Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku. Zwolnienie z obowiązku rejestracji obrotu i kwot podatku (...)

Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku. Zwolnienie z obowiązku rejestracji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 października 2017 r. (data wpływu 11 października 2017 r.) i z dnia 23 października 2017 r. (data wpływu 30 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania rejestracji jako podatnik podatku VAT z chwilą przekroczenia obrotu 200 tys. zł oraz obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących po przekroczeniu sprzedaży w kwocie 20 tys. zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania rejestracji jako podatnik podatku VAT z chwilą przekroczenia obrotu 200 tys. zł i obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących po przekroczeniu sprzedaży w kwocie 20 tys. zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 3 października 2017 r. i z dnia 23 października 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Koło Łowieckie nr ?. ??.? w ?. zostało założone przez członków w dniu 8.02.2015 r. i zarejestrowane w Zarządzie Okręgowym PZŁ ? zgodnie z Ustawą Prawo Łowieckie (Dz. U. nr 42 z 13.10.1995) i Statutem PZŁ, pod numerem ?.. Koło posiada osobowość prawną i działa jak stowarzyszenie a do jego reprezentowania na podstawie § 66 Statutu PZŁ upoważnionych jest dwóch członków zarządu Koła, w tym ?. - prezes i ?. ? sekretarz. Koło prowadzi na podstawie ustawy ?Prawo Łowieckie? działalność gospodarczą przeznaczając cały uzyskany przychód na cele statutowe i rozlicza się na zasadach ogólnych z Pierwszym Urzędem Skarbowym ?..

Koło nie uzyskuje innych pozastatutowych przychodów. Wnioskodawca corocznie składa deklarację CIT-8 do dnia 30 03 i sprawozdanie finansowo-budżetowe do dnia 30.06. Dotychczas Koło nie było płatnikiem podatku VAT, gdyż nie osiągnęło rocznego przychodu w wysokości 200 tysięcy złotych. Wnioskodawca nie prowadzi również kasy fiskalnej, gdyż roczna sprzedaż dziczyzny osobom indywidualnym nie osiąga wymaganej kwoty 20 tysięcy złotych. Za sprzedaną dziczyznę Wnioskodawca wystawia rachunki uproszczone.

Członkowie Koła za pozyskaną zwierzynę łowną dotychczas nie otrzymują premii ani innego wynagrodzenia lub rekompensaty, pomimo ponoszonych przez nich kosztów, takich jak przejazd do łowiska, koszty amunicji. Z początkiem przyszłego roku gospodarczego Koło zamierza podjąć uchwałę o wypłacie myśliwym premii za pozyskaną zwierzynę łowną w wysokości 20% jej wartości obowiązującej w punkcie skupu przedsiębiorstwa zajmującego się jej obrotem.

W piśmie z dnia 3 października 2017 r. (data wpływu 11 października 2017 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU oraz nazwę grupowania dla prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności: 01.70.10 ?łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych oraz usługi związane z łowiectwem?. Wartość sprzedaży tusz zwierząt łownych oraz usług związanych z łowiectwem dokonanej przez Wnioskodawcę w 2017 r. nie przekroczy kwoty 200 000,- zł. Wnioskodawca nie dokonuje dostaw towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę w 2017 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących dział. gospodarczej i rolników ryczałtowych, nie przekroczy kwoty 20.000,- zł. W 2017 r. Wnioskodawca nie dokonywał i nie będzie dostarczać towarów i usług przy zastosowaniu kas rejestrujących. Koło Łowieckie Nr ?.., samo nie będąc płatnikiem podatku VAT, prowadzi sprzedaż zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jak i podatnikom podatku VAT. Koło Łow. zamierza od 2018 r. wystawiać faktury z tytułu sprzedaży tusz pozyskanej zwierzyny łownej oraz sprzedaży usług związanych z łowiectwem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy koło łowieckie ma obowiązek dokonania rejestracji jako podatnika podatku VAT z chwilą spełnienia kryterium przekroczenia obrotu w kwocie 200 tys. zł czy od rozpoczęcia działalności, a także czy zobowiązane jest prowadzić kasę fiskalną po przekroczeniu sprzedaży w kwocie 20 tys. zł osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej?

Jednocześnie Wnioskodawca wycofał pytanie nr 2 i 3 które nie podlegają interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, Koło łowieckie staje się płatnikiem podatku VAT i ma obowiązek prowadzenia kasy fiskalnej po spełnieniu kryterium dochodowości Do tego czasu nie ma obowiązku składania deklaracji VAT ani prowadzenia kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ?ustawą?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W świetle art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

  1. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę (art. 113 ust. 5 ustawy).

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę (art. 113 ust. 10 ustawy).

Stosownie natomiast do art. 113 ust. 11 ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1.

Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 (art. 113 ust. 11a ustawy).

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;

  1. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;

  1. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że dotychczas Koło nie było płatnikiem podatku VAT. Symbol PKWiU oraz nazwa grupowania dla prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności: 01.70.10 ?łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych oraz usługi związane z łowiectwem?. Wartość sprzedaży tusz zwierząt łownych oraz usług związanych z łowiectwem dokonanej przez Wnioskodawcę w 2017 r. nie przekroczy kwoty 200 000 zł. Wnioskodawca nie dokonuje dostaw towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Koło Łowieckie do czasu przekroczenia sprzedaży w kwocie 200.000 zł może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Zwolnienie to Wnioskodawca utraci począwszy od czynności, która spowoduje przekroczenie wartości sprzedaży 200.000 zł. Z tą chwilą Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT i winien złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Natomiast do czasu przekroczenia sprzedaży w kwocie 200.000 zł Wnioskodawca może - lecz nie musi -złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od dnia 1 stycznia 2017 r. ww. regulacje są objęte rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2016 r., poz. 2177), zwanym dalej ?rozporządzeniem?.

Należy zauważyć, że ww. rozporządzenie obowiązuje do 31 grudnia 2017 r.

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r.: podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Z opisu sprawy wynika, że Koło Łowieckie Nr ?.., samo nie będąc płatnikiem podatku VAT, prowadzi sprzedaż zarówno osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jak i podatnikom podatku VAT. W 2017 r. Wnioskodawca nie prowadzi kasy fiskalnej, gdyż roczna sprzedaż dziczyzny osobom indywidualnym nie osiąga wymaganej kwoty 20 tysięcy złotych. Wartość sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę w 2017 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących dział. gospodarczej i rolników ryczałtowych, nie przekroczy kwoty 20.000 zł. W 2017 r. Wnioskodawca nie dokonywał i nie będzie dostarczać towarów i usług przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając na uwadze opis sprawy należy stwierdzić, że według stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2017 r., Koło Łowieckie do czasu przekroczenia obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Z uwagi na wskazanie przez Wnioskodawcę, że wartość sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę w 2017 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, nie przekroczy kwoty 20.000 zł, zatem w 2017 r. nie powstanie wobec Wnioskodawcy obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże z uwagi na fakt, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. obowiązuje do 31 grudnia 2017 r., Organ nie może zająć stanowiska, jaka wysokość obrotu będzie decydowała o powstaniu obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w 2018 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ?.., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika