W zakresie określenia obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych z tytułu zawieranych umów (...)

W zakresie określenia obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Urzędu lub jednostki organizacyjnej Gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Urzędu lub jednostki organizacyjnej Gminy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1a i nr 2a) ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina ? zwana dalej: ?Gminą?, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), posiadając osobowość prawną jest stroną we wszystkich umowach zlecenia i umowach o dzieło.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w celu wykonywania swoich zadań może tworzyć jednostki organizacyjne m.in.: żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, MOPS, MZUiM ? zwane dalej: ?jednostkami organizacyjnymi?. Urząd Miejski w ? ? zwany dalej: ?Urzędem? jest urzędniczym aparatem pomocniczym Gminy zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina zawiera umowy zlecenia ze zleceniobiorcami oraz umowy o dzieło z wykonawcami będącymi osobami fizycznymi:

  1. nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Urzędu Miejskiego w ?;
  2. będącymi pracownikami Urzędu Miejskiego w ?;
  3. prowadzącymi działalność gospodarczą, jednak zakres prac jakie wykonują dla Gminy ? wykracza poza ich działalność gospodarczą.

Ponadto jednostki organizacyjne Gminy w Jej imieniu zawierają również umowy zlecenia i umowy o dzieło z osobami fizycznymi:

  1. nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami jednostki organizacyjnej Gminy ?;
  2. będącymi pracownikami jednostki organizacyjnej Gminy ?;
  3. prowadzącymi działalność gospodarczą, jednak zakres prac jakie wykonują dla jednostki organizacyjnej Gminy ? wykracza poza ich działalność gospodarczą.

Urząd oraz jednostki organizacyjne Gminy nie posiadają osobowości prawnej i nie mogą zawierać umów cywilnoprawnych. Przysługuje im status pracodawcy wobec pracowników w nich zatrudnionych zgodnie z Kodeksem pracy i ustawą o pracownikach samorządowych. Wnioskodawca nadmienia, że faktycznej wypłaty wynagrodzenia dokona Urząd lub jednostka organizacyjna Gminy z własnego rachunku bankowego, nie Gminnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w stosunku do umów zlecenia/umów o dzieło zawieranych pomiędzy Gminą a zleceniobiorcą/wykonawcą, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych powinien być Urząd (z NIP-em i regonem Urzędu), a w przypadku jednostek organizacyjnych Gminy ? dana jednostka organizacyjna (ze swoim NIP-em i regonem), czy Gmina (z NIP-em i regonem Gminy), zarówno gdy zleceniobiorcą, wykonawcą jest osoba fizyczna:
    1. nieprowadząca działalności gospodarczej i niebędąca pracownikiem Urzędu lub jednostki organizacyjnej Gminy;
    2. będąca pracownikiem Urzędu lub jednostki organizacyjnej Gminy;
    3. prowadząca działalność gospodarczą, jednak zakres prac jakie wykonuje dla Gminy lub Jej jednostki organizacyjnej wykracza poza jej działalność gospodarczą?
  2. Czy wobec powyższego Gmina zawierając umowy zlecenia/umowy o dzieło może być płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (wówczas wystąpiłoby dwóch płatników: jeden to Urząd/jednostka organizacyjna Gminy dla rozliczeń z osobami wymienionymi w lit. b i lit. c, drugi ? Gmina dla rozliczeń z innymi osobami fizycznymi lit. a)?
  1. Na kim będzie spoczywał obowiązek przesłania urzędowi skarbowemu rocznej deklaracji PIT-4R (art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu imiennej informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1 (art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) sytuacji zawarcia umowy cywilnoprawnej z osobą fizyczną:
    1. nieprowadzącą działalności gospodarczej i niebędącą pracownikiem Urzędu lub jednostki organizacyjnej Gminy;
    2. będącą pracownikiem Urzędu lub jednostki organizacyjnej Gminy;
    3. prowadzącą działalność gospodarczą, jednak zakres prac jakie wykonuje dla Gminy lub Jej jednostki organizacyjnej wykracza poza jej działalność gospodarczą?


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1a i 2a, natomiast w pozostałym zakresie wydana zostanie odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1a)

Gmina, która w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) posiada osobowość prawną do zawierania umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Gminy ani Jej jednostek organizacyjnych, jest stroną tej umowy, a tym samym będzie płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu (z NIP-em i regonem Gminy).

Ad 2a)

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji zawarcia umowy cywilnoprawnej przez Gminę lub Jej jednostkę organizacyjną z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i niebędącą pracownikiem Urzędu lub jednostki organizacyjnej Gminy to Gmina będzie zobowiązana do przekazywania rocznej deklaracji PIT-4R oraz imiennej informacji o wysokości dochodów, o których mowa w art. 42 ust. 1, 1a i ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

− z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 41 ust.

1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przy czym z przepisu art. 41 ust. 4 ww. ustawy wynika, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) ? na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR/ PIT-4R). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania ? imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe: obliczenie, pobranie, wpłacenie podatku, zaliczki lub raty.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina ? zwana dalej: ?Gminą?, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, posiadając osobowość prawną jest stroną we wszystkich umowach zlecenia i umowach o dzieło. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w celu wykonywania swoich zadań może tworzyć jednostki organizacyjne m.in.: żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, MOPS, MZUiM ? zwane dalej: ?jednostkami organizacyjnymi?. Urząd Miejski w ? ? zwany dalej: ?Urzędem? jest urzędniczym aparatem pomocniczym Gminy zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina zawiera umowy zlecenia ze zleceniobiorcami oraz umowy o dzieło z wykonawcami będącymi osobami fizycznymi:

  1. nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Urzędu;
  2. będącymi pracownikami Urzędu;
  3. prowadzącymi działalność gospodarczą, jednak zakres prac jakie wykonują dla Gminy wykracza poza ich działalność gospodarczą.

Ponadto jednostki organizacyjne Gminy w Jej imieniu zawierają również umowy zlecenia i umowy o dzieło z osobami fizycznymi:

  1. nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami jednostki organizacyjnej Gminy ?;
  2. będącymi pracownikami jednostki organizacyjnej Gminy ?;
  3. prowadzącymi działalność gospodarczą, jednak zakres prac jakie wykonują dla jednostki organizacyjnej Gminy ? wykracza poza ich działalność gospodarczą.

Urząd oraz jednostki organizacyjne Gminy nie posiadają osobowości prawnej i nie mogą zawierać umów cywilnoprawnych. Przysługuje im status pracodawcy wobec pracowników w nich zatrudnionych zgodnie z Kodeksem pracy i ustawą o pracownikach samorządowych. Wnioskodawca nadmienia, że faktycznej wypłaty wynagrodzenia dokona Urząd lub jednostka organizacyjna Gminy z własnego rachunku bankowego, nie Gminnego.

W rozpatrywanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, gmina posiada osobowość prawną.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji zawierania przez Gminę lub Jej jednostkę organizacyjną umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i niebędącymi pracownikami Urzędu lub jednostki organizacyjnej Gminy, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych będzie Gmina z wykorzystaniem NIP-u i regonu Gminy. W związku z powyższym, stosowanie do art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Gmina będzie zobowiązana do przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R oraz do przesłania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu imiennej informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ww. ustawy, sporządzonej według ustalonego wzoru PIT-11 (art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ?w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika