W zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2018 r. (data wpływu 12 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??..? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??..?.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 10 stycznia 2018 r.).

Stowarzyszenie ?. (Wnioskodawca) zarejestrowane zostało w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 27 września 2001 r. pod nr ?.. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2011 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz statutu. Członkami Stowarzyszenia są samorządy z terenu województwa ?. Według stanu na dzień 31 października 2017 r. Stowarzyszenie zrzesza 73 członków.

Celem Stowarzyszenia zgodnie ze statutem jest:

  1. integracja samorządów strony polskiej w związku transgranicznym ?. "?.",
  2. wspomaganie i promocja transgranicznych form współpracy, zwłaszcza w ramach związku transgranicznego ? "?.",
  3. prowadzenie Biura Krajowego Sekretariatu ?. "?.",
  4. upowszechnianie dorobku kulturowego i tradycji społeczności przygranicznych,
  5. wspieranie inicjatyw lokalnych na rzecz poprawy infrastruktury terenów przygranicznych, zwłaszcza w zakresie zaopatrzenia w gaz, wodę, budowę dróg i sieci telekomunikacyjnych,
  6. działanie na rzecz ochrony środowiska na obszarze ?.. "?.",
  7. wspomaganie działań władz regionu zmierzających do utworzenia specjalnych stref ekonomicznych w rejonach przygranicznych oraz systemu lokalnych i ponadlokalnych przejść granicznych,
  8. wspieranie różnych form współpracy w zakresie edukacji, sportu, turystyki i ochrony zdrowia.

Składki członkowskie są w całości przeznaczone na cele statutowe. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 6 października 2017 r. Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie projektu pt. ??.." współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ?.. na lata 2014 - 2020, Działanie 2.1 Cyfrowe ?...

Projekt ten jest projektem partnerskim realizowanym w oparciu o ?Umowę o partnerstwie na rzecz realizacji projektu? z dnia 13 października 2016 r. (zawartej na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. 2016 r., poz. 217, z późn. zm.), która określa zadania, prawa i obowiązki poszczególnych partnerów zaangażowanych w realizację projektu. Rzeczowa realizacja projektu przypada na okres 6 października 2016 r. ? 31 sierpnia 2018 r. Okres rzeczowej realizacji projektu obejmuje m.in. okres przygotowania wniosku aplikacyjnego. W jego trakcie jednostki samorządowe poniosły koszty w postaci wydatków na przygotowanie studiów wykonalności, audytów informatycznych i specyfikacji sprzętu i usług, które jako koszty kwalifikowalne mogły być rozliczone po podpisaniu umowy o dofinansowanie.

Zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym faktyczna rzeczowa realizacja rozpoczyna się w dniu 1 stycznia 2018 r. i kończy 31 sierpnia 2018 r. W tym czasie zostaną wykonane wszystkie działania przewidziane w projekcie. Wnioskodawca pełni funkcję Lidera projektu, a projekt jest realizowany razem z następującymi Samorządami: Miastem ?., oraz gminami ?., ?., ?., ?...

W zakresie obejmującym niniejszy wniosek wszystkie faktury/rachunki dotyczące zakresu projektu, za który odpowiedzialny jest Lider projektu będą wystawione na Stowarzyszenie. Towary/usługi nabyte przez Stowarzyszenie w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zarówno sprzęt, oprogramowanie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem czynności statutowych przez Stowarzyszenie, które nie jest płatnikiem VAT i będą służyły utrzymaniu trwałości projektu.

Zgodnie z ?Umową o partnerstwie na rzecz realizacji projektu? do obowiązków Lidera projektu należy:

  • koordynacja i zarządzanie projektem, a także reprezentacja stron umowy na zewnątrz,
  • sprawozdawczość, monitoring i rozliczenia finansowe,
  • obsługa finansowo-księgowa w zakresie dotyczącym zadań Lidera,
  • przekazywanie stronom umowy informacji dotyczącej bieżącej, rzeczowej i finansowej realizacji projektu,
  • przeprowadzenie i udzielenie zamówienia publicznego w zakresie przypisanym Liderowi,
  • reprezentowanie każdego z partnerów wobec Instytucji Zarządzającej, w tym zawarcie umowy o dofinansowanie projektu i podpisywanie Aneksów do umowy,
  • zapewnienie udziału partnerów w procesie decyzyjnym, wsparcie w realizacji zadań, systemu sprawnej komunikacji, prawidłowości operacji finansowych, składanie wniosków o płatność, raportowanie Instytucji Zarządzającej o problemach i zagrożeniu nieosiągnięcia wskaźników projektu, upowszechnianie informacji o projekcie i jego celach.

Zgodnie z ?Umową o partnerstwie na rzecz realizacji projektu? do obowiązków partnerów projektu należy m. in.:

  • aktywny udział w strukturach zarządzania projektem,
  • przygotowywanie, przeprowadzanie i udzielenie zamówienia publicznego w zakresie dotyczącym zadań Partnera Projektu,
  • przekazanie Liderowi Projektu dokumentów dotyczących zabezpieczenia finansowego swojego wkładu,
  • utrzymywanie trwałości projektu w okresie jego realizacji oraz przez 5 lat od daty jego zakończenia w zakresie dotyczącym Partnera Projektu,
  • realizacja projektu zgodnie z przyjętym Harmonogramem,
  • udzielenia Liderowi Projektu informacji/dokumentów niezbędnych do przygotowania wszelkich sprawozdań dotyczących projektu, wniosków o płatność, itp.
  • współpracy z Liderem Projektu w zakresie utrzymania trwałości projektu, jego monitorowania i ewaluacji,
  • przygotowanie i realizacja zakresu projektu przypisanego każdemu Partnerowi Projektu oraz współpracy przy realizacji zadań wspólnych w projekcie,
  • obsługi finansowo-księgowej projektu w zakresie dotyczącym zadań Partnera,
  • informowanie Lidera o planowanych zmianach w realizacji zadań, ryzyku, zagrożeniu nieosiągnięcia wskaźników,
  • poddania się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w Projekcie realizowanej przez Lidera, Instytucję Zarządzającą oraz inne uprawnione do kontroli podmioty,
  • informowania uczestników Projektu o pochodzeniu środków przeznaczonych na realizację zadań, wykorzystywania materiałów informacyjnych i wzorów dokumentów przekazanych przez Lidera,
  • prowadzenie wyodrębnionej ewidencji finansowo-księgowej wydatków projektu, w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji związanych z projektem,
  • gromadzenie i archiwizacja dokumentacji Projektu w terminach określonych w umowie.



Każdy z partnerów projektu będzie właścicielem sprzętu, systemów IT/usług przez nich zakupionych. Wyjątek stanowi rozbudowa funkcjonalności portali informacyjnych samorządów oraz geoportalu ?. Właścicielem geoportalu jest Stowarzyszenie, natomiast koszt finansowania jego modernizacji będzie podzielony proporcjonalnie pomiędzy każdego z partnerów. Zgodnie z Umową o partnerstwie Partnerzy będą przekazywać środki finansowe na pokrycie finansowania części wspólnej (modernizacji geoportalu Stowarzyszenia) Liderowi "na jego pisemny wniosek na wydzielone konto bankowe założone do obsługi Projektu". Lider wystawi Partnerom notę księgową (obciążeniową), która będzie księgowana przez Partnera i będzie stanowiła podstawę do przekazania środków Liderowi. Partnerzy nie otrzymają bezpośrednio od Lidera towarów/usług, ale uzyskają dostęp do funkcjonalności geoportalu i wykorzystywania ich dla potrzeb własnej jednostki.

Środki finansowe będą przelewane przez Instytucję Zarządzającą na konto Lidera, który następnie dalej przekazywał środki partnerom. Zgodnie z Umową o partnerstwie:

  • Lider przekazuje Partnerom środki na finansowanie kosztów realizacji zadań, [...], w formie refundacji poniesionych wydatków,
  • Lider przekazuje płatności Partnerom w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od otrzymania na rachunek wyodrębniony projektu środków wynikających z zatwierdzenia przez IZ, wniosku o płatność,
  • Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją Projektu pomiędzy Liderem lub pomiędzy Partnerami, są dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych.

Rozliczanie wydatków będzie się odbywało na zasadzie refundacji poniesionych kosztów w comiesięcznych okresach. Wszyscy Partnerzy i Lider przygotowują częściowe wnioski o płatność, z których następnie Lider tworzy wniosek o płatność i wysyła do IZ celem rozliczenia. Po akceptacji wniosku i otrzymaniu całości środków na konto Lider przekazuje w ciągu 10 dni roboczych każdemu z partnerów transzę w wysokości określonej w częściowym wniosku o płatność.

Mienie zakupione w ramach realizacji projektu przez Stowarzyszenie będzie przez nie wykorzystywane i nie będzie przekazane żadnym innym podmiotom. Mienie nabyte przez partnerów będzie wykorzystane w ramach jego własnych jednostek organizacyjnych.

Całkowita wartość projektu to 2.539.490,00 PLN. Część zarządzana przez Stowarzyszenie to 122.000,00 PLN. W ramach wydatków Stowarzyszenia zaplanowano zakup dwóch stanowisk komputerowych (8.600,00 PLN), rozbudowę geoportalu Stowarzyszenia o dodatkowe funkcjonalności (12.300,00 PLN), oraz wydatki związane z kosztami zarządzania projektem (100.000,00 PLN) oraz koszty promocji (1.100,00 PLN).

Projekt zakłada rozbudowę systemu elektronicznej administracji w samorządach partnerskich polegającej na zakupie/modernizacji istniejącej infrastruktury informatycznej służącej zwiększeniu stopnia cyfryzacji administracji w tym aplikacji i systemów bazodanowych zapewniających poprawę efektywności zarządzania oraz upowszechnienia komunikacji elektronicznej w instytucjach publicznych. Najważniejszym elementem projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych (e-usług) obejmujący zakresem budowę, rozbudowę lub zakup systemów teleinformatycznych zapewniających dostępność, integrację oraz cyfryzację nowych usług i poprawę funkcjonalności istniejących usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w zakresie m.in. e-administracji.

Do usług wdrażanych w ramach projektu będą należały:

  • elektroniczny system zarządzania dokumentacją,
  • rozbudowa funkcjonalności portali informacyjnych samorządów oraz geoportalu ?.,
  • ??? wraz z usługami dotyczącymi portalu,
  • E-należności,
  • usługa udostępniająca miejscowy plan zagospodarowania i umożliwiająca generowanie wypisów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach poniesionych wydatków w trakcie realizacji projektu Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 10 stycznia 2018 r.), Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji projektu pn. ??..?.

W związku z powyższym, w ocenie Stowarzyszenia ma ono prawo uznać podatek VAT zawarty w dokonanych zakupach i usługach jako koszt kwalifikowalny w realizowanym projekcie.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w rejestrze podatników VAT, i nie składa deklaracji VAT. Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji projektu ??..? nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dotyczące realizacji projektu w części przypadającej na lidera będą wystawiane na Stowarzyszenie a w częściach przypadającej na partnerów projektu będą wystawiane odpowiednio na partnerów. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego podatku od towarów i usług, efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zakupione 2 zestawy komputerowe będą służyły zapewnieniu trwałości projektu i będą własnością Stowarzyszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur nabycia towarów i usług. Podatek VAT będzie więc kosztem kwalifikowalnym w realizowanym projekcie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 i art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatników z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również u podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT zgodnie z art. 96 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o powyższe przepisy ustawy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ?ustawą?, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ ? jak wynika z okoliczności sprawy ? Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ????, ponieważ ? jak wynika z okoliczności sprawy ? nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Pojęcie ?kosztu kwalifikowalnego? nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ?. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika