Braku prawa do pełnego lub częściowego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją (...)

Braku prawa do pełnego lub częściowego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2018 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2018 r. (data wpływu 19 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego lub częściowego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pełnego lub częściowego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu pn. ???.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 lutego 2018 r. (data wpływu 19 lutego 2018 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina ? realizuje projekt pn. ??? w ramach osi priorytetowej 5 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna, Działania 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych ? Obszaru Funkcjonalnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2014-2020. Projekt realizowany jest w partnerstwie z dziesięcioma gminami województwa ?, należącymi do ? Obszaru Funkcjonalnego. Liderem projektu jest Gmina X.

Celem projektu jest poprawa mobilności transportowej i niskoemisyjności w ? Obszarze Funkcjonalnym. Projekt przyczyni się do rozwiązania problemu dysproporcji w spójności i wystarczalności systemu komunikacji wewnątrz ...., jak i dostępności do ogólnokrajowej i europejskiej sieci komunikacyjnej. Ponadto realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery wynikający z rozwoju transportu indywidualnego, a tym samym do poprawy jakości życia. Poprawa funkcjonalności połączeń i rozwiązań transportowych w ramach .... przyczyni się do zwiększenia aktywności przedsiębiorców działających w jego obszarze i w sąsiedztwie. W związku z planowanym dużym wzrostem ilości osób przebywających w obszarze węzłów wzrośnie ilość i rodzaj świadczonych usług, a urozmaicony dostęp komunikacyjny przyczyni się bezpośrednio do rozszerzenia oferty turystycznej.

W ramach zaplanowanych do realizacji przez Gminę ? zadań przewidziano :

  • budowę węzłów przesiadkowych (2 szt.) w ramach systemu P&R i B&R wyposażonych w niezbędną infrastrukturę techniczną tj. stanowiska postojowe, wiaty/zadaszenia dla pasażerów, parking dla samochodów osobowych, skuterów i rowerów, zatokę krótkoterminową dla samochodów osobowych, a także zatoki autobusowe w miejscowościach ?. Dodatkowo w miejscowości ? planowana jest lokalizacja nawrotnicy autobusowej wyposażonej w infrastrukturę umożliwiającą realizację systemów P&R i B&R, oświetlenie hybrydowe, wiata przystankowa i wiata na rowery,
  • budowę obiektów ?parkuj i jedź? (P&R) - 3 szt. w miejscowościach: ? (9 miejsc postojowych, w tym jedno dla osób z niepełnosprawnych), ? (9 miejsc postojowych, w tym jedno dla osób niepełnosprawnych), ? (1 miejsce postojowe i 1 dla osób niepełnosprawnych),
  • budowę obiektów bike & ride (B&R) - 3 szt. w miejscowościach: ? (13 stanowisk postojowych), ? (13 stanowisk postojowych), ? (4 stanowiska postojowe),
  • wykonanie oświetlenia energooszczędnego (ok. 100 szt.) wzdłuż drogi woj. ? prowadzącej do węzła przesiadkowego w m. ? - 40 szt. punktów oświetleniowych, oraz wzdłuż drogi wojewódzkiej ? prowadzącej do nawrotnicy w m. ? - 40 punktów oświetleniowych oraz wzdłuż drogi powiatowej nr 2213L prowadzącej do węzła przesiadkowego w m. ? 20 szt.,
  • wykonanie chodników o długości ok. 5 km i szerokości min. 1,5 m przy drodze wojewódzkiej nr ? w miejscowości: ? wraz z 12 zatokami postojowymi oraz ok. 6 km wzdłuż drogi powiatowej Nr ?..

Dodatkowo koszty kwalifikowalne projektu obejmują: dokumentację techniczną, studium wykonalności, promocję projektu, zarządzanie projektem. Infrastruktura wytworzona w ramach projektu będzie udostępniana nieodpłatnie wszystkim użytkownikom tj. mieszkańcom ? Obszaru Funkcjonalnego, Gminy ?., turystom.

Gmina ? nie będzie pobierała opłat za korzystanie z wybudowanych, ogólnodostępnych obiektów, w tym P&R, B&R.

Podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym w projekcie z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT. Realizując projekt Gmina ? będzie wykonywała zadania własne nałożone na jest przepisami ustawy o samorządzie gminnym, które to czynności są wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT. W ramach tego projektu nie będzie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Gmina ? jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2015 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454 z póź. zm.) z dniem 1 stycznia 2017 r. doszło do centralizacji rozliczeń VAT Gminy ? z jej jednostkami budżetowymi.

W strukturze Gminy ? funkcjonują następujące jednostki:

  • Urząd Gminy ?.,
  • Szkoła Podstawowa im. ?,
  • Szkoła Podstawowa im. ?,
  • Szkoła Podstawowa im. ?,
  • Szkoła Podstawowa im. ?,
  • Szkoła Podstawowa im. ?,
  • Przedszkole Samorządowe w ?,
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w ? (GOPS).

Gmina ? jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina ?, w ramach realizacji projektu, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1875, 2232), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią ww. ustawy, do zadań własnych gmin należą sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2).

Partnerzy współuczestniczą w realizacji projektu ??? na podstawie podjętych przez Rady Gminy uchwał o współpracy oraz zawartego Porozumienia Gmin ? Obszaru Funkcjonalnego na rzecz przygotowania i realizacji Projektu ???, będącego częścią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych ? Obszaru Funkcjonalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2014-2020, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Porozumienie zostało zawarte przez samorządy na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217). Strony Porozumienia ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację Porozumienia w zakresie przypisanych im zadań. Każdy z Partnerów ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową organizację przygotowania Projektu, realizacji, osiągnięcia wskaźników Projektu oraz ich utrzymania w okresie trwałości Projektu w zakresie realizowanych zadań. Lider Projektu oraz każdy z Partnerów odpowiada wobec osób trzecich za działania własne związane z realizacją Projektu.

W związku z realizacją projektu na Gminie ? ciążą następujące obowiązki:

  1. Upoważnienie Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu, w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie Projektu z Instytucją Zarządzającą.
  2. Przygotowanie dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu.
  3. Udostępnienie Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz Instytucji Zarządzającej wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem realizacji zadania.
  4. Realizacja Projektu zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu.
  5. Aktywne uczestnictwo i współpraca w działaniach Partnerstwa mających na celu realizację Projektu.
  6. Realizowanie zobowiązań wynikających z Porozumienia.
  7. Zabezpieczenie odpowiednich środków w budżecie każdej gminy na czas realizacji projektu w wysokości umożliwiającej realizację zadań.
  8. Udostępnianie Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz Instytucji Zarządzającej wszelkich informacji i dokumentów związanych z realizacją zadania.
  9. Monitorowanie przebiegu realizacji Projektu i niezwłoczne informowanie Lidera o zmianach i zaistniałych nieprawidłowościach.
  10. Przekazywanie wszelkich informacji dla Lidera w celu wypełniania obowiązków sprawozdawczych wynikających z Umowy o dofinansowanie i jej załączników.
  11. Utworzenie wyodrębnionego rachunku bankowego dotyczącego realizacji Projektu.
  12. Prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu.
  13. Przechowywanie dokumentacji związanej z realizacją Projektu w terminie wyznaczonym w Umowie o dofinansowanie Projektu i zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi archiwizacji dokumentacji.
  14. Składanie dokumentów do wniosku o płatność Liderowi w terminach przyjętych w harmonogramie określonym po podpisaniu umowy o dofinansowanie.
  15. Monitorowanie wykonania wskaźników realizacji celów Projektu.
  16. Uczestniczenia w spotkaniach organizowanych przez Lidera Projektu.
  17. Udział przedstawicieli gmin w Komitecie Sterującym Projektu zajmującym się przygotowaniem, realizacją i trwałością Projektu.
  18. Zabezpieczenie trwałości Projektu przez okres 5 lat od daty jego zakończenia w zakresie odpowiadającym poszczególnym zadaniom gmin.
  19. Partycypacja w kosztach wspólnych tj. kosztach działalności Biura, m.in. wynagrodzeń pracowników biura.

Gmina ? będzie przekazywała na rzecz Lidera Projektu środki finansowe na koszty zarządzania i utrzymanie Biura Projektu.

Środki finansowe są zwracane Liderowi w okresach kwartalnych, na podstawie wystawionych przez Lidera Projektu not księgowych. Rozliczenia z tytułu kosztów funkcjonowania Biura dokonywane pomiędzy gminami nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż porozumienie będące podstawą płatności nie ma charakteru cywilnoprawnego ? a służy jedynie realizacji zadań własnych. Gminy nie wykonują wobec siebie świadczeń wzajemnych powodujących wypłatę wynagrodzenia. Wspólna realizacja i prowadzenie powyższego przedsięwzięcia z Gminą - Partnerem zadania nie stanowi odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 1, w związku z art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Otrzymane przez Gminę ? środki nie stanowią wynagrodzenia za wykonane świadczenie (usługę), nie mogą więc być uznawane jako podstawa opodatkowania w rozumieniu art. 29a ustawy o VAT. Stanowią jedynie zwrot poniesionych kosztów niezbędnych od realizacji wspólnego przedsięwzięcia.

Partnerzy nie otrzymują od Lidera żadnych usług i towarów w zamian za przekazane środki finansowe.

Środki finansowe z dofinansowania wpłyną bezpośrednio na konta poszczególnych Partnerów oraz Lidera. Lider nie będzie dystrybuował środków finansowych Partnerom.

Na pytanie Organu ?Czy zakresem pytania objęta jest wyłącznie realizacja projektu w części dotyczącej Wnioskodawcy?? Wnioskodawca odpowiedział ?Tak.?

Faktury będą wystawiane na Gminę ?

Efekty zrealizowanego projektu ??? służą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W wyniku realizacji projektu powstanie infrastruktura drogowa. Będzie ona wykorzystywana do działalności wynikającej z zadań własnych Gminy, które to nie podlegają ustawie o VAT.

Na pytanie Organu ?W sytuacji, gdy efekty powstałe w wyniku ww. projektu wykorzystywane są zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość bezpośredniego przyporządkowania bez stosowania proporcji wydatków będących przedmiotem wniosku w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?? Wnioskodawca odpowiedział ?Nie dotyczy, gdyż powstałe efekty projektu są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza (zadania własne Gminy).?

Na pytanie Organu ?W sytuacji, gdy efekty realizacji ww. projektów będą wykorzystywane ? w ramach działalności gospodarczej - do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?? Wnioskodawca odpowiedział ?Nie dotyczy gdyż powstałe efekty projektu nie będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej.?

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy realizując zadania zaplanowane w ramach projektu pn. ??? Gminie ? przysługuje pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupowych związanych z opisanym projektem?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie ? jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku VAT nie będzie przysługiwało pełne ani częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu. Infrastruktura, w tym infrastruktura drogowa, która została wytworzona/nabyta w ramach opisanego projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach tego projektu nie będzie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Co za tym idzie ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Zaplanowane zadania Gmina realizuje w ramach zadań publicznych, własnych i nieodpłatnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ?ustawą?, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ ? jak wynika z okoliczności sprawy ? wydatki ponoszone na realizację przedmiotowego projektu służą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ efekty zrealizowanego zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ?, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika