W zakresie obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług sprzątania oraz podstawy opodatkowania (...)

W zakresie obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług sprzątania oraz podstawy opodatkowania dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2017 r. na wezwanie Organu z dnia 20 listopada 2017 r. (doręczone 21 listopada 2017 r.). o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług sprzątania oraz podstawy opodatkowania dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług sprzątania oraz podstawy opodatkowania dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług.


Wniosek uzupełniono w dniu 24 listopada 2017 r. na wezwanie Organu z dnia 20 listopada 2017 r. (doręczone 21 listopada 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe :


Firma A. Sp. z o.o. jest właścicielem serwisu xxx.pl, który jest platformą internetową służącą do szybkiego zamawiania usług sprzątania dla pomieszczeń do ok. 250m2 (np.: mieszkanie, dom lub biuro). Platforma łączy klientów z firmami sprzątającymi lub osobami fizycznymi, którzy wykonują takie usługi. Model biznesowy serwisu xxx.pl jest zbliżony do dropshippingu towaru, ale dotyczy tylko i wyłącznie usług sprzątania. A. sp. z o.o. nie jest firmą świadczącą usługi sprzątania i nie zatrudnia osób sprzątających ani podwykonawców w tym zakresie. Jest tylko platformą ułatwiającą proces zamawiania usługi i wyboru usługodawcy, którymi są zarówno firmy sprzątające jak i osoby prywatne świadczące takie usługi dorywczo. Rolą firmy A. sp. z o.o. za pośrednictwem serwisu xxx.pl jest zbieranie zamówień, dystrybucja zamówień do usługodawców oraz planowane właśnie wdrożenie inkasowania wpływów w postaci przelewów bankowych na jego rachunek. Otrzymane każdorazowo kwoty od klientów zostaną przekazane usługodawcy, który wykona zlecenie sprzątania po potrąceniu prowizji za pośrednictwo. Jednocześnie usługodawca, który będzie chciał zrealizować zlecenie również dokonuje zapłaty swojej części prowizji przelewem bankowym online na konto A. sp. z o.o.

Celem firmy A. sp. o.o. z wykorzystaniem serwisu xxx.pl jest świadczenie usług pośrednictwa handlowego i pomoc w nabyciu usługi sprzątania. Firma A. sp. z o.o. nie jest stroną w świadczeniu usługi sprzątania i nigdy nie otrzymała i nie otrzyma od usługodawcy faktury VAT, rachunku czy innego dokumentu potwierdzającego zakup tych usług. Usługa sprzątania zawsze jest świadczona bezpośrednio na rzecz klienta przez usługodawcę. Zmiana jaką Wnioskodawca chce wprowadzić w serwisie to sposób płatności, gdzie klient za pomocą serwisu xxx.pl dokona płatności, a następnie A. sp. z o.o. dokona przelewu do usługodawcy, który zrealizował usługę na rzecz klienta. Wszystkie płatności od klientów oraz od usługodawców świadczone będą za pomocą przelewów bankowych online poprzez usługodawcę będącego Instytucją Płatniczą w rozumieniu Komisji Nadzoru Finansowego. Każda transakcja będzie indywidualnie identyfikowana oraz udokumentowana dowodami przelewu od klienta i od usługodawcy oraz od A. sp. z o.o. na rzecz usługodawcy po potrąceniu prowizji. Każdy klient i usługodawca prowadzący działalność gospodarczą lub będący spółką prawa handlowego ma możliwość automatycznego wygenerowania faktury VAT za pomocą serwisu xxx.pl na kwotę uzyskanej prowizji przez A. sp. z o.o. z tytułu pośrednictwa handlowego. Zysk A. sp. z o.o. po wdrożeniu całkowitych płatności onlinie będzie to różnica pomiędzy kwotą otrzymaną od klienta przelewem bankowym online, a kwotą przekazaną do usługodawcy oraz prowizja płatna przelewem bankowym online przez usługodawcę w procesie pobierania zlecenia.

Firma A. sp. z o.o. będąca właścicielem serwisu xxx.pl poprzez ten portal łączy tylko klientów z usługodawcami pobierając od obu stron stosowną prowizję za pośrednictwo. Usługi sprzątania wykonywane są bezpośrednio przez usługodawców na rzecz klientów, a A. sp. z o.o. nigdy nie była i nie będzie stroną w świadczeniu ww. usług. Po stronie A sp. o.o. zgodnie z regulaminem serwisu, który każda ze stron akceptuje w procesie tworzenia konta klienta, jest połączenie usługodawcy z klientem poprzez serwis. A nie podpisuje umów na usługę sprzątania, ponieważ tą usługę świadczą usługodawcy na rzecz klientów już bez ingerencji portalu. Usługa A. sp. o.o. jaką świadczy za pomocą serwisu xxx.pl jest usługą pośrednictwa w sprzedaży usług za pomocą serwisu internetowego. W związku z planowanym rozszerzeniem świadczonych usług polegających na pośrednictwie, Wnioskodawca chce dodać możliwość zapłaty drogą online kwoty wraz z prowizją dla A. sp. z o.o., którą A. sp. z o.o. automatycznie potrąci. Pozostałą kwotę dla usługodawcy A. Sp. z o.o. przekaże przelewem na wskazane przez usługodawcę konto bankowe. Reasumując A sp. z o.o. nie podpisuje i nie będzie podpisywać umów na usługę sprzątania, ponieważ rolą serwisu xxx.pl jest tylko połączenie klienta z usługodawcą i ewentualnie umożliwienie mu zapłaty online za usługę świadczoną przez usługodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 24 listopada 2017 r.):


  1. Co stanowi podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług ?
  2. Kto jest płatnikiem oraz po czyjej stronie leży obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu świadczonych, opisanych we wniosku usług sprzątania za pośrednictwem serwisu xxx.pl ?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1 Zdaniem A, podstawę opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będzie kwota prowizji pobierana od klientów i usługodawców pomniejszona o kwotę podatku VAT.


Ad 2. Zdaniem A. sp. z o.o. z uwagi, że firma wykorzystując serwis xxx.pl działa wyłącznie jako pośrednik, obowiązek podatkowy ciąży każdorazowo na usługodawcy świadczącym usługę sprzątania a nie na A. Sp. z o.o.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ?ustawą?, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z przepisu art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).


Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

W myśl zasady ogólnej wyrażonej w art. 19a ust. 1 ustawy ? obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Firma A Sp. z o.o. jest właścicielem serwisu xxx.pl, który jest platformą internetową służącą do szybkiego zamawiania usług sprzątania dla pomieszczeń do ok. 250m2 (np.: mieszkanie, dom lub biuro). Platforma łączy klientów z firmami sprzątającymi lub osobami fizycznymi, którzy wykonują takie usługi. A sp. z o.o. nie jest firmą świadczącą usługi sprzątania i nie zatrudnia osób sprzątających ani podwykonawców w tym zakresie. Jest tylko platformą ułatwiającą proces zamawiania usługi i wyboru usługodawcy, którymi są zarówno firmy sprzątające jak i osoby prywatne świadczące takie usługi dorywczo. Rolą firmy A sp. z o.o. za pośrednictwem serwisu xxx.pl jest zbieranie zamówień, dystrybucja zamówień do usługodawców oraz planowane właśnie wdrożenie inkasowania wpływów w postaci przelewów bankowych na jego rachunek. Otrzymane każdorazowo kwoty od klientów zostaną przekazane usługodawcy, który wykona zlecenie sprzątania po potrąceniu prowizji za pośrednictwo. Jednocześnie usługodawca, który będzie chciał zrealizować zlecenie również dokonuje zapłaty swojej części prowizji przelewem bankowym online na konto A sp. z o.o.

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do opisu sprawy stwierdzić należy, że podatnikiem oraz płatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu usług sprzątania będzie wyłącznie usługodawca (firma sprzątająca lub osoba fizyczna ), który świadczy te usługi na rzecz klientów już bez ingerencji portalu xxx.pl. Na Wnioskodawcy, który wykorzystując serwis xxx.pl jedynie łączy klientów zamawiających usługę sprzątania z usługodawcami, nie będzie ciążył obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług sprzątania, bowiem takich usług Wnioskodawca nie wykonuje.

Jak wynika z treści art. 29a. ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.


W myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W opisanej sytuacji, Wnioskodawca, który jest właścicielem serwisu xxx.pl, za pomocą tego portalu łączy klientów zamawiających usługę sprzątania z usługodawcami wykonującymi takie usługi. Za wykonywane czynności Wnioskodawca pobiera od obu stron stosowną prowizję za pośrednictwo.


Podstawę opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług stanowić zatem będzie kwota prowizji pobierana od klientów oraz od usługodawców, pomniejszona o kwotę podatku należnego, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.


Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).


Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Niniejszą interpretacją rozpatrzono wniosek Spółki w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 , 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach ? (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika