Czy Wnioskodawca, w obecnym stanie prawnym, ma możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego (...)

Czy Wnioskodawca, w obecnym stanie prawnym, ma możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy ? przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 22 grudnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 18 stycznia 2018 r. (data wpływu do organu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. ? ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 stycznia 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Projekt pn. ? polega na modernizacji istniejącego budynku oraz jego rozbudowie, w celu stworzenia obiektu o funkcji kulturalno-oświatowej. Prace związane z modernizacją istniejącego budynku będą polegały przede wszystkim na zaadaptowaniu obiektu do nowej funkcji. Wyburzeniu ulegnie część ścianek działowych, dostosowując pomieszczenia do potrzeb użytkowych. Planowane jest wykonanie izolacji termicznej i akustycznej (wewnętrznej) oraz wymiana stolarki zewnętrznej. Zakłada się również wykonanie prac renowacyjnych polegających na osuszeniu obiektu, wykonaniu izolacji poziomych, położeniu tynków renowacyjnych zewnętrznych oraz wzmocnieniu fundamentowania. Forma i gabaryty budynku istniejącego nie ulegną zmianie. Część rozbudowana obiektu będzie bryłą dwukondygnacyjną, niepodpiwniczoną. Cały budynek wraz z częścią istniejącą stworzy zamkniętą bryłę. Cały obiekt przystosowany będzie do świadczenia usług w zakresie:


  • widowiskowym: przygotowanie oraz prezentacja występów artystycznych (m.in. teatralnych, muzycznych) i pokazów filmowych,
  • edukacyjnym: nauka gry na instrumentach oraz inne zajęcia taneczne i artystyczno-edukacyjne,
  • higieniczno-sanitarnym: obsługa sanitarna osób korzystających z powyższych aktywności,
  • socjalnym: obsługa socjalna pracowników danej jednostki,
  • administracyjno-biurowym: prace na stanowiskach biurowych,
  • gastronomicznym: kawiarnia ? .


W związku z ubieganiem się o dofinansowanie na operację pn. ? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ? na lata 2014-2020, Poddziałanie 6.1.2 Instytucje kultury, Wnioskodawca ma obowiązek przedstawić interpretację indywidualną, stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie przedmiotowej sprawie. Obiekt jest własnością inwestora ? Wnioskodawcy i tak też zostanie po realizacji projektu. Zarządzać nim będzie Centrum Kultury w ramach posiadanego budżetu. W ramach postępowania przetargowego zostanie natomiast wybrany zewnętrzny operator, który w ramach umowy dzierżawy będzie prowadził działalność polegająca na prowadzeniu kawiarni. Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest płatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., której nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawca nie będzie dokonywał zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi, w związku z którymi można byłoby odliczyć podatek naliczony. Wnioskodawca odprowadza podatek od towarów i usług tylko od czynności związanych z: czynszami, najmem lokali, dzierżawą mienia komunalnego, sprzedażą mienia komunalnego, użytkowaniem wieczystym, nie odliczając podatku naliczonego. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług bez możliwości jego odliczenia w związku z inwestycjami.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że projekt pn. ? polega na modernizacji istniejącego budynku oraz jego rozbudowie, w celu stworzenia obiektu o funkcji kulturalno-oświatowej. Nowy budynek pozostanie własnością Wnioskodawcy przez okres trwałości projektu. Po ukończeniu inwestycji, całość zostanie bezpłatnie przekazana poprzez umowę użyczenia lub w administrowanie Centrum Kultury, będącego odrębnym podatnikiem VAT. CK w ramach swojej umowy będzie odpłatnie wydzierżawiać pomieszczenia kawiarni operatorowi zewnętrznemu. W ramach swojej działalności, CK będzie organizowało różnego rodzaju płatne oraz bezpłatne wydarzenia kulturalne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca, w obecnym stanie prawnym, ma możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia ani odzyskania podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa, prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy ? towary i usługi nabywane w ramach projektu pn. ? nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną ? zmodernizowany i rozbudowany budynek zostanie bowiem przekazany w bezpłatne użyczenie lub administrowanie Węgorzewskiemu Centrum Kultury. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika