Czy część dochodów Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, która odpowiada wpłatom (...)

Czy część dochodów Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, która odpowiada wpłatom na PFRON jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych ?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w (...) działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia (...), data wpływu (...) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe .

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu (...) do Naczelnika tutejszego Urzędu wpłynął wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Z treści zapytania wynika, że Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Gminie (...) prowadząc działalność w zakresie ochrony zdrowia, ponosi wydatki z tytułu opłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W związku z tym, iż Zakład prowadzi działalność w przedmiocie ochrony zdrowia przeznacza dochody na działalność statutową.Na tle takich okoliczności Zakład występuje z zapytaniem, czy ta część dochodów, która odpowiada wpłatom na PFRON jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.
Zakład wyrażając swoje stanowisko w sprawie uważa, że ma prawo skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), uznając, że zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 dotyczy także między innymi wpłat przeznaczonych na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu. Zdaniem Zakładu na równi z podatkami należy traktować obowiązkowe, bezzwrotne i nieodpłatne świadczenie pieniężne jakie są uiszczane na rzecz PFRON.

Zgodnie z art.17 ust.1 pkt 4 ww.ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność polegająca na ochronie zdrowia - w części przeznaczonej na te cele.Przepis ten ustala dwa warunki, których spełnienie uprawnia do wyłączenia określonych dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. :

? statut jednostki powinien zawierać wskazane w ustawie cele,
? dochód powinien być przeznaczony na cele statutowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Stosownie do art. 15 ust.1 ustawy, za koszty uzyskania przychodów uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Art. 16 ust.

1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). Zatem wpłaty na PFRON, jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, który w takim przypadku różnić się będzie od zysku bilansowego jednostki ustalonego na podstawie prowadzonych ksiąg handlowych.

Zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych będzie objęta tylko ta część dochodu podatkowego, która spełnia warunek określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, tylko wówczas, gdy przeznaczenie części dochodu będzie związane z realizacją celów statutowych Zakładu.

Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) zasilają dochody tego Funduszu, a zatem nie są wydatkami poniesionymi na cele związane z ochroną zdrowia.

Dochody te nie są wolne od podatku, albowiem nie mogą być przeznaczone na cele związane z ochroną zdrowia, gdyż zostały już wydatkowane na inne cele to jest na zasilenie PFRON.

Ponadto przepis art. 17 ust. 1b ustawy, stanowiący, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tyrn przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów, na który Zakład powołuje się w swoim wniosku, nie może stanowić podstawy do zwolnienia dochodów, o których mowa wyżej. Wynika to z faktu, iż wpłat na PFRON nie można uznać za podatki, o których mowa w cytowanym art. 17 ust. 1b.

Definicja podatku zawarta jest w art. 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, który stanowi, że podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, gminy, wynikające z ustawy podatkowej. l ta definicja ?podatku' wynikająca z ustawy - Ordynacja podatkowa winna być wiążącą w przedmiotowej sprawie. W sytuacji, gdy przepisy prawa podatkowego zawierają określone dafinicje należy je stosować w pierwszej kolejności, Wpłaty na PFRON to należności publiczonoprawne wynikające z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w dacie wydania postanowienia, nie toczyło się postępowanie podatkowe ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Powyższa interpretacja;- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika (płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika) osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąźe natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie :Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w (...) za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika