Dotyczy rozliczenia rocznego z osiągniętych przychodów z kapitałów pieniężnych.

Dotyczy rozliczenia rocznego z osiągniętych przychodów z kapitałów pieniężnych.

W rozpatrywanym wniosku z dnia 21 marca 2007r., który wpłynął do tut. Urzędu 22 marca 2007r., zapytujący przedstawił następujący stan faktyczny:

W roku 2006 podatnik był klientem domu maklerskiego, na mocy zawartej w roku 2005 ?Umowy o zarządzanie portfelem i prowadzenie rachunku inwestycyjnego?. W dniu 4 kwietnia 2006r. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd odebrała domowi maklerskiemu zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej nakazując rozwiązanie umów z klientami i zwrot powierzonych środków.

W dniu 12 kwietnia 2005r. zapytujący wypowiedział umowę z domem maklerskim, składając jednocześnie dyspozycję wypłaty wszystkich środków ze swego rachunku.W dniu 22 czerwca 2006r. Sąd ogłosił upadłość domu maklerskiego.Dom maklerski nigdy nie rozliczył się z wnioskodawcą.Otrzymał on jedynie wypłaty pieniężne stanowiące zaledwie kilka procent wartości zainwestowanych przez niego pieniędzy.Najprawdopodobniej, przez kilka lat, inwestycje realizowane przez dom maklerski przynosiły straty, wpływające na spadek rzeczywistej wyceny jego rachunku inwestycyjnego.W odpowiedzi na pisemną prośbę podatnika o wyjaśnienie przyczyn nie wystawienia PIT-C za 2006r. Syndyk masy upadłości dom maklerski w piśmie z dnia 1 marca 2007r. stwierdził, iż ?na podstawie znanych mi aktualnie dokumentów nie jestem w stanie przygotować prawidłowej i rzetelnej informacji PIT-8C za 2006r.?.

Porady prawne

W związku z powyższym wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, jak ma dokonać rozliczenia rocznego za 2006r. i czy zasadne jest wykazanie przez niego straty z tytułu utraconych zainwestowanych przez niego pieniędzy, które powierzył domowi maklerskiemu?

Czy mimo braku PIT-8C może wykazać stratę w rozliczeniu rocznym? Czy też w ogóle nie powinien uwzględniać żadnych danych w zakresie środków powierzonych, a nie odzyskanych z domu maklerskiego, licząc na to, że w przyszłości może udać mu się wyegzekwować jakieś pieniądze z masy upadłości domu maklerskiego?

Zdaniem zapytującego podstawą do rozliczenia rocznego są informacje uzyskane na formularzu PIT-11/8B lub PIT-8C. Formularze te powinny być przekazane podatnikom do końca lutego każdego roku. Jednakże brak takiej informacji nie zwalnia podatnika z obowiązku złożenia zeznania za dany rok podatkowy. Przepis art.45 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje składanie zeznań o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty, w terminie do 30 kwietnia następnego roku, bez względu na możliwe przeszkody w ustaleniu rzeczywistej wysokości dochodów podlegających opodatkowaniu, strat lub innych kwot mających wpływ na wymiar podatku. Z założenia m.in. formularz PIT-8C jest podstawą do rozliczenia rocznego, jednak brak tej informacji nie zwalnia podatnika z obowiązku złożenia zeznania za dany rok podatkowy.

Jeżeli zatem podatnik nie dysponuje informacją, powinien sporządzić zeznanie podatkowe na podstawie posiadanych przez siebie danych określonych na podstawie zastępczych dowodów. W jego przypadku będzie to wartość wpłaconych do domu maklerskiego środków pieniężnych i wartość uzyskanych zwrotnie środków po rozwiązaniu umowy.

Wnioskodawca dysponuje następującymi dowodami:1/ potwierdzenie wykonania dyspozycji wpłaty środków pieniężnych na rachunek domu maklerskiego2/ potwierdzenie wykonania dyspozycji wpłaty środków pieniężnych na rachunek domu maklerskiego3/ potwierdzenie zwrotu środków pieniężnych z rachunku domu maklerskiego4/ potwierdzenie zwrotu środków pieniężnych z rachunku domu maklerskiego

Zdaniem zapytującego, mimo, iż nie posiada on PIT-8C, powinien wykazać w zeznaniu rocznym stratę w wysokości różnicy między wpłaconymi a otrzymanymi zwrotnie środkami pieniężnymi z domu maklerskiego na podstawie posiadanych przez niego dowodów zastępczych.Przy tak określonym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu stwierdza, co następuje:

Zgodnie z definicją zawartą w art.5a pkt 13 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a to, w myśl powołanego przepisu, instrumenty finansowe niebędące papierami wartościowymi: a)tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,b)instrumenty rynku pieniężnego,c)finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,d)opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,e)prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników ilimitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),f)inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

Przy czym maklerskimi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a-d.Uzyskane przez wnioskodawcę przychody z realizacji transakcji wykonywanych przez zleceniodawcę dom maklerski stanowią przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust.1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), dalej: ustawa.

W myśl art.17 ust.1b ustawy, przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art.30b ust.1 ustawy.

Zgodnie z ostatnim z powołanych przepisów, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu, przy czym dochodem jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy (art.30b ust.2 pkt 3 ustawy).

Wskazany wyżej przepis art.23 ust.1 pkt 38a ustawy stwierdza, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych - do czasu realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo rezygnacji z realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo ich odpłatnego zbycia - o ile wydatki te, stosownie do art. 22g ust. 3 i 4, nie powiększają wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, w opinii tut. organu podatkowego, prawidłowym jest pogląd zaprezentowany przez wnioskodawcę, że w zeznaniu podatkowym za rok 2006r. winien wykazać stratę w wysokości różnicy między wpłaconymi a otrzymanymi zwrotnie środkami pieniężnymi z domu maklerskiego na podstawie posiadanych przez niego dowodów zastępczych albowiem, zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art.23 ust.1 pkt 38a ustawy, zrezygnował on z realizacji praw wynikających z tych instrumentów przez rozwiązanie umowy z domem maklerskim dnia 12 kwietnia 2006r.

Dochody kapitałowe wymienione w art. 30b w/w ustawy są opodatkowane w drodze samoopodatkowania. Zgodnie bowiem z art. 30b ust. 6 ustawy po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest zobowiązany w terminie do 30 kwietnia wykazać w odrębnym zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) - na druku PIT-38, dochody uzyskane w roku podatkowym z ww. tytułu, tj. odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych. Podatnik, aby mógł zrealizować obowiązek samoopodatkowania, musi dysponować stosownymi informacjami dotyczącymi uzyskanych przychodów i poniesionych tytułem ich uzyskania kosztów. Zgromadzenie tych danych powinno następować w oparciu o informacje roczne sporządzane i wysyłane podatnikowi przez podmioty, za pośrednictwem których uzyskuje on te dochody.

Obowiązek sporządzania takich informacji został przewidziany w art. 39 ust. 3 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej są obowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po rokupodatkowym przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 a w/w ustawy - urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30 b ust. 2 ustawy, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C). Jednak w sytuacji, w której podmiot zobowiązany nie prześle takiej informacji, nie oznacza to, że jej nieotrzymanie zwalnia podatnika od obowiązku złożenia zeznania rocznego. W takim przypadku podatnik powinien rozliczyć się na podstawie posiadanych dokumentów ? dowodów zastępczych, dotyczących osiągniętego w roku podatkowym przychodu i poniesionych kosztów uzyskania.W tym zakresie Naczelnik również podziela stanowisko wnioskodawcy zawarte w zapytaniu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika