czy można jednorazowo wpisać w koszty uzyskania przychodu fakturę na kwotę: 11.500,- zł brutto za (...)

czy można jednorazowo wpisać w koszty uzyskania przychodu fakturę na kwotę: 11.500,- zł brutto za kapitalny remont silnika, tj. robociznę oraz poszczególne części i inne elementy związane z tą naprawą ?

Pismem z dnia 22.03.2006r. zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedstawiony przez Pana stan faktyczny:
W listopadzie 2005 roku zakupił Pan samochód ciężarowy do celów działalności gospodarczej. Po półtora miesiąca eksploatacji okazało się, że silnik wymaga kapitalnego remontu. Za remont warsztat wystawił Panu fakturę na kwotę: 11.500,- zł brutto. Faktura zawiera wyszczególnienie poszczególnych pozycji jak robocizna oraz poszczególne części i inne elementy związane z tą naprawą. Wobec tego zwraca się Pan z zapytaniem czy można jednorazowo wpisać w koszty uzyskania przychodu taką fakturę? Pana zdaniem można jednorazowo wliczyć w koszty uzyskania przychodu taki wydatek, bo jest to typowa naprawa, a nie ulepszenie pojazdu.
Biorąc pod uwagę przedstawiony w piśmie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Maz. uprzejmie wyjaśnia:
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Stosownie do art. 23 ust. 1 lit.c w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22 g ust. 17 w/w ustawy powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Porady prawne

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dzielą wydatki w potocznym znaczeniu uważane za remontowe na dwie grupy - wydatki na remont oraz wydatki na ulepszenie środków trwałych. O ile te pierwsze są uwzględniane w kosztach uzyskania przychodów bezpośrednio, w sytuacji kosztów na ulepszenie sytuacja wygląda inaczej. W myśl art. 22 g ust.17 w/w ustawy jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ulepszenie, w tym także wydatki na nabycie części składowych lub preferencyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500,- zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 ,- zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Gdy suma wydatków ulepszających dany środek trwały poniesiona w ciągu roku nie przekroczy 3.500,- zł wydatki te zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu bezpośrednio (nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego).
Rozróżnienie wydatków na remont od wydatków na ulepszenie jest niekiedy bardzo trudne.
Zdaniem tutejszego organu podatkowego za remont należy uznać wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, następujące w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji (zużycia) wraz z wymianą zużytych składników technicznych, niezwiększające jego wartości początkowej.
Natomiast za ulepszenie należy rozumieć unowocześnienie (modernizację) środka trwałego, który podnosi jego wartość techniczną, użytkową jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.


Z ulepszeniem mamy do czynienia, gdy następuje: przebudowa, tj. zmiana (poprawienie) istniejącego środka trwałego, rozbudowa tj. powiększenie (poszerzenie), adaptacja tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadanie mu nowych cech użytkowych, rekonstrukcja tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych, modernizacja tj. unowocześnienie środka trwałego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 24.11.2005r. zakupił Pan samochód ciężarowy Mercedes-Benz 310 za kwotę: 14.000,- zł, który został wpisany do ewidencji środków trwałych. Następnie jak wynika z przedstawionej w dniu 10.04.2006r. faktury VAT z dnia 09.02.2006r. wystawionej przez firmę X dokonana została 'naprawa' w/w samochodu, której ogólny koszt wyniósł 11.462,90 zł brutto. Faktura zawiera 40 pozycji i dot. różnego rodzaju wymiany, regulacji, a przede wszystkim 'remontu' silnika. Z faktury wynika też, że w/w firma przyjęła od Pana zlecenie w 2005r. pod nr 1520/2005.
Zdaniem tutejszego organu pojęcia remontu i modernizacji nie zawsze muszą się wykluczać. Jeżeli podczas remontu wymienia się określone elementy na nowe, bardziej nowoczesne od wymienionych, co powoduje obniżenie kosztów eksploatacyjnych, zwiększenie zdolności wytwórczej i tym samym zwiększenie wartości użytkowej w porównaniu do wartości z dnia przyjęcia do używania to wydatki te zwiększają wartość środka trwałego i zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów przez odpisy amortyzacyjne. O tym czy dane prace zwiększyły wartość użytkową środka trwałego, czy tylko przywróciły poprzednią jego wartość użytkową, częstokroć powinien decydować powołany w tym celu biegły w swojej opinii.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego i przedłożonych dokumentów skłania do zaliczenia wydatków poniesionych przez Pana jako ulepszające środek trwały ze względu na rekonstrukcję zużytych częściowo lub całkowicie składników majątkowych oraz krótki okres eksploatacji samochodu od momentu jego zakupu w porównaniu do wysokości poniesionego kosztu na jego naprawę.
Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w razie wątpliwości najbardziej korzystnym dla Pana rozwiązaniem będzie - w celu dokładnego wyjaśnienia stanu technicznego - powołanie biegłego w celu sporządzenia przez niego opinii, bowiem bez posiadania specjalistycznej wiedzy (np. technicznej) nie jest możliwe dokonanie jednoznacznej oceny charakteru dokonanych przez Pana wydatków.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika