Zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy przedsięwzięć organizowanych (...)

Zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy przedsięwzięć organizowanych dla dzieci i młodzieży oraz opodatkowania stawką 8% usług wstępu na pokazy filmów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy ? przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.), uzupełnionym w dniach 24 listopada (dopłata) i 1 grudnia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług organizacji przedsięwzięć: Seminarium Filmowe ??? dla młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych, Pokazy kina szkolnego, Zabawowy Klub Filmowy M. ???, Z., czyli mali artyści na wielkiej scenie, Forum Edukacji H. ???, Miejski i powiatowy konkurs recytatorski i poezji śpiewanej, Konkurs wiersza i piosenki przedszkolnej ???, Ogólnopolski Konkursu Fotograficznego ???, Ogólnopolskiego Konkursu Tańca ???, Konfrontacje teatralne ???, D. intelektualny, Z?, Obchody Międzynarodowego Dnia Tańca oraz opodatkowania stawką 8% organizacji przedsięwzięcia Seminarium Filmowe dla innych osób ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 1 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a ustawy o podatku od towarów i usług organizacji przedsięwzięć: Seminarium Filmowe ??? dla młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych, Pokazy kina szkolnego, Zabawowy Klub Filmowy M. ???, Z., czyli mali artyści na wielkiej scenie, Forum Edukacji H. ???, Miejski i powiatowy konkurs recytatorski i poezji śpiewanej, Konkurs wiersza i piosenki przedszkolnej ???, Ogólnopolski Konkursu Fotograficznego ???, Ogólnopolskiego Konkursu Tańca ???, Konfrontacje teatralne ???, D. intelektualny, Z?, Obchody Międzynarodowego Dnia Tańca oraz opodatkowania stawką 8% organizacji przedsięwzięcia Seminarium Filmowe dla innych osób.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące stany faktyczne.


Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Miasto rozlicza się jako podatnik podatku od towarów i usług łącznie ze swoimi jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Jedną z jednostek budżetowych jest P. M.. P. M. jest placówką oświatowo-wychowawczą należącą do grupy placówek wychowania pozaszkolnego, objętą systemem oświaty na mocy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.2016.1943 ? t.j. z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2017.59, z późn. zm.). P. M. nie jest instytucją o charakterze kulturalnym i tym samym nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonej przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury. Celem działalności P. M. jest kształtowanie i rozwijanie uzdolnień uczestników, pogłębianie wiedzy i pomoc w zdobywaniu przez nich nowych umiejętności oraz organizowanie czasu wolnego (edukacja i animacja kulturalna) i oddziaływanie wychowawcze. Do ogólnych zadań P. M. należy: pogłębianie i rozszerzanie wiedzy i umiejętności wykraczających poza programy szkolne, wspomaganie funkcji opiekuńczo-wychowawczych, stwarzanie warunków do rozwoju dzieci i młodzieży w sferach artystycznej, naukowej i sportowej, kształtowanie świadomych i aktywnych odbiorców kultury, promowanie edukacji humanistycznej, rozwój twórczych uzdolnień i talentów, animowanie i koordynowanie działań kulturalnych w środowisku dzieci i młodzieży, promowanie działalności dydaktyczno-wychowawczej i organizacyjnej P. M., kształtowanie szacunku dla środowiska kulturowego, podnoszenie sprawności fizycznej, rozwijanie i kształtowanie nawyków czynnego wypoczynku i aktywnej rekreacji oraz systematycznego uprawiania wybranej dyscypliny sportowej, integrowanie dzieci i młodzieży z różnych środowisk, w tym także niepełnosprawnych i zagrożonych patologiami, prowadzenie zajęć terapeutycznych w różnych formach, np. muzykoterapia, arteterapia, gimnastyka korekcyjna, zajęcia z dziećmi dyslektycznymi i inne.


P. M. realizuje powyższe zadania w szczególności przez:


  • prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej, mających na celu: rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy, kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego, kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur, przygotowanie do aktywnego uczestnictwa wżyciu kulturalnym;
  • organizowanie: imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, konkursów, festiwali, zawodów, turniejów, pokazów, wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży poprzez różne formy wyjazdowe oraz stacjonarne, a także wypoczynku specjalistycznego oraz różnorodnych form rekreacji, zajęć i działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym;
  • realizowanie programów edukacyjnych, wychowawczych i profilaktyki;
  • organizowanie poradnictwa, konferencji, szkoleń, kursów, seminariów, warsztatów, sesji i in.;
  • tworzenie płaszczyzn wymiany i współpracy międzyregionalnej, ogólnopolskiej oraz międzynarodowej dzieci, młodzieży i kadry;
  • współpracę z nauczycielami, animatorami i osobami działającymi w szkołach, pokrewnych placówkach i instytucjach oraz wzajemną pomoc w realizacji celów dydaktycznych;
  • podejmowanie współpracy z rodzicami, mającej na celu wspieranie działań i realizacji celów P. .;
  • prowadzenie biblioteczek specjalistycznych, fonoteki i wideoteki, archiwum fotograficznego, kroniki, materiałów P. M. do użytku wewnętrznego;
  • prowadzenie wielopłaszczyznowej współpracy ze szkołami, uczelniami, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, naukowymi, sportowymi, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi, m. in. poprzez organizowanie wspólnych przedsięwzięć, wymianę doświadczeń, dzieci i młodzieży oraz kadry.


W ramach realizacji zadań P. M. organizuje następujące przedsięwzięcia:


  1. Seminarium Filmowe ??":


    1. kilkudniowe spotkanie dla młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych z całego kraju, zainteresowanych tematyką filmową, którego celem jest szeroko pojęta edukacja filmowa na corocznie inny temat (np. w roku 2017: ???). W ramach seminarium jego uczestnicy zapoznają się z kilkunastoma projekcjami filmowymi, wysłuchują prelekcji dotyczących oglądanych filmów, wygłaszanych przez filmoznawców i krytyków filmowych, ponadto biorą udział w warsztatach filmowych, fotograficznych oraz tzw. imprezach towarzyszących np. debacie oksfordzkiej na zdefiniowany przez organizatora temat, warsztatach literackich, pokazie historycznym czy zajęciach o charakterze integracyjnym. Za udział w seminarium pobierana jest opłata w wysokości ok. 200 zł, która zabezpiecza pokrycie kosztów noclegów i wyżywienia, zakupu praw autorskich do wyświetlania filmów, opłacenie honorariów prelegentów i osób prowadzących warsztaty.
    2. ponadto w projekcjach filmowych mogą uczestniczyć również inne osoby, niebędące uczniami szkół ponadgimnazjalnych. Osoby te biorą udział wyłącznie w pokazie kinowym i nie uczestniczą w warsztatach i wydarzeniach towarzyszących. W takich przypadkach bilet wstępu na jeden seans kosztuje 5,00 zł.


  2. Spotkania filmoznawcze w P. M., czyli tzw. pokazy kina szkolnego ? realizowane cyklicznie (z częstotliwością 3 razy w każdym semestrze) spotkania dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych mające na celu pogłębienie wiedzy na temat światowego kina. Podczas każdego ze spotkań uczestnicy oglądają wybrane dzieło filmowe, wysłuchują wykładu prelegenta oraz uczestniczą w dyskusji na temat będący przedmiotem spotkania. Przykładowe tematy spotkań filmoznawczych: ???, ??.?, ???. Za udział w spotkaniu pobierana jest opłata w wysokości 5 zł, zabezpieczająca zakup praw autorskich do kopii filmowej, pokrycie honorariów prelegentów (jeżeli nie są to pracownicy P. M., a np. wykładowcy akademicy czy krytycy filmowi) bądź też pokrycie kosztów materiałów dydaktycznych dla uczestników.
  3. Zabawowy Klub Filmowy M. ??? ? comiesięczne spotkania dla dzieci przedszkolnych oraz wczesnoszkolnych, w ramach których poruszany jest temat wiodący (np. pory roku, zdrowie, dobre wychowanie, sporty zimowe, zwyczaje świąteczne, rodzina, przyjaciele itp.). Głównym środkiem dydaktycznym są polskie bajki animowane wyświetlane na dużym ekranie, tematycznie związane z tematem wiodącym spotkania. Po obejrzeniu bajki lub bajek dzieci uczestniczą w pogadance prowadzonej przez nauczyciela-animatora oraz biorą udział w szeregu zabaw i gier dydaktycznych utrwalających przyswojoną wiedzę i umiejętności. Za udział w spotkaniach dla grup przedszkolnych pobierana jest opłata w wysokości 5 zł od dziecka (spotkania w dni robocze), natomiast za udział w spotkaniach rodzinnych (realizowanych w ostatnie niedziele miesiąca) pobierana jest opłata w wysokości 10 zł od rodziców i opiekunów. W każdym przypadku opłata zabezpiecza pokrycie kosztów praw do wykorzystania kopii filmowych, materiałów dydaktycznych oraz drobnych upominków dla dzieci.


  4. Z., czyli mali artyści na wielkiej scenie ? cykliczne spotkania z zakresu edukacji artystycznej, w szczególności teatralnej, dla dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych, które odbywają się co dwa miesiące. W ramach każdego ze spotkań dzieci wspólnie oglądają prezentację artystyczną przygotowaną przez rówieśników (przedstawienie teatralne, inscenizację, spektakl słowno-muzyczny), a następnie uczestniczą w mini warsztatach teatralnych prowadzonych przez nauczycieli Działu Animacji Kulturalnej, czasem z udziałem zaproszonego zawodowego aktora teatralnego. Każde ze spotkań wzbogacone jest o cykl zabaw edukacyjno-integracyjnych, z elementami współzawodnictwa. Za udział w spotkaniu pobierana jest opłata w wysokości 2?3 zł, zabezpieczająca pokrycie kosztów materiałów dydaktycznych dla uczestników, słodkich upominków dla uczestników oraz ewentualnych honorariów dla aktorów prowadzących warsztaty.
  5. Forum Edukacji H. ??? ? cykliczne wykłady i warsztaty z zakresu nauk humanistycznych adresowane do dzieci ze starszych klas szkół podstawowych oraz gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. W ramach każdego spotkania odbywa się wykład zaproszonego nauczyciela akademickiego, część seminaryjna oraz często część warsztatowa. Tematyka każdego spotkania jest wcześniej określana; przykładowe tematy ostatnich spotkań: ???, ???, ???, ??.?, ???. Za udział w spotkaniu pobierana jest opłata w wysokości 4 zł, zabezpieczająca pokrycie kosztów honorariów zaproszonych naukowców oraz materiałów dydaktycznych dla uczestników.
  6. Miejski i powiatowy konkurs recytatorski i poezji śpiewanej ? coroczne przedsięwzięcie adresowane do dzieci ze szkół podstawowych składające się z dwóch etapów eliminacji oraz trzeciej części w postaci widowiska - koncertu galowego w wykonaniu laureatów. Uczestnicy przygotowują wybrany utwór słowny bądź muzyczny na zadany każdego roku inny temat (np. ???, ???, ???, ???, ???) i prezentują go przed profesjonalnym gronem jurorów składającym się z polonistów, językoznawców, aktorów i muzyków. Wyłonieni w ten sposób laureaci w każdej grupie wiekowej przygotowują widowisko artystyczne z elementami multimedialnymi, które jest wyreżyserowaną przez organizatorów opowieścią, na którą składają się utwory uczestników. Widowisko to prezentowane jest w sali widowiskowej P. M. dla mieszkańców ?, w szczególności dla pozostałych uczestników konkursu, rodziców i nauczycieli przygotowujących laureatów. Ostatnim etapem konkursu jest krótka pogadanka przewodniczącego jury z uwagami i radami merytorycznymi dla uczestników, ogłoszenie werdyktu, wręczenie nagród. Za udział w przedsięwzięciu pobierana jest opłata w wysokości 3 zł, zabezpieczająca pokrycie kosztów honorariów zaproszonych członków jury oraz nagród dla laureatów.
  7. Konkurs wiersza i piosenki przedszkolnej ??? ? corocznie organizowane przedsięwzięcie dla dzieci w wieku przedszkolnym, podczas którego mają one możliwość zaprezentowania przygotowanych programów wokalnych, tanecznych i słowno-muzycznych przed rówieśnikami, jurorami, wykonując program na profesjonalnej scenie P. M., z przygotowaną scenografią, w zaprojektowanych przez siebie kostiumach, z towarzyszeniem zawodowego nagłośnienia i oświetlenia, przed ponad dwustuosobową widownią. Konkurs przewiduje zarówno kategorię dla solistów, duetów, jak i całych zespołów dzieci przedszkolnych. Za udział w przedsięwzięciu pobierana jest opłata w wysokości 40 zł, zabezpieczająca pokrycie kosztów nagród dla laureatów oraz słodkiego poczęstunku dla wszystkich wykonawców.
  8. Ogólnopolski Konkurs Fotograficzny ??? ? coroczne przedsięwzięcie adresowane do miłośników fotografii z całego kraju. Na konkurs napływa każdego roku kilkaset prac, które są oceniane przez profesjonalne jury (artystów-fotografików, fotoreporterów, fotografów) mających do dyspozycji jedynie nadesłane prace, bez informacji o ich autorach. Nagrody przyznawane są w dwóch kategoriach wiekowych: do 16 lat i do 20 lat. W czasie ferii zimowych odbywa się uroczysty wernisaż prac laureatów z udziałem jurorów i wyróżnionych uczestników. Oprócz wystawy nagrodzonych prac, każdy z laureatów bierze udział w warsztatach fotograficznych oraz ma szansę indywidualnej rozmowy z jurorami. Za udział w przedsięwzięciu pobierana jest opłata w wysokości 10 zł, zabezpieczająca pokrycie kosztów nagród dla laureatów, honorariów dla jury oraz zakwaterowania i wyżywienia dla laureatów spoza ?.
  9. Ogólnopolski Konkurs Tańca ??? ? cykliczne przedsięwzięcie dla młodych artystów ? pasjonatów tańca współczesnego, którzy przygotowują konkursową choreografię zgodnie z dostępnym regulaminem, w kilku kategoriach wiekowych oraz w wybranych technikach tanecznych: np. modern jazz, teatr tańca, taniec współczesny. Prezentacje konkursowe oceniane są przez jury składające się z uznanych autorytetów w dziedzinie tańca współczesnego. Równolegle z częścią konkursową dla chętnych odbywa się część warsztatowa prowadzona przez zawodowych tancerzy i choreografów. Na koniec ogłaszany jest werdykt oraz wręczane są nagrody i dyplomy. Za udział w przedsięwzięciu pobierana jest opłata w wysokości 150 zł od zespołu oraz 25 zł od solistów, zabezpieczająca pokrycie kosztów nagród dla laureatów, słodkiego poczęstunku dla wszystkich wykonawców oraz honorariów dla członków jury.
  10. Konfrontacje teatralne ??? ? konkurs teatralny dla dzieci ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych o zasięgu wojewódzkim. Młodzi aktorzy prezentują na scenie przygotowany spektakl zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie. Jury, w skład którego wchodzą również aktorzy Teatru ? w ?, ocenia prezentacje odrębnie w czterech kategoriach wiekowych, a na zakończenie ogłasza werdykt, omawia przygotowane spektakle, warsztat aktorski, zastosowane środki wyrazu scenicznego, kostiumy, grę ciałem, grę z rekwizytem, dykcję, przygotowaną scenografię oraz wręczane są nagrody. Za udział w przedsięwzięciu pobierana jest opłata w wysokości 27 zł od zespołu, zabezpieczająca pokrycie kosztów nagród dla laureatów oraz honorariów dla członków jury spoza placówki.
  11. D. intelektualny ? interdyscyplinarne spotkania dla dzieci ze szkół podstawowych, podczas których w formie zabaw, quizów, konkursów, mini warsztatów i pogadanek przekazywana jest wiedza oraz umiejętności z zakresu różnych dyscyplin naukowych. Każde spotkanie zawiera także część ruchowo-sportową, pozwalającą uczestnikom na wykazanie się sprawnością, pomysłowością i sprytem. Do prowadzenia spotkań zapraszani są nauczyciele różnych specjalności P. M., uczestnicy otrzymują specjalnie przygotowane materiały dydaktyczne oraz drobne upominki za udział w rywalizacji drużynowej. Za udział w przedsięwzięciu pobierana jest opłata w wysokości 3 zł od uczestnika, zabezpieczająca pokrycie kosztów materiałów dydaktycznych oraz nagród-upominków.
  12. Z. ? cykl spotkań odbywających się co sześć tygodni dla dzieci z klas 1-3 szkół podstawowych. Każda z klas wystawia 15-osobową drużynę, która bierze udział w rywalizacji sprawnościowej oraz ?wiedzowej? dotyczącej znajomości zasad gier sportowych, dyscyplin sportowych, historii sportu, osiągnięć polskich zawodników w określonych dyscyplinach sportowych itp. Za pomocą gier i zabaw z elementami rywalizacji zespołowej, rozwijane są u uczestników umiejętności motoryczne oraz sprawnościowe, a także poszerzana jest wiedza na temat różnych dyscyplin sportowych, aktywnego spędzania czasu wolnego, bezpieczeństwa i zdrowego stylu życia. Za udział w przedsięwzięciu pobierana jest opłata w wysokości 30 zł od zespołu klasowego, zabezpieczająca pokrycie kosztów materiałów dydaktycznych oraz nagród/medali przyznawanych w finale pod koniec każdego roku szkolnego.
  13. Obchody Międzynarodowego Dnia Tańca ? coroczne przedsięwzięcie realizowane dla młodych miłośników różnych technik tanecznych, w ramach którego prowadzone są warsztaty taneczne z uznanymi choreografami i tancerzami z Polski i Europy, na różnym poziomie zaawansowania, dotyczące różnych technik tanecznych oraz odbywa się pokaz zaproszonego profesjonalnego teatru tańca wraz z wykładem dotyczącym prezentowanej choreografii. Odczytywane jest tłumaczenie tradycyjnego przesłania publikowanego specjalnie na tę okazję przez wybitnego światowego popularyzatora tańca. Za udział w przedsięwzięciu pobierana jest opłata w wysokości 25 zł od uczestnika, zabezpieczająca pokrycie kosztów honorariów osób prowadzących warsztaty oraz wynagrodzenie za spektakl.


Opłata w wysokości 200 zł pobierana jest od wszystkich uczestników biorących udział w całym seminarium (w całym programie) ? pokrywa ona koszty noclegów, wyżywienia, warsztatów, imprez integracyjnych, częściowo zakupu kopii filmowych, honorarium prelegentów itp. Osoby, które nie uczestniczą w seminarium, a tylko przychodzą na wszystkie lub pojedyncze seanse filmowe, kupują bilet (5 zł) lub karnet (40 zł). Noclegi i wyżywienie dla uczestników seminarium nabywane są u podmiotów zewnętrznych, będących odrębnymi podatnikami.

Przez pojęcie uczestnika, użyte w opisach stanów faktycznych w punktach 2, 4-8, 11 i 13 wniosku Miasto rozumie dziecko, młodzież aktywnie uczestniczące w danym projekcie. Nawet jeśli w części przedsięwzięcia dziecko jest widzem, to uczestniczy w zabawach interaktywnych, konkursach, warsztatach itp. będących częścią składową imprezy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego w pkt la oraz od 2 do 13 są objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT?
  2. Czy usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego w pkt 1b opodatkowane są preferencyjną, 8% stawką VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z pozycją 182 załącznika nr 3 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego w pkt la oraz od 2 do 13 są objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.
  2. usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego w pkt 1b opodatkowane są preferencyjną, 8% stawką VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z pozycją 182 załącznika nr 3 ustawy o VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


W zakresie pytania 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  • jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. ? Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  • uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Z powyższego wynika, że ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Jak wynika z przedstawionego w opisie stanu faktycznego, P. M. jest placówką oświatowo-wychowawczą, objętą systemem oświaty na mocy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, nad którą nadzór merytoryczny sprawuje Kurator Oświaty.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017.59, z późn. zm), system oświaty zapewnia w szczególności:


  1. realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
  2. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
  3. wychowanie rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży;
  4. możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty;
  5. dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
  6. możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
  7. opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
  8. opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie;
  9. upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych;
  10. możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych;
  11. zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi;
  12. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;
  13. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy i umiejętności niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
  14. utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;
  15. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
  16. opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
  17. dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;
  18. kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
  19. przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
  20. warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
  21. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych;
  22. kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno- komunikacyjnymi;
  23. wspomaganie nauczania języka polskiego i w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących.


W myśl art. 2 pkt 3 ww. ustawy, system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Realizowane przez P. M. przedsięwzięcia są usługami edukacyjnymi w zakresie kształcenia bądź wychowania, co wynika jednoznacznie z przedstawionego wyżej opisu obrazującego stan faktyczny (pkt la oraz pkt od 2 do 13). Każda z realizowanych form adresowana jest do odbiorców w wieku przedszkolnym bądź szkolnym i służy rozwijaniu pasji we wskazanym obszarze edukacji, a więc przyczynia się do pogłębiania wiedzy i umiejętności uczestników. Także przedsięwzięcia, których elementem jest część konkursowa spełniają kryterium usługi edukacyjnej w zakresie kształcenia i wychowania, ponieważ udział uczestników w konkursach utrwala i poszerza wiedzę uczniów, rozwija ich zainteresowania, mobilizuje do pracy intelektualnej w domu, pozwala sprawdzić swoje umiejętności i porównać je w skali miejskiej, wojewódzkiej czy ogólnopolskiej z innymi rówieśnikami. Udział w konkursach rozwija ponadto kompetencje osobiste, kształtuje pewne cechy charakteru owocujące następnie w życiu naukowym i zawodowym, np. ciekawość, ambicja, pracowitość, aktywność, kreatywność, dyscyplina, samodzielność, chęć samorealizacji, chęć rozwijania zainteresowań, umiejętność zarządzania czasem, umiejętność stawiania sobie celów i dążenia do nich, a także pewność siebie. Dodatkowo wszelkie formy prezentacji artystycznej, w tym konkursowe, stwarzają uczestnikom możliwość prezentacji swoich umiejętności na profesjonalnej scenie, z zawodowym nagłośnieniem i oświetleniem, przed szeroką publicznością i jurorami, którzy są nierzadko światowymi autorytetami w danej dziedzinie muzyki, tańca, śpiewu, sztuki aktorskiej.

Dodać należy, że realizacja powyższych zadań odbywa się często poprzez organizowanie: imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, konkursów, festiwali, zawodów, turniejów, pokazów, poprzez różne formy wyjazdowe i stacjonarne, oraz różnorodnych form rekreacji, zajęć i działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym.

Mając powyższe na uwadze, a także uwzględniając, iż P. M. jest placówką oświatowo-wychowawczą, a zatem jest jednostką objętą systemem oświaty na podstawie ustawy Prawo oświatowe oraz prowadzi zajęcia w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, tj. w zakresie edukacyjnym, ruchowo-tanecznym i muzycznym oraz kształtowania i pogłębiania wiedzy w zakresie intelektualnym i zdobywanie umiejętności praktycznych i zasad dobrego wychowania, organizuje m.in. warsztaty taneczne, wokalne, instrumentalne, teatralne, audycje muzyczne i pokazy kina szkolnego, jak również organizuje zajęcia przeznaczone dla dzieci przedszkolnych, których celem będzie ?nauka poprzez wspólna zabawę?, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że opisane we wniosku w pkt la oraz od 2 do 13 usługi wypełniają podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Ponadto na korzyść stanowiska prezentowanego przez Wnioskodawcę przemawia także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w ?, o którą P. M. wystąpił w 2013 r. (?), a która dotyczy bardzo zbliżonych pod względem merytorycznym przedsięwzięć edukacyjnych. Według przywołanej interpretacji indywidualnej opisane we wniosku zadania realizowane w imieniu Miasta przez P. M. wypełniają podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Prezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko w kwestii spełniania podmiotowo-przedmiotowej przesłanki do zwolnienia z VAT w opisanym w niniejszym piśmie zakresie potwierdza także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi nr IPTPP1/4512-6/15-4/AK z dnia 25 marca 2015 r. oraz konkluzja wynikająca z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP1/4512-1-244/15-4/MK z dnia 12 czerwca 2015 r.

Z tych też względów, uznać należy, że opisane czynności korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.


W zakresie pytania 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2- 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku Nr 3 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, zawarto m.in. usługi:


  • poz. 182 ? bez względu na symbol PKWiU ? ?Usługi kulturalne i rozrywkowe ? wyłącznie w zakresie wstępu: 1) na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe, 2) do obiektów kulturalnych?;
  • poz. 183 ? bez względu na symbol PKWiU ? ?Usługi związane z rozrywką i rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne?;
  • poz. 184 ? bez względu na symbol PKWiU ? ?Usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury ? wyłącznie w zakresie wstępu?.


Należy zauważyć, że w przepisach ustawy o VAT nie definiuje się pojęcia ?wstępu?. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć ?możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś?.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia ?gdzieś?, prawo uczestniczenia w ?czymś?, przy czym nie ma znaczenia forma biletu, tzn. czy jest to jednorazowy bilet wstępu, czy też karnet upoważniający do kilku wejść.

Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak, np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki ? możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej ? możliwość tańczenia, na imprezę sportową ? możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, na siłownię ? możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego ? możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Wnioskodawca we wniosku, w części dotyczącej opisu stanu faktycznego w pkt 1b wskazał, że umożliwia osobom niebędącymi uczniami szkół ponadgimnazjalnych, wzięcie udziału w pokazie kinowym. Osoby te nie uczestniczą w warsztatach i wydarzeniach towarzyszących całemu przedsięwzięciu o nazwie ???. Zainteresowany może kupić indywidualny bilet wstępu wyłącznie na seans filmowy.

Opodatkowaniu obniżoną stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z pozycją 182 załącznika nr 3 ustawy o VAT, podlegają, bez względu na symbol PKWiU, usługi kulturalne i rozrywkowe ? wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe, oraz do obiektów kulturalnych.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o VAT oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć ?kultura?, ?rozrywka? i ?widowisko artystyczne?. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. pojęć, posłużyć się można wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. (www.sjp.pwn.pl) ?kultura? oznacza ?materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory?, a ?rozrywka? oznacza ?to, co służy odprężeniu, wypoczynkowi?. Natomiast ?widowisko? oznacza ?zdarzenie odbywające się w obecności patrzących?, a słowo ?artystyczny? należy rozumieć jako ?związany ze sztuką lub z artystą? albo ?posiadający walory artystyczne?.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny oraz definicje pojęcia ?kultura?, ?rozrywka?, ?widowisko artystyczne?, do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego opisanego w pkt 1b należy stwierdzić, że wstęp na organizowane przez P. M. seanse filmowe (projekcje filmów odbywają się w sali widowiskowej wyposażonej w ekran kinowy) są usługami kulturalnymi i rozrywkowymi w zakresie wstępu na widowiska artystyczne.

Ponadto należy zauważyć, iż do 31 marca 2013 r. w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, w poz. 165 wymienione były usługi związane z projekcją filmów. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów opublikowanymi w broszurze pn. ?Najważniejsze zmiany w podatku od towarów i usług od kwietnia 2013 r.?, uchylenie od 1 kwietnia 2013 r. poz. 165 nie wpłynęło na zmianę stawki VAT dla tego typu usług i nadal korzystają z opodatkowania 8% stawką podatku, zgodnie z poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, usługi te opodatkowane są preferencyjną, 8% stawką VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w związku z pozycją 182 załącznika nr 3 ustawy.



Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca prosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Niniejszej interpretacji udzielono na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej, zostaną ustalone odmienne od przedstawionych we wniosku stanów faktycznych, niniejsza interpretacja nie wywrze skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika