W zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą spadkobiercom funkcjonariusza należności po (...)

W zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą spadkobiercom funkcjonariusza należności po zmarłym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.), uzupełnionym pismem złożonym w dniu 3 października 2017 r. oraz pismem z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 3 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą spadkobiercom funkcjonariusza należności po zmarłym ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Następnie w dniu 3 października 2017 r., uzupełniono wniosek o dowód uiszczenia opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 19 października 2017 r., nr 0113-KDIPT3.4011.285.2017.1.PP, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 19 października 2017 r. (data doręczenia 24 października 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 3 listopada 2017 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 31 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Funkcjonariusz Straży Granicznej zmarł w sierpniu 2016 r., a jego śmierć nie miała związku ze służbą. Pozostawił po sobie żonę i jedno małoletnie dziecko. Po zmarłym funkcjonariuszu w miesiącu sierpniu 2016 r., zgodnie z ustawą o Straży Granicznej z dnia 12 października 1990 r., art. 120 pkt 1 i 2, żonie zmarłego funkcjonariusza wypłacono: ekwiwalent urlopowy, ekwiwalent za nadgodziny, przejazd na koszt SG, nagrodę roczną, wynagrodzenie za sprawowanie opieki nad psem służbowym oraz odprawę pośmiertną. Z uwagi na brak możliwości wypłaty na podstawie art. 120 ustawy o Straży Granicznej należności po zmarłym, odszkodowanie z tytułu wypadku pozostającego w związku ze służbą, dopłaty do wypoczynku i równoważnik za brak lokalu, weszły do masy spadkowej po zmarłym. Wdowa po zmarłym funkcjonariuszu obecnie posiada już postanowienie sądu o nabyciu spadku przez nią i dziecko w równych częściach i na podstawie ww. postanowienia złoży w najbliższym czasie wniosek o wypłatę pozostałych należności, wcześniej niewypłaconych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 października 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że przepisy ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1643, z późn. zm.) nie odwołują się w sytuacji wypłaty świadczeń członkom rodziny zmarłego funkcjonariusza do ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2016r. poz. 1666, z późn. zm.). Żona zmarłego funkcjonariusza w dniu jego śmierci spełniała warunki do uzyskania renty rodzinnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r. poz. 708, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy należności po zmarłym funkcjonariuszu Straży Granicznej, tj. odszkodowanie z tytułu wypadku pozostającego w związku ze służbą, dopłaty do wypoczynku i równoważnik za brak lokalu, które zostaną wypłacone żonie funkcjonariusza na podstawie sądowego postanowienia o nabyciu spadku po zmarłym funkcjonariuszu Straży Granicznej, należy traktować jak przychody z praw majątkowych po myśli art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i pobrać zaliczkę na podatek zgodnie z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też zastosowanie do tych należności ma ustawa o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawcy, do należności z tytułu: odszkodowania z tytułu wypadku pozostającego w związku ze służbą, dopłaty do wypoczynku i równoważnika za brak lokalu, wypłaconych osobom wskazanym w sądowym postanowieniu o nabyciu spadku po zmarłym funkcjonariuszu Straży Granicznej należy stosować ustawę o podatku od spadków i darowizn, skoro art. 120 ustawy o Straży Granicznej wskazuje wprost jakie należności należy wypłacić osobom uprawnionym do renty rodzinnej po zmarłym funkcjonariuszu, uznać trzeba, że niewymienione w nim należności wchodzą w skład spadku po zmarłym i podlegają wypłacie osobom posiadającym postanowienie o nabyciu spadku po nim. W takim przypadku na zakładzie pracy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki podatku w momencie wypłaty ww. należności, gdyż wchodzą one do spadku po zmarłym. Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegającym przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ponadto, w przypadku gdy prawa majątkowe wchodzą do spadku to były pracodawca, na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, sporządza jedynie informację o dokonanych wypłatach i ich wysokości, i przekazuje ją naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania spadkobiercy, w terminie 14 dni od dnia wypłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że funkcjonariusz Wnioskodawcy zmarł w sierpniu 2016 r., a jego śmierć nie miała związku ze służbą. Pozostawił po sobie żonę i jedno małoletnie dziecko. Po zmarłym funkcjonariuszu, w sierpniu 2016 r., zgodnie z ustawą o Straży Granicznej z dnia 12 października 1990 r., art. 120 pkt 1 i 2, żonie zmarłego funkcjonariusza Wnioskodawca wypłacił ekwiwalent urlopowy, ekwiwalent za nadgodziny, przejazd na koszt SG, nagrodę roczną, wynagrodzenie za sprawowanie opieki nad psem służbowym oraz odprawę pośmiertną. Z uwagi na brak możliwości wypłaty na podstawie art. 120 ustawy o Straży Granicznej należności po zmarłym, odszkodowanie z tytułu wypadku pozostającego w związku ze służbą, dopłaty do wypoczynku i równoważnik za brak lokalu, weszły do masy spadkowej po zmarłym. Wdowa po zmarłym funkcjonariuszu obecnie posiada już postanowienie sądu o nabyciu spadku przez nią i dziecko w równych częściach i na podstawie ww.

postanowienia złoży w najbliższym czasie wniosek o wypłatę pozostałych należności, wcześniej niewypłaconych. Wnioskodawca wskazał, że przepisy ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1643, z późn. zm.) nie odwołują się w sytuacji wypłaty świadczeń członkom rodziny zmarłego funkcjonariusza do ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2016r. poz. 1666, z późn. zm.). Żona zmarłego funkcjonariusza w dniu jego śmierci spełniała warunki do uzyskania renty rodzinnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r. poz. 708, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1643, z późn. zm.), w razie śmierci funkcjonariusza, pozostającej po nim rodzinie przysługuje odprawa pośmiertna w takiej wysokości, w jakiej przysługiwałaby temu funkcjonariuszowi odprawa, gdyby był zwolniony ze służby, świadczenia określone w art. 118 ust. 1 pkt 2-4 oraz nagrody, o których mowa w art. 11a ust. 1 i art. 112 ust. 1 pkt 2, a także dodatkowe wynagrodzenie, o którym mowa w art. 112 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 118 ust. 1 pkt 2-4 ww. ustawy, funkcjonariusz zwolniony ze służby na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 pkt 1, 3-8 i 12 oraz ust. 3 otrzymuje: ekwiwalent pieniężny za niewykorzystane przed zwolnieniem ze służby urlopy wypoczynkowe lub urlopy dodatkowe oraz ekwiwalent za niewykorzystany czas wolny od służby udzielany na podstawie art. 37 ust. 3; zryczałtowany ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany w danym roku przejazd, ze środków właściwego organu Straży Granicznej; zwrot kosztów przejazdu do obranego miejsca zamieszkania dla siebie, małżonka oraz dzieci pozostających na jego utrzymaniu oraz zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego według zasad obowiązujących przy przeniesieniach służbowych.

Zgodnie z art. 112 ust. 1 ww. ustawy, funkcjonariuszowi przysługują następujące świadczenia pieniężne: nagrody roczne (art. 112 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy); dodatkowe wynagrodzenie za wykonywanie zleconych zadań wykraczających poza obowiązki służbowe (art. 112 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Stosownie zaś do art. 120 ust. 2 ww. ustawy, świadczenia, o których mowa w ust. 1, przysługują małżonkowi funkcjonariusza, który pozostawał z nim we wspólności małżeńskiej, a w dalszej kolejności dzieciom oraz rodzicom, jeżeli w dniu śmierci funkcjonariusza spełniali warunki do uzyskania renty rodzinnej na podstawie przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin lub żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.

W związku z tym, że wypłacenie przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku należności nastąpi w oparciu o postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, a przepisy ustawy o Straży Granicznej nie odwołują się w sytuacji ich wypłaty członkom rodziny zmarłego funkcjonariusza do Kodeksu pracy, to zostały one zaliczone do masy spadkowej po zmarłym. W tej sytuacji należy odwołać się do art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2017 r., poz. 833, z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia.

Z kolei art. 19 ust. 1 ww. ustawy, stanowi, że dłużnicy spadkodawcy lub osób, którym przysługują wierzytelności z tytułu zapisu (dalszego zapisu), wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci lub umorzenia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na podstawie dyspozycji uczestnika tych funduszy na wypadek jego śmierci są obowiązani przekazać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wierzyciela, informację o dokonanych wypłatach (zwrocie długu) i ich wysokości, w terminie 14 dni od dnia wypłaty.

Z powyższych przepisów wynika, że nabycie przez osoby fizyczne praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w drodze dziedziczenia podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Tym samym wypłata żonie (spadkobierczyni) zmarłego funkcjonariusza należności zaliczonych do masy spadkowej także podlega przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn, co wyklucza możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że wypłata przez Wnioskodawcę należności po zmarłym funkcjonariuszu Straży Granicznej, tj. odszkodowania z tytułu wypadku pozostającego w związku ze służbą, dopłaty do wypoczynku i równoważnika za brak lokalu, żonie jako spadkobierczyni na podstawie sądowego postanowienia o nabyciu spadku po zmarłym, podlega ustawie o podatku od spadków i darowizn, zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy i w związku z tym jest wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie nie będzie miał więc zastosowanie art. 18 i art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, w związku z wypłatą przedmiotowych należności żonie zmarłego funkcjonariusza, jako spadkobierczyni, nie powstanie u Wnioskodawcy, jako płatnika, obowiązek obliczenia i pobrania podatku dochodowego z tego tytułu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ?.., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika