Zwolnienie od podatku sprzedaży działki zabudowanej.

Zwolnienie od podatku sprzedaży działki zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2017 r. (data wpływu 23 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2017 r. (data wpływu 6 września 2017 r.) oraz pismem z dnia 4 października 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działki zabudowanej ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działki zabudowanej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2017 r. (data wpływu 6 września 2017 r.) oraz pismem z dnia 4 października 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina w drodze podjętej uchwały Rady Miejskiej we ? przeznaczyła do sprzedaży w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomość stanowiącą własność Gminy o powierzchni 10 074 m2 oznaczoną działką gruntu nr 2853 (wskazano numer działki po podziale). Opisana wyżej działka gruntu zabudowana jest następującymi budynkami i budowlami:

  1. budynkiem murowanym jednokondygnacyjnym tzw. budynkiem hali traków stanowiącą wiatę stalową obmurowaną, krytą blachą trapezową, pozbawioną wewnętrznego wyposażenia, zniszczone okna, użytkowany do 2013 r. o powierzchni 826,21 m2, rok budowy 1978 r.;
  2. jednokondygnacyjnym budynkiem socjalnym murowanym, przyległym do hali traków, dach pokryty papą, o powierzchni zabudowy 137,94 m2, budynek w znacznym stopniu zdewastowany, użytkowany do 2013 r.;
  3. budynkiem rozdzielni i ostrzarni, murowany, przyległy do hali traków, stropodach kryty papą, użytkowany do 2013 r., o powierzchni zabudowy 97,98m2, zły stan techniczny;
  4. budynkiem portierni, murowanym, dach kryty papą, o powierzchni zabudowy 9,10 m2, rok budowy 1981;
  5. jednokondygnacyjnym wolnostojącym budynkiem murowanym warsztatu mechanicznego, stropodach kryty papą, o powierzchni zabudowy 52,80 m2, rok budowy 1982, obecnie pozbawiony wyposażenia;
  6. jednokondygnacyjny wolnostojący budynek magazynu materiałów łatwopalnych, murowany, stropodach kryty papą, o powierzchni zabudowy 82,55 m2, brak mediów;
  7. budynek ? magazyn pił ? jednokondygnacyjny wolnostojący budynek magazynu pił murowanych, stropodach kryty papą, o powierzchni zabudowy 21,16 m2, data budowy 1978 r.;
  8. budowla ? osadnik ścieków (betonowa) ? 10 m2;
  9. ogrodzenie metalowe ? budowla, zużyte fragmenty;
  10. wiata stalowa otwarta ? budowla, o powierzchni 22,40 m2.

Teren, na którym usytuowana jest ww. nieruchomość posiada aktualny plan zagospodarowania przestrzennego. Z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta uchwalonego uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 lutego 2004 r. (Dz. Urz. Woj. ? z dnia 30.04.2004 r. Nr ?, poz. ?) wynika, że nieruchomość ta jest położona na terenie tzw. przeznaczonym dla potrzeb usług oznaczona symbolem B.35.U, zgodnie z obowiązującym § 6 ?Usługi? planu zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w ewidencji gruntów działka oznaczona jest symbolem ?Ba? ? teren zabudowy przemysłowej.

Na wskazanym do sprzedaży gruncie znajdują się budynki i budowle, które są trwale związane z gruntem.

Działka zostanie sprzedana przez Gminę łącznie z tym obiektami. Planowany termin sprzedaży nieruchomości to grudzień 2017 r. Działka jest obciążona służebnością gruntową przejazdu i przejścia na rzecz każdoczesnego właściciela działki graniczącej (sąsiadującej).

Gmina przeznaczoną do sprzedaży nieruchomość nabyła nieodpłatnie w 2014 r. w drodze przeniesienia majątku polikwidacyjnego spółki kapitałowej, w tym prawa własności nieruchomości na skutek likwidacji przedsiębiorstwa ?? Spółki z o.o.?, którego jedynym właścicielem była Gmina Miejska ?? jednostka samorządu terytorialnego.

Zgodnie z aktem notarialnym z dnia 19.08.2014 r. Burmistrz ? działając na podstawie uchwały nr ? z dnia 12 czerwca 2014 r. Rady Miejskiej we ? w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie przez Gminę Miejską ? praw własności do nieruchomości w ramach podziału majątku likwidowanej spółki działającej pod firmą: ? Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą we ?, w której rada wyraziła zgodę na nabycie nieruchomości zabudowanej położonej we ?, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem działki nr 238/3 (wskazano nr działki przed podziałem), jako przedstawiciel gminy działając na podstawie artykułu 156 kodeksu spółek handlowych, wykonując uprawniania przysługujące Nadzwyczajnemu Zgromadzeniu Wspólników ? w likwidacji podjął uchwałą nr ?, w której po zaspokojeniu wierzycieli przeniósł na rzecz właściciela ? Gminy Miejskiej ? pozostały polikwidacyjny majątek spółki, w tym środki pieniężne i ich ekwiwalenty i przedmiotową nieruchomość.

W 2017 roku decyzjami administracyjnymi dokonano podziału przedmiotowej działki o numerze 238/3 o powierzchni 1,913 ha, wraz dwoma sąsiadującymi działkami o numerze 238/2 o pow. 0,2782 ha, o numerze 238/5 o pow. 0,2158 ha, na trzy działki: działka o numerze 2852 pow. 0,1753 ha, działka o numerze 2853 o pow. 1,0074 oraz działka o numerze 2854 o pow. 1,2243 ha. Wniosek obejmuje działkę o numerze 2853 o pow. 1,0074 ha.

Nieruchomość od dnia nabycia do dnia 30 maja 2016 roku wraz z budynkami i budowlami nie była wykorzystywana do działalności opodatkowanej. W dniu 31 maja 2016 r. częściowo oddano w dzierżawę, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Umowa dzierżawy trwała do 31.12.2016 r. Od dnia 01 stycznia 2017 r. do chwili obecnej nieruchomość ta nie jest wykorzystywana do działalności opodatkowanej. Przedmiotowa nieruchomość nie służy też realizacji zadań publicznych gminy, jako organu władzy publicznej.

Nieruchomość obciążona jest odpłatną służebnością w kwocie 3.653,10 (słownie: trzy tysiące sześćset pięćdziesiąt trzy 10/100) brutto rocznie płatne w terminie do 31 marca każdego roku z góry, ustanowioną na rzecz każdoczesnego właściciela działki, z tym, że służebnik uiścił opłatę przed przeniesieniem prawa własności na rzecz Gminy dotychczasowemu właścicielowi ? ? Spółce z o.o. w likwidacji z góry za okres 20 lat, począwszy od 2013 roku, w kwocie 73.062,-zł. Spółka, z tego tytułu wystawiła faktury VAT, ze stawką opodatkowaną 23%.

Obiekty (budynki i budowle) znajdujące się na przeznaczonej do sprzedaży działce są budynkami i budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.).

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosiła takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Według wiedzy Wnioskodawcy Spółka była czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości.

Nieistniejąca już spółka ?? nabył przedmiotową nieruchomość, wraz z budynkami i budowlami od obecnego właściciela ? Gminy Miejskiej ?, na podstawie uchwały z dnia 11.02.2005 roku Walnego Zgromadzenia Wspólników w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki w drodze utworzenia nowych udziałów, które zostały pokryte aportem w postaci nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami jako działka gruntu numer 238/3 o powierzchni 1,913 ha, zaś właściciel ? Gmina Miejska nabyła tę nieruchomość w drodze ?umowy zamiany? pomiędzy Gminą Miejską ? a Starostą Powiatu ?, działającego w imieniu Skarbu Państwa w dniu 11 marca 2004 roku.

Wnioskodawca ? Gmina Miejska ? jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie: ?Należy wskazać, kiedy wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) obiektów, o których mowa w opisie sprawy oraz wskazać:

  • dzień/miesiąc/rok, w którym wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) obiektów, o których mowa w opisie sprawy;
  • kto dokonał pierwszego zajęcia obiektów, o których mowa w opisie sprawy;
  • czy pomiędzy pierwszym zajęciem (używaniem) obiektów, o których mowa w opisie sprawy a planowanym momentem sprzedaży upłynie okres krótszy niż 2 lata??,

Wnioskodawca wskazał, że:

  1. budynek murowany jednokondygnacyjny tzw. budynek hali traków stanowiąca wiatę stalową obmurowaną krytą blachą trapezową pozbawiona wewnętrznego wyposażenia zniszczone okna, o powierzchni 826,21 m2, rok budowy 1978 r.
    Nastąpiło zajęcie ? oddanie do użytkowania od dnia 12 stycznia 2015 r. do dnia 31.03.2015 r. w ramach czynności podlegających opodatkowaniu stawką 23% z tytułu umowy dzierżawy.
    Pierwszego zajęcia dokonał dzierżawca w ramach umowy cywilnoprawnej. Pomiędzy pierwszym zajęciem obiektu, o których a planowanym momentem sprzedaży (grudzień 2017 r.) upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek w chwili obecnej jest pustostanem.
  1. jednokondygnacyjny budynek socjalny murowany przyległy do hali traków dach pokryty papą o powierzchni zabudowy 137,94 m2, budynek w znacznym stopniu zdewastowany.
    Od dnia nabycia tj. od 19.08.2014 r. nie nastąpiło zajęcie ? budynek nie był wynajmowany podmiotom trzecim i nie planuje się zajęcia do dnia planowanej sprzedaży. Gmina Miejska ? nie wykorzystywała obiektu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, ani nie wykorzystywała też do realizacji zadań publicznych gminy, jako organ władzy publicznej. Budynek jest pustostanem. Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku w stosunku, do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  1. budynek rozdzielni i ostrzarni, murowany, przyległy do hali traków, stropodach kryty papą o powierzchni zabudowy 97,98 m2, zły stan techniczny.
    Od dnia nabycia tj. od 19.08.2014 r. nie nastąpiło zajęcie, budynek nie był wynajmowany podmiotom trzecim i nie planuje się zajęcia do dnia planowanej sprzedaży. Gmina Miejska ? nie wykorzystywała obiektu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, ani nie wykorzystywała też do realizacji zadań publicznych gminy jako organ władzy publicznej.
    Budynek jest pustostanem. Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku w stosunku, do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  1. budynek portierni murowany, dach kryty papą, o powierzchni zabudowy 9,10 m2, rok budowy 1981.
    • od dnia nabycia tj. od 19.08.2014 r. nie nastąpiło zajęcie ? budynek nie był wynajmowany podmiotom trzecim i nie planuje się zajęcia do dnia planowanej sprzedaży. Gmina Miejska ? nie wykorzystywała obiektu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu ani nie wykorzystywała też do realizacji zadań publicznych gminy, jako organ władzy publicznej.

      Budynek jest pustostanem. Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  1. jednokondygnacyjny wolnostojący budynek murowany warsztatu mechanicznego, stropodach kryty papą o powierzchni zabudowy 52,80 m2, rok budowy 1982, obecnie pozbawiony wyposażenia.
    • od dnia nabycia tj. od 19.08.2014 r. nie nastąpiło zajęcie ? budynek nie był wynajmowany podmiotom trzecim i nie planuje się zajęcia do dnia planowanej sprzedaży. Gmina Miejska ? nie wykorzystywała obiektu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu ani nie wykorzystywała też do realizacji zadań publicznych gminy, jako organ władzy publicznej.

      Budynek jest pustostanem. Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku w stosunku, do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  1. jednokondygnacyjny wolnostojący budynek magazynu materiałów łatwopalnych, murowany stropodach kryty papą o powierzchni zabudowy 82,55 m2 brak mediów.
    • od dnia nabycia tj. od 19.08.2014 r. nie nastąpiło zajęcie ? budynek nie był wynajmowany podmiotom trzecim i nie planuje się zajęcia do dnia planowanej sprzedaży. Gmina Miejska ? nie wykorzystywała obiektu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, ani nie wykorzystywała też do realizacji zadań publicznych gminy, jako organ władzy publicznej. Budynek jest pustostanem Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  1. budynek ? magazyn pił ? jednokondygnacyjny wolnostojący budynek magazynu pił murowanych, stropodach kryty papą o powierzchni zabudowy 21,16 m2 data budowy 1978 r.
    • od dnia nabycia tj. od 19.08.2014 r. nie nastąpiło zajęcie ? budynek nie był wynajmowany podmiotom trzecim i nie planuje się zajęcia do dnia planowanej sprzedaży. Gmina Miejska ? nie wykorzystywała obiektu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, ani nie wykorzystywała też do realizacji zadań publicznych gminy jako organ władzy publicznej. Budynek jest pustostanem. Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  1. budowla ? osadnik ścieków (betonowa) ? 10 m2.
    • od dnia nabycia tj. od 19.08.2014 r. nie nastąpiło zajęcie ? budowla nie była wydzierżawiana podmiotom trzecim i nie planuje się zajęcia do dnia planowanej sprzedaży. Gmina Miejska ? nie wykorzystywała obiektu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, ani nie wykorzystywała też do realizacji zadań publicznych gminy, jako organ władzy publicznej. Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku w stosunku, do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  1. ogrodzenie metalowe ? budowla, zużyte fragmenty.
    • od 31.05.2016 r. nastąpiło zajęcie ? oddanie do użytkowania, do dnia 31.12.2016 r. w ramach czynności podlegających opodatkowaniu stawką 23% z tytułu umowy dzierżawy. Pierwszego zajęcia dokonał dzierżawca w ramach umowy cywilnoprawnej. Pomiędzy pierwszym zajęciem obiektu, o których a planowanym momentem sprzedaży upłynie okres krótszy niż 2 lata. Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku w stosunku, do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  1. wiata stalowa otwarta ? budowla, o powierzchni 22,40 m2.
    • od dnia nabycia od 19.08.2014 r. nie nastąpiło zajęcie ? budowla nie była wydzierżawiana podmiotom trzecim i nie planuje się zajęcia do dnia planowanej sprzedaży. Gmina Miejska ? nie wykorzystywała obiektu w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, ani nie wykorzystywała też do realizacji zadań publicznych gminy, jako organ władzy publicznej. Przy nabyciu gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie dokonywała nakładów na ulepszenie budynku w stosunku, do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W odpowiedzi na pytanie: ?W związku ze wskazaniem w opisie sprawy, że: ?Nieruchomość od dnia nabycia do dnia 30 maja 2016 r. wraz z budynkami i budowlami nie była wykorzystywana do działalności opodatkowanej. W dniu 31 maja 2016 r. częściowo oddano w dzierżawę, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?, należy jednoznacznie wskazać do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystywał obiekty, o których mowa w opisie sprawy:

  • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
  • zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;
  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług??,

Wnioskodawca wskazał, że obiekty określone w punktach od a - h oraz j służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Obiekt z punktu ?i? w okresie od 30 maja 2016 do 31 grudnia 2016 r. służył czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług z tytułu dzierżawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT 23%.

W odpowiedzi na pytanie: ?Czy Wnioskodawca wykorzystywał obiekty, o których mowa w opisie sprawy wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług??, Wnioskodawca wskazał, że obiekty określone w punktach od ?a-j? nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że Gmina Miejska ? nie ponosiła wydatków na ulepszenie obiektów o których mowa w opisie sprawy (opisanych w punktach od ?a-j?), w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że z tytułu zawartej umowy dzierżawy zawartej w dniu 31 maja 2016 r., rozwiązanej w dniu 31.12.2016 r. Wnioskodawca wydzierżawił część terenu o powierzchni 200 m2 położonej na przedmiotowej działce nr 2853 i z tego tytułu dzierżawca płacił miesięczny czynsz dzierżawy opodatkowany stawką 23%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 października 2017 r., Wnioskodawca wskazał, że:

  1. budynek murowany jednokondygnacyjny tzw. budynek hali traków stanowiąca wiatę stalową obmurowaną, krytą blachą trapezową, pozbawiona wewnętrznego wyposażenia, zniszczone okna, użytkowany do 2013 r. o powierzchni 826,21 m2, rok budowy 1978 r. ? ? wykorzystywał ten budynek wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej;
  2. jednokondygnacyjny budynek socjalny murowany, przyległy do hali traków, dach pokryty papą, o powierzchni zabudowy 137,94 m2, budynek w znacznym stopniu zdewastowany, użytkowany do 2013 r. ? ? wykorzystywał ten budynek wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej;
  3. budynek rozdzieli i ostrzarni, murowany, przyległy do hali traków, stropodach kryty papą, użytkowany do 2013 r., o powierzchni zabudowy 97,98 m2, zły stan techniczny ? ? wykorzystywał ten budynek wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej;
  4. budynek portierni, murowany, dach kryty papą, o powierzchni zabudowy 9,10 m2, rok budowy 1981 ? ? wykorzystywał ten budynek wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej;
  5. jednokondygnacyjny wolnostojący budynek murowany warsztatu mechanicznego, stropodach kryty papą, o powierzchni zabudowy 52,80 m2, rok budowy 1982, obecnie pobawiony wyposażenia ? ? wykorzystywał ten budynek wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej;
  6. jednokondygnacyjny wolnostojący budynek magazynu materiałów łatwopalnych, murowany, stropodach kryty papą, o powierzchni zabudowy 82,55 m2, brak mediów ? ? wykorzystywał ten budynek wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej;
  7. budynek ? magazyn pił ? jednokondygnacyjny wolnostojący budynek magazynu pił murowanych, stropodach kryty papą, o powierzchni zabudowy 21,16 m2, data budowy 1978 r. ? ? wykorzystywał ten budynek wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej;
  8. budowla ? osadnik ścieków (betonowa) ? 10 m2 ? ? wykorzystywał wskazaną budowlę wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej;
  9. ogrodzenie metalowe ? budowla, zużyte fragmenty ? ? wykorzystywał wskazaną budowlę wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej;
  10. wiata stalowa otwarta ? budowla, o powierzchni 22,40 m2 ? ? wykorzystywał wskazaną budowlę wyłącznie na cele własnej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że ?m2 nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków i budowli, o których mowa w opisie sprawy (opisanych w punktach od ?a ? j?), w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości (działka nr 2853 o powierzchni 10 074 m2) wraz z budynkami i budowlami podlega zwolnieniu od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Aby określić jakie jest przeznaczenie gruntu podlegającego dostawie ? czy to teren zabudowany lub przeznaczony pod zabudowę należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073 ze zm.). Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego grunt przeznaczony do sprzedaży jest oznaczony symbolem B.35.U ? teren dla potrzeb usług ? istniejące zainwestowanie do zachowania Obowiązuje § 6 ustaleń ogólnych na terenie ?Usługi? dopuszcza się możliwość zabudowy z uwzględnieniem ustaleń szczegółowych.

W związku z tym, że w ustawie VAT nie sprecyzowano pojęć terenu zabudowanego lub przeznaczonego pod zabudowę należy korzystać pomocniczo lub zastępczo z innych przepisów szczególnych. Przepisem tym jest ustawa prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016 r., poz. 1629 ze zm.). Przepis art. 21 ust. 1 ustawy stanowi, że podstawą planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej, statystyki publicznej gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji budynków i gruntów. Zgodnie z wpisem do rejestru gruntów ? grunt usytuowany jest na terenie zabudowy przemysłowej.

W świetle powyższego dostawa gruntu (działki 2853) nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Jednakże uwzględnić należy fakt, że na terenie przeznaczonym do sprzedaży są usytuowane budynki i budowle to oznacza, że należy wysokość stawki podatku VAT z tytułu dostawy gruntu rozpatrywać biorąc pod uwagę art. 29a ust. 8 ustawy VAT.

Zgodnie z treścią przepisu art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w sytuacji, kiedy dokonuje się dostawy gruntu, na którym znajduje się budynek albo część takich budynków lub budowli (bez względu na jej wartość rynkową lub przeznaczenie) z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogicznie stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.

Z powyższego wynika, że jeżeli dostawa budynków użytkowych i budowli będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, to zwolnieniu będzie podlegać grunt o powierzchni 10 074 m2, na którym budynek się znajduje.

Zdaniem Wnioskodawcy grunt, budynki i budowle usytuowane na tym gruncie ? jak opisano powyżej były przedmiotem ?odpłatnego świadczenia usług? w drodze umowy dzierżawy oraz została ustanowiona odpłatna służebność na gruncie ? zatem doszło do użytkowania w ramach czynności opodatkowanych.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub
użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie wykorzystywana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Ponadto, za oddanie do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, uznać należy nie tylko sprzedaż, ale również umowy najmu i dzierżawy. Zatem pierwszym zasiedleniem będzie także moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy. W przedmiotowej sprawie do pierwszego zasiedlenia doszło w dniu podpisania umowy dzierżawy tj. 31.05.2016 r. a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą (planowany termin dostawy to grudzień 2017 r.) budynków, budowli lub ich części, okres będzie krótszy niż 2 lata.

W świetle powołanej regulacji należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości wraz z posadowionymi na gruncie budynkami i budowlami z uwagi na niespełnienie warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ? ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynie okres krótszy niż 2 lata, nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom ? po spełnieniu określonych warunków ? skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem przedmiotowej nieruchomości ? nieruchomość została nabyta w drodze przeniesienia praw własności majątku w wyniku likwidacji ? zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT czynność nieodpłatnego przekazania przez spółkę majątku należącego do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazania na rzecz byłych udziałowców, nie podlegało opodatkowaniu. Gmina nie ponosiła również wydatków na jej ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to spełnione są przesłanki pozwalające do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości wraz z posadowionymi na gruncie budynkami i budowlami nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ale w związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ? stosownie do art. 43 ust. 7a ? nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Mając na uwadze powyższe zdarzenie przyszłe Wnioskodawca uważa, że przedstawiona we wniosku dostawa nieruchomości (grunt, budynki i budowle) podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług w trybie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ?ustawą?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1
pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Tak więc, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie ? według art. 2 pkt 14 ustawy ? rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady posługują się pojęciem ?pierwszego zasiedlenia?, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie ?gruntu związanego z budynkiem?.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako ?pierwsze zajęcie budynku, używanie?. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r., o sygn. akt I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: ?Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako ?pierwsze zajęcie budynku, używanie?. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT?.

W świetle powyższego należy więc przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do zbycia tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z powyższego ?pierwsze zasiedlenie? budynku (budowli lub ich części) ? po jego wybudowaniu ? należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku (budowli lub ich części), używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek/budowla został/została ulepszony/ulepszona, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku/budowli ? zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady ? musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom ? po spełnieniu określonych warunków ? skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Z kolei, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, w świetle art. 43 ust. 7a, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów ? zarówno nieruchomości, jak i ruchomości ? przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych ? niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) ? wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, iż na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy, zgodnie z treścią ust. 11 ww. artykułu musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ? po spełnieniu określonych warunków ? możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym ? należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Jak stanowi art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane ? przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast jak stanowi art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane przez budowlę ? należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenie budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

W celu ustalenia czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania czy też opodatkowanie stawką podstawową należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy względem obiektów, o których mowa w opisie sprawy nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Zatem z przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy, w odniesieniu do budynków i budowli, o których mowa w punktach a)-h) i punkcie j) opisu zdarzenia przyszłego w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia ? w rozumieniu nadanym przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz orzecznictwem TSUE ? należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków i budowli.

Powyższe wynika z faktu, że ? wykorzystywał przedmiotowe budynki i budowle na cele własnej działalności gospodarczej. ? nabył przedmiotową nieruchomość, wraz z budynkami i budowlami od obecnego właściciela ? Gminy, na podstawie uchwały z dnia 11.02.2005 roku Walnego Zgromadzenia Wspólników. Gmina przeznaczoną do sprzedaży nieruchomość nabyła nieodpłatnie w 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. ? nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków i budowli, o których mowa w opisie sprawy, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Pomiędzy pierwszym zajęciem obiektów, a planowanym momentem sprzedaży (grudzień 2017 r.) upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Zostaną więc spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż budynków i budowli, o których mowa w punktach a)-h)
i punkcie j) opisu zdarzenia przyszłego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Zatem, skoro sprzedaż budynków i budowli, o których mowa w punktach a)-h) i punkcie j) opisu zdarzenia przyszłego będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to ze zwolnienia w związku z art. 29a ust. 8, korzystać również będzie dostawa gruntu, na którym znajdują się przedmiotowe budynki i budowle.

Ponadto przedmiotem sprzedaży będzie również znajdujące się na nieruchomości ogrodzenie.

Odnosząc się do znajdującego się na przedmiotowej działce ogrodzenia, stwierdzić należy, że zalicza się je do urządzeń budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Rzeczy, które nie są objęte wyliczeniem zawartym w art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, a ich konstrukcja, charakter i przeznaczenie różni się od wymienionych przez ustawodawcę, nie można zaliczyć do kategorii budowli. Bowiem te urządzenia budowlane nie pełnią samodzielnych funkcji budowlanych, lecz są urządzeniami technicznymi związanymi z obiektami budowlanymi, zapewniającymi możliwość użytkowania obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem.

W związku z tym, że sprzedaż budynków i budowli, o których mowa w punktach a)-h) i punkcie j) opisu zdarzenia przyszłego będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to również urządzenie budowalne, tj. ogrodzenie związane z przedmiotowymi obiektami budowlanymi będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, że przedstawiona we wniosku dostawa nieruchomości (grunt, budynki i budowle) podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług w trybie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko zwią

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika