1. dot. stawki podatku od towarów i usług właściwej dla usług polegających na organizowaniu wystaw, (...)

1. dot. stawki podatku od towarów i usług właściwej dla usług polegających na organizowaniu wystaw, targów i kongresów, w skład których wchodzi zakup kart wstępu na targi, kart parkingowych, wpisy do katalogu targowego, przelot i zakwaterowanie wystawców (bez dzierżawy powierzchni wystawienniczej)
2. usługi związane z nieruchomościami


Na podstawie art.14 b § 5 w związku z art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), po rozpoznaniu zażalenia wniesionego przez Stronę na postanowienie z dnia 25.10.2005 r. nr 1433/PV/443-137e/05/MAS Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga wydanew trybie art.14 a § 1 i § 4 Ordynacji Podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


postanawia

odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.


UZASADNIENIE

Porady prawne

Pismem z dnia 19.08.2005 r. Strona zwróciła się o udzielenie informacji dotyczącej stawki podatku od towarów i usług właściwej dla usług polegających na organizowaniu wystaw, targów i kongresów, w skład których wchodzi zakup kart wstępu na targi, kart parkingowych, wpisy do katalogu targowego, przelot i zakwaterowanie wystawców (bez dzierżawy powierzchni wystawienniczej). Usługi te świadczone są na terytorium kraju na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty w kraju innym niż Polska oraz podmiotów z krajów trzecich. W ocenie Strony z uwagi na to, że usługi te związane są z nieruchomością, podlegają opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości - zatem w przypadku usług świadczonych na targach odbywających się na terytorium Polski, podlegają one opodatkowaniu w Polsce podatkiem od towarów i usług.

W postanowieniu z dnia 25.10.2005 r. nr 1433/PV/443-137e/05/MAS Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga potwierdził co do zasady prawidłowość stanowiska Strony, pomimo, że wskazała ona błędną podstawę prawną. Otóż, organ podatkowy wyjaśnił, że stosownie do przepisów art. 27 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) świadczone przez Stronę usługi organizacji targów i wystaw odbywających się na terytorium Polski na powierzchni wystawienniczej wynajętej przez inny podmiot, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w miejscu ich świadczenia, tj. w Polsce wg stawki 22%. Jednakże w ocenie organu podatkowego usługi te nie mieszczą się w pojęciu usług związanych z nieruchomością. Ponadto nie zostały one wymienione w katalogu usługo szczególnym miejscu świadczenia, innym niż określone w generalnej zasadzie wprowadzonej przepisami art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

W zażaleniu na ww. postanowienie wniesionym w dniu 08.11.2005 r. Strona kwestionuje stanowisko organu podatkowego, zarzucając naruszenie przepisów art. 27 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów art. 9 (2) (a) VI Dyrektywy. Strona argumentuje, że nie przypisanie miejsca świadczenia usług sprzedaży kart parkingowych oraz kart wstępu na targi do miejsca położenia nieruchomości jest błędne i prowadzi do podwójnego opodatkowania. Usługi te nie mogą być świadczone bez związku z konkretną nieruchomością, niezależnie od tego przez kogo powierzchnia na tej nieruchomości została wynajęta w celu zorganizowania targów i wystaw. Usługi te zawsze świadczone są na określonych targach, odbywających się na konkretnej powierzchni wystawienniczej, związanej z określoną nieruchomością. Natomiast usługi wpisu do katalogu targowego jako niematerialne usługi reklamowe opodatkowane są w miejscu, gdzie nabywca usługi, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ww. ustawy posiada swoją siedzibę. Dla polskich podatników opodatkowanie ma miejsce wg ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. W ocenie Strony powyższe stanowisko uzasadnia wniosek o uchylenie postanowienia i uznanie prawidłowości jej stanowiska.

W dniu 08.12.2005 r. Strona zapoznała się w trybie art. 200 Ordynacji Podatkowejz materiałem zgromadzonym w aktach sprawy, podnosząc, że w całości podtrzymuje zarzuty zażalenia. Jednocześnie Strona podniosła, że:

  1. przeważająca część świadczonych przez firmę usług związanych jest z nieruchomościami położonymi na terytorium Wspólnoty i poza nią (na terenach targowych), które są wynajmowane przez firmę lub bezpośrednio przez kontrahentów firmy;
  2. wykonana usługa projektowania i zabudowy stoisk nie ma charakteru samoistnego, lecz jest związana z konkretną powierzchnią wystawienniczą, wynajmowaną na konkretnej nieruchomości;
  3. usługi techniczne (np. podłączenie prądu, wody, karty parkingowe, karty wstępu) są również związane z nieruchomością i podlegają opodatkowaniu podatkiem w kraju położenia nieruchomości, o czym świadczą faktury otrzymywane przez firmę od zagranicznych dyrekcji targów oraz pismo z dnia 05.08.2005 r.
  4. opodatkowanie tych usług w kraju powoduje ich podwójne opodatkowanie;
  5. odmowa zwrotu zapłaconego przez firmę podatku obrotowego przez organy podatkowe we Włoszech wynika z faktu uznania, że firma prowadziła działalność we Włoszech związanąz użytkowaniem nieruchomości, jaką było stoisko w Mediolanie.

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny w przedmiotowej sprawie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, co następuje:

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wprowadza szereg szczegółowych regulacji w zakresie rozliczenia podatku przy świadczeniu usług, w tym zasady określania miejsca świadczenia usług i tym samym miejsca ich opodatkowania. W tym celu niezbędna jest prawidłowa kwalifikacja usługi, co determinuje określenie miejsca jej świadczenia.

Zgodnie z przepisem art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w przypadku usług związanychz nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowychi pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Taki sposób określenia miejsca świadczenia jest wyjątkiem od ogólnej reguły określonej w przepisie art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Wyjątek ten ma zastosowanie w przypadku, gdy świadczona usługa ma charakter usługi kompleksowej i obejmuje swoim zakresem wynajem powierzchni wystawienniczej.Kompleksowość usługi oznacza bowiem, że usługa obejmuje swoim zakresem usługę główną, tj. w przedmiotowej sprawie wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi powiązane - w przedmiotowej sprawie powiązane z wynajmem tej powierzchni. Wynajem powierzchni wystawienniczej polega na udostępnieniu rzeczy - części powierzchni nieruchomości na terenie której mają odbyć się międzynarodowe targi. Wynajem powierzchni wystawienniczej w świetle ww. przepisu jest usługą związaną z nieruchomością. W takich właśnie okolicznościach w celu określenia miejsca świadczenia, usługi dodatkowe mogą być traktowane jako usługi związane z nieruchomościami.Natomiast do ustalenia miejsca świadczenia usług cząstkowych, związanychz organizowaniem wystaw, targów i kongresów, które nie mają charakteru kompleksowego zastosowanie mają właściwe przepisy art. 27 - 28 ww. ustawy.

Oznacza to, że jeżeli usługi cząstkowe mają charakter samoistny, to do zastosowania przepisu art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy nie wystarcza fakt, że generalnie, tj. w szerokim tego słowa znaczeniu, mają one związek z nieruchomością.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że organizując wystawy, targii kongresy, świadczy również usługi polegające na zakupie kart wstępu na targi, kart parkingowych, dokonywaniu wpisów do katalogu targowego, organizowaniu przelotui zakwaterowania wystawców (bez dzierżawy powierzchni wystawienniczej). Usługi te świadczone są na terytorium kraju. Usługobiorcami są polskie podmioty gospodarcze, jak również podatnicy mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty,w kraju innym niż Polska oraz podmioty z krajów trzecich.

Reasumując, w takich okolicznościach faktycznych zakres świadczonych przez Stronę usług nie obejmuje usługi głównej - wynajmu powierzchni wystawienniczej, o której była mowa powyżej. Oznacza to, że nie został spełniony warunek określony zakresem dyspozycji art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, polegający na związku świadczonych usług z nieruchomością.Z tych też przyczyn w celu określenia miejsca świadczenia usług zastosowanie znajdzie ogólna reguła wyrażona w przepisie art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Zatem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce zamieszkania. Oznacza to w przedmiotowej sprawie, że ww. usługi podlegają opodatkowaniu w miejscu ich świadczenia wg stawki 22 % zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W tych okolicznościach stanowisko organu I instancji należy uznać za zasadne.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika