojezdnych (dźwigów) oraz samojezdnych podestów ruchomych (podnośników koszowych) ? sprzętu zarówno poniżej jak i powyżej 3,5t DMC. Są to usługi specjalistyczne polegające na wynajmie żurawi samojezdnych lub samojezdnych podestów ruchomych wraz z obsługującymi je kierowcami ? operatorami, w celu wykonania określonych czynności na rzecz zlecającego je podmiotu. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi specjalistyczne, mają podobny charakter bez względu na branżę w jakiej prowadzi działalność zleceniodawca, tzn. usługa dźwigowa może być świadczona zarówno w ramach inwestycji budowlanej, jak i może nią być np. przeładunek maszyn dla zakładu przemysłu ciężkiego, stawianie i montaż silosów, zbiorników na paliwo, rozładunek stali. Powyższa uwaga dotyczy również samojezdnych podestów ruchomych, wykorzystywanych naprzemiennie w ramach robót budowlanych jak i przy naprawach oświetlenia drogowego lub też przy okresowej wycince drzew czy klejeniu billboardów, pracach związanych z filmowaniem, zawieszanie dekoracji świątecznych.

Z punktu widzenia Wnioskodawcy charakter świadczonych przez niego usług jest zależny od celów realizowanych przez głównego wykonawcę, jednak dla ostatecznego rozwiązania wątpliwości prawnej dotyczącej zasadności stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w rozliczeniach za świadczone przez niego usługi, Wnioskodawca zwrócił się do służb statystyki publicznej (Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi) o sklasyfikowanie tychże usług oraz wydanie stosownej opinii. Wnioskodawca uzyskał opinię klasyfikacyjną z dnia (?) dotyczącą:

  1. wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych (PKWiU 43.99.90.0 ?Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych?);
  • 2a. wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do pracinnych niż budowlane oraz
  • 2b. wynajmu podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym, z obsługą, bez względu na rodzaj prac (PKWiU 49.41.20.0 ?Wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą?).



Wniosek jest związany z wprowadzeniem od dnia 1 stycznia 2017 r. mechanizmu odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych wskazanych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT. Pojawiły się wątpliwości, w jaki sposób powinien zostać rozliczony VAT w przypadku świadczenia opisanych usług.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 września 2017 r. w odpowiedzi na pytanie tutejszego organu, czy prace budowlane wykonywane przez głównego wykonawcę, któremu Wnioskodawca wynajmuje żuraw samojezdny na podwoziu samochodowym wraz z operatorem, stanowią usługi wymienione w złączniku nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), wyjaśnił co następuje.

Wynajem żurawi samojezdnych wraz z obsługującymi je kierowcami na rzecz głównych wykonawców dotyczy zróżnicowanych sytuacji. Wnioskodawca świadczy usługi specjalistyczne, które mają podobny charakter, tzn. usługa może być świadczona zarówno w ramach inwestycji budowlanej (w tym usług, które mieszczą się w ramach wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT), jaki i może nią być np. przeładunek maszyn dla zakładu przemysłu ciężkiego, wycinka drzew, stawianie i montaż silosów, naprawa silosów, sygnalizacji świetlnej, montaż zbiorników na paliwo, rozładunek stali niezwiązany z placem budowy. Oznacza to, że pojazdy wykorzystywane są naprzemiennie, raz w ramach prac budowlanych, jak i do innych niż budowlane prac (wówczas usługi te nie mieszczą się w ramach wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy o VAT).

Z punktu widzenia Wnioskodawcy, charakter świadczonych przez niego usług jest zależny od celów realizowanych przez głównego wykonawcę, a to determinuje sposób opodatkowania świadczonych przez niego usług. W ocenie Wnioskodawcy, wynajem żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem może być opodatkowane zarówno stawką VAT 23% (gdy główny wykonawca wykonuje prace wykraczające poza usługi wymienione w załączniku nr 14), jak i odwrotnym obciążeniem (gdy prace budowlane wykonywane przez głównego wykonawcę stanowią usługi wymienione w załączniku nr 14).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wykonując usługi wynajmu tych samych żurawi samojezdnych (dźwigów) oraz tych samych samojezdnych podestów ruchomych (podnośników koszowych) do różnych celów, tj. na rzecz wykonawcy prac budowlanych, albo do prac innych niż budowlane (np.: rozładunek/załadunek maszyn; montaż bilbordów, reklam; montaż/demontaż dekoracji; przycinka/korekcja drzew; prace związane z filmowaniem; prace na rzecz zarządcy nieruchomości ? czyszczenie rynien, usuwanie śniegu) ? Wnioskodawca powinien wyraźnie rozróżnić cel wynajmu tych pojazdów ? i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT w pierwszym przypadku usługa z uwagi na klasyfikację według grupowania 43.99.90.0 objętego poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT będzie objęta odwrotnym obciążeniem, w drugim zaś przypadku z uwagi na klasyfikację według grupowania 49.41.20.0 będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik VAT, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy o VAT, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. obie strony transakcji są czynnymi podatnikami VAT,
  2. usługodawca świadczy usługi jako podwykonawca,
  3. usługi świadczone w ramach tej transakcji wymienione zostały w pozycjach 1-48 załącznika nr 14 do ustawy o podatku VAT.

Warunki zawarte w pkt a i b zostały spełnione. Wątpliwość dotyczy przedmiotu usług budowlanych. Wnioskodawca wynajmuje dźwigi budowlane wraz z operatorem. W związku z powyższym należy postawić pytanie, czy usługa ta objęta jest odwrotnym obciążeniem, ze względu na jej wskazanie w załączniku nr 14 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT.

W przypadku, gdy którykolwiek z wyżej wymienionych trzech warunków nie zostanie spełniony, np.:

  1. świadczący usługi jest głównym wykonawcą (nie jest podwykonawcą),
  2. jedna ze stron transakcji nie jest czynnym podatnikiem VAT,
  3. mamy do czynienia z robotami budowlanymi innymi niż w załączniku
  • zastosowane znajdą dotychczasowe zasady opodatkowania usług budowlanych.

W załączniku nr 14 przy opisie nazwy usługi przywołany jest jej symbol PKWiU. Do dnia 31 grudnia 2017 r. klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT, jest PKWiU z 2008 r. Jak z niej wynika, pod symbolem PKWiU 43.99.90.0 sklasyfikowane są ?Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych?.

Grupowanie to obejmuje:

  • roboty związane ze wznoszeniem kominów przemysłowych, wyłożeniem pieców okładzinami ogniotrwałymi itp., z budową odkrytych basenów pływackich, z budową kominków ozdobnych,
  • czyszczenie zewnętrznych ścian budynku za pomocą pary wodnej, piaskowania i podobnych metod,
  • wynajem dźwigów i pozostałego sprzętu budowlanego wraz z obsługą, które nie są przeznaczone dla określonych usług budowlanych,
  • pozostałe specjalistyczne usługi budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Przy czym grupowanie to nie obejmuje:

  • wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń budowlanych bez obsługi, sklasyfikowanych w 77.32.10.0,
  • wynajmu sprzętu budowlanego wraz z obsługą, który jest przeznaczony dla określonych usług budowlanych sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach sekcji F.

Świadczenie usług, o których mowa w opisie sprawy w zakresie pkt 2a i 2b wspomnianym sprzętem specjalistycznym wraz z operatorem ? innych niż budowlane ? nie mieści się w zakresie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48). Tym samym opodatkowane są na zasadach ogólnych stawką 23%.

W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi mają charakter zależny od celów realizowanych przez głównego wykonawcę. Przypuszczenia Wnioskodawcy zostały potwierdzone indywidualną opinią klasyfikacyjną Głównego Urzędu Statystycznego z dnia (?). Z opinii tej wynika, że opisane usługi mieszczą się w grupowaniach:

  1. wynajem żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych (PKWiU 43.99.90.0 ?Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych?) i podlegają odwrotnemu obciążeniu oraz
  • 2a. wynajem żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac innych niż budowlane i
  • 2b. wynajem podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym z obsługą, bez względu na rodzaj prac (PKWiU 49.41.20.0 ?Wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą?), które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych 23%.

Załącznik nr 14 do ustawy o VAT, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców. Symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwróconego obciążenia.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 września 2017 r. doprecyzował stanowisko własne.

Z punktu widzenia Wnioskodawcy, charakter świadczonych przeze niego usług jest zależny od celów realizowanych przez głównego wykonawcę, a to determinuje sposób opodatkowania świadczonych przez niego usług. W ocenie Wnioskodawcy wynajem żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem może być opodatkowane zarówno stawką VAT 23% (gdy główny wykonawca wykonuje prace wykraczające poza usługi wymienione w załączniku nr 14), jak i odwrotnym obciążeniem (gdy prace budowlane wykonywane przez głównego wykonawcę stanowią usługi wymienione w załączniku nr 14).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest:

  1. prawidłowe ? w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych ? o symbolu PKWiU 43.99.90.0 ? w przypadku gdy główny wykonawca nabywa tę usługę w ramach świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy;
  2. prawidłowe ? w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych ? o symbolu PKWiU 43.99.90.0 ? w przypadku gdy główny wykonawca nie nabywa tej usługi w ramach świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy;
  3. prawidłowe ? w zakresie opodatkowania usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac innych niż budowlane ? o symbolu PKWiU 49.41.20.0;
  4. prawidłowe ? w zakresie opodatkowania usługi wynajmu podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym z obsługą bez względu na rodzaj prac ? o symbolu PKWiU 49.41.20.0.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) ? zwanej dalej ustawą ? opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.



Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy ? przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W myśl art. 5a ustawy ? towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 15 ust. 1 ustawy ? podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych ? art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy ? podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy ? w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że nabywca usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług. Z kolei świadczenie ww. usług przez głównego wykonawcę na rzecz inwestora jest opodatkowane według zasad ogólnych, tj. podatek od towarów i usług rozliczany jest przez głównego wykonawcę, zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane świadczenie zawierającą podatek VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu ?podwykonawca? wystarczające jest posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to ?firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy? (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

Powyższe uregulowania prawne dowodzą, że aby zaistniał mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji w zakresie usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, to ich przedmiotem muszą być wyłącznie usługi, które są wykonywane w następującej relacji: podwykonawca ? główny wykonawca.

Należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji budowlanej. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

W konsekwencji powyższe prowadzi do wniosku, że nie są usługami świadczonymi przez podwykonawców usługi z załącznika nr 14 do ustawy świadczone bezpośrednio na rzecz inwestora, gdyż są one świadczone bezpośrednio na rzecz zleceniodawcy usług (a nie głównego wykonawcy). Natomiast każde dalsze podzlecenie usługi przez głównego wykonawcę kolejnym usługodawcom jest już podzleceniem i usługi te będą już rozliczone zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i świadczy usługi na rzecz kontrahentów, którzy również są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wynajmu żurawi samojezdnych (dźwigów) oraz samojezdnych podestów ruchomych (podnośników koszowych). Są to usługi specjalistyczne polegające na wynajmie żurawi samojezdnych lub samojezdnych podestów ruchomych wraz z obsługującymi je kierowcami ? operatorami, w celu wykonania określonych czynności na rzecz zlecającego je podmiotu. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi specjalistyczne, mają podobny charakter bez względu na branżę w jakiej prowadzi działalność zleceniodawca, tzn. usługa dźwigowa może być świadczona zarówno w ramach inwestycji budowlanej, jak i może nią być np. przeładunek maszyn dla zakładu przemysłu ciężkiego, stawianie i montaż silosów, zbiorników na paliwo, rozładunek stali. Powyższa uwaga dotyczy również samojezdnych podestów ruchomych, wykorzystywanych naprzemiennie w ramach robót budowlanych jak i przy naprawach oświetlenia drogowego lub też przy okresowej wycince drzew czy klejeniu billboardów, pracach związanych z filmowaniem, zawieszanie dekoracji świątecznych.

Wnioskodawca uzyskał opinię klasyfikacyjną z dnia (?) dotyczącą:

  1. wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych (PKWiU 43.99.90.0 ?Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych?);
  • 2a. wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac innych niż budowlane (PKWiU 49.41.20.0 ?Wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą?);
  • 2b. wynajmu podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym, z obsługą, bez względu na rodzaj prac (PKWiU 49.41.20.0 ?Wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą?).

Ponadto z opisu sprawy wynika, że prace budowlane wykonywane przez głównego wykonawcę, któremu Wnioskodawca wynajmuje żuraw samojezdny na podwoziu samochodowym do prac budowlanych wraz z operatorem o symbolu PKWiU 43.99.90.0, zarówno stanowią jak i nie stanowią usług wymienionych w złączniku nr 14 do ustawy.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie ma ogólna zasada rozliczenia podatku ? ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48) oraz czy jest świadczona przez podwykonawcę, a usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź ust. 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie ww. przesłanek łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.

W odniesieniu do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług:

  1. wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych ? o symbolu PKWiU 43.99.90.0 ? w przypadku gdy główny wykonawca nabywa tę usługę w ramach świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy;
  2. wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych ? o symbolu PKWiU 43.99.90.0 ? w przypadku gdy główny wykonawca nie nabywa tej usługi w ramach świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy

kluczowe znaczenie dla ustalenia, czy w opisanych stanach faktycznych znajduje zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, ma określenie statusu Wnioskodawcy, tj. czy świadczy on ww. usługi jako podwykonawca w rozumieniu art. 17 ust. 1h ustawy.

Ponownie należy wskazać, że podwykonawca to podmiot, któremu inny podmiot (główny wykonawca) w ramach otrzymanego zlecenia (np. od inwestora), powierzył wykonanie części lub całości prac budowlanych.

Zatem aby stwierdzić, czy w realizacji danej inwestycji uczestniczy podwykonawca muszą wystąpić dwa rodzaje zleceń: pierwotne zlecenie udzielone głównemu wykonawcy oraz zlecenie udzielone przez głównego wykonawcę na rzecz kolejnego podmiotu, który pełni właśnie funkcję podwykonawcy. Tym samym konieczne jest uwzględnienie funkcji poszczególnych podmiotów uczestniczących w realizacji inwestycji budowlanej oraz charakteru relacji pomiędzy nimi.

Usługa wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych o symbolu PKWiU 43.99.90.0 ?Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych? znajduje się w poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy. Jednakże aby można było uznać Wnioskodawcę za podwykonawcę, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy, winien on przeanalizować cel w jakim główny wykonawca nabywa przedmiotową usługę.

Tym samym w sytuacji gdy ww. usługa zostaje nabyta przez głównego wykonawcę w ramach świadczenia przez niego usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy, to Wnioskodawca występuje jako podwykonawca i usługa ta podlega opodatkowaniu zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Natomiast w przypadku gdy usługi wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych o symbolu PKWiU 43.99.90.0 główny wykonawca nie nabywa w ramach świadczenia przez niego usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy, to do świadczenia ww. usługi przez Wnioskodawcę nie znajduje zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenie. W tej konkretnej sytuacji nie mamy bowiem do czynienia z powierzeniem Wnioskodawcy wykonania części prac zleconych przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji i w konsekwencji Wnioskodawca nie działa w charakterze podwykonawcy, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy. Oznacza to, że w tym przypadku usługa wykonywana na rzecz głównego wykonawcy powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych.

Ponadto należy wskazać, że usługi:

  • wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac innych niż budowlane;
  • wynajmu podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym z obsługą bez względu na rodzaj prac

które Wnioskodawca zaklasyfikował do symbolu PKWiU 49.41.20.0 ?Wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą?, nie zostały wymienione przez ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy. Zatem skoro wykonywane przez Wnioskodawcę ww. usługi nie zostały wymienione w załączniku nr 14 do ustawy jako te, do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, to tym samym w analizowanych przypadkach nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma zastosowanie bowiem jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy. W związku z powyższym usługa polegająca na wynajmie żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac innych niż budowlane jak i usługa wynajmu podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym z obsługą bez względu na rodzaj prac, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 49.41.20.0 nie wpisują się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego realizowane są przedmiotowe świadczenia. Zatem rozliczenie podatku dla ww. usług powinno nastąpić na zasadach ogólnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie ocenia prawidłowości klasyfikacji wykonywanych przez Wnioskodawcę usług w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował wykonywane usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania usług do grupowań statystycznych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanami faktycznymi podanymi przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone. Dotyczy to stawki podatku dla usług:

  • wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac budowlanych o symbolu PKWiU 43.99.90.0,
  • wynajmu żurawia samojezdnego na podwoziu samochodowym wraz z operatorem do prac innych niż budowlane o symbolu PKWiU 49.41.20.0,
  • wynajmu podestu ruchomego samojezdnego na podwoziu samochodowym z obsługą bez względu na rodzaj prac o symbolu PKWiU 49.41.20.0.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika