Czy kwota dotacji określona w wysokości miesięcznej stawki na jedną osobę podlega opodatkowaniu (...)

Czy kwota dotacji określona w wysokości miesięcznej stawki na jedną osobę podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy jest zwolniona od tego podatku?

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 1 i 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Podatnika X z dnia 18 stycznia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dotacji przyznanej w 2007 r. ? Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe,
UZASADNIENIE
Pismem nr WFB.3364/03/07 z dnia 18-01-2007 r., uzupełnionym pismem nr WFB.3364/9/07 z dnia 28.02.2007 r., Podatnik X zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego zapytując:
Czy kwota dotacji przedmiotowej przyznanej w 2007 r. określona w wysokości miesięcznej stawki na jedną osobę korzystającą z usług świadczonych przez podatnika X podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też jest zwolniona z tego podatku?
Stan faktyczny:
Podatnik X jest zakładem budżetowym Gminy . Jego podstawowym celem działania, zgodnie ze statutem, jest działalność w zakresie kultury, rekreacji i sportu.
Z budżetu Gminy zakład otrzymuje dotację przedmiotową na dofinansowanie działalności bieżącej. Dotacja ta kalkulowana jest według stawek jednostkowych, które zostały określone na rok 2007 w Uchwale Rady Gminy w wymiarze miesięcznym na jedną osobę korzystającą z usług świadczonych przez podatnika, z uwzględnieniem rodzaju usług, tj.:
- kryta pływalnia 9,77 zł/os.
- hala sportowa 10,80 zł/os.
- stadion sportowy i boiska 8,34 zł/os.
- działalność kulturalna 55,38 zł/os.
Wysokość dotacji na poszczególne rodzaje działalności obliczono uwzględniając koszty prowadzonych działalności, przychody z nich uzyskiwane oraz szacowaną ilość osób korzystających z usług sportowo-rekreacyjno-kulturalnych.
Jak wynika z opisu pytającego, Podatnik otrzyma dotację w dwunastu miesięcznych ratach. Kwoty rat nie są równe, lecz różne w zależności od okresu w jakim świadczone są usługi. W miesiącach jesienno-zimowych raty są wyższe niż w miesiącach wiosenno-letnich. Wynika to z sezonowości świadczonych usług. Bowiem, koszty funkcjonowania Podatnika w okresie zimowym są wyższe, podczas gdy uzyskiwane przychody są niższe. Z kolei w sezonie letnim jest odwrotnie: koszty niskie, zaś przychody wysokie.
Takie rozplanowanie wpłat dotacji, zdaniem pytającego, wskazuje na jej podmiotowy charakter.
Ceny za świadczone przez podatnika usługi nie zależą od wysokości przyznanej (otrzymanej) dotacji. Zostały one ustalone w oparciu o takie kryteria jak:
- ceny obowiązujące na podobnych obiektach w Polsce,- standard posiadanych obiektów,
- ogólne warunki ekonomiczne na teranie Gminy ,
- ogólne zainteresowanie obiektami i usługami Podatnika.
Stanowisko wnioskodawcy:
Wnioskodawca twierdzi, że dotacja otrzymywana przez niego jest dotacją podmiotową, gdyż jej przyznanie ma na celu dofinansowanie bieżących kosztów działalności, tak aby zakład mógł zachować płynność finansową. Nie ma ona bezpośredniego wpływu na wysokość cen za świadczone usługi. Tym samym dotacja ta jest zwolniona od podatku od towarów i usług.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy podatnik ? w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług ? otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie ? tego rodzaju dopłata stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi.

Porady prawne
Aby jednak tak było, takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dopłat do podstawy opodatkowania, jest stwierdzenie, czy są one przekazywane w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.
Jeżeli dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na wartość (cenę) dostawy lub usługi, wówczas takie dopłaty nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem dla określenia, czy dana dotacja jest czy też nie jest opodatkowana ? istotne są szczegółowe warunki jej ustalania.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wysokość przyznanej w 2007 r. dotacji ustalona została m.in. w oparciu o planowaną ilość osób korzystających z danego obiektu należącego do Podatnika. Taki sposób ustalenia wysokości dopłaty wskazywałoby na dofinansowanie konkretnych usług.
Jednak wnioskodawca twierdzi, że przyznane dotacje nie mają wpływu na cenę jednostkową za świadczone usługi, gdyż przy jej ustalaniu brano pod uwagę inne kryteria.
Zdaniem, tut. Organu, nie bez znaczenia pozostaje sposób wypłaty dotacji. Wypłacana jest ona ratami, których wysokość jest różna w zależności od sezonu. W okresie wiosenno-letnim, gdy ilość obsługiwanych osób jest znacznie wyższa niż w okresie jesienno-zimowym, raty dotacji są niższe. Natomiast gdy w okresie jesienno zimowym liczba ta maleje z powodu mniejszego zainteresowania ? raty są wyższe.
Tak, więc wysokość raty miesięcznej płaconej dotacji jest odwrotnie proporcjonalna do ilości obsługiwanych osób.
Jak twierdzi wnioskodawca, koszty funkcjonowania podatnika X poza sezonem wiosenno-letnim są wysokie, a przychody niskie. Dzięki dotacji Zakład może utrzymać płynność finansową i regulować zobowiązania wynikające z kosztów funkcjonowania, szczególnie w okresie, gdy liczba klientów jest mniejsza.
Takie rozplanowanie wypłat dotacji wskazuje, że celem przyznanej dotacji jest pokrycie bieżących kosztów jednostki.
Mając na względzie przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny, tut. Organ stwierdza, że dotacja będąca przedmiotem niniejszego zapytania, z uwagi na sposób jej otrzymywania, ma charakter podmiotowy.
Konsekwencją uznania tej dotacji za podmiotową jest to, że nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem Stanowisko wnioskodawcy, że przedmiotowa dotacja podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzedu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe.
Jednocześnie nadmienia się, że niepodleganie podatkowi i zwolnienie od podatku to dwie różne instytucje prawne.
Niepodleganie podatkowi ma charakter pierwotny. Oznacza, że dana czynność w ogóle nie podlega reżimowi systemu podatku VAT, tym samym nie stosuje się do nich przepisów ustawy o VAT.
Natomiast zwolnienie od podatku ma charakter wtórny, co oznacza, że dany rodzaj czynności podlega systemowi podatku VAT, jednak ze względu na pewne okoliczności wskazane z ustawie są one zwolnione od opodatkowania. Konsekwencją tego jest fakt, że w przypadku czynności zwolnionej od podatku podatnik powinien wystawić fakturę dokumentującą jej dokonanie i rozliczyć ją w deklaracji podatkowej.
Z uwagi na powyższe postanowiono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika