Czy w związku ze stanem faktycznym i opisanym zdarzeniem przyszłym środki pieniężne, które będą (...)

Czy w związku ze stanem faktycznym i opisanym zdarzeniem przyszłym środki pieniężne, które będą wpływać od kupującego na opłacenie w imieniu kupującego kosztów przesyłki nabytego towaru będą stanowić dla Wnioskodawczyni przychód z działalności gospodarczej, opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zakwalifikowania do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej otrzymanych należności na pokrycie kosztów przesyłki ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 28 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zakwalifikowania do przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej otrzymanych należności na pokrycie kosztów przesyłki.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni od lutego 2017 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na tworzeniu biżuterii sztucznej, głównie z drutu i gotowych półfabrykatów ze stali chirurgicznej oraz innych materiałów, takich jak szklane koraliki, skóra naturalna, sznurek bawełniany, czy też inne metale nieszlachetne. Forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stawka podatku 5,5%.

Sprzedaż biżuterii odbywa się tylko i wyłącznie za pośrednictwem portali internetowych, zajmujących się sprzedażą rękodzieła oraz portalu społecznościowego, a w przyszłości również za pomocą własnej strony internetowej. Sprzedaż ta odbywa się głównie na rzecz klientów zagranicznych, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z krajów Unii Europejskiej oraz z krajów poza Unią Europejską, w szczególności Stanów Zjednoczonych. Tylko niewielka część sprzedaży odbywa się na rzecz klientów krajowych.

Sprzedane towary wysyłane są kupującym za pośrednictwem usług Poczty Polskiej. Koszty przesyłki towaru, którymi obciążany jest kupujący opodatkowane są również, tak samo jak towar, 5,5% zryczałtowanym podatkiem.

Wnioskodawczyni korzysta również ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług z uwagi na limit obrotów oraz ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej ze względu na wysokość obrotu.

Każda sprzedaż na rzecz klientów krajowych oraz klientów z krajów Unii Europejskiej jest ewidencjonowana za pomocą dokumentu wewnętrznego, sporządzanego na podstawie wpłat dokonywanych przez klientów za pośrednictwem różnego rodzaju płatności internetowych. Faktura bez podatku od towarów i usług wystawiana jest wszystkim klientom z krajów poza Unią Europejską oraz pozostałym klientom na ich żądanie. Na podstawie wystawionych faktur i dowodów wewnętrznych sporządzana jest ewidencja przychodów na każdy miesiąc.


Zapłata za zakupiony towar odbywa się za pośrednictwem:


  1. banku, bezpośrednio na rachunek bankowy,
  2. systemu płatności elektronicznych,
  3. wewnętrznych systemów płatności internetowych portali sprzedażowych.


W ramach tych systemów płatności kwota zapłaty trafia w pierwszej kolejności na konto pośrednika płatności, a następnie jest przekazywana na konto bankowe Wnioskodawczyni w późniejszym, wyznaczonym przez nią terminie.

Klienci korzystając z tych wewnętrznych systemów płatności portali sprzedażowych mają możliwość zapłaty za pomocą karty kredytowej lub szybkiego przelewu. Zapłata i obsługa takich transakcji następuje więc w całości za pośrednictwem banku oraz pośrednika obsługującego płatności w systemie płatności elektronicznych. Pod koniec miesiąca generowany jest raport zawierający listę wszystkich płatności oraz opis poszczególnych transakcji, który umożliwia powiązanie poszczególnych płatności z konkretnymi zamówieniami.

Pod koniec miesiąca generowane jest również zestawienie otrzymanych płatności w systemie ? . Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych transakcji są również dostępne na koncie sprzedawcy w poszczególnych serwisach sprzedażowych.

Wnioskodawczyni rozważa zmianę zasad obowiązujących w jej sklepach internetowych i w odniesieniu do usługi wysyłki towarów występować wobec Poczty Polskiej jako przedstawiciel kupującego. W tym celu zamierza wprowadzić w regulaminie sprzedaży towarów następującą informację dla kupującego: "Kupując w moim sklepie, automatycznie udzielasz mi pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy o świadczenie usług w Twoim imieniu z Pocztą Polska w celu przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru?. Ta informacja będzie również przetłumaczona na różne języki zgodnie z językiem danej transakcji.

Koszty wysyłki towaru będą zapisane na fakturze w oddzielnym punkcie, jednak wpis do ewidencji przychodów będzie pomniejszony o rzeczywiste koszty przesyłki. Natomiast kwota wpisywana do dokumentów wewnętrznych będzie już pomniejszona o koszty wysyłki. Dowodem potwierdzającym koszty przesyłki będzie dowód nadania przesyłki. Kwota, którą klient zapłacił za przesyłkę jest często nierówna kwocie rzeczywistej, zapłaconej u dostawcy przesyłki. Przyczyna wystąpienia tych nadwyżek czy też niedoborów jest związana z faktem, iż duża część sprzedaży odbywa się w walucie obcej, głównie w euro. Cena za przesyłkę jest dla klienta cały czas stała, a kwota w euro jest przeliczana na złotówki według kursu NBP z dnia poprzedzającego sprzedaż towaru.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z powyższym stanem faktycznym i opisanym zdarzeniem przyszłym środki pieniężne, które będą wpływać od kupującego na opłacenie w imieniu kupującego kosztów przesyłki nabytego towaru będą stanowić dla Wnioskodawczyni przychód z działalności gospodarczej, opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
  2. Czy w związku z powyższym stanem faktycznym, po przekroczeniu limitu obrotów uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej, Wnioskodawczyni może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przychodów na kasie fiskalnej ze względu na dostawę towarów w systemie wysyłkowym oraz ze względu na formę zapłaty?


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest rozstrzygnięcie wniosku w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (pytanie oznaczone nr 1). W zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawczyni ? w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ? kwoty, które otrzyma od kupującego na pokrycie kosztów przesyłki nie będą kwotami należnymi z tytułu sprzedaży towarów. Działając bowiem jako pełnomocnik kupującego, Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do przekazania otrzymanych kwot na rzecz podmiotu doręczającego przesyłkę, czyli Poczty Polskiej, w zamian za świadczenie na rzecz klienta usługi dostawy towaru. W sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie posiadać upoważnienie (pełnomocnictwo) do zawarcia jednorazowej umowy usługi doręczenia towarów w imieniu i na rachunek kupującego, to będzie to zwrot kosztów i kwoty te nie będą stanowić przychodu Wnioskodawczyni. Jeżeli natomiast zostanie pobrana większa kwota za przesyłkę niż rzeczywiście zapłacona dostawcy, to wówczas nadwyżka ta będzie stanowić przychód Wnioskodawczyni.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180 ze zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej ?spółką?.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni od lutego 2017 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na tworzeniu i sprzedaży sztucznej biżuterii. Forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stawka podatku 5,5%.

Sprzedaż biżuterii odbywa się tylko i wyłącznie za pośrednictwem portali internetowych, zajmujących się sprzedażą rękodzieła oraz portalu społecznościowego, a w przyszłości również za pomocą własnej strony internetowej. Sprzedaż ta odbywa się głównie na rzecz klientów zagranicznych, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z krajów Unii Europejskiej oraz z krajów poza Unią Europejską, w szczególności Stanów Zjednoczonych. Tylko niewielka część sprzedaży odbywa się na rzecz klientów krajowych. Sprzedane towary wysyłane są kupującym za pośrednictwem usług Poczty Polskiej. Koszty przesyłki towaru, którymi obciążany jest kupujący opodatkowane są również, tak samo jak towar, 5,5% zryczałtowanym podatkiem.

Każda sprzedaż na rzecz klientów krajowych oraz klientów z krajów Unii Europejskiej jest ewidencjonowana za pomocą dokumentu wewnętrznego, sporządzanego na podstawie wpłat dokonywanych przez klientów za pośrednictwem różnego rodzaju płatności internetowych. Faktura bez podatku od towarów i usług wystawiana jest wszystkim klientom z krajów poza Unią Europejską oraz pozostałym klientom na ich żądanie. Na podstawie wystawionych faktur i dowodów wewnętrznych sporządzana jest ewidencja przychodów na każdy miesiąc.

Zapłata za zakupiony towar odbywa się za pośrednictwem banku (bezpośrednio na rachunek bankowy), systemu płatności elektronicznych oraz wewnętrznych systemów płatności internetowych portali sprzedażowych. W ramach tych systemów płatności kwota zapłaty trafia w pierwszej kolejności na konto pośrednika płatności, a następnie jest przekazywana na konto bankowe Wnioskodawczyni w późniejszym, wyznaczonym przez nią terminie.

Klienci korzystając z tych wewnętrznych systemów płatności portali sprzedażowych mają możliwość zapłaty za pomocą karty kredytowej lub szybkiego przelewu. Zapłata i obsługa takich transakcji następuje więc w całości za pośrednictwem banku oraz pośrednika obsługującego płatności w systemie płatności elektronicznych. Pod koniec miesiąca generowany jest raport zawierający listę wszystkich płatności oraz opis poszczególnych transakcji, który umożliwia powiązanie poszczególnych płatności z konkretnymi zamówieniami. Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych transakcji są również dostępne na koncie sprzedawcy w poszczególnych serwisach sprzedażowych.

Wnioskodawczyni rozważa zmianę zasad obowiązujących w jej sklepach internetowych i w odniesieniu do usługi wysyłki towarów występować wobec Poczty Polskiej jako przedstawiciel kupującego. W tym celu zamierza wprowadzić w regulaminie sprzedaży towarów następującą informację dla kupującego: "Kupując w moim sklepie, automatycznie udzielasz mi pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy o świadczenie usług w Twoim imieniu z Pocztą Polska w celu przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru?. Ta informacja będzie również przetłumaczona na różne języki zgodnie z językiem danej transakcji.

Koszty wysyłki towaru będą zapisane na fakturze w oddzielnym punkcie, jednak wpis do ewidencji przychodów będzie pomniejszony o rzeczywiste koszty przesyłki. Natomiast kwota wpisywana do dokumentów wewnętrznych będzie już pomniejszona o koszty wysyłki. Dowodem potwierdzającym koszty przesyłki będzie dowód nadania przesyłki. Kwota, którą klient zapłacił za przesyłkę jest często nierówna kwocie rzeczywistej, zapłaconej u dostawcy przesyłki. Przyczyna wystąpienia tych nadwyżek czy też niedoborów jest związana z faktem, iż duża część sprzedaży odbywa się w walucie obcej, głównie w euro. Cena za przesyłkę jest dla klienta cały czas stała, a kwota w euro jest przeliczana na złotówki według kursu NBP z dnia poprzedzającego sprzedaż towaru.

Oceniając skutki podatkowe opisanego we wniosku zdarzenia należy mieć na uwadze przepisy art. 95 do art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.), regulujące kwestię przedstawicielstwa.

Zgodnie z art. 95 § 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

W myśl art. 95 § 2 ww. ustawy, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W świetle powyższego, każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w regulaminie prowadzonej sprzedaży (wysyłkowej) towarów zostanie wyraźnie zastrzeżone, że kupujący automatycznie udziela Wnioskodawczyni pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą realizującą odpłatną dostawę zamówionych towarów na nadanie przesyłki w imieniu i na rzecz kupującego, to ? w zakresie otrzymanych od kupującego kwot, stanowiących rzeczywiście poniesione koszty wysyłki towarów ? nie powstanie u Wnioskodawczyni przychód podatkowy w rozumieniu cytowanych powyżej przepisów.

Działając w imieniu i na rachunek nabywcy towarów, jako jego pełnomocnik, Wnioskodawczyni zobowiązana będzie do przekazania kwot otrzymanych tytułem kosztów wysyłki towaru na rzecz operatora pocztowego. Należy jednak podkreślić, że warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji ww. kwot otrzymanych od nabywcy towarów jest działanie Wnioskodawcy w imieniu i na jego rzecz (rachunek), na podstawie zawartej umowy i stosownego pełnomocnictwa udzielonego, m.in. w sposób wskazany w treści wniosku.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że ewentualna nadwyżka środków pieniężnych pozostała po pokryciu rzeczywistych kosztów przesyłki, zapłaconych podmiotowi świadczącemu usługę doręczania towarów, będzie stanowić dla Wnioskodawczyni przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika