Ustalenie czy: nabywcą na fakturze z tytułu wynagrodzenia zasądzonego przez Sąd Postanowieniem (...)

Ustalenie czy: nabywcą na fakturze z tytułu wynagrodzenia zasądzonego przez Sąd Postanowieniem za świadczone usługi w postaci wykonywania czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest ww. osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej; wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest sprzedażą usług dotyczącą szczególnych czynności wymienionych w części II. ?Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności? rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy:

  • nabywcą na fakturze z tytułu wynagrodzenia zasądzonego przez Sąd Postanowieniem za świadczone usługi w postaci wykonywania czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest ww. osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej;
  • wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest sprzedażą usług dotyczącą szczególnych czynności wymienionych w części II. ?Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności? rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących,? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy:

  • nabywcą na fakturze z tytułu wynagrodzenia zasądzonego przez sąd Postanowieniem za świadczone usługi w postaci wykonywania czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest ww. osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej;
  • wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest sprzedażą usług dotyczącą szczególnych czynności wymienionych w części II. ?Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności? rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT wystawiającym faktury sprzedaży z podatkiem VAT dla firm będących podatnikami VAT. Wnioskodawca wystawia faktury na podstawie wydanego Postanowienia Sądu o przyznanie Wnioskodawcy jako syndykowi masy upadłości firmy wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa masy upadłości firmy. W tym przypadku odbiorcą/nabywcą faktury jest firma - przedsiębiorstwo, w którym jestem ustanowionym syndykiem.

Pytanie dotyczy przypadku, w którym Wnioskodawca jest ustanowionym syndykiem masy upadłości ale nie firmy a osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W tym przypadku również jest wydawane Postanowienie Sądu o przyznanie Wnioskodawcy jako syndykowi masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

  1. Pytanie dotyczy kto jest w tym przypadku odbiorcą/nabywcą faktury?
  2. Pytanie dotyczy czy, sprzedaż dotycząca wynagrodzenia Wnioskodawcy za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest sprzedażą dotyczącą szczególnych czynności i jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących? Zgodnie z załącznikiem do Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, II poz. 39 ?świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że otrzymuje wynagrodzenie, zasądzone przez Sąd Postanowieniem, przelewem od masy upadłości, której dane Postanowienie dotyczy.

Czyli spełnione są warunki:

  • otrzymuje jako świadczący usługę w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku- przelewem;
  • z dowodów dokumentujących tą zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (przelew dokonany na podstawie Postanowienia Sądu o przyznanie wynagrodzenia ).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Pytanie dotyczy kto jest w przypadku opisanym w poz. 74 odbiorcą/nabywcą faktury?
  2. Pytanie dotyczy czy sprzedaż dotycząca wynagrodzenia Wnioskodawcy za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest sprzedażą dotyczącą szczególnych czynności i jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących? Zgodnie z załącznikiem do Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, II poz. 39 ?Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła? Wnioskodawca zaznaczył, że otrzymuje wynagrodzenie, zasądzone przez Sąd Postanowieniem, przelewem od masy upadłości, której dane Postanowienie dotyczy.

    Czyli spełnione są warunki:
  • Wnioskodawca otrzymuje jako świadczący usługę w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku- przelewem;
  • z dowodów dokumentujących tą zapłatę jednoznacznie wynika , jakiej konkretnie czynności dotyczyła ( przelew dokonany na podstawie Postanowienia Sądu o przyznanie wynagrodzenia ).

Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. W ocenie Wnioskodawcy nabywcą/odbiorcą faktury wynagrodzenia Wnioskodawcy za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.
  2. W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż dotycząca wynagrodzenia Wnioskodawcy za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej jest sprzedażą dotyczącą szczególnych czynności i jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z Załącznikiem do Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, II poz. 39.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przez sprzedaż ? na mocy art. 2 pkt 22 ustawy ? rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Powołany wyżej przepis art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności, bądź sytuacji. Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

W świetle powyższego, czynności syndyka stanowią usługi, na co wskazuje powołany powyżej przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ich istotą jest bowiem dokonanie na zlecenie określonego świadczenia ? wykonywanie powierzonych funkcji, za wynagrodzeniem.

Nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W oparciu o art. 15 ust. 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

  1. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.);
  2. (uchylony);
  3. z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odnosząc się do wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności syndyka należy stwierdzić, że działalność taką uznaje się za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. O zamiarze wykonywania działalności gospodarczej przez syndyków świadczy chociażby fakt posiadania przez syndyka odpowiedniej licencji uprawniającej do wykonywania powierzonej funkcji, czy stała gotowość do podjęcia czynności.

Zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2016 r., poz. 2171, z późn. zm.) uwzględniając wniosek o ogłoszenie upadłości, sąd wydaje postanowienie o ogłoszeniu upadłości, w którym wyznacza sędziego-komisarza oraz syndyka albo nadzorcę sądowego, albo zarządcę.

Zauważyć należy, że pomiędzy sądem upadłościowym a syndykiem nie istnieje również stosunek prawny, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, w zakresie odpowiedzialności za powierzone funkcje.

W myśl art. 160 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, w sprawach dotyczących masy upadłości syndyk dokonuje czynności w imieniu własnym na rachunek upadłego.

Syndyk nie odpowiada za zobowiązania zaciągnięte w sprawach dotyczących masy upadłości (art. 160 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze).

Zaś art. 160 ust. 3 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze stanowi, że Syndyk odpowiada za szkodę wyrządzoną na skutek nienależytego wykonywania obowiązków.

Stosownym postanowieniem sąd powierza zatem syndykowi pełnienie określonych funkcji w postępowaniu upadłościowym, których zakres precyzuje ustawa. Wysokość wynagrodzenia za czynności syndyka odpowiadające wykonywanej pracy określona jest w art. 162 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze. O wynagrodzeniu i zwrocie poniesionych wydatków orzeka sąd na wniosek zainteresowanych. Wynagrodzenie pokrywane jest z masy upadłości. Wydając stosowne postanowienia w powyższym zakresie sąd działa jako organ władzy.

Art. 164 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze stanowi, że po ustaleniu wynagrodzenia wstępnego syndyk pobiera z masy upadłości zaliczki w wysokości do 75% wynagrodzenia wstępnego w czterech ratach:

  1. 10% - po uprawomocnieniu się postanowienia o wynagrodzeniu wstępnym;
  2. 25% - po złożeniu listy wierzytelności;
  3. 15% - po złożeniu pierwszego planu podziału;
  4. 25% - po przeprowadzeniu pełnej likwidacji masy upadłości.

Zaliczkę na wynagrodzenie wypłaca się na podstawie rachunku wystawionego przez syndyka (art. 164 ust. 2 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze).

Wynagrodzenie i zaliczki na wynagrodzenie syndyka obowiązanego do rozliczenia podatku od towarów i usług podwyższa się o kwotę podatku od towarów i usług (art. 167a. ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze).

W myśl art. 230 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, do kosztów postępowania zalicza się wydatki bezpośrednio związane z zabezpieczeniem, zarządem i likwidacją masy upadłości, w szczególności wynagrodzenie syndyka oraz jego zastępcy, wynagrodzenia osób zatrudnionych przez syndyka oraz należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń tych osób, wynagrodzenie i wydatki członków rady wierzycieli, wydatki związane ze zgromadzeniem wierzycieli, koszty archiwizacji dokumentów upadłego, korespondencji, ogłoszeń, podatki i inne daniny publiczne związane z likwidacją masy upadłości.

Stosownie do art. 491 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze, sąd ustala wynagrodzenie syndyka w postępowaniu prowadzonym według przepisów niniejszego tytułu biorąc pod uwagę wysokość funduszów masy upadłości, stopień zaspokojenia wierzycieli, nakład pracy, zakres czynności podejmowanych w postępowaniu, stopień ich trudności oraz czas trwania postępowania.

Wynagrodzenie syndyka ustala się w wysokości od jednej czwartej przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do jego dwukrotności (art. 491 ust. 3 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze).

Zaś art. 491 ust. 4 ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze stanowi, że w przedmiocie wynagrodzenia syndyka oraz zwrotu jego wydatków orzeka sąd upadłościowy w składzie jednego sędziego zawodowego.

Przy wykonywaniu swojej funkcji syndyk podlega ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze i najważniejsze decyzje musi konsultować z sędzią komisarzem i radą wierzycieli, jednakże w podstawowym i zasadniczym zakresie wykonywania swoich obowiązków jest w pełni samodzielny. Poza tym nawet w takich przypadkach czynności wykonywane są na rachunek upadłego.

Sąd nie jest zatem związany z syndykiem więzami tworzącymi stosunek prawny, jaki istnieje pomiędzy zlecającym a zleceniobiorcą w zakresie wynagrodzenia, warunków pracy oraz odpowiedzialności zleceniodawcy, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Sąd, jako organ władzy, powołuje syndyka i określa jego wynagrodzenie. Nie pokrywa jednak kosztów wynagrodzenia (o którym również mowa w ww. przepisie ustawy o podatku od towarów i usług) i nie ponosi odpowiedzialności ani za działania, ani za szkodę wynikającą z czynności podejmowanych przez syndyka.

Zatem, czynności syndyka wykonującego powierzone funkcje na podstawie postanowienia sądu wypełniają dyspozycję art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz art. 15 ust. 1 ustawy i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

-jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-6 ustawy, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy faktura z tytułu wynagrodzenia, zasądzonego przez sąd za świadczone usługi w postaci wykonywania czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, powinna być wystawiona na ww. osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT wystawiającym faktury sprzedaży z podatkiem VAT. Wnioskodawca wystawia faktury na podstawie wydanego Postanowienia Sądu o przyznaniu Wnioskodawcy jako syndykowi masy upadłości firmy wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa masy upadłości firmy. Wnioskodawca jest ustanowionym syndykiem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zauważyć, iż nabywcą usługi jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i to od niej Postanowieniem Sądu przyznawane jest na rzecz Wnioskodawcy - syndykowi wynagrodzenie za czynności związane z masą upadłości.

Należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania faktur na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zauważyć jednak należy, iż przepisy ustawy nie zabraniają udokumentowania fakturą czynności wykonanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jeśli nabywca w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano sprzedaży, wystąpi z żądaniem wystawienia faktury, Wnioskodawca dokument taki musi wystawić.

Zatem, jeśli należne syndykowi wynagrodzenie za czynności związane z masą upadłości zostanie udokumentowane fakturą, to jako nabywca na fakturze może być wskazana wyłącznie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, od której Postanowieniem Sądu przyznawane jest wynagrodzenie na rzecz Wnioskodawcy.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy, faktura powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy nabywcy towarów lub usług oraz jego adres, w tym przypadku dane osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Natomiast obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących określone zostało w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r., poz. 2177).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 39 załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w części II. ?Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności?, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest ustanowionym syndykiem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W tym przypadku wydawane jest Postanowienie Sądu o przyznanie Wnioskodawcy jako syndykowi masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, zasądzone przez Sąd Postanowieniem, przelewem od masy upadłości, której dane Postanowienie dotyczy. Wnioskodawca podał, że spełnione są warunki:

  • otrzymuje jako świadczący usługę w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku- przelewem;
  • z dowodów dokumentujących tą zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (przelew dokonany na podstawie Postanowienia Sądu o przyznanie wynagrodzenia ).

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz regulacje prawne wynikające z zacytowanych wyżej przepisów należy uznać, że w zakresie sprzedaży usług tj. wykonywania czynności związanych z prowadzeniem masy upadłości osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, za które Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku- przelewem, a z ewidencji z dowodów dokumentujących tą zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (przelew dokonany na podstawie Postanowienia Sądu o przyznanie wynagrodzenia ), Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Reasumując w przedmiotowej sprawie spełnione są warunki konieczne do uznania iż ww. sprzedaż usług stanowi szczególne czynności wymienione w części II. załącznika ?Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności? rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i podlega zwolnieniu z ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 39 załącznika do rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika