Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących (...)

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. ?(?)?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2017 r. (data wpływu 13 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. ?(?)? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. ?(?)?.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (?) zamierza zrealizować inwestycję polegającą na przekształceniu budynku dawnych warsztatów elektrycznych i budynku transformatorów na potrzeby Centrum (...) (warsztaty twórczości artystycznej, edukacyjnej i aktywności fizycznej, pomieszczenia biurowe wraz z zapleczem). Obiekty będą ze sobą połączone szklanym łącznikiem stanowiącym dodatkową powierzchnię pod realizację nowych funkcji obiektu oraz pełniącym funkcję komunikacyjną. Miasto (?) jest jedynym właścicielem budynków i terenu, na którym się znajdują.

Budynki te w stanie aktualnym nie są użytkowane. Teren, na którym zlokalizowane są obiekty, ma charakter pokopalniany. Adaptowane budynki zlokalizowane są przy ul. (?) z jednej strony oraz przy głównej drodze wewnętrznej kompleksu pokopalnianego. Obydwa budynki wzniesiono w latach 60. XX wieku, są niepodpiwniczone, budynek transformatorów jest jednokondygnacyjny, a budynek warsztatu ma dwie kondygnacje naziemne.

Zakres prac dostosowujących ww. budynki do potrzeb C(...) obejmuje:

  • roboty rozbiórkowe i demontażowe,
  • roboty konstrukcyjne,
  • wykonanie: posadzek, ścianek działowych i tynków,
  • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
  • remont elewacji zewnętrznej,
  • wykonanie pochylni dla osób niepełnosprawnych oraz dźwigu osobowego,
  • zagospodarowanie terenu,
  • wykonanie nowych instalacji elektrycznej, teletechnicznej, wod-kan, grzewczej.

W ramach działań inwestycyjnych przewidziano również zakup wyposażenia niezbędnego do uruchomienia C(...).

Działalność nowego C(...) finansowana będzie z budżetu Miasta (?) oraz częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach zadania ?Projekt wsparcia na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem oraz rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze?. W obiekcie będą świadczone usługi dla grup osób i osób indywidualnych poprzez realizację zadań takich, jak: kursy i szkolenia podnoszące kwalifikacje, rozwijanie kompetencji społecznych, staże, subsydiowane zatrudnienie, terapia uzależnień oraz pedagogika pracy i wiele innych. Usługi te będą świadczone mieszkańcom bezpłatnie, w związku z czym nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W ramach funkcjonowania C(...) nie będą wynajmowane pomieszczenia dla instytucji i firm zewnętrznych. Nie będą również świadczone żadne usługi dla firm zewnętrznych. C(...) będzie wykorzystywany wyłącznie do celów statutowych. Realizacja projektu została powierzona Miejskiemu Zarządowi Gospodarki Komunalnej, a zarządzanie obiektem w okresie trwałości zostanie powierzone Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej.

Miasto (?) wystąpiło do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie projektu o nazwie ?(?)? ze środków RPO (?) na lata 2014-2020, w ramach Poddziałania 10.2.1. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych ? ZIT.

Miasto złożyło oświadczenie o kwalifikowalności VAT, że nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatków kwalifikowanych wniosku o dofinansowanie.

Gmina figuruje w rejestrze podatników VAT jako podatnik czynny. Poniesione wydatki na realizację inwestycji zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto (?).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miastu (?) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. ?(?)??

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu w ramach projektu.

Zgodnie z art. 86. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.2017.1221 j.t.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz
  2. nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast art. 15 ust. 6 ww. ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionych przepisów wynika, że organy władzy publicznej występują jako podatnicy VAT tylko w przypadku wykonywania odpłatnych dostaw towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opodatkowana sprzedaż towarów i usług występuje wówczas, gdy świadczenie wykonywane jest w ramach umowy zobowiązaniowej, gdy istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia o charakterze majątkowym. Pomiędzy świadczeniem a otrzymaną płatnością musi istnieć bezpośredni związek zdecydowanie świadczący o tym, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2016.446 j.t.). Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują między innymi sprawy związane z pomocą społeczną, w tym ośrodków zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6). Dostęp do efektów przedmiotowego projektu będzie powszechny i bezpłatny.

W związku z powyższym, w przedmiotowym projekcie nie będą spełnione podstawowe przesłanki uprawniające do odliczenia podatku VAT, tzn. Miasto (?) nie będzie występować jako podatnik VAT oraz towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go ? dla tej czynności ? za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym) oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Miasto zamierza zrealizować inwestycję polegającą na przekształceniu budynku dawnych warsztatów elektrycznych i budynku transformatorów byłej X na potrzeby Centrum (...) (warsztaty twórczości artystycznej, edukacyjnej i aktywności fizycznej, pomieszczenia biurowe wraz z zapleczem). Obiekty będą ze sobą połączone szklanym łącznikiem stanowiącym dodatkową powierzchnię pod realizację nowych funkcji obiektu oraz pełniącym funkcję komunikacyjną. Miasto jest jedynym właścicielem budynków i terenu, na którym się znajdują. Budynki te w stanie aktualnym nie są użytkowane. Teren, na którym zlokalizowane są obiekty, ma charakter pokopalniany.

Zakres prac dostosowujących ww. budynki do potrzeb C(...) obejmuje:

  • roboty rozbiórkowe i demontażowe,
  • roboty konstrukcyjne,
  • wykonanie: posadzek, ścianek działowych i tynków,
  • wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
  • remont elewacji zewnętrznej,
  • wykonanie pochylni dla osób niepełnosprawnych oraz dźwigu osobowego,
  • zagospodarowanie terenu,
  • wykonanie nowych instalacji elektrycznej, teletechnicznej, wod-kan, grzewczej.

W ramach działań inwestycyjnych przewidziano również zakup wyposażenia niezbędnego do uruchomienia C(...).

Działalność nowego C(...) finansowana będzie z budżetu Miasta oraz częściowo z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach zadania ?Projekt wsparcia na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem oraz rodzin przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze?. W obiekcie będą świadczone usługi dla grup osób i osób indywidualnych poprzez realizację zadań takich, jak: kursy i szkolenia podnoszące kwalifikacje, rozwijanie kompetencji społecznych, staże, subsydiowane zatrudnienie, terapia uzależnień oraz pedagogika pracy i wiele innych. Usługi te będą świadczone mieszkańcom bezpłatnie, w związku z czym nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W ramach funkcjonowania C(...) nie będą wynajmowane pomieszczenia dla instytucji i firm zewnętrznych. Nie będą również świadczone żadne usługi dla firm zewnętrznych. C(...) będzie wykorzystywany wyłącznie do celów statutowych. Realizacja projektu została powierzona Miejskiemu Zarządowi Gospodarki Komunalnej, a zarządzanie obiektem w okresie trwałości zostanie powierzone Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej.

Miasto wystąpiło do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie projektu o nazwie ?(?)? ze środków RPO (?) na lata 2014-2020, w ramach Poddziałania 10.2.1. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych ? ZIT.

Gmina figuruje w rejestrze podatników VAT jako podatnik czynny. Poniesione wydatki na realizację inwestycji zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Miasto będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. ?(?)?.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż ? jak wynika z opisu sprawy ? nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem Miasto nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. ?(?)?. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione ? wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy ? przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika