Brak powstania u mieszkańca gminy przychodu oraz brak obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Brak powstania u mieszkańca gminy przychodu oraz brak obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2018 r. (data wpływu 11 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2018 r. (data wpływu 12 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania u mieszkańca gminy przychodu oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C ? jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 12 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania u mieszkańca gminy przychodu oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. ???. Wnioskodawca jest zainteresowany Programem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.1. Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (..) na lata 2014-2020, tj. otrzymaniem dofinansowania z EFRR. Wnioskodawca z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonał centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami.

Jednostki organizacyjne wchodzące w skład struktury Wnioskodawcy to:

(?)

Zakład Wodociągów i Kanalizacji ­ jako samorządowy zakład budżetowy obsługujący gminę ­ jedyny podatnik, prowadzi sprzedaż m.in. w zakresie dostawy wody, odprowadzania ścieków komunalnych, wystawia faktury VAT na rzecz mieszkańców i osób prowadzących działalność. Od 1 stycznia 2017 r., po dokonaniu centralizacji VAT, jednostki budżetowe podległe Wnioskodawcy z tytułu dostawy wody i odbioru ścieków nie są obciążane kosztami. Usługi są świadczeniami na potrzeby własne jednostki. ZWiK rozlicza się z jednostkami organizacyjnymi Wnioskodawcy za pomocą not księgowych ­ jako świadczenie niepodlegające opodatkowaniu VAT.

Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Wnioskodawca i to on świadczy usługi opodatkowane i ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, a zakłady budżetowe, jak i jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, czyli wszelkie czynności przez niewykonywane na rzecz osób trzecich rozliczane są przez Wnioskodawcę, a czynności dokonywane w ramach Wnioskodawcy ­ zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi jak i zakładami budżetowymi ­ mają charakter wewnętrzny.

Powyższe przedsięwzięcie obejmować będzie montaż około 100 instalacji do produkcji energii elektrycznej i cieplnej pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w tym fotowoltaicznych, o mocy nie większej niż 5 kWp oraz instalacji solarnych, umieszczonych na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych. Przedsięwzięcie realizowane będzie w całości na obszarze miasta C., w jego granicach administracyjnych, objętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, w kilku punktach miasta w obrębie osiedli domów jednorodzinnych. Tereny, na których realizowany będzie montaż instalacji, to przede wszystkim rozproszona zabudowa mieszkaniowa. Nie przewiduje się zmiany sposobu użytkowania istniejących terenów w związku z zamierzeniem inwestycyjnym.

Panele solarne oraz fotowoltaiczne montowane będą na pokryciach dachowych poszczególnych obiektów. Pozostała część systemów do produkcji energii elektrycznej i cieplnej, pochodzącej ze źródeł odnawialnych, stanowić będzie wewnętrzną instalację budynków objętych projektem. Rezultatem projektu będzie zwiększenie wykorzystania energii pochodzących ze źródeł odnawialnych na potrzeby gospodarstw domowych oraz ograniczenie zapotrzebowania na konwencjonalne nośniki energii. Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, m.in. pyłu zawieszonego PM 10 i PM 2,5, będących następstwem produkcji energii elektrycznej i cieplnej wytwarzanej ze źródeł konwencjonalnych. Głównym celem projektu jest popularyzowanie wśród mieszkańców postaw proekologicznych oraz upowszechnianie wykorzystania alternatywnych metod pozyskiwania energii. Obecnie obiekty objęte niniejszym projektem korzystają z energii pochodzącej z sieci energetycznej. Instalacje solarne i fotowoltaiczne montowane będą na budynkach ogrzewanych paliwem stałym, tj. węglem oraz miałem węglowym. Budynki mieszkalne, na których instalowane będą panele solarne oraz fotowoltaiczne, stanowiły będą obiekty budowlane zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Wykonawcą w przedmiotowym projekcie jest Wnioskodawca.


  1. Wnioskodawca, jako główny wykonawca na rzecz mieszkańców:


    1. podpisze z właścicielami nieruchomości stosowne umowy cywilnoprawne, które zobowiążą mieszkańców do dokonywania wpłat na montaż ww. instalacji,
    2. wpłaty od mieszkańców, stanowiących wkład własny do projektu, nastąpią przed rozpoczęciem świadczenia usług (realizacji projektu),
    3. wyłoni wykonawcę instalacji zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, kwalifikując zamówienie w oparciu o art. 6 ust. 2 tej ustawy,
    4. zawrze z podwykonawcami umowy na montaż kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych,
    5. będzie sprawował nadzór nad realizacją zadania,
    6. dokona odbioru wykonanych robót,
    7. dokona rozliczenia finansowego.


  2. Podwykonawca ­ wyłoniony w przetargu kontrahent jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9:


    1. wykona specjalistyczną usługę, tj. zakupi, dowiezie i zamontuje kolektory słoneczne i fotowoltaiczne na dachach budynków wraz z osprzętem instalacyjnym,
    2. dokona rozruchu technologicznego,
    3. przeszkoli użytkowników co do zasad prawidłowej eksploatacji,
    4. będzie dokonywał przeglądów gwarancyjnych w okresie 6 lat od daty odbioru końcowego.


  3. Klasyfikacja statystyczna usług objętych zakresem wniosku nabywanych od firmy budowlanej, które Wnioskodawca będzie świadczyć dla mieszkańców, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług to ­ 43.21.10.2 ? Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych (roboty związane z instalacją fotowoltaiczną), 43.22.12.0 ? Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (roboty związane z instalacją solarną). Gmina będzie świadczyć usługi na rzecz mieszkańców wg PKWiU wskazanym wyżej, w zakresie robót związanych z instalacją fotowoltaiczną i solarną.
  4. Do przeprowadzenia odbioru końcowego zrealizowanych prac inwestycyjnych i podpisania protokołu odbioru końcowego upoważniony jest przedstawiciel Wnioskodawcy i inspektor nadzoru.


Kontrahent na rzecz Wnioskodawcy będzie świadczył usługi budowlane mieszczące się załączniku nr 14 do ustawy. Wnioskodawca będzie świadczyć usługi budowlane z załącznika nr 14 do ustawy na rzecz mieszkańców, z którymi ma podpisane umowy cywilnoprawne. Wnioskodawca, podpisując umowę z podwykonawcą oraz umowy z mieszkańcami na montaż instalacji, jest podmiotem świadczącym usługę wykonywaną w ramach projektu ???. Faktury za realizację montażu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych będą wystawione na Wnioskodawcę. Właściciele nieruchomości, na których planuje się montaż, wniosą wkład własny w wysokości nieprzekraczającej 30% kosztów kwalifikowalnych. Dokonanie wpłaty jest warunkiem koniecznym do wykonania usługi montażu instalacji, a jej nieuiszczenie spowoduje odstąpienie Inwestora od umowy. Wnoszone przez mieszkańców wpłaty pieniężne, ustalone na podstawie odrębnych umów cywilnoprawnych, będą stanowić współfinansowanie budowy inwestycji i będą dokonywane na rachunek dochodów budżetu i przyjmowane w dochodach jako pozyskane z innych źródeł. Wnioskodawca, realizując zawarte umowy cywilnoprawne z osobami fizycznymi, będzie działał jako podatnik VAT i wykonywał odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Instalacje solarne i fotowoltaiczne w okresie trwania projektu i przez okres 5 lat będą własnością Wnioskodawcy. W tym czasie będą one udostępnione do użytkowania użyczającym budynków mieszkalnych. Dachy budynków mieszkalnych będą udostępnione Wnioskodawcy bezpłatnie, a za użytkowanie Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat. Po upływie trwałości projektu zamontowane instalacje zostaną przekazane użyczającym budynki mieszkalne, protokołami przekazania bez wnoszenia opłat za przekazanie, gdyż przekazanie nie będzie montażem kolektorów ­ zostanie zaliczone na konto późniejszego przekazania zestawów solarnych i fotowoltaicznych.

W ramach procesu inwestycyjnego Wnioskodawca wystąpi jako główny wykonawca, bowiem ostatecznie On będzie realizował odpłatne świadczenie na rzecz mieszkańca, a podmiot realizujący usługi na jego rzecz będzie podwykonawcą świadczącym usługi. W związku z tym Wnioskodawca dokonuje zakupu usług i jest zobowiązany do opodatkowania, tj. naliczenia właściwej stawki podatku VAT oraz ujęcia takiej transakcji wraz z podatkiem należnym we właściwej deklaracji na podatek VAT. W umowach ustalono wzajemne zobowiązania organizacyjno­finansowe stron, które dotyczą montażu i eksploatacji instalacji zestawu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych. Faktury za realizację zakupu oraz montażu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych będą wystawione na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca, jako wykonawca, realizuje projekt na rzecz mieszkańców. Efektem prac, jakich oczekuje mieszkaniec w ramach zawartej z Wnioskodawcą umowy, jest wykonanie instalacji kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych. Z tego względu mieszkaniec, a nie Wnioskodawca, jest podmiotem zlecającym i oczekującym wykonania na własnej nieruchomości przedmiotowych usług budowlanych (tj. inwestorem). W tym przypadku fakt przeniesienia przez Wnioskodawcę prawa do własności instalacji kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych zlokalizowanych na budynkach mieszkalnych po okresie trwałości projektu nie wpływa na określenie jego pozycji jako inwestora. Przedmiotem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę nie będzie bowiem samo przekazanie prawa własności kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych zlokalizowanych na budynkach mieszkalnych, lecz świadczenie usługi budowlanej polegającej na jej wykonaniu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dla wykonanej usługi montażu zestawów kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych zakupionych od wykonawcy Wnioskodawca ma obowiązek zastosowania tzw. mechanizmu odwrotnego obciążenia?
  2. Czy możliwość korzystania przez mieszkańca ­ osobę fizyczną przez okres trwałości Programu z instalacji OZE, będącej własnością Wnioskodawcy, zamontowanej na jego nieruchomości w ramach realizacji ww. Programu oraz nabycie tej instalacji po upływie okresu trwałości projektu, pomimo uiszczenia Wnioskodawcy wyłącznie 30% początkowej wartości, będzie stanowiło świadczenie dające mieszkańcowi przysporzenie majątkowe w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym powodowało po stronie Wnioskodawcy obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, tj. w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako główny wykonawca nabywając usługi budowlane ­ polegające na montażu instalacji kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych zlokalizowanych na budynkach mieszkalnych, wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy ­ od podmiotu trzeciego, działającego w tym przypadku w charakterze podwykonawcy, zobowiązany będzie do ich opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1h ustawy. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji ­ dotyczącej usług budowlanych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 43.21.10.2 Roboty związane z wykonaniem pozostałych instalacji elektrycznych (roboty związane z instalacją fotowoltaiczną), 43.22.12.0 ? Roboty związane z wykonaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (roboty związane z instalacją solarną) ­ to Wnioskodawca będzie podatnikiem VAT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w związku z art. 17 ust. 1h dla świadczonych przez podwykonawców ww. usług, a tym samym Wnioskodawca, jako nabywca ww. usług, będzie miał obowiązek rozliczyć podatek należny z tytułu nabytych od wykonawcy ww. usług.

Zgodnie z dokumentacją konkursową Regionalnego Programu Operacyjnego Wnioskodawca jest głównym wykonawcą, mieszkaniec ­ inwestorem, a podwykonawcą jest podmiot wybrany zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Instalacje solarne i fotowoltaiczne w okresie trwania projektu i przez okres 5 lat będą własnością Wnioskodawcy. W tym czasie będą udostępnione do użytkowania użyczającym budynki mieszkalne. Za użytkowanie Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat. Po upływie trwałości projektu zamontowane instalacje zostaną przekazane użyczającym budynki mieszkalne protokołami przekazania, bez wnoszenia opłat za przekazanie, gdyż przekazanie nie będzie montażem kolektorów ­ zostanie zaliczone na konto późniejszego przekazania zestawów solarnych i fotowoltaicznych. Celem realizacji projektu jest ochrona i poprawa środowiska naturalnego poprzez zastosowanie infrastruktury wykorzystującej odnawialne źródła energii. W przypadku realizacji tych umów cywilnoprawnych, w związku z otrzymywaniem wpłat, Wnioskodawca zamierza wystawiać faktury VAT ze stawką 8% ze względu na zamontowanie ww. paneli na dachach budynków mieszkalnych (uwzględniając zapisy art. 41 ust. 12, 12a, 12b, 12c). W momencie przeniesienia własności właściciel nieruchomości nie będzie już pokrywał żadnych kosztów wobec Wnioskodawcy, dlatego nie osiągnie On z tego tytułu żadnych dochodów. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją zadania dot. zakupu i montażu instalacji odnawialnych źródeł energii na rzecz osób fizycznych będących mieszkańcami gminy, wystawiane będą na Wnioskodawcę i przez niego płacone. Wnioskodawca jest i w momencie realizacji ww. projektu będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizacja inwestycji będzie prowadzona przez wykonawców wyłonionych w postępowaniu przetargowym prowadzonym zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Wnioskodawca będzie świadczyć usługi na rzecz mieszkańców wg PKWiU w zakresie robót związanych z instalacją fotowoltaiczną i solarną. Usługa zakupu i montażu instalacji OZE świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańców jest usługą odpłatną, a tym samym efekty opisanej inwestycji będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca będzie działać w zakresie tej czynności jako podatnik podatku VAT. W konsekwencji, nieodpłatne użyczenie tych instalacji mieszkańcom do korzystania w okresie trwałości projektu będzie związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością na rzecz mieszkańców i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Również późniejsze nieodpłatne przeniesienie własności instalacji na rzecz mieszkańców (dotychczasowych użytkowników) będzie konsekwencją opisanego odpłatnego świadczenia usług. Przekazanie bez dodatkowego wynagrodzenia instalacji nie będzie stanowiło odrębnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, ale będzie stanowić końcowy element wykonania usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańców. Będzie to zatem czynność neutralna z perspektywy podatku VAT, niepodlegająca opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym opisane czynności nie będą stanowiły przysporzenia dla mieszkańca i Wnioskodawca nie będzie zobligowany do sporządzenie informacji PIT­8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych uznaje się za prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się ? co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie ? że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 ? inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie ?w szczególności? dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z treści przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika w szczególności, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. ?Upowszechnianie wykorzystania Odnawialnych Źródeł Energii na terenie miasta C. ­ budowa instalacji OZE na budynkach mieszkalnych?. Głównym celem projektu jest popularyzowanie wśród mieszkańców postaw proekologicznych oraz upowszechnianie wykorzystania alternatywnych metod pozyskiwania energii. Obecnie obiekty objęte niniejszym projektem korzystają z energii pochodzącej z sieci energetycznej. Instalacje solarne i fotowoltaiczne montowane będą na budynkach ogrzewanych paliwem stałym, tj. węglem oraz miałem węglowym. Budynki mieszkalne, na których instalowane będą panele solarne oraz fotowoltaiczne stanowiły będą obiekty budowlane zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług.


Wykonawcą w przedmiotowym projekcie jest Wnioskodawca.


  1. Wnioskodawca, jako główny wykonawca na rzecz mieszkańców:


    1. podpisze z właścicielami nieruchomości stosowne umowy cywilnoprawne, które zobowiążą mieszkańców do dokonywania wpłat na montaż ww. instalacji,
    2. wpłaty od mieszkańców, stanowiących wkład własny do projektu, nastąpią przed rozpoczęciem świadczenia usług (realizacji projektu),
    3. wyłoni wykonawcę instalacji zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, kwalifikując zamówienie w oparciu o art. 6 ust. 2 tej ustawy,
    4. zawrze z podwykonawcami umowy na montaż kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych,
    5. będzie sprawował nadzór nad realizacją zadania,
    6. dokona odbioru wykonanych robót,
    7. dokona rozliczenia finansowego.


  2. Podwykonawca ­ wyłoniony w przetargu kontrahent jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9:


    1. wykona specjalistyczną usługę tj. zakupi, dowiezie i zamontuje kolektory słoneczne i fotowoltaiczne na dachach budynków wraz z osprzętem instalacyjnym,
    2. dokona rozruchu technologicznego,
    3. przeszkoli użytkowników co do zasad prawidłowej eksploatacji,
    4. będzie dokonywał przeglądów gwarancyjnych w okresie 6 lat od daty odbioru końcowego.


Kontrahent na rzecz Wnioskodawcy będzie świadczył usługi budowlane mieszczące się załączniku nr 14 do ustawy. Wnioskodawca będzie świadczyć usługi budowlane z załącznika nr 14 do ustawy na rzecz mieszkańców, z którymi ma podpisane umowy cywilnoprawne. Wnioskodawca, podpisując umowę z podwykonawcą oraz umowy z mieszkańcami na montaż instalacji, jest podmiotem świadczącym usługę wykonywaną w ramach projektu ???. Faktury za realizację montażu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych będą wystawione na Wnioskodawcę. Właściciele nieruchomości, na których planuje się montaż, wniosą wkład własny w wysokości nieprzekraczającej 30% kosztów kwalifikowalnych. Dokonanie wpłaty jest warunkiem koniecznym do wykonania usługi montażu instalacji, a jej nieuiszczenie spowoduje odstąpienie Inwestora od umowy. Wnoszone przez mieszkańców wpłaty pieniężne, ustalone na podstawie odrębnych umów cywilnoprawnych, będą stanowić współfinansowanie budowy inwestycji i będą dokonywane na rachunek dochodów budżetu i przyjmowane w dochodach jako pozyskane z innych źródeł. Wnioskodawca, realizując zawarte umowy cywilnoprawne z osobami fizycznymi, będzie działał jako podatnik VAT i wykonywał odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Instalacje solarne i fotowoltaiczne w okresie trwania projektu i przez okres 5 lat będą własnością Wnioskodawcy. W tym czasie będą one udostępnione do użytkowania użyczającym budynki mieszkalne. Dachy budynków mieszkalnych będą udostępnione Wnioskodawcy bezpłatnie, a za użytkowanie Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat. Po upływie trwałości projektu zamontowane instalacje zostaną przekazane użyczającym budynki mieszkalne protokołami przekazania bez wnoszenia opłat za przekazanie, gdyż przekazanie nie będzie montażem kolektorów ­ zostanie zaliczone na konto późniejszego przekazania zestawów solarnych i fotowoltaicznych. W ramach procesu inwestycyjnego Wnioskodawca wystąpi jako główny wykonawca, bowiem ostatecznie On będzie realizował odpłatne świadczenie na rzecz mieszkańca, a podmiot realizujący usługi na jego rzecz będzie podwykonawcą świadczącym usługi. W związku z tym Wnioskodawca dokonuje zakupu usług i jest zobowiązany do opodatkowania, tj. naliczenia właściwej stawki podatku VAT oraz ujęcia takiej transakcji wraz z podatkiem należnym we właściwej deklaracji na podatek VAT. W umowach ustalono wzajemne zobowiązania organizacyjno­finansowe stron, które dotyczą montażu i eksploatacji instalacji zestawu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych. Faktury za realizację zakupu oraz montażu kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych będą wystawione na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca, jako wykonawca, realizuje projekt na rzecz mieszkańców. Efektem prac, jakich oczekuje mieszkaniec w ramach zawartej z Wnioskodawcą umowy, jest wykonanie instalacji kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych. Z tego względu mieszkaniec, a nie Wnioskodawca, jest podmiotem zlecającym i oczekującym wykonania na własnej nieruchomości przedmiotowych usług budowlanych (tj. inwestorem). W tym przypadku fakt przeniesienia przez Wnioskodawcę prawa do własności instalacji kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych zlokalizowanych na budynkach mieszkalnych po okresie trwałości projektu nie wpływa na określenie jego pozycji jako inwestora. Przedmiotem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę nie będzie bowiem samo przekazanie prawa własności kolektorów słonecznych i fotowoltaicznych zlokalizowanych na budynkach mieszkalnych, lecz świadczenie usługi budowlanej polegającej na jej wykonaniu.


Zatem z analizy wskazanego zdarzenia przyszłego w szczególności wynika, że:


  1. Wnioskodawca, jako wykonawca, zrealizuje projekt na rzecz mieszkańców, dotyczący budowy instalacji Odnawialnych Źródeł Energii na budynkach mieszkalnych;
  2. Wnioskodawca podpisze z mieszkańcami stosowne umowy cywilnoprawne, które zobowiążą ich do dokonywania wpłat na montaż ww. instalacji;
  3. Wnoszone przez mieszkańców wpłaty pieniężne, ustalone na podstawie umów cywilnoprawnych, w wysokości nieprzekraczającej 30% kosztów kwalifikowalnych, będą stanowić współfinansowanie budowy inwestycji;
  4. Instalacje solarne i fotowoltaiczne w okresie trwania projektu i przez okres 5 lat będą własnością Wnioskodawcy oraz w tym czasie będą one udostępnione do użytkowania mieszkańcom (użyczającym budynki mieszkalne), a za użytkowanie Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat;
  5. Po upływie trwałości projektu zamontowane instalacje zostaną przekazane mieszkańcom (użyczającym budynki mieszkalne) protokołami przekazania bez wnoszenia opłat za przekazanie.


Na podstawie powyższego wywieść można, że wszyscy mieszkańcy gminy będą korzystać z programu w okresie trwałości projektu, jak i nabywać instalację po jego upływie na takich samych warunkach. Zatem w omawianej sytuacji nie można mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W rezultacie, z tytułu korzystania z instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii przez okres trwałości projektu, jak i z tytułu nabycia tych instalacji po upływie tego okresu ­ nie powstanie po stronie mieszkańca gminy przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia tym osobom informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, że opisane czynności nie będą stanowiły przysporzenia dla mieszkańca i nie będzie On zobligowany do sporządzenie informacji PIT­8C jest prawidłowe, jednakże ze wskazanych przez organ względów. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy opiera się natomiast w znacznej części na argumentach, które nie mają istotnego znaczenia w zakresie obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika