Brak możliwości odzyskania i odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (...)

Brak możliwości odzyskania i odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?....?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA()

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2017 r. (data wpływu 20 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania i odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?...? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania i odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 listopada 2017 r. (data wpływu 20 listopada 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny
(ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).


Parafia Rzymsko-Katolicka pw. ... realizuje projekt pn. ?....? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020, Działanie 7.1 Dziedzictwo kulturowe i naturalne, Oś 7: Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego.

Parafia w dniu 21 lipca 2017 r. podpisała z UM Województwa .... umowę o dofinansowanie ww. projektu o numerze .... Projekt zakłada przeprowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich we wnętrzu kościoła, w szczególności polichromii i detali architektonicznych prezbiterium, nawy głównej i ołtarza głównego, co przyczyni się do realizacji celu głównego projektu ? ochrony i zachowania dziedzictwa kulturowego barokowego kościoła w ..., jak i promocji regionalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego Pojezierza ....i.... W ramach projektu oprócz głównych prac konserwatorskich zakres obejmuje: utworzenie strony internetowej parafii w ..., utworzenie sali muzealnej w kościele wyposażonej w: tablicę interaktywną, prezentację multimedialną o historii parafii .... i Gminy ...., witryny na eksponaty liturgiczne, zestaw komputerowy, 2 szt. tzw. infokiosków. Ponadto projekt zawiera elementy promocji ? tablicę informacyjną oraz tablicę pamiątkową, która będzie ustawiona po zakończeniu realizacji projektu. W ramach tego projektu funkcjonują również tzw. osoby funkcyjne, których zadaniem w tym przypadku jest nadzór konserwatorski nad realizacją prac restauratorskich i konserwatorskich wnętrza świątyni ? inspektor nadzoru konserwatorskiego.

W ramach prac konserwatorskich i restauratorskich polichromii wnętrza kościoła parafialnego pw. .... zostaną wykonane prace szczegółowe takie jak:

  1. Konserwacja i restauracja polichromii ściennej i dekoracji sztukatorskiej ? konserwacja techniczna dekoracji malarskiej, konserwacja estetyczna odsłoniętych dekoracji malarskich, konserwacja detalu architektonicznego i sztukaterii.
  2. Konserwacja i restauracja ołtarza głównego ? konserwacja i restauracja ołtarza głównego wraz z prezbiterium.

Decyzje administracyjne organów upoważnionych, na podstawie których wykonywane są prace konserwatorskie i restauratorskie:

  1. Decyzja .... Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 31.05.2016 r., znak .... w sprawie zgody na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań zabytków.
  2. Stanowisko organu architektoniczno-budowlanego Starostwa Powiatowego w ...z dnia 03.06.2016 r., znak ... w sprawie przeprowadzenia badań konserwatorskich, prac konserwatorskich, prac restauratorskich.
  3. Program konserwacji i restauracji dekoracji plastyczno-architektonicznej ścian i sklepienia wnętrza wraz z wyposażeniem kościoła pw. .....

W dniu 10.08.2017 r. na portalu Baza Konkurencyjności Fundusze Europejskie opublikowano zapytanie ofertowe w ramach postępowania prowadzonego zgodnie z zasadą konkurencyjności w celu udzielenia zamówienia na wykonanie prac konserwatorskich i restauratorskich w kościele pw. ..... Numer ogłoszenia: .... Termin składania ofert wyznaczono do dnia 26.08.2017 r. W dniu 25.08.2017 r. o godz. 14.07 wpłynęła oferta od firmy Kompleksowa Konserwacja Zabytków .... Ww. oferta była jedyną ofertą, złożona oferta na kwotę 1 240 990,48 zł brutto. W dniu 01.09.2017 r. Parafia w ... wysłała do oferenta zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty listem poleconym wraz z zaproszeniem do podpisania umowy. W dniu 08.09.2017 r. została podpisana umowa z wykonawcą na wykonawstwo prac konserwatorskich i restauratorskich polichromii wnętrza kościoła.

W dniu 17.08.2017 r. wystosowano przez Parafię w... zapytanie ofertowe w ramach postępowania prowadzonego zgodnie z zasadą rozpoznania rynku do trzech potencjalnych oferentów na sprawowanie nadzoru konserwatorskiego. Termin składania ofert wyznaczono do dnia 31.08.2017 r. Dnia 30.08.2017 r. o godz. 11.15 wpłynęła oferta od firmy: Konserwacja Przedmiotów Zabytkowych i Artystycznych oraz Detali Architektonicznych ?... na kwotę 18 500 zł brutto. Ww. oferta stanowi jedyną złożoną ofertę. W dniu 04.09.2017 r. Parafia wysłała do oferenta zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz zaproszenie do podpisania umowy na nadzór nad pracami konserwatorskimi i restauratorskimi. 11.09.2017 r. została podpisana ww. umowa.

Całkowita wartość projektu: 1 314 674,42 zł

Dofinansowanie z UE 85%: 1 117 473,25 zł

Wartość wkładu własnego 15%: 197 201,17 zł

Wartość kosztowa:

  • prac konserwatorskich i restauratorskich według wniosku o dofinansowanie: 1 243 521,61 zł
  • Inspektor nadzoru: 18 652,82 zł
  • Promocja projektu (tablica informacyjna): 600,00 zł
  • Promocja projektu (tablica pamiątkowa): 400,00 zł
  • Promocja projektu (utworzenie strony internetowej parafii): 5 000,00 zł
  • Utworzenie sali muzealnej (zakup witryn): 15 000,00 zł
  • Utworzenie sali muzealnej (zakup komputera z oprogramowaniem): 3 000,00 zł
  • Utworzenie sali muzealnej (zakup info-kiosków 2 szt.): 20 000,00 zł
  • Utworzenie sali muzealnej ? tablica interaktywna: 7 000,00 zł
  • Utworzenie sali muzealnej ? prezentacja multimedialna o historii parafii: 1 500,00 zł

W piśmie z dnia 16 listopada 2017 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT (nie jest zarejestrowana do VAT). Parafia wykazała VAT w kosztach kwalifikowalnych projektu.

Towary i usługi nabywane przez Parafię dla realizacji przedmiotowego projektu pn. ?... ? prace konserwatorskie polichromii i detali architektonicznych prezbiterium, nawy głównej i ołtarza głównego? nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wydatki poniesione na ww. inwestycję udokumentowane są fakturami wystawionymi na parafię. Na numer NIP ....

W związku z realizowaną operacją, Parafia nie będzie pobierała opłat. Projekt nie będzie generował żadnego dochodu. Parafia nie i w przyszłości nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu. Wnioskodawca jest podmiotem, który nie prowadzi działalności gospodarczej i jednocześnie nie jest płatnikiem podatku VAT, z tego powodu nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług.

Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisaną wyżej sytuacją ? projektem, Parafia pw.... ma możliwość odzyskania i odliczenia naliczonego podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup związany z realizacją projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

.. na lata 2014-2020, Działanie 7.1 Dziedzictwo kulturowe i naturalne. Podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym, ponieważ ostatecznie jest poniesiony przez Parafię, która nie będąc podatnikiem VAT nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Efekt projektu nie jest i nie będzie przedmiotem zysku, nie będzie osiągany z tego tytułu przychód. Parafia nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej, a realizowany projekt nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku lub niepodlegających ww. podatkowi. Parafia nie będzie starała się o zwrot podatku VAT.

Parafia nie jest czynnym podatnikiem VAT. Realizując projekt nie jest i nie może być uznana za podatnika VAT, ponieważ towary i usługi nabyte na potrzeby jego realizacji nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą ? podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei ust. 6 stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Parafii nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT ? dobra nabyte w ramach projektu będą bezpłatnie udostępniane wszystkim odwiedzającym.

Parafii nie przysługuje prawo zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki (art. 86, art. 87 ustawy), tzn. odliczenia tego podatku dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami podatkowymi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. W przypadku Parafii, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Parafia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem.

Zatem, nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Ponoszone wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych i Parafia nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ?ustawą?, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ efekty przedstawionego we wniosku projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku VAT, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Mając na względzie obowiązujące przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania i odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?.... ? prace konserwatorskie polichromii i detali architektonicznych prezbiterium, nawy głównej i ołtarza głównego?, ponieważ efekty przedstawionego we wniosku projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Jak stanowi art. 14f § 2 Ordynacji podatkowa w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Sprawa dotyczy jednego stanu faktycznego. Natomiast Wnioskodawca w dniu 2 października 2017 r. dokonał wpłaty 40 zł oraz w dniu 16 listopada 2017 r. dokonał wpłaty 40 zł tytułem ??.?. W związku tym, kwota 40 zł jest wpłatą wyższą od należnej. Zatem stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i podlega zwrotowi według dyspozycji Wnioskodawcy przekazem pocztowym na adres wskazany w części B.3 wniosku ORD-IN(8) z dnia 2 października 2017 r.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pojęcie ?kosztu kwalifikowalnego? nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2017 r., poz. 1221.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ?., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika