Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ brak jest związku nabytych (...)

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ brak jest związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową, remontem i przebudową elementów miejskiej infrastruktury drogowej, w tym ścieżek rowerowych, chodników, kładek pieszo-rowerowych, zatok, antyzatok autobusowych oraz wiat przystankowych, skrzyżowań, oświetlenia ulicznego i sygnalizacji ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową, remontem i przebudową elementów miejskiej infrastruktury drogowej, w tym ścieżek rowerowych, chodników, kładek pieszo-rowerowych, zatok, antyzatok autobusowych oraz wiat przystankowych, skrzyżowań, oświetlenia ulicznego i sygnalizacji.


We wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny.


Gmina Miejska (dalej ?Miasto?) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto realizuje projekt ?B..", Działanie 5.4 Transport niskoemisyjny Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 (dalej także ?Projekt?). W projekcie jako partner uczestniczy Gmina B.

Zadania z zakresu transportu lokalnego (komunikacji miejskiej) wykonuje spółka komunalna XXX Sp. z o.o. (dalej także ?XXX?). Miasto zawarło z XXX w dniu 18 grudnia 2017 r. umowę na realizację usług świadczenia przewozów w publicznym transporcie zbiorowym na terenie Gminy Miejskiej B. oraz na terenie Gminy B. w ramach porozumienia samorządowego wraz z utrzymaniem infrastruktury przystanków komunikacji miejskiej zlokalizowanych na terenie Miasta. XXX - na podstawie zawartej z Miastem umowy - realizuje usługi przewozowe na terenie Miasta i Gminy w ramach odpłatnego świadczenia usług (wynagrodzenie określone w umowie jako rekompensata). Na podstawie umowy XXX wykonuje przewozy zarówno na podstawie biletów odpłatnych, jak i na rzecz mieszkańców i osób uprawnionych do bezpłatnego przejazdu. Dystrybucję biletów prowadzi XXX i wszelkie wpływy z tytułu pobierania opłat za przewóz są wpływami XXX. Miasto nie uzyskuje z tytułu wykonywania zadań w zakresie transportu zbiorowego żadnych przychodów (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług).

Umowa z XXX stanowi, że XXX jest uprawniony do korzystania z należącej do Miasta infrastruktury niezbędnej do realizacji przewozów w zakresie niezbędnym do świadczenia przewozów oraz zgodnie z przepisami prawa. Infrastruktura powinna być wykorzystywana w celu świadczenia przewozów.

Zgodnie z umową Miasto będzie przekazywać XXX rekompensatę w związku z realizacją przewozów, zgodnie z zasadami i w terminach określonych w umowie, w tym w Załączniku nr 1 do tej umowy. Rekompensata jest kalkulowana w oparciu o poniesione przez XXX koszty przewozów pomniejszone o wygenerowane podczas świadczenia przewozów przychody (w tym ze sprzedaży biletów) z uwzględnieniem rozsądnego zysku. Koszty przewozów to wszelkie koszty ponoszone przez operatora w związku ze świadczeniem przewozów. Rozsądny zysk oznacza zysk operatora w związku ze świadczeniem przewozów. Szczegółowa metoda prognozy i określenie maksymalnej wysokości rozsądnego zysku została określona w załączniku nr 1 do umowy.


Zakres Projektu w części należącej do Gminy Miejskiej obejmuje:


  1. Zakup taboru 5 autobusów niskoemisyjnych; zakup, montaż i budowa przyłączy do tablic informacji pasażerskiej - pojazdy i tablice mają zostać przekazane aportem do spółki XXX Sp. z o.o. W Projekcie kwota podatku od towarów i usług od powyższych nakładów uznana została za niekwalifikowaną, z uwagi na zamiar wniesienia aportem nabytych autobusów do spółki komunalnej.

    Tablice elektroniczne DIP - Projekt obejmuje montaż 5 elektronicznych tablic Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zlokalizowanych przy ul. T. przy bazarze - 2 szt., u. T. przy szpitalu ? 1 szt., ul. S. -1 szt., ul O. przy ul. K. - 1 szt. Tablice będą podawały m.in. czas oczekiwania i odjazdu autobusów oraz zostaną wyposażone w czytelny panel odporny na uderzenia z regulowaną jasnością świecenia dostosowaną do pory dnia. Panele będą posiadały możliwość rozbudowy o funkcję zapowiedzi głosowej dla osób niewidzących bądź niedowidzących.

    Zakup taboru - 5 autobusów niskopodłogowych o długości od 10,4 do 12 mb, pojazdy będą zasilane biopaliwem B100 oraz olejem napędowym spełniającym normy. Autobusy będą umożliwiały podróż minimum 85 pasażerom, w tym nie mniej niż 20 na miejscach siedzących. Autobusy będą napędzane silnikami spełniającymi normę emisji spalin - Euro 6.
  2. Budowę, remonty i przebudowę elementów miejskiej infrastruktury drogowej, w tym ścieżek rowerowych, chodników, kładek pieszo - rowerowych, zatok i antyzatok autobusowych oraz wiat przystankowych, skrzyżowań, oświetlenia ulicznego i sygnalizacji (dalej także ?Infrastruktura?). Infrastruktura ta stanowić będzie własność Gminy Miejskiej. Kwota podatku od towarów i usług naliczonego z tytułu powyższych nakładów uznana została w Projekcie za kwalifikowalną do wsparcia. Gmina Miejska nie dopuszcza możliwości odpłatnego bądź nieodpłatnego udostępnienia obiektów infrastruktury publicznego transportu zbiorowego (zatoki, antyzatoki, wiaty przystankowe) zewnętrznym podmiotom gospodarczym innym niż XXX Sp. z o.o. Przez okres trwałości infrastruktura nie będzie wykorzystywana do umieszczania reklam, dopuszcza się jedynie nieodpłatne umieszczanie ogłoszeń związanych z działalnością Gminy Miejskiej i funkcjonowaniem miejskiego transportu zbiorowego.


Infrastruktura - zgodnie z zasadami określonymi uchwałą Rady Miasta oraz umową z XXX - zostanie udostępniona nieodpłatnie XXX w celu wykonywania ww. umowy na realizację usług świadczenia przewozów w publicznym transporcie zbiorowym na terenie Gminy Miejskiej oraz na terenie Gminy w ramach porozumienia samorządowego wraz z utrzymaniem infrastruktury przystanków komunikacji miejskiej zlokalizowanych na terenie Miasta.


Szczegółowy opis zadań należących do Miasta obejmuje na poszczególnych ulicach następujące działania:


  1. ul. B.

    Zakres zadania obejmuje:


    1. budowę ścieżki rowerowej szerokości 2 - 2,5 m na długości drogi około 3.130 m:


      1. z betonu asfaltowego o powierzchni 7.750 m2;
      2. z kostki betonowej o powierzchni 140 m2,


    2. Przebudowę chodników z kostki brukowej szerokości 1,5 - 4 m o powierzchni około 2.880 m2,
    3. Przebudowę/budowę zjazdów z betonu asfaltowego na powierzchni około 1.200 m2,
    4. Przebudowę skrzyżowania ulic B. i R., polegająca na korekcie przebiegu wlotu ul. R. do skrzyżowania (zmiana kąta wlotu na końcowym odcinku ul. R., prowadząca do jego minimalnego skrócenia) w związku przecięciem końcowego odcinka ul. R. z budowaną w ulicy B. ścieżką rowerową,
    5. przebudowę zjazdów z kostki betonowej na powierzchni około 1.200 m2,
    6. przebudowę kolizji energetycznych, oświetlenia oraz przestawienie sygnalizatorów ulicznych,
    7. budowę 3 stalowych słupów oświetleniowych wraz z kablem zasilającym,


  2. ul. S.

    Zakres zadania obejmuje:


    1. budowę ścieżki rowerowej szerokości 2 - 2,5 m (lokalne poszerzenia w obrębie przejazdów - 3.00 m) i ciągu pieszo rowerowego z betonu asfaltowego szerokości 3 m oraz chodników z kostki betonowej szerokości 1,5 - 2 m na dł. drogi około 2.750 m o powierzchni: ścieżka rowerowa, ciąg pieszo -rowerowy - około 7.000 m2; chodniki około 3.900 m2,
    2. przebudowę zjazdów o powierzchni około 420 m2,
    3. przebudowę kolizji energetycznych, oświetlenia ulicznego, przestawienie sygnalizatorów ulicznych.
    4. budowę wydzielonego oświetlenia ulicznego z oprawami typu LED o długości 430 m.


  3. ul. J.

    Zakres zadania obejmuje:


    1. budowę ścieżki rowerowej z betonu asfaltowego szerokości 2 - 2,5 m o powierzchni 4.150 m2 na długości drogi około 1.550 m,
    2. przebudowę chodników z kostki brukowej szerokości 1,5 - 2 m o powierzchni około 3.570 m2 na długości drogi około 1.550 m,
    3. przebudowę oraz budowę zatoki autobusowej (długość peronu 20m) z kostki granitowej powierzchni około 350 m2,
    4. przebudowę skrzyżowania ulic: J. Al. XYZ ? poszerzenie jezdni na długości około 180 m o pow. 650 m2,
    5. doświetlenie istniejących przejść dla pieszych oświetleniem fotowoltaicznym typu LED,
    6. przebudowę istniejących zjazdów indywidulanych i publicznych z kostki brukowej o pow. około 950 m2.

      Łączna długość zaprojektowanej inwestycji 1684 m.


  4. ul. T. (oraz G., P.)

    Zakres zadania obejmuje:


    1. budowę ścieżki rowerowej z betonu asfaltowego szerokości 2 m o pow.

      3.450 m2 na długości drogi około 1.680 m,

    2. przebudowę chodników z kostki brukowej szerokości 1,7 ? 2 m o pow. około 3.850 m2 na długości drogi około 1.680 m,
    3. doświetlenie istniejących przejść dla pieszych,
    4. przebudowę miejsc postojowych wraz z drogą manewrową o pow. 600 m2, długość drogi manewrowej wyniesie 75 m,
    5. przebudowę istniejących zjazdów indywidulanych i publicznych ? 120 m2, zjazdów z betonu asfaltowego i 850 m2 zjazdów z kostki brukowej.

      Łączna długość zaprojektowanej inwestycji wynosi 1.590 m.


  5. ul. Z. (Ł. ? N. ? Z. ? W.)

    Zakres zadania obejmuje:


    1. budowę ścieżki rowerowej z betonu asfaltowego szerokości 2 m na długości około 2.000 m,
    2. przebudowę chodników z kostki brukowej szer. 1,7 ? 2 m na długości 2.000 m,
    3. doświetlenie istniejących przejść dla pieszych,
    4. przebudowę istniejących zjazdów indywidualnych i publicznych.

      Łączna długość zaprojektowanej inwestycji wynosi 2.000 m.


  6. ul. M.

    Zakres zadania obejmuje:


    1. budowę ścieżki rowerowej z betonu asfaltowego o długości 350 mb i szerokości 2,5 ? 3 m na odcinku od kładki ul. M. do istniejącej ścieżki na al. T. w 49% po terenach ogródków działkowych, odcinku od kładki na ul. M. do istniejącej ogródków działkowych.
    2. budowę chodników z kostki brukowej betonowej o grubości 6 cm i długości 10m (pow. ok. 20 m2,
    3. budowę ciągu pieszo-rowerowego poprzez dobudowę do istniejącego chodnika o długości około 137 m, szerokości 0,5 ? 1 m i powierzchni 137 m, szerokości 0,5-1 m i powierzchni ok. 112 m2,
    4. remont kładki pieszo - rowerowej przez rzekę K.


  7. ul. K.

    Zakres zadania obejmuje:


    1. budowę ścieżki rowerowej z betonu asfaltowego o długości ok. 795 mb. i szerokości 2,5 m na odcinku od kładki na ul. K. do projektowanej ścieżki rowerowej w ul. B. i istniejącej w ul. P.,
    2. remont kładki pieszo - rowerowej przez rzekę K.


  8. ul. B.

    Zakres zadania obejmuje wyznaczenie ścieżki rowerowej na istniejącej jezdni drogi dojazdowej nr ... przy drodze krajowej nr ... na odcinku od ul. ks. X. do al. S. o długości drogi ok. 1.340 m poprzez zmianę organizacji ruchu.

  9. ul. Z.

    Zakres zadania obejmuje:


    1. budowę antyzatoki autobusowej z przebudową chodnika i peronu oraz budową bezpiecznego przejścia dla pieszych na ul. S.,
    2. budowę zatoki i antyzatoki autobusowej z przebudową chodnika i peronów na ul. A.,
    3. budowę zatoki autobusowej z przebudową chodnika i peronu oraz budową bezpiecznego przejścia dla pieszych na ul. K.

      Inwestycja zostanie zrealizowana na długości drogi około 350 m.



  10. ul. P.

    Zakres zadania obejmuje wyznaczenie ścieżki rowerowej po istniejących nawierzchniach ulicami: P., K., Ł., S. i al. T. łączącą istniejące ścieżki rowerowe na ul. L. i al. T. Wyznaczenie ścieżki na długości dróg około 2.000 m zostanie wykonane poprzez zmianę organizacji ruchu oraz drobne prace polegające na:


    1. wykonaniu ścieżki o szerokości 2 m o nawierzchni bitumicznej i powierzchni 30 m2,
    2. przebudowie istniejących ciągów pieszych na powierzchni 40 m2,
    3. budowie nowych ciągów pieszo rowerowych o powierzchni 560 m2,
    4. budowie chodników na powierzchni 75 m2,
    5. przebudowie istniejących zjazdów na powierzchni 40 m2,
    6. wykonaniu przejazdów w poprzek ulic.


  11. ul. K.

    Zakres zadania obejmuje budowę ścieżki rowerowej szerokości 2 m na odcinku od ul, P. do ul. W. na długości około 320 m o powierzchni 587 m2 oraz zjazdów z kostki betonowej o powierzchni 185 m2.

    Montaż 6 wiat przystankowych, zlokalizowanych na ulicach J. - 2 szt., K. - 1 szt., A. - 2 szt., S. - 1 szt. wraz z towarzyszącą infrastrukturą umożliwiającą dogodne korzystanie z przystanków również przez osoby niepełnosprawne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części z tytułu nabycia w ramach Projektu towarów i usług związanych z budową, remontem i przebudową elementów miejskiej infrastruktury drogowej, w tym ścieżek rowerowych, chodników, kładek pieszo rowerowych, zatok i antyzatok autobusowych oraz wiat przystankowych, skrzyżowań, oświetlenia ulicznego i sygnalizacji?


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony z tytułu nabycia w ramach projektu towarów i usług związanych z budową, remontem i przebudową elementów miejskiej infrastruktury drogowej, w tym ścieżek rowerowych, chodników, kładek pieszo - rowerowych, zatok i antyzatok autobusowych oraz wiat przystankowych, skrzyżowań, oświetlenia ulicznego i sygnalizacji, nie będzie podlegał odliczaniu w całości ani w części.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego Miasto nie zamierza wykorzystywać Infrastruktury do działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; lokalnego transportu zbiorowego.

Czyniąc nakłady na Infrastrukturę, Miasto realizuje zadania własne, nie wykonując w tym zakresie działalności gospodarczej. Nakłady czynione na Infrastrukturę nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak stanowi art. 86 ust. 2a w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej ?sposobem określenia proporcji?.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Jednocześnie art. 90 ust. 1 ustawy przewiduje, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2).

Jak wynika z powyższego, ustawa przewiduje, że przy ocenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pierwszej kolejności należy ustalić, czy ponoszone wydatki są związane z czynnościami dającymi prawo do odliczenia w całości, czy też z czynnościami nie dającymi takiego prawa z uwagi na brak jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi (zasada tzw. bezpośredniej alokacji). Dopiero gdy nie jest możliwe takie bezpośrednie przypisanie podnoszonych wydatków i wynikającego z nich podatku naliczonego wyłącznie do określonej działalności, zastosowanie znajdują określone w art. 86 ust. 2a lub 90 ust. 3 metody odliczenia proporcjonalnego (prewskaźnik, wskaźnik). Pogląd ten należy uznać za utrwalony w orzecznictwie (por. wyrok NSA z dnia 4 listopada 2011 r., sygn. I FSK1697/10, WSA w Krakowie w prawomocnym wyroku z dnia 4 września 2014 r., sygn. I SA/Kr 727/14, NSA w wyroku z dnia 24 kwietnia 2014 r., sygn. I FSK 605/13). Taki też pogląd prezentuje praktyka podatkowa organów podatkowych. Dla przykładu w interpretacji z dnia 29 lipca 2016 r. dotyczącej wydatków inwestycyjnych Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, że ?Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Jeżeli dokonanie bezpośredniej alokacji nie jest możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności, Wnioskodawca może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli jako zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną? (znak ITPP1/4512-410/16/DM).

W okolicznościach stanu faktycznego wydatki ponoszone przez Miasto na Infrastrukturę nie pozostają i nie będą pozostawać w żadnym związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zasadą bezpośredniej alokacji uznać należy, że Miastu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Miasto ponosząc wydatki na infrastrukturę realizuje zadanie własne. Nie uzyskuje żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem nie prowadzi i nie będzie prowadzić sprzedaży biletów komunikacji miejskiej (środki ze sprzedaży tych biletów stanowią przychody XXX). Miasto nie dopuszcza również możliwości odpłatnego bądź nieodpłatnego udostępnienia obiektów infrastruktury publicznego transportu zbiorowego (zatoki, antyzatoki, wiaty przystankowe) zewnętrznym podmiotom gospodarczym innym niż XXX Sp. z o.o. w ramach korzystania przez Miasto z usług XXX. Przez okres trwałości infrastruktura nie będzie także wykorzystywana do umieszczania reklam, dopuszcza się jedynie nieodpłatne umieszczanie ogłoszeń związanych z działalnością Gminy Miejskiej i funkcjonowaniem miejskiego transportu zbiorowego.

Skoro zatem już na moment ponoszenia wydatków na nabycie towarów i usług w ramach Projektu, dotyczących Infrastruktury, znane jest zamierzone wykorzystanie do czynności niedających prawa do odliczenia, zasadne jest stanowisko Miasta, zgodnie z którym podatek naliczony nie podlega odliczeniu w całości ani w części (podobnie DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-14012.6.2018.2. MN: ?Zatem skoro -jak wynika z wniosku - Wnioskodawca nabywając towary i usługi związane z budową przystanków A, B i C planował nakłady te nieodpłatnie przenieść na rzecz X. (w wykonaniu porozumienia z dnia 14 listopada 2014 r. oraz umowy z dnia 26 września 2016 r. nr pomiędzy Spółką a X.), a więc wykorzystać do czynności, które - co do zasady stanowią niepodlegające opodatkowaniu, to Wnioskodawcy nie przysługiwało/nie przysługuje prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturach dotyczących nakładów związanych z budową przedmiotowych przystanków.

Wydatki dokonywane przez Wnioskodawcę na budowę przystanków służą/będą służyły w pierwszej kolejności (bezpośrednio) do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - ich następstwem nie będzie powstanie zobowiązania podatkowego (podatku należnego), dlatego też Wnioskodawcy od chwili rozpoczęcia inwestycji nie przysługuje prawo do odliczenia. Ww. wydatki można bowiem bezpośrednio przyporządkować do wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności niepodlegających opodatkowaniu, w związku z czym nie można brać pod uwagę wpływu tych inwestycji na czynności opodatkowane. Jak bowiem wskazano we wniosku, od momentu ponoszenia tych wydatków Spółka zakładała, że nie będzie z nich korzystać poprzez pobieranie opłat za ich udostępnienie (z uwagi na brak prawnych możliwości w tym zakresie), zaś w porozumieniu z X. z góry zadeklarowano, że po wybudowaniu przystanków zostaną one (nakłady) przekazane nieodpłatnie?).

Ponieważ Miasto z góry zakłada, że w okresie trwałości nie będzie uzyskiwać z tytułu wykorzystywania Infrastruktury żadnych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług obrotów, to nie będzie również uprawnione do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w projekcie dotyczących tej infrastruktury.


Podobną ocenę inwestycji związanej z budową wiat przystankowych, ścieżek rowerowych oraz przebudowy chodnik, ulic, sygnalizacji świetlnej wyrażono także m.in. w interpretacjach z dnia:


  • 5 grudnia 2016 r., sygn. 3063-ILPP1-3.4512.149.2016.1.KM,
  • 15 lutego 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.917.2017.1.MC,
  • 14 marca 2018 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.38.2018.1.JN,
  • 22 marca 2018 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.905.2017.2.JM.


Podobne stanowisko wyrażane było również w orzecznictwie sądowym. W wyroku z dnia 18 listopada 2016 r. sygn. I FSK 217/15 NSA zauważył, że ?Budując ogólnodostępną infrastrukturę gminną taką jak: jezdnia, chodnik, ścieżki rowerowe, oświetlenie, kanalizację deszczową Gmina nie występuje w roli podatnika VAT. Budowa i gospodarowanie promenadą w tym zakresie stanowić więc będzie jego wykorzystanie "do celów innych" niż działalność gospodarcza w rozumieniu ww. 86 ust. 7b ustawy o VAT. Z kolei odpłatne udostępnienie, wynajmowanie niektórych obiektów takich jak toaleta wraz z prysznicem innym podmiotom będzie działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z tym, umożliwienie Gminie odliczenia podatku dotyczącego wydatków inwestycyjnych związanych z działalnością nieopodatkowaną oznaczałoby naruszenie zasady neutralności VAT i sprawiłoby, że Gmina byłaby traktowana inaczej niż inne podmioty wykorzystujące nieruchomości do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu (zob. ww. wyrok w sprawie I FSK 1845/14; por. także wyrok TSUE w sprawie C-92/13 Gemeente?s-Hertogenbosch)?. Podobnie zagadnienie to ocenił WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 15 lutego 2017 r. sygn. III SA/GI 1140/16 (prawomocny). Sąd wskazał, że ?Ponad wszelką wątpliwość, w sferze władztwa publicznego gmin (oraz ich jednostek) mieści się urządzanie dróg z wszystkimi ich elementami (m.in. chodnikami, ścieżkami rowerowymi, oświetleniem). Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2015 r., poz. 1515 - ze zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Mieści się w nich zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym). Nie ulega więc wątpliwości, że podatek naliczony związany z tymi elementami zrealizowanej inwestycji nie podlega odliczeniu od należnego podatku od towarów i usług poniesionego przez Wnioskodawcę (w tym zakresie Skarżący nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 uptu jest natomiast organem władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 tej samej ustawy)?. WSA wskazał ponadto, że nawet ,,(...) odpłatne udostępnianie zatok autobusowych mieści się w ramach imperium gminy implikuje dalsze wnioski istotne dla oceny zaskarżonej interpretacji indywidualnej. W konsekwencji, zachowanie Wnioskodawcy dokonującego tych czynności lokuje się bowiem poza zakresem podmiotowo - przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, determinującym powstanie obowiązku podatkowego i zobowiązania podatkowego z tytułu wspomnianej daniny publicznej?.

Reasumując, w ocenie Miasta podatek naliczony z tytułu nabycia w ramach projektu towarów i usług związanych z budową, remontem i przebudową elementów miejskiej infrastruktury drogowej, w tym ścieżek rowerowych, chodników, kładek pieszo - rowerowych, zatok i antyzatok autobusowych oraz wiat przystankowych, skrzyżowań, oświetlenia ulicznego i sygnalizacji, nie będzie podlegał odliczaniu w całości ani w części.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w części dotyczącej zakupu taboru autobusów oraz tablic elektronicznych DIP, ponieważ w tej części nie przedstawiono własnego stanowiska i nie zadano pytania, a informacje dotyczące tej części projektu przyjęto jako element zdarzenia przyszłego.


Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika