Opodatkowanie dostawy nieruchomości oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia nieruchomości.

Opodatkowanie dostawy nieruchomości oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia nieruchomości ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

W 2015 r. Spółka nabyła od Agencji Rynku Rolnego nieruchomość gruntową (dalej: Nieruchomość) oznaczoną jako działka nr 1/21.


Zgodnie z aktem notarialnym, na podstawie którego Spółka nabyła Nieruchomość, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Nieruchomość została sklasyfikowana jako:


  1. ZU1 - zieleń urządzona - ?...wprowadza się zakaz zabudowy terenów obiektami budowlanymi oraz prowadzenia innych robót budowlanych za wyjątkiem:


    1. zewnętrznych sieci uzbrojenia i urządzeń infrastruktury technicznej, w tym urządzeń wodnych do regulacji poziomu wody,
    2. parkingów, dojazdów do parkingów, dojazdów na terenie ZU1 - do działek zlokalizowanych na terenie UT1 i UT2,
    3. dojazdów do UT5 i UT4 po terenie ZU5,
    4. łączników między zabudową przyległych terenów usługowych,
    5. obiektów małej architektury,
    6. punktów widokowych, altan,
    7. ścieżek pieszych, rowerowych, dojazdów technicznych,
    8. cieków wodnych i małych zbiorników wodnych służących rekreacji,
    9. kładek i pomostów,
    10. urządzeń rekreacyjno-sportowych,
    11. tarasów usług gastronomicznych związanych z obsługą przyległych terenów usługowych...?,


  2. UP1 - funkcja podstawowa: teren urządzonego nabrzeża - ?...zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu:


    1. teren ogólnodostępny, nieogrodzony, zagospodarowany jako plaża i zieleń urządzona lub pomosty, wraz z urządzeniami do obsługi sprzętu pływającego,
    2. na terenie UP2, w strefie nabrzeża, należy realizować marinę plaży miejskiej,
    3. w zagospodarowaniu terenu należy przewidzieć ciągi piesze i pieszo-rowerowe w miejscach określonych na rysunku planu,
    4. prowadzenia ścieżki rowerowej w maksymalnym stopniu rozdzielnie od ciągu pieszego,
    5. na terenie UP2 ciąg pieszo-rowerowy należy realizować w formie promenady - z utwardzoną powierzchnią, umożliwiającą realizację dojazdów technicznych, oraz z oświetleniem typu parkowego i ławkami,
    6. dopuszczalne są zmiany linii brzegowej wynikające z zagospodarowania terenów przyległych,
    7. wprowadza się zakaz zabudowy terenu obiektami budowlanymi oraz prowadzenia innych robót budowlanych za wyjątkiem:


      1. zewnętrznych sieci uzbrojenia i infrastruktury technicznej, w tym urządzeń wodnych do regulacji poziomu wody,
      2. urządzeń związanych z obsługą sprzętu pływającego, obejmujących m.in. dojazdy, urządzenia służące do spuszczania łodzi na wodę, pomosty, kanały wodne, place postojowe łódek i kajaków, odbiór ścieków i odpadków oraz innych urządzeń związanych z zagospodarowaniem przystani,
      3. stacji paliw i dystrybucji gazu na terenie UP2, dla potrzeb jednostek pływających,
      4. zjazdów do jeziora dla służb ratowniczych, obligatoryjnych na terenach UP2 i UP5,
      5. urządzeń związanych z prowadzeniem gospodarki rybackiej, obejmujących dojazd techniczny do brzegu, niewielką przystań z pomostem i budynkiem gospodarczym na wodzie,
      6. robót związanych ze zmianą linii brzegowej,
      7. urządzeń sportowo-rekreacyjnych,
      8. ciągów pieszych, tras rowerowych, przejazdów kołowych realizowanych w formie ciągów pieszo-jezdnych,
      9. zaplecza sanitarnego,
      10. ogródków kawiarnianych,
      11. obiektów małej architektury.


W stosunku do Nieruchomości nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Nieruchomość została nabyta przez Spółkę w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Nabyta Nieruchomość nie stanowiła przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dostawa Nieruchomości podlegała opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia Nieruchomości?


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa Nieruchomości podlegała opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od nabycia Nieruchomości.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT wynika, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość zarówno gruntowa, jak i zabudowana spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane, zgodnie z art. 2 ust. 33 ustawy o VAT, rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zatem ustawa o VAT nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu VAT podlega dostawa nieruchomości gruntowych niezabudowanych, będącymi terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Oznacza to, że generalnie opodatkowane VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, przy czym opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych nieprzeznaczonych pod zabudowę - są zwolnione z VAT.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 290, z późn. zm.; dalej: Prawo budowlane), przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego, obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego, przez urządzenie budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, zdaniem Spółki, dostawa Nieruchomości nie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wprost zostało wskazane, że Nieruchomość może zostać zabudowana obiektami budowlanymi.

Jednocześnie w stosunku do Nieruchomości nie znajdzie zastosowania zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, zwolniona z VAT jest dostawa towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:


  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.


Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Mając na uwadze opis zaistniałego stanu faktycznego, zwolnienie z VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, także nie znajdzie zastosowania, albowiem Nieruchomość została nabyta przez Spółkę w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W konsekwencji dostawa Nieruchomości podlegała opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a), powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy).

Z przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem VAT został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem formalnym dla prawa do odliczenia VAT naliczonego jest również posiadanie faktury.


Podsumowując, z przedstawionych w opisie zaistniałego stanu faktycznego okoliczności wynika, że Wnioskodawca nabył Nieruchomość w celu wykorzystania jej do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Skoro zatem:


  • Spółka jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny;
  • Spółka nabyła Nieruchomość w celu wykorzystania jej do czynności opodatkowanych VAT;
  • Nieruchomość nie stanowiła przedsiębiorstwa oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa,


Spółce przysługiwało prawo do odliczenia kwoty VAT naliczonego od jej nabycia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla Zbywcy nieruchomości, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla Zbywcy nieruchomości.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika