Czy zarchiwizowane tabele amortyzacyjne środków trwałych od 1988 roku, w których ujęte są ruchomości (...)

Czy zarchiwizowane tabele amortyzacyjne środków trwałych od 1988 roku, w których ujęte są ruchomości będące obecnie przedmiotem sprzedaży oraz spisy zdawczo-odborcze akt księgowych, w których ujęte są tabele amortyzacyjne, są dokumentami wystarczającymi do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT przy sprzedaży ujętych tam ruchomości ?

W dniu 03 października 2006 r. Syndyk Masy Upadłości Spółki z o. o. złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Syndyk Masy Upadłości ma wątpliwości czy dokumenty takie jak:
1) zarchiwizowane tabele amortyzacyjne środków trwałych od 1988 roku, w których ujęte są ruchomości będące obecnie przedmiotem sprzedaży,
2) spis zdawczo-odbiorczy akt księgowych, w których ujęte są tabele amortyzacyjne, są dokumentami wystarczającymi do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT przy sprzedaży ujętych tam ruchomości ?

Z wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży w postępowaniu upadłościowym mają być używane ruchomości, które w większości zostały zakupione przez S... Zakłady Przemysłu Owocowo -Warzywnego ... , przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie aktu notarialnego z dnia 15 października 2001 r. Repetytorium A nr .../2001 oraz Zarządzenia nr .../2001 Wojewody Łódzkiego z dnia 02 października 2001 roku o prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Sieradzkie Zakłady Przemysłu Owocowo - Warzywnego ....... z siedzibą w ....... , ..... Spółka z ograniczona odpowiedzialnością w Sieradzu stała się następcą prawnym prywatyzowanego przedsiębiorstwa.

Porady prawne

Z dniem 31 maja 2006 r. Postanowieniem Sądu Rejonowego w ... V Wydział Gospodarczy Sygn. akt VGU 17/06 została ogłoszona upadłość Sp. z o. o., obejmująca likwidację jej majątku.
W związku z zamiarem sprzedaży przez Syndyka ruchomości, w większości nabytych przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, a brakiem innych dokumentów zakupu tych ruchomości. Syndyk prosi o wypowiedzenie się czy załączone do wniosku kserokopie dokumentów są wystarczające do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT przy sprzedaży ruchomości wchodzących w skład masy upadłości.
Syndyk Masy Upadłości jest zdania, że posiadane dokumenty upoważniają do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Podatnik oświadcza, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed Sądem Administracyjnym.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu wniosku oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego przedstawia własne stanowisko w niniejszej sprawie. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ustawodawca zwolnił z podatku od towarów i usług dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w świetle art. 43 ust. 2 rozumie się:
1) budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
Ponadto zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust.

2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej, a podatnik:
1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Z ww. przepisów art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, jakie dokumenty powinien posiadać Podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. W konkretnym przypadku w ramach postępowania upadłościowego będzie dokonywana dostawa ruchomości, w związku z czym, obowiązek udowodnienia, iż przedmiotem dostawy jest towar używany o którym mowa w art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ciąży na Syndyku Masy Upadłości (dostawcy).
Z uwagi na brak unormowań w przepisach szczególnych należy posiłkować się przepisami ogólnymi. Z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wynika, że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Powyższe oznacza, że zgodnie z art. 181 dowodami mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej.
Mając na uwadze powyższe, jeżeli ruchomości będące przedmiotem dostawy faktycznie figurują w posiadanych ewidencjach, to przedłożona dokumentacja upoważnia do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko Syndyka Masy Upadłości ....... Sp. z o. o w upadłości - za prawidłowe.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika