W zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych (...)

W zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 2.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2017 r. (data wpływu 29 grudnia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 8 lutego 2018 r. (data nadania 8 lutego 2018 r., data wpływu 14 lutego 2018 r.) na wezwanie z dnia 1 lutego 2018 r. (data nadania 1 lutego 2018 r., data doręczenia 5 lutego 2018 r.) Nr 0114-KDIP2-1.4010.393.2017.1.PW, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 2 (pytanie nr 2) ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 2.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką, której jedynym udziałowcem będzie stowarzyszenie działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.

Celami stowarzyszenia są:

  • promowanie oraz wspieranie niesienia pomocy potrzebującym, w szczególności cierpiącym prześladowania obywatelom Świata, niezależnie od ich przynależności etnicznej i rasowej, poglądów politycznych, jak również pozycji społecznej, oraz osobom bezbronnym, ze szczególnym uwzględnieniem prześladowanych kobiet i dzieci, a także ofiar konfliktów zbrojnych, ubóstwa, katastrof naturalnych i prześladowań politycznych,
  • promowanie oraz wspieranie programów i inicjatyw prorozwojowych z zakresu dziedzin ekonomii, rozwoju przedsiębiorczości, medycyny i nauk humanistycznych,
  • promowanie organizowania i niesienia ponad barierami społecznymi, etnicznymi i politycznymi pomocy, ze szczególnym uwzględnieniem tych grup osób lub podmiotów, które wyróżnia trudna sytuacja życiowa lub materialna,
  • wspieranie programowe oraz prowadzenie prac naukowo-badawczych niosących pomoc, poprzez:
    • działalność humanitarną i prorozwojową,
    • działalność integracyjną i oświatową,
    • przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
    • programy stypendialne,
    • niesienie wsparcia rozwojowego,
    • pośredniczenie w kojarzeniu organizacji pomocowych przy realizacji konkretnych projektów pomocowych oraz w wymianie informacji, know-how oraz środków pomocowych,

  • wspieranie oraz promowanie świadczenia usług z zakresu pomocy społecznej lub ich zlecanie na rzecz podmiotów trzecich; partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, w szczególności finansowanie zakupu sprzętu i wyposażenia do świadczenia usług z zakresu pomocy społecznej oraz finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku,
  • wspieranie oraz promowanie wykonywania działalności leczniczej i rehabilitacyjnej lub ich zlecanie na rzecz podmiotów trzecich; partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, w szczególności finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku,
  • wspieranie oraz promowanie polskich klubów sportowych, w tym koszykarskich lub zlecanie podmiotom trzecim ich wspierania oraz promowania,
  • finansowanie polskich klubów sportowych, w tym przede wszystkim koszykarskich, w szczególności poprzez zakup sprzętu, wyposażenia sportowego oraz finansowania ich udziału w rozgrywkach krajowych i europejskich,
  • wspieranie oraz promowanie czołowych polskich klubów koszykarskich w trakcie występów w europejskich pucharach,
  • wspieranie oraz promowanie współpracy polskich klubów sportowych z organami administracji rządowej i samorządowej,
  • podejmowanie wszelkich dopuszczalnych prawem działań mających na celu doprowadzenie do podjęcia współpracy polskich klubów sportowych z osobami fizycznymi oraz prawnymi,
  • wspieranie oraz promowanie meczów sportowych, w tym ligowych rozgrywek koszykarskich w Polsce,
  • popularyzacja sportu, w tym koszykówki wśród dzieci i młodzieży,
  • promowanie sportu jako alternatywnej formy spędzania czasu wolnego wśród dzieci i młodzieży,
  • integracja środowiska sportowego,
  • prowadzenie działań w zakresie zrównoważonego rozwoju,
  • promowanie oraz wspieranie rozwoju e-usług oraz technologii informatycznych,
  • promowanie oraz wspieranie rozwoju innowacyjności gospodarki i przedsiębiorców,
  • promowanie oraz wspieranie rozwoju przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem segmentu średnich i małych przedsiębiorstw,
  • promowanie oraz prowadzenie działań na rzecz rozwoju rynku finansowego,
  • prowadzenie działań mających na celu wspomaganie rozwoju świadomości przedsiębiorców poszukujących zewnętrznego kapitału na rynku finansowym,
  • działanie na rzecz ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
  • wspieranie oraz promowanie inicjatyw gospodarczych w sferze rozwoju odnawialnych źródeł energii, to jest przede energii wiatrowej, ale również energii słonecznej, energii geotermalnej, fal, prądów i pływów morskich, energii spadku rzek oraz energii pozyskiwanej z biomasy i biogazu,
  • upowszechnianie w społeczeństwie informacji o odnawialnych źródłach energii,
  • tworzenie, promowanie i wspieranie programów wspomagających rozwój świadomości społecznej w zakresie ekologii,
  • wspieranie techniczne, szkoleniowe, informacyjne lub finansowe organizacji pozarządowych bądź jednostek samorządu terytorialnego, zajmujących się odnawialnymi źródłami energii,
  • podejmowanie oraz wspieranie działalności i inicjatyw na rzecz ochrony środowiska lub ich zlecanie na rzecz podmiotów trzecich; partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej,
  • monitorowanie wybranych proekologicznych projektów energetycznych i propagowanie ich w mediach,
  • prowadzenie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
  • krzewienie nauki, edukacji, oświaty i wychowania,
  • wspieranie rozwoju i popularyzacja polskiej myśli naukowej w zakresie nauk technicznych, ekonomicznych i społecznych w Polsce oraz UE,
  • wspieranie rozwoju terenów inwestycyjnych,
  • wpieranie i rozwój jednostek badawczo-rozwojowych,
  • nauka, szkolnictwo i oświata pozaszkolna oraz ochrona zdrowia.


Stowarzyszenie będzie realizowało powyższe cele poprzez:

  • pozyskiwanie środków dystrybuowanej pomocy, ich przewóz i dystrybucję;
  • pomoc przy organizacji zbiórek publicznych, w tym za pośrednictwem Internetu i innych środków przekazu oraz komunikacji na odległość;
  • udzielanie pomocy organizacyjnej, know-how, w tym finansowej, w budowie szeroko pojętej infrastruktury organizacjom pomocowym działającym na Świecie;
  • pośredniczenie w inwestycjach przeprowadzanych przez organizacje pomocowe na całym Świecie poprzez kojarzenie organizacji pomocowych i wolontariuszy oraz przekazywanie środków finansowych;
  • prowadzenie platformy umożliwiającej nawiązanie współpracy przez organizacje pomocowe i wolontariuszy oraz wymianę informacji pomiędzy organizacjami pomocowymi z całego Świata;
  • dokonywanie przeglądu działalności organizacji pomocowych i przedstawianie rekomendacji odnośnie organizacji pomocowych do zaangażowania się w formie finansowej lub w formie wolontariatu;
  • tworzenie stałych i czasowych misji;
    prowadzenie działalności wydawniczej i szkoleniowej;
  • wspieranie instytucji publicznych i prywatnych w zakresie celów zgodnych ze statutem Stowarzyszenia;
  • organizowanie imprez kulturalno-oświatowych i kampanii informacyjnych;
  • organizowanie konferencji i seminariów;
  • organizowanie i wspieranie, w tym finansowanie, programów, kampanii społecznych i kampanii edukacyjnych;
  • prowadzenie edukacji humanitarnej, rozwojowej i socjalnej;
  • organizowanie i partycypowanie w udzielaniu szeroko pojętej pomocy społecznej, odpłatnej lub nieodpłatnej, w szczególności poprzez tworzenie ośrodków prowadzących działalność z zakresu pomocy społecznej, partycypowanie w takiej działalności własnej bądź podmiotów trzecich lub finansowanie jej, w szczególności finansowanie zakupu sprzętu i wyposażenia do świadczenia usług z zakresu pomocy społecznej oraz finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku;
  • organizowanie i partycypowanie w udzielaniu szeroko rozumianej pomocy w zakresie ochrony zdrowia, w tym działalności leczniczej, odpłatnej lub nieodpłatnej, zlecanie wykonywania działalności leczniczej lub rehabilitacyjnej przez podmioty trzecie, finansowanie lub partycypowanie w takiej działalności własnej lub podmiotów trzecich, zbieranie środków w celu przekazania ich na rzecz podmiotów prowadzących działalność leczniczą (medyczną, rehabilitacyjną), w szczególności finansowanie zakupu sprzętu lub przyrządów optycznych dla osób niedowidzących oraz osób z innymi problemami ze wzrokiem, przewlekle chorych lub osób w podeszłym wieku;
  • współdziałanie z organami państwowymi, organami samorządu terytorialnego, władzami lokalnych i ogólnokrajowych związków sportowych reprezentujących różne dziedziny sportu, w tym z Polskim Związkiem Koszykówki i Międzynarodową Federacją Koszykówki;
  • organizowanie i finansowanie imprez sportowych, rozrywkowych i kulturalnych, tj. turniejów w ramach krajowych i europejskich rozgrywek, meczów pokazowych i konkursów;
  • podejmowanie współpracy i współdziałanie z władzami publicznymi, przedsiębiorcami oraz innymi jednostkami w celu finansowania polskich klubów sportowych, w szczególności poprzez zakup sprzętu, wyposażenia sportowego oraz finansowania ich udziału w rozgrywkach krajowych i europejskich;
  • organizowanie i partycypowanie w udzielaniu szeroko rozumianego sponsoringu sportowców, klubów sportowych i związków sportowych oraz zlecanie wykonywania sponsoringu przez podmioty trzecie, finansowanie lub partycypowanie w takiej działalności własnej lub podmiotów trzecich;
  • organizowanie wypoczynku i czasu wolnego dla dzieci i młodzieży;
  • gromadzenie informacji o potrzebach różnych grup społecznych w różnych częściach świata;
  • udzielanie pomocy organizacyjnej, finansowej i know-how placówkom naukowym oraz tworzenie i prowadzenie placówek naukowych w ramach odrębnych lub już istniejących struktur organizacyjnych, udzielanie stypendiów i innego wsparcia dla uczniów i studentów;
  • prowadzenie think-tanków, miejsc i platform wymiany myśli i poglądów;
  • partycypowanie w realizowaniu projektów doradczych, e-usług i szkoleniowych;
  • organizowanie szkoleń, konferencji i kongresów specjalistycznych, seminariów, debat i konferencji popularnonaukowych oraz naukowych służących gromadzeniu i wymianie informacji, podnoszeniu świadomości społecznej oraz rozwijaniu celów Stowarzyszenia;
  • organizowanie imprez masowych, wystaw, odczytów oraz innych form propagujących działalność Stowarzyszenia;
  • prowadzenie działalności związanej ze świadczeniem usług doradczych, prawniczych, księgowych oraz elektronicznych;
  • współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie inicjatyw gospodarczych, inwestycyjnych i społecznych;
  • współpracę z krajowymi i zagranicznymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia oraz współpracę z osobami fizycznymi, prawnymi i organizacjami wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia;
  • współpracę z uczelniami wyższymi i przedsiębiorcami w zakresie innowacyjnych projektów badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych;
  • obsługę centrów badawczo-rozwojowych przedsiębiorstw w zakresie komercjalizacji technologii, rozwoju relacji nauka - biznes oraz opracowania i przeprowadzenia projektów badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych;
  • organizowanie oraz finansowanie wspólnych badań naukowych oraz wymiany grup badawczych w Europie zainteresowanych prowadzeniem badań w zakresie objętym celami Stowarzyszenia;
  • inicjowanie i prowadzenie działań zmierzających do powstawania nowych i rozwoju istniejących sieci inwestorów prywatnych i ich otoczenia rynkowego (w tym tworzenie platform służących kojarzeniu inwestorów z przedsiębiorcami, ośrodkami akademickimi);
  • nawiązywanie współpracy pomiędzy działającymi sieciami inwestorów prywatnych, a środowiskiem naukowym i akademickim (w tym z sieciami aniołów biznesu i funduszy wysokiego ryzyka);
  • finansowanie stypendiów dla osób podejmujących studia lub prace badawcze w zakresie objętym celami Stowarzyszenia;
    upowszechnianie wiedzy o strukturach, celach, dorobku i procesach integracyjnych Unii Europejskiej;
  • tworzenie opracowań i analiz dotyczących poszczególnych dziedzin życia publicznego i gospodarczego w Polsce;
  • prowadzenie działalności wydawniczej i publicystycznej;
  • utrzymywanie stosunków z innymi pokrewnymi organizacjami na terenie Polski i za granicą;
  • prowadzenie działalności doradczej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw;
    kształtowanie świadomości przedsiębiorców z zakresu rynku finansowego (w tym zwiększanie świadomości przedsiębiorców na temat usług i korzyści oferowanych przez szeroko rozumiany rynek finansowy);
  • organizowanie, finansowanie i prowadzenie prac badawczych w dziedzinie nauk społecznych, prawa i ekonomii;
  • organizowanie i współorganizowanie spotkań z mieszkańcami gmin oraz branie w nich udziału w celu uzyskiwania opinii, stanowisk i propozycji od osób i instytucji w sprawie realizacji celów statutowych przez Stowarzyszenie oraz podmioty z nim współpracujące;
  • realizację nieodpłatnych i odpłatnych zadań publicznych;
  • gromadzenie i przetwarzanie informacji w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia;
  • organizowanie pozostałych form pozaszkolnej edukacji;
    prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia;
  • prowadzenie działalności gospodarczej poprzez nabywanie, wykorzystywanie oraz zbywanie wszelkich praw majątkowych i niemajątkowych, w tym prawa własności ruchomości i nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia.


Spółka osiągnięty przez nią dochód będzie przekazywała na rzecz jedynego udziałowca -stowarzyszenia w celu finansowania jego celów. Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane zgodnie z celami statutowymi wymienionymi w opisie zdarzenia przyszłego.


Należy również dodać, że Spółka złoży do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: ustawa o CIT) i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy.


Wnioskodawca w piśmie z dnia 14 lutego 2018 r. wskazał, że:

  1. Stowarzyszenie, na które Spółka będzie przekazywała osiągnięty przez nią dochód nie prowadzi działalności gospodarczej ani komercyjnej działalności usługowej. Stowarzyszenie realizuje gospodarcze cele statutowe.
  2. Cele Stowarzyszenia są zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
  3. Dochody Spółki przekazane jedynemu udziałowcowi jakim jest Stowarzyszenie, będą wykorzystane przez Stowarzyszenie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
  4. Dochód przekazany przez Spółkę będzie przeznaczony jedynie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
  5. Przedstawione zdarzenie przyszłe nie miało dotychczas miejsca. Czynności opisane we wniosku będą realizowane w przyszłości, co oznacza, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.

Spółka podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka będzie zobowiązana do opodatkowania osiągniętego dochodu podatkiem dochodowym od osób prawnych w sytuacji gdy osiągnięty dochód, przeznaczy i przekaże w formie darowizny swojemu jedynemu udziałowcowi będącemu stowarzyszeniem na cele tego stowarzyszenia wymienione w opisie zdarzenia przyszłego?
  2. Czy Spółka będzie zobowiązana do obliczenia i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w sytuacji gdy osiągnięty dochód każdorazowo przekaże w formie darowizny swojemu jedynemu udziałowcowi będącemu stowarzyszeniem na realizację celów statutowych stowarzyszenia wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego, a (uprzednio) w dniu rejestracji złoży do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy?
  3. Czy Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodu określonego w art. 17 ust.

    1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przekazanego na cele statutowe swojego jedynego udziałowca, w przypadku jeżeli osiągnięty dochód zostanie przekazany w formie darowizny innej niż darowizna pieniężna?

Niniejsza interpretacja została wydana w zakresie pytania 2. Natomiast w zakresie pytań 1 i 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w sytuacji gdy osiągnięty dochód przeznaczy i przekaże w formie darowizny swojemu jedynemu udziałowcowi będącemu stowarzyszeniem na cele tego stowarzyszenia, w sytuacji gdy uprzednio (w momencie rejestracji) złożyła do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o CIT i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 ? w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.


Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.


W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22 i art. 24a, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.


W myśl art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.


Zgodnie z art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT, podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia.


W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.


Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT i jeśli złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o którym mowa w cytowanym art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT, to od dnia złożenia tego oświadczenia, może nie dokonywać wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w analogicznej sprawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 19 października 2015 r. (sygn. akt: IBPB-1-2/4510-337/15/KP), w której organ stwierdził, że: ?Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 updop i jeśli złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o którym mowa w cyt. art. 25 ust. 5 pkt 2 updop, to od dnia złożenia tego oświadczenia, może nie dokonywać wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych o których mowa w art. 25 ust. 1 updop.?


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 2 ? jest prawidłowe.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343, z późn. zm., dalej: ?ustawa o CIT, ustawa?), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo ? techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego ? w części przeznaczonej na te cele.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy ? Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 ? w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.


Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Analiza wyżej cytowanych norm wskazuje na następujące przesłanki zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy:

  • ze zwolnienia skorzystać może spółka, której udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach;
  • celem statutowym tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego;
  • spółka przeznaczyła część swojego dochodu na ww. cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.


Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego przekazania go na te cele.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką, której jedynym udziałowcem będzie stowarzyszenie działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. Spółka osiągnięty przez nią dochód będzie przekazywała na rzecz stowarzyszenia w celu finansowania jego celów. Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane zgodnie z celami statutowymi wymienionymi w opisie zdarzenia przyszłego. Ponadto Stowarzyszenie, nie prowadzi działalności gospodarczej ani komercyjnej działalności usługowej oraz realizuje cele zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Otrzymane środki Stowarzyszenie, będzie wykorzystywać na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Dochód przekazany przez Spółkę będzie przeznaczony jedynie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych wynikający z art. 25 ust. 1 updop.


W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22 i art. 24a, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.


Zgodnie z art. 25 ust. 3 Ustawy CIT, przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania także do podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a (art. 25 ust. 3a Ustawy CIT).


Zgodnie z art. 25 ust. 4 Ustawy CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.


Stosownie do przepisów art. 25 ust. 5 Ustawy CIT podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:

  1. zaprzestał działalności albo
  2. jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. la pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f

- jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.


Wobec powyższego, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy CIT, korzystający co do zasady ze zwolnienia przedmiotowego, są w konsekwencji zwolnieni z uiszczania zaliczek miesięcznych pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Dopiero faktyczne wydatkowanie dochodu na cele inne niż wskazane w tym przepisie, wbrew wcześniejszej deklaracji, rodzi obowiązek zapłaty podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Obowiązek zapłaty podatku dotyczy także nie tylko osiągniętych w roku podatkowym dochodów wydatkowanych na inne cele niż preferowane przez ustawodawcę, ale również dochodów uzyskanych w latach poprzedzających rok podatkowy.

Reasumując mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w sytuacji gdy osiągnięty dochód każdorazowo przekaże w formie darowizny swojemu jedynemu udziałowcowi będącemu stowarzyszeniem na realizację celów statutowych stowarzyszenia wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego zgodnych z celami zawartymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz jeśli złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o którym mowa w cyt. art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika