Brak obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz możliwości zastosowania stawki (...)

Brak obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz możliwości zastosowania stawki VAT 8% dla usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz możliwości zastosowania stawki VAT 8% dla usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz możliwości zastosowania stawki VAT 8% dla usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi w zakresie opisanym w grupie PKWiU sklasyfikowanych pod pozycją: 81.30.10.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni. Są to usługi agrotechniczne, roboty zieleniarskie obejmujące: wycinkę drzew i krzewów z wywozem dłużyc, karpiny i gałęzi, utylizację i zrębkowanie, oczyszczenie terenu po karczowaniu, przekopanie ręczne, orkę mechaniczną pługiem, plantowanie terenu, ręczny wysiew nawozów mineralnych, humusowanie, wykonanie trawników, sadzenie drzew i krzewów, traw, pnączy, rozłożenie kory, kamieni i zrębek, pielęgnację drzew, krzewów, trawników. Usługi te wykonywane są w poniższych sytuacjach:


  1. ww. prace wykonywane na istniejących terenach zielonych np. zieleni miejskiej, zieleni spółdzielni mieszkaniowych, wzdłuż istniejących ulic i dróg;
  2. ww. prace wykonywane w ramach budowy drogi lub budowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub użyteczności publicznej;
  3. część ww. prac (wyłącznie dotyczące wycinki drzew i krzewów oraz gałęzi wraz z oczyszczeniem terenu po karczowaniu) wykonywane w pasie eksploatacyjnym linii napowietrznych elektroenergetycznych;
  4. część ww. prac (wyłącznie dotyczące wycinki drzew i krzewów oraz gałęzi wraz z oczyszczeniem terenu po karczowaniu) wykonywane w ramach budowy nowej linii elektroenergetycznej.


Odbiorcami usług są podmioty będące podatnikami, o których mowa w art. 15, zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

Dodatkowo, usługi te mogą być świadczone przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz ostatecznego odbiorcy lub w ramach umowy o podwykonawstwa na rzecz firm zajmujących się generalnym wykonawstwem obiektów infrastruktury drogowej i budownictwa lub linii energetycznych. Firmy te zobowiązują się do wykonania obiektów budowlanych polegających np. na wykonaniu drogi publicznej i zlecają Wnioskodawcy wykonanie zakresów dotyczących nasadzeń i obsiewów terenów ukształtowanych już w trakcie budowy lub zlecają rekultywację terenów zdegradowanych po wykonanych pracach budowlanych wraz z wykonaniem nasadzeń roślinności. W ramach tychże prac rekultywacyjnych uzupełniany jest humus i roślinność na zdegradowanych terenach i dokonywane są nasadzenia, wykonane obsiewy. Podobnie w ramach budowy lub utrzymania linii energetycznych powierzane są prace w zakresie wycinki drzew i krzewów wraz ich wywozem i utylizacją (zrębkowaniem). Powierzane w ten sposób do wykonania Wnioskodawcy prace, są zatem funkcjonalnie częścią szerszego zadania, które z jednej strony można traktować kompleksowo jako wykonanie obiektu budowlanego, niemniej jednak w rzeczywistości zakres zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz jego klientów, stanowią usługi obejmujące utrzymanie terenów zielonych i nasadzenia lub wycinkę drzew i krzewów, a wobec tego nie stanowią one w ścisłym tego znaczeniu wykonania robót budowlanych. Niemniej jednak podmioty powierzające powyższe zakresy zadań do wykonania Wnioskodawcy traktują te prace jako funkcjonalną część całego zamierzenia budowlanego i w procesie budowlanym Wnioskodawca traktowany jest jako podwykonawca.


W związku z powyższym opisem zadano pytania sprowadzające się do kwestii.


  1. Czy Wnioskodawca wykonując usługi, nie w ramach umów podwykonawstwa, ma obowiązek opodatkowania czynności jednolitą stawką podatku VAT w wysokości 8%?
  2. Czy Wnioskodawca wykonując usługi, w ramach podwykonawstwa, uprawniony jest do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, czy ma obowiązek stosowanie jednolitej stawki podatku VAT w wysokości 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad.1

Wykonywane usługi opodatkowane są 8% stawką podatku od towarów i usług.


Usługi opisane powyżej mieszczą się grupie PKWiU sklasyfikowanych pod pozycją: 81.30.10.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 176 tego załącznika wymieniono - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 81.30.10.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.


Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę opodatkowane są zatem 8% stawką podatku od towarów i usług.


Ad.2

Wykonywane usługi należy opodatkować odpowiednią stawką VAT (8%). Wnioskodawca, nie może korzystać ze ?zwolnienia z opodatkowania? na podstawie art. 17 ust.1h ustawy. Uprawnienie do ?zwolnienia z podatku VAT? w tej sytuacji nie przysługuje, gdyż tak określony zakres usług, które wykonuje dla swoich klientów realizujących kompleksowo inwestycje budowlane infrastrukturalne nie są objęte definicją podwykonawstwa robót budowlanych, bowiem żaden z elementów realizowanych przez Wnioskodawcę, a przy tym zakresie prac mieszczący się w ramach pozycji PKWiU nr 83.30.10.0 nie jest objęty wykazem usług określonych w załączniku nr 14 do tej ustawy. Podobnie rozstrzyga Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.2.2017.2.IK z dnia 20 czerwca 2017 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: ?PKWiU?, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) ? zwanej dalej ?ustawą? ? opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (?).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W myśl art. 5a ustawy ? towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepisy z zakresu podatku od towarów i usług odwołują się w niektórych przypadkach do grupowań PKWiU. Przy czym prawidłowa identyfikacja towarów i usług w ramach klasyfikacji statystycznych stanowi niezbędny warunek do określenia wysokości opodatkowania lub podmiotu zobowiązanego do rozliczenia VAT w odniesieniu do towarów i usług, dla których przepisy z zakresu VAT powołują klasyfikację statystyczną.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Jednakże zgodnie z jego § 3 pkt 1, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9;
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Według art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Mechanizm ?odwrotnego obciążenia? podatkiem od towarów i usług stanowi odstępstwo od generalnej zasady wyrażonej w art. 193 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.) ? dalej zwanej ?Dyrektywą? ? (zgodnie z którym osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług) i przenosi obowiązek rozliczenia VAT należnego ze sprzedającego na nabywcę. Podstawą dla zastosowania tego szczególnego środka jest art. 199-199a Dyrektywy. W art. 199 ust. 1 oraz art. 199a ust. 1 Dyrektywy zawarty został zamknięty katalog transakcji, w odniesieniu do których państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik podatku od towarów i usług ? odbiorca towarów i usług będących przedmiotem tych transakcji, wśród których wymieniono dostawę zużytych materiałów, zużytych materiałów nienadających się do ponownego użycia w tym samym stanie, złomu, odpadów przemysłowych i nieprzemysłowych, odpadów przetwarzalnych, częściowo przetworzonych odpadów oraz dostawy pewnych towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku VI (art. 199 ust. 1 lit. d) Dyrektywy). Do decyzji państw członkowskich Unii Europejskiej pozostawiono zarówno ewentualne zaimplementowanie tego mechanizmu na grunt krajowych regulacji, jak również kwestię, które spośród enumeratywnie wskazanych w dyrektywie towarów i usług zostaną nim objęte.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, o czym stanowi art. 41 ust. 2 ustawy.


Jednakże w myśl z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (pkt 1);
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (pkt 2).


Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% zawiera załącznik nr 3 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją 176 wymieniono usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., świadczone przez Spółkę usługi będą objęte mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (zrejestrowany podatnik VAT czynny) świadczy usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni. Świadczone usługi mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 81.30.10.0 ? usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni. Usługi te świadczone są na rzecz ostatecznego odbiorcy lub w ramach umowy o podwykonawstwa na rzecz firm zajmujących się generalnym wykonawstwem obiektów infrastruktury drogowej i budownictwa lub linii energetycznych w ramach zawartych umów. Odbiorcami usług są podmioty będące podatnikami, o których mowa w art. 15, zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę, które sklasyfikował do grupowania PKWiU 81.30.10.0 jako ?Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni?, korzystają z obniżonej 8% stawki podatku, określonej w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że usługi zagospodarowania terenów zieleni które świadczy mieszczą się w PKWiU 81.30.10.0. Natomiast w załączniku nr 14 do ustawy niniejsze usługi nie zostały wymienione. Zatem dla przedmiotowych usług mieszczących się w PKWiU 81.30.10.0. nie znajdzie zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy a co za tym idzie art. 17 ust. 1h, lecz usługi te będą opodatkowane na zasadach ogólnych. W tej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, czy Wnioskodawca świadczy te usługi jako podwykonawca czy też nie, oraz na rzecz jakiego podmiotu są one świadczone. Tym samym skoro świadczone usługi zagospodarowania terenów zieleni, jak wskazał Wnioskodawca, mieszczą się w PKWiU 81.30.10.0 korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Jednocześnie zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k?14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika