Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowane (...)

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, zatem brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług ponoszonego przy realizacji operacji. Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku VAT koszty, które zostały poniesione na podatek od towarów i usług (VAT) mogą zostać uznane za kwalifikowalne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadań w związku z podpisanymi przez Stowarzyszenie umowami:

  1. umową o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) finansowaną w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  2. umową o przyznaniu pomocy na realizację operacji w ramach poddziałania ?Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji? w ramach działania ?Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 ? 2020,
  3. umową na realizację operacji w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020 Plan operacyjnyna lata 2016 ? 2017
    - jest prawidłowe

UZASADNIENIE


W dniu 18 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadań w związku z podpisanymi przez Stowarzyszenie umowami:

  1. umową o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) finansowaną w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich,
  2. umową o przyznaniu pomocy na realizację operacji w ramach poddziałania ?Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji? w ramach działania ?Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 ? 2020,
  3. umową na realizację operacji w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020 Plan operacyjnyna lata 2016 ? 2017.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Lokalna Grupa Działania nabyła osobowość prawną i rozpoczęła działalność statutową z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. w dniu 27 marca 2015 r. LGD jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).


Stowarzyszenie LGD dotychczas podpisało:

  1. umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) finansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014 ? 2020,
  1. umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020,
  2. umowę na realizację operacji w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Plan operacyjny na lata 2016-2017.

Ponadto Stowarzyszenie w ramach realizacji ww. umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność finansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 wystąpiło z jednym wnioskiem o dofinansowanie oraz planuje wystąpienie z kolejnym wnioskiem o dofinansowanie projektów współpracy do 2018 roku.


Realizacja powyższych operacji służy wdrażaniu inicjatywy LEADER w ramach PROW 2014-2020 na terenie 11 gmin objętych działalnością LGD. W PROW 2014-2020, inicjatywa LEADER to rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS), wspierany ze środków EFRROW (Europejskigo Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich).

W ramach głównego celu szczegółowego 6B PROW wspierane są operacje mające na celu:

  • wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR,
  • zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości,
  • dywersyfikację źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom,
  • podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacją źródeł dochodów, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy,
  • podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian klimatycznych a także innowacji,
  • rozwój produktów lokalnych,
  • rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk,
  • zachowanie dziedzictwa lokalnego,
  • rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej,
  • rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego.

Rolą LGD podczas wdrażania inicjatywy Leader jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów regionu dla rozwoju obszaru LGD. Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom z terenu LGD wykorzystania środków pomocowych PROW oraz wzrost aktywności lokalnych społeczności a także stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy.

W ramach podpisanej umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR), LGD na podstawie przyjętych procedur i zatwierdzonej LSR wybiera najlepiej ocenione operacje, które następnie po przeprowadzeniu weryfikacji administracyjnej w Samorządzie Województwa, są wdrażane na obszarze LGD.

W ramach drugiej z podpisanych umów - umowy na realizację operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" LGD otrzymała środki na pokrycie koszów bieżących (administracyjnych) biura oraz na działania związane z szeroko rozumianą aktywizacją społeczności lokalnej (działaniami promocyjnymi, szkoleniami, wydarzeniami promocyjnymi lub kulturalnymi, organizacją spotkań aktywizujących, itp.).

W ramach kolejnej umowy na realizację operacji w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Plan operacyjny na lata 2016-2017 LGD planuje zorganizowanie wyjazdu studyjnego dotyczącego aktywizacji społecznej i gospodarczej, działania promujące lokalne rzemiosło i małe przetwórstwo lokalne oraz przeprowadzenie szkolenia dla osób zainteresowanych utworzeniem spółdzielni socjalnej.


Planowane do realizacji projekty współpracy będą miały na celu:

  • integrację i aktywizację społeczną mieszkańców na rzecz wykorzystania potencjału grup defaworyzowanych oraz rozwoju i zachowania dziedzictwa kulturowego obszarów lokalnych grup działania uczestniczących w projekcie, oraz
  • rozwój potencjału turystycznego obszarów LGD - Partnerów w projekcie, szczególnie w zakresie turystyki kulinarnej i ekoturystyki.

W ramach projektów współpracy podjęte zostaną działania promocyjne, szkoleniowe i aktywizujące grupy defaworyzowane oraz podmioty działające w branży zajmującej się dziedzictwem kulinarnym.


Podejmowana przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością gospodarczą. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatk VAT. Towary i usługi związane z realizacją w/w operacji nie służą i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W trakcie realizacji operacji Stowarzyszenie ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT. We wnioskach o przyznanie pomocy kwoty podatku VAT zostały ujęte jako koszty kwalifikowalne, gdyż Wnioskodawca uważa, że brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji powyższych operacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy istnieje możliwość odzyskania z Urzędu Skarbowego podatku VAT ponoszonego w związku z zakupem towarów i usług w ramach realizacji opisanych operacji?
  2. Czy podatek VAT można uznać za koszt kwalifikowalny przy ubieganiu się o refundację kosztów realizacji operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, zatem brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług ponoszonego przy realizacji operacji. Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku VAT koszty, które zostały poniesione na podatek od towarów i usług (VAT) mogą zostać uznane za kwalifikowalne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.


W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go ? dla tej czynności ? za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza ? według art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.


Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy).


Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych.


Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji


Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.


Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania rozpoczęła działalność statutową w dniu 27 marca 2015 r.


LGD jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie nie prowadzidziałalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.


W związku z prowadzoną działalnością Stowarzyszenie podpisało nastepujące umowy:

  1. umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) finansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarow Wiejskich (PROW) na lata 2014 -2020,
  2. umowe o przyznaniu pomocy na realizację operacji w ramach poddziałania ?Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji? w ramach działania ?Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER? objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2014 ? 2020,
  3. umowy na realizację operacji wramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów wiejskich na Lata 2014 ? 2020 Plan operacyjny na lata 2014 ? 2020.

Ponadto Stowarzyszenie w ramach realizacji ww. umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność finansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 ? 2020 wystapiło z jednym wnioskiem o dofinansowanie oraz planuje wystapienie z kolejnym wnioskiem o dofinansowanie projektów współpracy do 2018 r.

Realizacja powyższych operacji służy wdrażaniu inicjatywy LEADER w ramach PROW 2014 -2020 na terenie 11 gmin objętych działalnością LGD. W PROW 2014 ? 2020, inicjatywa LEADER to rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS), wspierany ze środków EFRROW (Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich).


W ramach głównego celu szczegółowego 6B PROW wspierane są operacje mające na celu:

  • wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspierani partycypacji społeczności lokalnej w realizacji LSR,
  • zakładanie działalności gospodarczej i rozwój przedsiębiorczości,
  • dywersyfikacja źródeł dochodu, w tym tworzenie i rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego tj. infrastruktury służącej przetwarzaniu produktów rolnych w celu udostępniania jej lokalnym producentom,
  • podnoszenie kompetencji osób z obszaru LSR w powiązaniu z zakładaniem działalności gospodarczej, rozwojem przedsiębiorczości lub dywersyfikacjąźródeł dochodów, w szczególności rolników i osób długotrwale pozostających bez pracy.
  • podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska, zmian klimatycznych a także innowacji,
  • rozwój produktów lokalnych,
  • rozwój rynków zbytu, z wyłączeniem targowisk,
  • zachowanie dziedzictwa lokalnego,
  • rozwój ogólnodostepnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej,
  • rozwój infrastruktury drogowej gwarantującej spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego.

Rolą LGD podczas wdrażania inicjatywy Leader jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów regionu dla rozwoju obszaru LGD. Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom z terenu LGD wykorzystania środków pomocowych PROW oraz wzrost aktywności lokalnych społeczności a także stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy.

W ramach podpisanej umowy o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR), LGD na podstawie przyjętych procedur i zatwierdzonej LSR wybiera najlepiej ocenione operacje, które następnie po przeprowadzeniu weryfikacji administracyjnej w Samorządzie Województwa, są wdrażane na obszarze LGD.

W ramach drugiej z podpisanych umów - umowy na realizację operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji" LGD otrzymała środki na pokrycie kosztów bieżących (administracyjnych) biura oraz na działania związane z szeroko rozumianą aktywizacją społeczności lokalnej (działaniami promocyjnymi, szkoleniami, wydarzeniami promocyjnymi lub kulturalnymi, organizacją spotkań aktywizujących, itp.).

W ramach kolejnej umowy na realizację operacji w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Plan operacyjny na lata 2016-2017 LGD planuje zorganizowanie wyjazdu studyjnego dotyczącego aktywizacji społecznej i gospodarczej, działania promujące lokalne rzemiosło i małe przetwórstwo lokalne oraz przeprowadzenie szkolenia dla osób zainteresowanych utworzeniem spółdzielni socjalnej.


Planowane do realizacji projekty współpracy będą miały na celu:

  • integrację i aktywizację społeczną mieszkańców na rzecz wykorzystania potencjału grup defaworyzowanych oraz rozwoju i zachowania dziedzictwa kulturowego obszarów lokalnych grup działania uczestniczących w projekcie, oraz
  • rozwój potencjału turystycznego obszarów LGD - Partnerów w projekcie, szczególnie w zakresie turystyki kulinarnej i ekoturystyki.

W ramach projektów współpracy podjęte zostaną działania promocyjne, szkoleniowe i aktywizujące grupy defaworyzowane oraz podmioty działające w branży zajmującej się dziedzictwem kulinarnym.


Podejmowana przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością gospodarczą. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatk VAT. Towary i usługi związane z realizacją w/w operacji nie służą i nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W trakcie realizacji operacji Stowarzyszenie ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT. We wnioskach o przyznanie pomocy kwoty podatku VAT zostały ujęte jako koszty kwalifikowalne, gdyż Wnioskodawca uważa, że brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji powyższych operacji.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań - jak wynika z opisu sprawy - będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności niepodalegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań statutowych. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowych zadań.


Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego związanego z opisanymi zadaniami, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Podsumowując, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadań w związku z podpisanymi umowami, ponieważ efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowych zadań służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 oceniono jako prawidłowe.


Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika