Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ???.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uniwersytet jest uczelnią publiczną utworzoną na mocy ustawy z dnia 5 września 2008 r. o utworzeniu Uniwersytetu (Dz. U. Nr 180, poz. 1110).

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W okresie od 2 października 2017 r. do 30 września 2020 r. w Instytucie Inżynierii Materiałowej realizowany będzie projekt pt. ??? w ramach międzynarodowego programu na podstawie umowy zawartej z ... Projekt dotyczy realizacji badań naukowych (badań przemysłowych) i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych. W celu realizacji projektu powołano konsorcjum podmiotów polskich - Uniwersytetu i trzech firm. Wzajemne prawa i obowiązki uregulowano w zawartej w tym celu umowie konsorcjum. Uniwersytet pełni rolę lidera w tym projekcie.

Zgodnie z postanowieniami umowy konsorcjum, prawa do ewentualnego wynalazku, wzoru użytkowego lub wzoru przemysłowego - prawo do uzyskania patentu, prawa ochronnego lub prawa z rejestracji przysługiwać będzie zaangażowanym stronom proporcjonalnie do nakładu pracy, którą włożyli w realizację wszystkich zadań, w wyniku których powstała własność przemysłowa oraz know-how.

Autorskie prawa majątkowe do powstałych w wyniku realizacji projektu utworów, w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przysługiwać będą stronom wspólnie - proporcjonalnie do udziału każdej ze stron w powstaniu utworu, a zasady kształtowania i rozpowszechniania majątkowych praw autorskich zostaną określone w odrębnej umowie o wspólności prawa.

Celem projektu jest rozwój nowych hybrydowych kompozytów do przetwórstwa wtryskowego wzmacnianych krótkimi włóknami pochodzącymi z surowców naturalnych, odpowiadając tym samym na zapotrzebowanie na lekkie materiały o wysokiej wytrzymałości.

Opracowanie nowych metod modyfikacji włókien i wytwarzania materiałów kompozytowych mają zapewnić korzystną relację właściwości kompozytu do jego kosztu. W ramach projektu przewiduje się testowanie opracowanych metod wytwarzania materiałów kompozytowych w warunkach przemysłowych oraz testowanie przetwórstwa wtryskowego opracowanych materiałów w warunkach przemysłowych poprzez wyprodukowanie wyrobów demonstracyjnych przez jednego z konsorcjantów.

Projekt stworzy możliwość wdrożenia opracowanych kompozytów hybrydowych wzmacnianych włóknami krótkimi w małych i średnich przedsiębiorstwach w przemyśle tworzyw sztucznych. Jeśli będzie wdrożenie w firmie, będzie to wdrożenie odpłatne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Uniwersytetowi będzie przysługiwać prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego, wynikających z nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w pełnej wysokości, wynikającej z faktur wystawionych przez dostawców towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z zamiarem uzyskania w przyszłości przychodów ze sprzedaży opodatkowanej efektów prowadzonych badań, przysługiwać będzie prawo do odliczenia w 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy (towarów i usług) niezbędne do realizacji projektu.

Realizację projektu zaliczono w klasyfikacji projektu do pozycji 12, tj. ?Ogólny postęp wiedzy - działalność B+R finansowana z publicznego funduszu finansowania szkół wyższych (GUF)?. W ramach projektu Uniwersytet realizować będzie badania przemysłowe z zakresu technologii materiałowych.

Celem projektu jest opracowanie nowych materiałów do przetwórstwa wtryskowego, określenie możliwości ich wdrożenia w warunkach produkcyjnych konsorcjanta (w tym udział w wyprodukowaniu wyrobów demonstracyjnych) oraz stworzenie możliwości wdrożenia powstałych opracowań w przemyśle.

Rezultatem projektu będą nie tylko ogólne efekty badawcze w postaci zdobycia określonej wiedzy lub know-how, ale także stworzenie możliwości ich wdrożenia (po cenach rynkowych) w małych i średnich przedsiębiorstwach przemysłu tworzyw sztucznych.

Ewentualnie uzyskane autorskie prawa majątkowe przysługiwać będą konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi (finansowemu lub niefinansowemu) w realizacji projektu zakończonego powstaniem nowej własności przemysłowej - know-how.

Tematyka badań przemysłowych odpowiada potrzebom rynku co zapewnia, że ich wyniki będą wdrażane do przemysłu w celu produkcji nowych lub znacznie ulepszonych materiałów lub wyrobów.

To oznacza możliwość zaistnienia potencjalnych przychodów z wykorzystania nowych rozwiązań do celów komercyjnych (sprzedaż praw licencyjnych lub patentów) jakie uzyska Uniwersytet.

Dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonano zakupu w momencie nabycia. Celem tego projektu jest prowadzenie badań przemysłowych, których rezultat pozwoli na zastosowanie wyników w przemyśle i pozyskanie przychodów opodatkowanych - tym samym warunek związku zakupów z planowaną sprzedażą opodatkowaną zostanie zachowany, co daje podstawę do odliczenia podatku naliczonego w całości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z treści cyt. przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są z zamiarem wykorzystania ich w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Istotna jest więc intencja nabycia ? jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas ? po spełnieniu wymienionych w art. 86 ww. ustawy wymogów formalnych ? odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, mają być wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku.

Ustawa o podatku od towarów i usług daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Należy zauważyć, że wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (ust. 3 powołanego artykułu).

Stosownie do zapisu art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle ust. 2 cyt. artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy, o czym stanowi art. 91 ust. 3 ww. ustawy.

Według art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (ust. 5 analizowanego artykułu).


Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:


  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu ? w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.


Zgodnie z ust. 7 tegoż artykułu, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Według art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Jak stanowi ust. 7b ww. artykułu, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Zgodnie z ust. 7c tegoż artykułu, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje ? korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Uniwersytet będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu, gdyż spełniona będzie podstawowa przesłanka warunkująca to prawo, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak bowiem wskazano we wniosku, w związku z realizacją tego projektu Uniwersytet będzie w przyszłości uzyskiwał korzyści finansowe z tytułu sprzedaży praw w postaci licencji lub patentów. W konsekwencji ? zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ? będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego przy ww. zakupach, o ile nie zajdą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy. Niezależnie od powyższego, należy wskazać, że w przypadku, gdy w okresie korekty zmieni się przeznaczenie nabytych towarów i usług, Uniwersytet będzie zobowiązany do dokonania korekty na zasadach określonych w art. 91 powołanej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika