Muzeum Romantyzmu jako Samorządowa Instytucja Kultury, zgodnie z założeniami statutowymi prowadzi (...)

Muzeum Romantyzmu jako Samorządowa Instytucja Kultury, zgodnie z założeniami statutowymi prowadzi działalność opodatkowaną (wstęp do pomieszczeń muzealnych, wstęp na koncerty i wystawy, sprzedaż wydawnictw i pamiątek). W związku z wdrażaniem planu rozwoju Instytucji Kulturalnych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, oraz Dyrekcję Muzeum, została rozpoczęta inwestycja pn? Budowa ? rewitalizacja Dworu z funkcją muzealną wraz z ogrodzeniem terenu Zespołu Pałacowo-Parkowego Muzeum Romantyzmu w ........ ? I etap, w ramach tworzenia Mazowieckiego Ośrodka Romantyzmu Polskiego w ...............?. Całość inwestycji zostanie sfinansowana ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego, które przekazywane są Muzeum Romantyzmu w formie dotacji inwestycyjnej, na realizację w/w zadania. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku z ceną dostarczanych towarów lub świadczonych przez Muzeum usług.Muzeum Romantyzmu jako instytucja, której celem statutowym jest działalność kulturalna (art.17 pkt 1.4 Ustawy o CIT), przeznacza swoje dochody na w/w działalność i w związku z powyższym korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych. Czy w związku z faktem, iż realizacja zadania związana jest z działalnością opodatkowaną Muzeum (powstanie nowych sal ekspozycyjnych i ogrodzenie całego zespołu pałacowo-parkowego) istnieje możliwość odliczenia VAT naliczonego związanego z fakturami wystawionymi przez wykonawców za roboty budowlane na nowo powstałych obiektach, oraz z fakturami wystawianymi przez dostawców za towary i materiały?

Zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Porady prawne

Jak stanowi art. 90 ust. 1, 2 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 tegoż artykułu.

Z przytoczonych wyżej uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, tylko w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo to uzależnione jest więc od spełnienia tych dwóch podstawowych przesłanek, przy jednoczesnym braku przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że realizowane przedsięwzięcie, finansowane z otrzymywanych od Samorządu Województwa Mazowieckiego środków pieniężnych (dotacja podmiotowa), związane jest, zdaniem wnioskodawcy, z wykonywanymi przez niego, jako podatnika, czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Usługi te mieszczą się według Muzeum pod symbolem PKWiU 92.32.10 (usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych). Podatnik wskazuje, że nie zachodzą przy tym przesłanki negatywne z art. 88 ustawy o VAT, jako że podmiot korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy stwierdzić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi dokładnie w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeśli zatem podatnik prawidłowo rozpoznaje w niniejszym stanie faktycznym związek między dokonywanymi nabyciami towarów i usług a wykonywanymi przez siebie czynnościami opodatkowanymi, to prawo do odliczenia przysługuje mu w całości. Jeśli jednak zakres ten okazuje się tylko częściowy, to również prawo do odliczenia może przysługiwać tylko w części, w której występuje ów związek.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie zwraca jednak uwagę podatnika na konieczność prawidłowego ustalenia związku między nabywanymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Samorządową Instytucję Kultury czynnościami.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie postanowił jak w sentencji.

Według art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy nie dokonuje więc oceny poprawności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika