Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2018 r. (data wpływu 6 lutego 2018 r.), uzupełnionym w dniu 23 lutego 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, tj. budowy Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2018 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 lutego 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, tj. budowy Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto ? (dalej jako ?Miasto?) zamierza (jako czynny podatnik VAT) realizować inwestycję pod nazwą ???. Przedmiotową inwestycję Wnioskodawca zamierza realizować w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 ze środków Funduszu Spójności (Unia Europejska), Działanie 2.2 ? Gospodarowanie odpadami komunalnymi.


Pod inwestycję przeznaczono część nieruchomości o numerze ewidencyjnym 226/1 (obręb ?-Miasto ?). Nieruchomość jest własnością Miasta. W ramach przedmiotowej inwestycji zostanie wybudowany i wyposażony w pojemniki do zbierania wyselekcjonowanych odpadów Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (dalej jako ?PSZOK?). W skład PSZOK wejdą:


  • obiekt 1 ? budynek (kontener) socjalno-biurowy;
  • obiekt 2 ? budynek (kontener) wagowy;
  • obiekt 3 ? rampa przeładunkowa z wiatą;
  • obiekt 4 ? wagi (wjazdowa i wyjazdowa);
  • obiekt 5 ? ścieżka edukacyjna;
  • obiekt 6 ? miejsca postojowe i wyładunku;
  • obiekt 7 ? dodatkowe miejsca postojowe;
  • obiekt 8 ? ogrodzenie.


Całkowita powierzchnia terenu pod budowę PSZOK wynosi około 2.300 m2. Przybliżona wartość zrealizowanej inwestycji wyniesie ? zł (?) brutto. Faktury dotyczące budowy PSZOK będą wystawiane na Miasto, jako zarejestrowanego podatnika VAT.

PSZOK zostanie przekazany do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy specjalistycznej firmie odbierającej odpady komunalne z terenu Miasta. Miasto zamierza oddać PSZOK w dzierżawę podmiotowi zewnętrznemu ze względów ekonomicznych oraz organizacyjnych. Aktualnie PSZOK jest prowadzony przez podmiot zewnętrzny, który posiada odpowiednią wiedzę oraz uprawnienia, potencjał techniczny i osobowy niezbędny do należytego i zgodnego z przepisami prawa wykonania usługi z zachowaniem profesjonalnego charakteru świadczonych usług. Analiza techniczno-organizacyjna niniejszego zagadnienia jednoznacznie potwierdza, że jest to najlepszy sposób realizacji tego zadania przez samorząd Miasta.

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający (Miasto) zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu (Miastu) umówiony czynsz. Kwota czynszu (dzierżawa) płatna będzie miesięcznie i wyniesie około 10.000 zł (dziesięć tysięcy) brutto miesięcznie. Kalkulacja kwoty czynszu sporządzona będzie z uwzględnieniem przedmiotu, celu i powierzchni zajmowanej pod działalność z uwzględnieniem cen rynkowych pod prowadzenie takiej działalności. Nie można jednoznacznie stwierdzić czy wysokość czynszu (dzierżawa) może umożliwić zwrot nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Miasto, ponieważ zależy to od kilku czynników. Zakładając wysokość czynszu miesięcznego na poziomie 10.000 zł możliwy jest taki zwrot nakładów w perspektywie 25 lat, nie biorąc pod uwagę nakładów remontowych PSZOK w tym okresie. Możliwy będzie także szybszy zwrot nakładów np. przez zwiększenie wartości czynszu miesięcznego. Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.


Działalność PSZOK będzie polegała na prowadzeniu punktu selektywnego zbierania odpadów. Zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku obowiązującym na terenie Miasta prowadzenie PSZOK polega na świadczeniu usług przyjmowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, wydzielonych ze strumienia odpadów komunalnych wytwarzanych na tych nieruchomościach według frakcji:


  • meble i inne wielkogabarytowe odpady komunalne, które ze względu na rozmiar lub wagę nie mieszczą się w pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów na nieruchomości, w tym: urządzenia sanitarne, dywany, wykładziny (w tym z PCV), dużych rozmiarów opakowania: ze szkła, z metali, z drewna, z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych oraz wielomateriałowe, a także zabawki dużych rozmiarów, itp.;
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny: sprzęt AGD i RTV, itp.;
  • przeterminowane leki i opakowania po lekach (szklane i z tworzyw sztucznych), zużyte strzykawki;
  • chemikalia: farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, gaśnice oraz opakowania po chemikaliach, w tym aerozolach, itp.;
  • zużyte baterie i akumulatory;
  • świetlówki i żarówki;
  • odzież i tekstylia;
  • odpady zielone o dużych rozmiarach, niemieszczące się w pojemnikach, pochodzące z pielęgnacji lub usunięcia drzew i krzewów: gałęzie i korzenie drzew i krzewów, choinki świąteczne, itp.;
  • drewno malowane i impregnowane, itp.;
  • zużyte opony;
  • odpady budowlane i rozbiórkowe: gruz, ziemia, cegła, beton, styropian budowlany, itp.


Działalność PSZOK to również wykonywanie następujących zadań:


  • wyposażenie, w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy co najmniej 5 aptek zlokalizowanych na terenie Miasta, w pojemniki na przeterminowane leki, oznakowane informacją o przeznaczeniu i sposobie użytkowania oraz zabezpieczonych przed dostępem osób postronnych do przeterminowanych leków oraz transportu tych odpadów nie rzadziej niż raz w miesiącu do punktu selektywnego zbierania odpadów;
  • opracowanie w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy zasad korzystania z PSZOK, zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta w uzgodnieniu z zamawiającym;
  • przyjmowanie, w terminie uzgodnionym z zamawiającym, odpadów zbieranych w PSZOK, wystawionych przez właścicieli nieruchomości przed ich nieruchomościami w ramach akcji przeprowadzonej przez zamawiającego ?Odbiór dużych gabarytów? i dostarczonych przez przedsiębiorcę wskazanego przez zamawiającego;
  • prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością objętą umową oraz każdorazowego wydawania potwierdzenia przyjęcia do PSZOK każdego przyjętego odpadu, które określało będzie rodzaj i łączną masę przyjętego odpadu oraz dane właściciela nieruchomości;
  • przyjmowanie odpadów komunalnych, od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta, 31 października i w godzinach od 12:00 do 17:00 w okresie od 1 listopada do 28 lutego oraz w godzinach od 10:00 do 14:00 w soboty, a także w godzinach uzgodnionych z zamawiającym w dniu przeprowadzenia akcji ?Odbiór dużych gabarytów?;
  • transport odpadów ulegających biodegradacji do regionalnej instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, w celu ich zagospodarowania;
  • umieszczenie na swojej stronie internetowej informacji dotyczących punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  • przeprowadzanie co najmniej raz na kwartał dezynfekcji pojemników i kontenerów przeznaczonych do zbierania odpadów a także utrzymywania ich we właściwym stanie sanitarnym (mycie i dezynfekcja) pojazdów używanych podczas realizacji zamówienia;
  • sporządzanie i przekazywanie zamawiającemu, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca, miesięcznych sprawozdań w zakresie ilości odpadów ulegających biodegradacji.


Podmiot, który będzie wykonywał usługę prowadzenia PSZOK zostanie wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego (zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych). Miasto odda PSZOK w dzierżawę podmiotowi wybranemu w trybie przetargu nieograniczonego łącznie z usługą na prowadzenie tego punktu na okres 3 lat. Planuje się, że identyczna formuła zastosowana zostanie po upływie pierwszych trzech lat.


Z tytułu eksploatacji PSZOK ustalone będzie wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia dla firmy eksploatującej PSZOK będzie ustalona przy uwzględnieniu następujących kryteriów:


  • godzin pracy PSZOK ? przyjmowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta w dni powszednie od poniedziałku do piątku jak i w soboty;
  • krotności przeprowadzania w roku akcji odbioru mebli i innych odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego wystawionych przez właścicieli nieruchomości przed ich nieruchomościami oraz transport zebranych odpadów do PSZOK;
  • liczby oferowanych akcji edukacyjnych lub konkursów dla mieszkańców z zakresu preferowania selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.


Koszty funkcjonowania PSZOK Miasto będzie pokrywało z dochodów uzyskiwanych z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1289, z późn. zm.).

Dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i podlega opodatkowaniu VAT na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. W związku z tym Miasto będzie prowadziło działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług polegającą na dzierżawie przedmiotowego PSZOK.

Miasto nie będzie wykonywało innych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, nieopodatkowanych) za pomocą infrastruktury PSZOK.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do przedsięwzięcia opisanego we wniosku oraz jego uzupełnieniu istnieje możliwość odliczenia VAT przez Gminę?


Zdaniem Gminy:

Ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, odliczenie takie przysługuje w przypadku wykonywania czynności opodatkowanych.

W ramach wyżej opisanej inwestycji zostanie wybudowany PSZOK i wyposażony w pojemniki do zbierania odpadów. Przedmiotowy punkt zostanie przekazany do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy specjalistycznej firmie odbierającej odpady komunalne z terenu Miasta. Firma zostanie wyłoniona w drodze przetargu.

Wobec powyższego, Miasto będzie prowadziło działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług polegającą na dzierżawie przedmiotowego PSZOK.

Miasto jest czynnym podatnikiem VAT, a wydatki inwestycyjne na budowę i wyposażenie PSZOK będą miały związek z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnianiem przez Miasto wybudowanej infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy, czyli będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Stanowisko Wnioskodawcy podzielił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, wydając w dniu 10 lipca 2017 r. w podobnym przypadku interpretację indywidualną o sygnaturze 0112- KDIL2-3.4012.127.2017.1.BC.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) ? zwanej dalej ?ustawą? ? w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. jeśli zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik ? aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego ? nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Ze związkiem pośrednim mamy natomiast do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina (zarejestrowany czynny podatnik VAT) zamierza rozpocząć realizację zadania inwestycyjnego polegającego na budowie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (dalej jako ?PSZOK?). Będzie ono realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 ze środków Funduszu Spójności (Unia Europejska). Faktury dotyczące budowy PSZOK będą wystawiane na Miasto. Ze względów ekonomicznych oraz organizacyjnych PSZOK zostanie przekazany do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy specjalistycznej firmie odbierającej odpady komunalne z terenu Miasta. Kwota czynszu (dzierżawa) płatna będzie miesięcznie i wyniesie około 10.000 zł brutto. Kalkulacja kwoty czynszu sporządzona będzie z uwzględnieniem przedmiotu, celu i powierzchni zajmowanej pod działalność z uwzględnieniem cen rynkowych pod prowadzenie takiej działalności. Zakładając wysokość czynszu miesięcznego na poziomie 10.

000 zł możliwy jest zwrot nakładów w perspektywie 25 lat, nie biorąc pod uwagę nakładów remontowych dotyczących PSZOK w tym okresie. Możliwy będzie także szybszy zwrot nakładów np. przez zwiększenie wartość czynszu miesięcznego. Wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Podmiot, który będzie wykonywał usługę prowadzenia PSZOK zostanie wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego (zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych) na okres 3 lat. Planuje się, że identyczna formuła zastosowana zostanie po upływie pierwszych trzech lat. Z tytułu eksploatacji PSZOK ustalone będzie wynagrodzenie. Koszty funkcjonowania PSZOK Miasto będzie pokrywało z dochodów uzyskiwanych z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1289, z późn. zm.). Miasto nie będzie wykonywało innych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, nieopodatkowanych) za pomocą infrastruktury PSZOK.

Na tym tle Miasto powzięło wątpliwość dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, tj. budowy Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

W świetle powyższego organ interpretacyjny potwierdza, że w przedmiotowej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Miasto wykazało bowiem, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT (dzierżawa).

W konsekwencji Miasto będzie miało możliwość odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.


Tym samym, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.


W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu dzierżawnego odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i jest skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. służy również do realizacji zadań własnych Miasta), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika