Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów.

Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 29 września 2017 r. oraz w dniu 24 października 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1, § 2, art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 18 września 2017 r., znak 0112-KDIL2-3.4012.337.2017.1.ZD, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek uzupełniono w dniu 29 września 2017 r. W odpowiedzi na powyższe wezwanie Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy również podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto pismem z dnia 12 października 2017 r. znak 0112-KDIL3-1.4011.286.2017.1.IM ponownie wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek uzupełniono w dniu 24 października 2017 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 23 października 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca razem z małżonką posiada niewielkie gospodarstwo rolne, które otrzymali od matki Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 8 września 1987 r. Jako kierowca tira Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w jednej z firm. Żona Zainteresowanego nie pracuje, zrezygnowała z pracy, aby zająć się wychowaniem dzieci (opłaca składki w KRUS). Uprawą gospodarstwa rolnego zajmuje się w czasie wolnym od wykonywanej przez siebie pracy zawodowej i jest to raczej hobby aniżeli czynność zarobkowa.

Wnioskodawca wraz z żoną mają trzy córki: x (30 lat), x (28 lat) i x (24 lata). Dwie starsze córki założyły już swoje rodziny. W pewnym momencie ich życia zrodziła się myśl, aby wybudować dom u rodziców w ogrodzie za ich gospodarstwem. Wnioskodawca przystąpił z ich pomocą do załatwiania wszelkich formalności związanych z podziałem geodezyjnym jednej z działek w celu przekazania nowopowstałych działek córkom, aby mogły wybudować swoje domy.

Obok miejsca, gdzie chcą się wybudować córki Wnioskodawcy, znajduje się jeszcze jedna z działek Zainteresowanego, którą zdecydował się podzielić. W wyniku podziału geodezyjnego powstało 8 działek plus droga wewnętrzna. Wybudowanie domu to inwestycja dość kosztowna, tak więc Wnioskodawca postanowił sprzedać część działek i wspomóc finansowo córki w ich planach, gdyż bez pomocy Wnioskodawcy nie będą mogły zrealizować swoich planów. Córki pomogły Wnioskodawcy w uzyskaniu warunków zabudowy z miejscowego urzędu miejskiego dla wspomnianych ośmiu działek. Nadal Wnioskodawca jest w trakcie załatwiania niektórych z powyższych formalności.

Parę miesięcy temu jedna z córek powzięła informację z urzędu skarbowego o tym, że jeśli Wnioskodawca sprzeda więcej niż jedną działkę to będzie zobowiązany do opłacenia od każdej sprzedanej działki podatku VAT w wysokości 23%. Będzie to podyktowane tym, że działanie takie zostanie podciągnięte pod definicję działalności gospodarczej a sprzedaż działek będzie potraktowana jako sprzedaż towaru ?w sposób ciągły dla celów zarobkowych?. Była to dla Wnioskodawcy wstrząsająca informacja, ponieważ jeśli będzie zmuszony opłacić podatek VAT w tak ogromnej dla siebie wysokości, to być może nie będzie w stanie wspomóc finansowo córek w ich przedsięwzięciach, a przez to nie będą mogły wybudować domów obok swoich rodziców.

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż tychże działek nie jest nastawiona tylko i wyłącznie dla celów zarobkowych. Wnioskodawca nie nabył swojej ziemi po to, aby wszystko sprzedać i mieć z tego zysk. Zainteresowany uprawia tę ziemię od młodzieńczych lat, w chwili obecnej zaistniała taka sytuacja, aby pomóc córkom, a ziemia, która pozostanie w gospodarstwie Wnioskodawcy, nadal będzie przez niego uprawiana. Tak więc, zanim Wnioskodawca przystąpi do sprzedaży działek, chciał prosić o indywidualną interpretację swojej sytuacji.

W uzupełnieniu z dnia 29 września 2017 r. Wnioskodawca wskazał, m.in. że:

  1. nie jest oraz nie był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,
  2. od momentu nabycia do chwili obecnej przedmiotowe działki wykorzystywane są jako grunty rolne,
  3. w odniesieniu do przedmiotowych działek wydana została decyzja o warunkach zabudowy ? występował o nie potencjalny inwestor,
  4. w celu przygotowania działek do sprzedaży Wnioskodawca zamierza ponieść koszty uzbrojenia niniejszych działek w prąd ? koszty wyniosą około 1300,00 zł za jedną skrzynkę,
  5. do chwili obecnej Wnioskodawca nie ogłaszał sprzedaży przedmiotowych działek; chciałby ogłosić ich sprzedaż przede wszystkim wśród znajomych, ewentualnie w postaci drobnego ogłoszenia w prasie bądź w sieci internetowej, np. portal społeczny facebook,
  6. Wnioskodawca nie udostępniał oraz nie udostępnia obecnie przedmiotowych działek innym osobom na podstawie umowy: najmu, dzierżawy czy użyczeni,
  7. na moment sprzedaży przedmiotowych działek będą one stanowiły nieruchomości niezabudowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do opłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych po dokonaniu sprzedaży kilku nowopowstałych działek?

Pytanie wynika z uzupełnienia wniosku z dnia 24 października 2017 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż kilku działek po prawie 30 latach od ich nabycia nie jest czynnością zorganizowaną w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Wnioskodawca uważa, że nie należy go traktować tak samo jak przedsiębiorcę, który np. kupuje działkę w celu późniejszej jej sprzedaży, a zysk uzyskany ze sprzedaży owej działki jest jego głównym bądź jedynym dochodem.

Wnioskodawca nie sprzedaje działek w sposób zorganizowany i ciągły i to nie jest jego główny bądź jedyny dochód. Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę i to jest właśnie jego główne źródło dochodu. Gdyby nie jego praca zawodowa na pewno nie utrzymałby swojej rodziny z tak niewielkiego gospodarstwa rolnego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest zobowiązany do opłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych po dokonaniu sprzedaży kilku nowopowstałych działek, ponieważ jego czynności nie wypełniają norm prawnych z art. 5a pkt 6 oraz art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ czynności te nie wyczerpują definicji działalności gospodarczej z ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z ww. przepisami działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe nie ma zastosowania do jego działań, ponieważ zarówno zakup jak i prawdopodobna sprzedaż nieruchomości jest dokonywana poza działalnością gospodarczą i nie ma takiego charakteru. Przeważającymi argumentami jest cel i czas zakupu oraz brak czynności pozwalającymi wskazać na zorganizowany i ciągły charakter.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 3 ? pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • pkt 8 ? odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c ? przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy ? przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zatem przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  1. odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  2. zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

W świetle powyższego dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych ? na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy ? istotne znaczenie ma zatem data ich nabycia.

Jak wskazano, odrębnym źródłem przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej ? oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

? prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania ? na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z nabyciem oraz ze sprzedażą działek, o których mowa we wniosku.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca razem z małżonką posiada niewielkie gospodarstwo rolne, które otrzymali od matki Wnioskodawcy na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 8 września 1987 r. Jako kierowca tira Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w jednej z firm. Żona Zainteresowanego nie pracuje, zrezygnowała z pracy, aby zająć się wychowaniem dzieci (opłaca składki w KRUS). Wnioskodawca wraz z żoną mają trzy córki. Dwie starsze córki założyły już swoje rodziny, chcą wybudować dom u rodziców w ogrodzie za ich gospodarstwem. Wnioskodawca przystąpił z ich pomocą do załatwiania wszelkich formalności związanych z podziałem geodezyjnym jednej z działek w celu przekazania nowopowstałych działek córkom, aby mogły wybudować swoje domy. Obok miejsca, gdzie chcą się wybudować córki Wnioskodawcy, znajduje się jeszcze jedna z działek Zainteresowanego, którą zdecydował się podzielić. W wyniku podziału geodezyjnego powstało 8 działek plus droga wewnętrzna. Sprzedaż tychże działek, jak wskazał Wnioskodawca, nie jest nastawiona tylko i wyłącznie dla celów zarobkowych. Wnioskodawca nie nabył swojej ziemi po to, aby wszystko sprzedać i mieć z tego zysk.

Wnioskodawca nie jest oraz nie był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, od momentu nabycia do chwili obecnej przedmiotowe działki wykorzystywane są jako grunty rolne, w odniesieniu do przedmiotowych działek wydana została decyzja o warunkach zabudowy ? występował o nie potencjalny inwestor, w celu przygotowania działek do sprzedaży Wnioskodawca zamierza ponieść koszty uzbrojenia niniejszych działek w prąd ? koszty wyniosą około 1300,00 zł za jedną skrzynkę, do chwili obecnej Wnioskodawca nie ogłaszał sprzedaży przedmiotowych działek; chciałby ogłosić ich sprzedaż przede wszystkim wśród znajomych, ewentualnie w postaci drobnego ogłoszenia w prasie bądź w sieci internetowej, np. portal społeczny facebook.

Mając powyższe na uwadze organ uznał, że sprzedaż ta będzie okazjonalna i nieprofesjonalna, z treści wniosku nie wynika, że sprzedaż działek nastąpi w ramach działalności handlowej, wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły.

Zatem, należy uznać, że sprzedaż nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ wskazuje, że wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika