Muzeum Romantyzmu jako Samorządowa Instytucja Kultury, zgodnie z założeniami statutowymi prowadzi (...)
Muzeum Romantyzmu jako Samorządowa Instytucja Kultury, zgodnie z założeniami statutowymi prowadzi działalność opodatkowaną (wstęp do pomieszczeń muzealnych, wstęp na koncerty i wystawy, sprzedaż wydawnictw i pamiątek). W związku z wdrażaniem planu rozwoju Instytucji Kulturalnych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, oraz Dyrekcję Muzeum, została rozpoczęta inwestycja pn? Budowa ? rewitalizacja Dworu z funkcją muzealną wraz z ogrodzeniem terenu Zespołu Pałacowo-Parkowego Muzeum Romantyzmu w ........ ? I etap, w ramach tworzenia Mazowieckiego Ośrodka Romantyzmu Polskiego w ...............?. Całość inwestycji zostanie sfinansowana ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego, które przekazywane są Muzeum Romantyzmu w formie dotacji inwestycyjnej, na realizację w/w zadania. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku z ceną dostarczanych towarów lub świadczonych przez Muzeum usług.Muzeum Romantyzmu jako instytucja, której celem statutowym jest działalność kulturalna (art.17 pkt 1.4 Ustawy o CIT), przeznacza swoje dochody na w/w działalność i w związku z powyższym korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych. Czy w związku z faktem, iż realizacja zadania związana jest z działalnością opodatkowaną Muzeum (powstanie nowych sal ekspozycyjnych i ogrodzenie całego zespołu pałacowo-parkowego) istnieje możliwość odliczenia VAT naliczonego związanego z fakturami wystawionymi przez wykonawców za roboty budowlane na nowo powstałych obiektach, oraz z fakturami wystawianymi przez dostawców za towary i materiały?
Według art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Jak stanowi art. 90 ust. 1, 2 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 tegoż artykułu.
Z przytoczonych wyżej uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, tylko w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo to uzależnione jest więc od spełnienia tych dwóch podstawowych przesłanek, przy jednoczesnym braku przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że realizowane przedsięwzięcie, finansowane z otrzymywanych od Samorządu Województwa Mazowieckiego środków pieniężnych (dotacja podmiotowa), związane jest, zdaniem wnioskodawcy, z wykonywanymi przez niego, jako podatnika, czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Usługi te mieszczą się według Muzeum pod symbolem PKWiU 92.32.10 (usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych). Podatnik wskazuje, że nie zachodzą przy tym przesłanki negatywne z art. 88 ustawy o VAT, jako że podmiot korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy stwierdzić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi dokładnie w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeśli zatem podatnik prawidłowo rozpoznaje w niniejszym stanie faktycznym związek między dokonywanymi nabyciami towarów i usług a wykonywanymi przez siebie czynnościami opodatkowanymi, to prawo do odliczenia przysługuje mu w całości. Jeśli jednak zakres ten okazuje się tylko częściowy, to również prawo do odliczenia może przysługiwać tylko w części, w której występuje ów związek.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie zwraca jednak uwagę podatnika na konieczność prawidłowego ustalenia związku między nabywanymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Samorządową Instytucję Kultury czynnościami.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie postanowił jak w sentencji.
Według art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy nie dokonuje więc oceny poprawności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.