Zwolnienie od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług finansowanych w co najmniej 70% ze (...)

Zwolnienie od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą m.in. w zakresie:


  1. 85.60 Z - Działalność wspomagająca edukację (przeważająca działalność gospodarcza);
  2. 70.22 Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
  3. 85.59 A - Nauka języków obcych;
  4. 85.59 B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonującym na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem - obecnie głównie stawką 23%.

Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym w Bazie Usług Rozwojowych prowadzonej w formie systemu teleinformatycznego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, obejmującej w szczególności bazę podmiotów zapewniających należyte świadczenie usług rozwojowych współfinansowanych ze środków publicznych. Wnioskodawca w ramach Bazy Usług Rozwojowych jest podmiotem uprawnionym do świadczenia usług szkoleniowych z dofinansowaniem - na podstawie Certyfikatu Standard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej Polskiej Izby Firm Szkoleniowych (SUS 2.0).


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych świadczyć m.in. usługi szkoleniowe dla uczestników projektów tj. mikro, małych oraz średnich przedsiębiorców i ich pracowników przez co rozumie się:


  1. pracowników, w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 1066),
  2. osoby świadczące usługi na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r poz. 121. z późn zm.) stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło,
  3. właścicieli, pełniących funkcje kierownicze,
  4. wspólników, w tym partnerów prowadzących regularną działalność w przedsiębiorstwie i czerpiących z niego korzyści finansowe.


Na świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Bazy Usług Rozwojowych usługi szkoleniowe, mikro, mały lub średni przedsiębiorca uczestnicząc w projektach realizowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych poszczególnych województw będzie miał możliwość uzyskania dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym m.in.:


  1. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 6 Rynek Pracy. Działania 6.1 Usługi rozwojowe skierowane do przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorstw na podstawie systemu popytowego:


    1. w projekcie ??? realizowanym przez Agencję Rozwoju Regionalnego,
    2. w projekcie ??? realizowanym przez Polską Fundację Przedsiębiorczości,
    3. w projekcie ??? realizowanym przez X. Agencję Rozwoju Regionalnego,


  2. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ? X. 2020, Oś Priorytetowa 6 Regionalny rynek pracy. Działania 6.5 Usługi rozwojowe dla MMŚP:


    1. w projekcie ??? realizowanym przez Izbę Przemysłowo-Handlową,
    2. w projekcie ??? realizowanym przez Agencję Rozwoju Regionalnego.


Wnioskodawca nie jest podmiotem uczestniczącym w realizacji projektów (tj. Operatorem) - w projektach występować będzie jedynie jako podmiot świadczący usługi rozwojowe.

Uczestnictwo w usługach rozwojowych (w tym m.in. w szkoleniach) w ramach projektów przewiduje częściową odpłatność dla uczestniczących w nich przedsiębiorców. Poziom udzielonego przedsiębiorcom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wynosić będzie między 50% a 80% kosztów kwalifikowanych - w zależności od kryteriów przyjętych w projektach w każdym z województw oraz spełniania zdefiniowanych w nich kryteriów preferowanych. Dofinansowanie usługi rozwojowej (w tym szkoleniowej) udzielane będzie na podstawie umowy o przyznaniu wsparcia zawieranej pomiędzy przedsiębiorcą, a Operatorem i stanowić będzie dla tego przedsiębiorcy pomoc de minimis lub pomoc publiczną. Pozostała wartość - 20% do 50% kosztów kwalifikowanych stanowić będzie wkład własny przedsiębiorcy.


Świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Bazy Usług Rozwojowych usługi szkoleniowe obejmować będą m.in. następującą tematykę:


  1. OBSZAR TEMATYCZNY: ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM.


    1. Wykorzystanie atutów w roli menedżera. Budowanie zespołu i zarządzanie nim.
    2. Budowanie zespołów, a cechy indywidualne pracowników z wykorzystaniem koncepcji Diversity lub ról grupowych.
    3. Diagnozowanie i usuwanie przeszkód do lepszych wyników przedsiębiorstwa. Motywowanie i delegowanie zadań.
    4. Formy motywowania w odniesieniu do cech osobowości pracowników.
    5. Zarządzanie pracownikami w sytuacjach konfliktowych.
    6. Kreowanie ścieżki rozwoju zawodowego swojego i pracowników. Systemy ocen pracowniczych.
    7. Osobowość menedżera, a style przywództwa z wykorzystaniem koncepcji Diversity i zarządzania sytuacyjnego.
    8. Emocje w zarządzaniu zespołem. Inteligencja emocjonalna.
    9. Podejmowanie decyzji - podnoszenie kompetencji menedżera.
    10. Ocena pracowników i udzielanie informacji zwrotnych.
    11. Komunikowanie się z zespołem. Analiza Transakcyjna dla menedżerów.
    12. Komunikowanie się z zespołem w procesie wprowadzania zmian.
    13. Opis stanowiska pracy. Wprowadzanie do pracy nowego pracownika.
    14. Toksyczni pracownicy w organizacji.


  2. OBSZAR TEMATYCZNY: ZARZĄDZANIE FIRMĄ.


    1. Prawne aspekty zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej.
    2. Podstawowe zagadnienia podatkowe i finansowo-księgowe w firmie.
    3. Kadry i płace - program podstawowy.
    4. Zarządzanie projektami./Zarządzanie strategiczne./Zarządzanie przez cele./Zarządzanie zmianą./Zarządzanie kulturą organizacyjną.
    5. Planowanie zasobów ludzkich.
    6. Ekobiuro - jak czerpać zyski i ograniczać koszty poprzez ekologiczne podejście do biznesu.
    7. Optymalizacja procesów logistycznych - zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja.


  3. OBSZAR TEMATYCZNY: PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA


    1. Profesjonalna obsługa klienta.
    2. Obsługa klientów kluczowych.
    3. Telefoniczna obsługa klienta.
    4. Sztuka prezentacji i autoprezentacji w obsłudze klienta.
    5. Radzenie sobie z emocjami i trudnymi sytuacjami w obsłudze klienta.
    6. Asertywność w pracy z klientem.
    7. Skuteczna komunikacja z różnymi typami klientów.
    8. Nowe podejście do komunikacji z klientem - Analiza Transakcyjna.
    9. Międzykulturowe aspekty obsługi klienta.
    10. Etykieta biznesowa w kontakcie z klientami.
    11. Modele i standardy obsługi klienta.


  4. OBSZAR TEMATYCZNY: SZTUKA SPRZEDAŻY I NEGOCJACJI


    1. Skuteczny handlowiec - trening kompetencyjny.
    2. Moje zasoby jako handlowca - trening z wykorzystaniem koncepcji Diversity.
    3. Techniki skutecznej sprzedaży.
    4. Prowadzenie rozmów handlowych. Negocjacje handlowe. Domykanie transakcji handlowych.
    5. Sprzedaż i kontakt z klientem przez telefon.
    6. NLP jako narzędzie do skutecznej sprzedaży.


  5. OBSZAR TEMATYCZNY: KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA W ZESPOŁACH PRACOWNICZYCH.


    1. Warsztat komunikacji interpersonalnej.
    2. Skuteczna komunikacja z uwzględnieniem typów temperamentów - z wykorzystaniem metodologii DiSC.
    3. Efektywne komunikowanie się w oparciu o Analizę Transakcyjną
    4. Skuteczne komunikowanie się z uwzględnieniem różnorodności osobowościowej pracowników - z wykorzystaniem koncepcji Diversity.


    5. Cztery płaszczyzny komunikowania się w koncepcji F. Schulza von Thuna.


  6. OBSZAR TEMATYCZNY: ASERTYWNOŚĆ.


    1. Asertywne komunikowanie się w zespole pracowniczym.


  7. OBSZAR TEMATYCZNY: RÓŻNE TYPY OSOBOWOŚCI.


    1. Psychologiczne aspekty zarządzania różnorodnością. Osobowość w biznesie.
    2. Typologia osobowości w ujęciu Analizy Transakcyjnej.
    3. Poznaj swój temperament i naucz się współpracować z innymi.
    4. Wprowadzenie do metody DiSC. Analiza profili własnych 4 style zachowań pracowniczych.


  8. OBSZAR TEMATYCZNY: SZTUKA PREZENTACJI I AUTOPREZENTACJI.


    1. Sztuka prezentacji i autoprezentacji.
    2. Efektywnie i efektownie - jak przygotować wystąpienie publiczne.


  9. OBSZAR TEMATYCZNY: ZARZĄDZANIE CZASEM.


    1. Zarządzanie sobą w czasie i organizacja czasu pracy.
    2. Zarządzanie czasem z uwzględnieniem koncepcji P. Zimbardo.



  10. OBSZAR TEMATYCZNY: SPOSOBY RADZENIA SOBIE ZE STRESEM I WYPALENIEM ZAWODOWYM.


    1. Metody radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym.
    2. Czynniki osobowościowe w procesie radzenia sobie ze stresem.
    3. Work Life Balance - ekologia życia zawodowego i prywatnego.


  11. OBSZAR TEMATYCZNY: TWÓRCZE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW.


    1. Czynniki wspierające kreatywne myślenie w sytuacjach biznesowych.
    2. Techniki kreatywnego myślenia oraz tworzenia innowacyjnych rozwiązań.


  12. OBSZAR TEMATYCZNY: SAVOIR-VIVRE W BIZNESIE.


    1. Savoir-vivre i etykieta biznesowa.


  13. OBSZAR TEMATYCZNY: ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW.


    1. Generowanie i rozwiązywanie konfliktów - składowe osobowości eskalujące i tonizujące.
    2. Jak radzić sobie z sytuacjami konfliktowymi z uwzględnieniem różnic temperamentalnych.


  14. OBSZAR TEMATYCZNY: SZTUKA MOTYWACJI.


    1. Trening automotywacji.
    2. Sztuka osiągania celów i wyznaczania właściwych priorytetów.


  15. OBSZAR TEMATYCZNY: REKRUTACJA I SELEKCJA PERSONELU.


    1. Efektywna rekrutacja pracowników - metody i techniki.
    2. Przeciwdziałanie dyskryminacji w miejscu pracy i w procesie rekrutacji.


  16. OBSZAR TEMATYCZNY: PROFESJONALNY MARKETING.


    1. Planowanie strategii marketingowej firmy - warsztaty.
    2. Nowoczesne formy komunikacji marketingowej.
    3. Kształtowanie relacji z klientem i wizerunku firmy.
    4. Badania rynku, potrzeb klientów i konkurencji.
    5. Copywriting - teksty na stronę WWW, hasła reklamowe, tworzenie ulotek.
    6. Marketing i PR w dobie Enterprise 2.0.


  17. OBSZAR TEMATYCZNY: KOMPETENCJE TRENERSKIE.


    1. Samodzielna prezentacja - warsztaty kompetencji trenerskich.
    2. Trener biznesu - tożsamość zawodowa, umiejętności predyspozycje, warsztat, etyka pracy.
    3. Kompetencje trenerskie: sztuka prezentacji i autoprezentacji.
    4. Badanie potrzeb szkoleniowych.
    5. Style i etapy uczenia się w oparciu o koncepcję D. Kolba
    6. Projektowanie i przygotowanie szkolenia.
    7. Metodologia prowadzenia szkoleń - metody aktywizujące i interaktywne.
    8. Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w pracy trenera.
    9. Dynamika procesu grupowego.
    10. Badanie efektywności szkoleń.


  18. OBSZAR TEMATYCZNY: KOMPETENCJE COACHA.


    1. Kim jest coach i jaka jest jego rola?
    2. Opór w procesie coachingowym.
    3. Zarządzanie kompetencjami coacha.
    4. Strategie radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w coachingu.
    5. Myślenie systemowe P. Sengea.
    6. Przegląd stylów i modeli coachingu.
    7. Model sesji coachingowej w oparciu o wybrane standardy oraz cechy osobowości coacha.
    8. Techniki i narzędzia coachingu indywidualnego oraz zespołowego.


Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe realizowane będą przede wszystkim w formie usług szkoleniowych dedykowanych (tj. świadczonych w ramach Bazy Usług Rozwojowych wyłączne dla konkretnego przedsiębiorstwa). W takim przypadku, tematyka oraz treści omawiane w trakcie szkoleń, dostosowywane będą do każdego przedsiębiorstwa w oparciu o wyniki przeprowadzonej wcześniej analizy potrzeb oraz zawierać będą adekwatne w tym zakresie treści, zadania, czy studium przypadku. Usługi realizowane będą także w formie usług szkoleniowych otwartych (tj. świadczonych dla pracowników różnych instytucji i przedsiębiorstw). W obu przypadkach świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe pozostawać będą w bezpośrednim związku z branżą i/lub zawodem uczestników szkolenia oraz prowadzić będą do uzyskania lub uaktualnienia ich dotychczasowej wiedzy i umiejętności do celów zawodowych. Usługi szkoleniowe kończyć się będą wydaniem dla jego uczestników imiennego zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkolenia, zawierającego m in.: dane podmiotu wystawiającego zaświadczenie, dane uczestnika instytucjonalnego (przedsiębiorcy), imię i nazwisko uczestnika indywidualnego (wydelegowanego pracownika), daty świadczenia usługi, tytuł usługi, liczbę godzin oraz informację nt. efektów uczenia się, do których uzyskania uczestnik przygotowywał się w procesie uczenia się i/lub innych osiągniętych efektów usługi.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę VAT należy zastosować do realizowanych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych świadczonych w ramach Bazy Usług Rozwojowych, dofinansowanych w wysokości co najmniej 70%?


Zdaniem Wnioskodawcy, na usługi szkoleniowe objęte dofinansowaniem na poziomie minimum 70% właściwą stawką jest stawka zwolniona: w przypadku usług o niższym poziomie dofinansowania - podlegać one będą opodatkowaniu stawką 23%.


Uzasadnienie.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: ?Zwalnia się od podatku: (...) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26: (...) finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane?.

Powyższy warunek zastosowania zwolnienia z VAT, reguluje dodatkowo przepis art. 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zgodnie z którym: ?Zwalnia się od podatku: (...) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane?.


Mając na uwadze powyższe obowiązujące przepisy, ustanawiające dwie przesłanki zastosowania zwolnienia z VAT, należy przede wszystkim rozważyć, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe:


  • są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, oraz
  • są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.


1) USŁUGI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO LUB PRZEKWALIFIKOWANIA ZAWODOWEGO.


Dla uznania, czy dana usługa spełnia definicję usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy odnieść się do art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z jego treścią, ?usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia?.

W ocenie Wnioskodawcy powyższy warunek należy uznać za spełniony, wymienione przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe planowane do świadczenia w ramach Bazy Usług Rozwojowych na rzecz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz ich pracowników związane są z rozwijaniem kompetencji niezbędnych z perspektywy pracodawców w miejscu pracy. Jak wskazano powyżej, świadczone usługi szkoleniowe realizowane będą przede wszystkim w formie usług szkoleniowych dedykowanych (tj. świadczonych w ramach Bazy Usług Rozwojowych wyłącznie dla konkretnego przedsiębiorstwa). W takim przypadku, tematyka oraz treści omawiane w trakcie szkoleń dostosowywane będą do każdego przedsiębiorstwa w oparciu o wyniki przeprowadzonej wcześniej analizy potrzeb oraz zawierać będą adekwatne w tym zakresie treści, zadania czy studium przypadku. Usługi realizowane będą także w formie usług szkoleniowych otwartych (tj. świadczonych dla pracowników różnych instytucji i przedsiębiorstw). W obu przypadkach świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe pozostawać będą w bezpośrednim związku z branżą i/lub zawodem uczestników szkolenia oraz prowadzić będą do uzyskania lub uaktualnienia ich dotychczasowej wiedzy i umiejętności do celów zawodowych.


Odpowiada to celom interwencji przyjętym w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych poszczególnych województw, w ramach których realizowane projekty zapewnią przedsiębiorcom możliwość uzyskania dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym m.in.:


  1. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 6 Rynek Pracy, Działania 6.1 Usługi rozwojowe skierowane do przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorstw na podstawie systemu popytowego: celem interwencji jest ?wzrost poziomu konkurencyjności i kondycji przedsiębiorstw poprzez zapewnienie przedsiębiorstwu/przedsiębiorcy możliwości dokonania samodzielnego wyboru usług rozwojowych w ramach oferty dostępnej w Bazie Usług Rozwojowych, odpowiadających w największym stopniu na aktualne potrzeby przedsiębiorstwa?,
  2. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ? L. 2020, Oś Priorytetowa 6 Regionalny rynek pracy, Działania 6.5 Usługi rozwojowe dla MMŚP: celem interwencji jest ?dostosowanie przedsiębiorstw i ich pracowników do zmian zachodzących w gospodarce?.


Odpowiada to również założeniom i sposobowi realizacji projektów, w których to o dofinansowanie na realizację usług szkoleniowych zgodnych z aktualnymi potrzebami przedsiębiorstwa oraz na rzecz swoich pracowników ubiegać się będą przedsiębiorcy. Jednocześnie oznacza to, że pracownicy nie będą mieć możliwości samodzielnie, z własnej inicjatywy i bez porozumienia z przedsiębiorcą uczestnictwa w procesach rozwojowych w ramach tychże projektów.


2) ŚRODKI PUBLICZNE.


Dla uznania, czy środki otrzymywane przez przedsiębiorców uczestniczących w projektach realizowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych poszczególnych województw, współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (płatność pochodząca z budżetu Unii Europejskiej) spełniają definicję środków publicznych, należy odnieść się do art. 5 ust. 1 lit. 2 ustawy z dn. 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Zgodnie z jej treścią, środkami publicznymi są: ?środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)?.

W ocenie Wnioskodawcy powyższy warunek należy uznać za spełniony. Środki otrzymywane przez przedsiębiorców na dofinansowanie usług rozwojowych współfinansowane ze środków Unii Europejskiej mieszczą się w kategorii środków publicznych.

Jest to zgodne z interpretacją ogólną Nr PT1/033/46/751/KCO/13/14/RD50004 Ministra Finansów z dnia 30 maja 2014 r., w której to wskazuje się, iż: ?w zakresie drugiej przesłanki uprawniającej do zastosowania ww. zwolnienia należy przede wszystkim na wstępie wskazać, że środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej mieszczą się w kategorii środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?.

Jednocześnie jak w ww. interpretacji wskazano, dla zwolnienia z VAT usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego nie ma znaczenia, czy otrzymujący dofinansowanie ze środków publicznych sam świadczy przedmiotową usługę, czy też w realizację tej usługi zaangażowany będzie podwykonawca (dalsi podwykonawcy):

?usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, również wtedy, gdy jest świadczona przez podwykonawcę (dalszych podwykonawców), podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT (odpowiednio § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.) pod warunkiem, że jest - z ekonomicznego punktu widzenia - finansowana (w całości lub w co najmniej 70%) ze środków publicznych?.

Uczestnictwo w usługach rozwojowych (w tym m.in. w szkoleniach) w ramach projektów przewiduje częściową odpłatność dla uczestniczących w nich przedsiębiorców. Poziom udzielonego przedsiębiorcom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego wynosić będzie między 50% a 80% kosztów kwalifikowanych - w zależności od kryteriów przyjętych w projektach w każdym z województw oraz spełniania zdefiniowanych w nich kryteriów preferowanych. Dofinansowanie usługi rozwojowej (w tym szkoleniowej) udzielane będzie na podstawie umowy o przyznaniu wsparcia zawieranej pomiędzy przedsiębiorcą, a Operatorem i stanowić będzie dla tego przedsiębiorcy pomoc de minimis lub pomoc publiczną. Pozostała wartość - 20% do 50% kosztów kwalifikowanych stanowić będzie wkład własny przedsiębiorcy.

Uznając obie przesłanki za spełnione, w ocenie Wnioskodawcy, na realizowane usługi szkoleniowe objęte dofinansowaniem na poziomie minimum 70%, właściwą stawką jest stawka zwolniona.

W pozostałych przypadkach - kiedy to poziom dofinansowania usług szkoleniowych wyniesie poniżej 70% - podlegać one będą opodatkowaniu stawką 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo wskazać należy, iż interpretacja została wydana wyłącznie w zakresie zadanego pytania, pozostałe kwestie opisane we własnym stanowisku nie były przedmiotem oceny.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika